صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: مسؤول هیأت امنای شهرک صنفی هگمتان بازار تأکید کرد: 425 واحد شهرک صنفی خالی است.
رضا به زارع در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه، پیرامون وضعیت فعلی این شهرک اظهار کرد: زمین این شهرک قبل از واگذاری به شهرک صنفی، متعلق به شهرک صنعتی بوعلی 2 بود که به دلیل همجوار بودن با فرودگاه قابلیت صنعتی شدن را نداشت پس با ابتکار و خلاقیت جمعی از افراد، این منطقه به شهرک صنفی هگمتان بازار تبدیل شد.
وی با بیان اینکه این شهرک طبق قانون "با قیمت چند برابری قیمت واگذاری نسبت به بخش صنعتی"، به بنکداران جهت بازرگانی و تجاری، واگذار شد، ادامه داد: وقتی دولت بخواهد اراضی یک شهرک صنعتی را به فعالان این عرصه واگذار کند این واگذاری به شکل اقساط خواهد بود تا از این طریق به فعالان این عرصه کمک کنند؛ البته این واگذاری در بخش خدمات با ضریب2 و در بخش تجاری حدودا با ضریب 7 برابری قیمت روز یا قیمت تمام شده (هرکدام که بالاتر باشد) خواهد بود. در این شهرک نیز به دلیل خوش فکری و خلاقیت و ابتکار عمل هیأت امنا بنکداران زمین‌ شهرک صنعتی بوعلی دو جهت تجمیع و تمرکز و استقرار جمعی بنکداران، خریداری شده و برای فعالیت‌های صنفی با ضریب 7 برابری قیمت به شرکت شهرک‌های صنعتی پول داده شده است.
مسؤول هیأت امنای شهرک صنفی هگمتان بازار با گلایه‌مندی از سخنان برخی مسؤولان درباره سرمایه‌گذاری در این شهرک مطرح کرد: با این توصیفات، و با عنایت به ماهیت غیر صنعتی این شهرک، طبعا هیچ نهاد دولتی هیچگونه برای آن سرمایه‌گذاری نکرده‌اند چرا که ما حتی به قیمت تمام شده نیز این مکان را خریداری نکرده ایم بلکه حدودا 7 برابر قیمت، پول تاسیسات و خدمات زیرساختی آن را داده‌ و برای زمین سند حق انتفاع دریافت کرده‌ایم که البته پول اصلی زمین را نیز در آینده بعد از مرتفع شدن موارد حقوقی عرصه شهرک، به دولت پرداخت نماییم. که البته همه این موارد نیز طبق قانون بوده است.
وی با اشاره به ویژگی‌های شهرک صنفی هگمتان بازار از جمله امکانات در نظر گرفته شده برای هر واحد، بارانداز اختصاصی و غیر مزاحم، فضای فروشگاهی، فضای انبار گاهی، سوئیت مدیریت، راه دسترسی آسان و نزدیک به مرکز شهر، متصل به شریان اصلی، و در بهترین مسیر مواصلاتی همدان و دیگر مسائل گفت: از قِبَل پولی که برای ساخت این شهرک دریافت شده، می‌شد 6 شهرک دیگر ساخته شود. و از همه مهمتر و بسیار ارزشمند اینست که برای اولین بار به منظور تحمیع و تمرکز و استقرار بنکداران، از ظرفیت خالی شرکت شهرک‌های صنعتی استفاده شد و این ابتکار عمل را به تمام اتحادیه‌های همه استان‌های کشور نمایاند.
این فعال بخش بازار همدان همچنین درباره نام گذاری این شهرک صنفی اضافه کرد: برای اینکه نقش دیرین هگمتانه در زمینه تأمین و توزیع مایحتاج عمومی را احیا کرده باشیم، با االتفات به تاریخ باشکوه و غنی همدان، نام شهرک صنفی هگمتان بازار را برگزیده تا هویت یابی و هویت سازی مناسبی برای آن انجام گیرد.
به زارع با تشریح اهداف شکل‌گیری این شهرک صنفی از جمله اینکه همدان باید به آزمونه تأمین مایحتاج غرب کشور تبدیل شود عنوان کرد: ما امیدواریم با این شهرک صنفی، «توسعه پایدار» برای همدان رقم بخورد چرا که با توجه به نیمه فعال بودن بخش صنعت و گردشگری، لاجرم رسالت توسعه این کهن‌شهر باید بر عهده بخش بازرگانی و بازار باشد و همین بنکداران هستند که باید این هدف را محقق سازند، طبعا تحقق این رسالت ملی، به بستری به هیأت شهرک صنفی هگمتان بازار نیاز داشت. البته ناگفته نماند که بنکداران همدان باید که تکفل تأمین مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی غرب کشور را در این شهرک، به منصه ظهور برسانند.
وی با انتقاد از تعدادی مسؤولان که گفته‌اند بیش از 100 واحد این شهرک صنفی فعال شده است، ادامه داد: از 450 واحد این شهرک طی دو سال، فقط 6 واحد فعال شده است یعنی تنها 6 نفر از بازاریان به اختیار خود به این شهرک رفته‌اند، آن هم به این دلیل بوده است که اجاره بهای مغازه‌ها در منطقه بازار گران شده است، علاوه بر این 20 واحد شهرک صنفی نیز تبدیل به انبار یونجه، پیاز، مصالح ساختمانی و برنج و شکر و خشکبار شده است که با این حساب می‌توان گفت 425 واحد از شهرک صنفی خالی است.
مسؤول هیأت امنای شهرک صنفی هگمتان بازار گفت: معتقدیم افتتاح واقعی زمانی رخ می‌دهد که تمام بازار بنکداران سنتی، در یک جابجایی دفعی، هماهنگ، و کاملا همزمان، (بر اساس قانون مصرح نظام صنفی) به شهرک صنفی منتقل شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر به صورت روزانه حداقل 2 هزار تن کالا در مرکز شهر و بازار همدان جابجا می‌شود که این نیز منجر به تردد وسایل نقلیه و ایجاد مزاحمت‌های عدیده می‌گردد.
وی درباره عدم استقبال بازاریان از شهرک صنفی بیان کرد:‌‌‌ هم اکنون بازاریانی که در شهرک صنفی از 10 سال قبل تاکنون سرمایه‌گذاری کرده‌اند از آنجا که به سیاست‌های با ثبات کمتر اعتماد دارند و نگران اتفاقات آینده هستند، از فعالیت در شهرک صنفی و ترک مکان فعلی خود امتناع می‌کنند چرا که می‌گویند با توجه به کاهش محدودیت‌ها، با جابه جایی آنها به شهرک صنفی، خواربارفروشان جدید و تازه نفس، به جای آنها و روی همان بستر، شروع به فعالیت کرده و این بازار سنتی با همان مصائب و تزاحمات، همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد، که این نیز سبب از دست دادن مشتریان قدیمی بازاریانی می‌شود، که به شهرک صنفی نقل مکان کرده‌اند.
به زارع با گلایه از مدیران برای اعمال پروتکل‌های ترافیکی بسیار ضروری منطقه بازار و اقدامات سالم‌سازی و امنیت بخشی منطقه مرکزی این کهن‌شهر گذشته ادامه داد: انتقال بازاریان به شهرک صنفی تنها با اقدامی قاطع، قانونی و هماهنگ و دفعی و هم زمان، اتفاق خواهد افتاد چرا که هم اکنون محدودیت‌های ترافیکی و ساماندهی سختگیرانه تردد وانت بارها و سایر وسایط نقلیه، که مسؤولان در گذشته بر آن اصرار داشتند، فراموش شده و برای ممانعت از حضور کامیون‌ها نیز اقدامات اندکی که در نظر گرفته شده است، به هیچ وجه بازدارندگی کافی که منجر به مهاجرت همگانی آنان به شهرک صنفی جدید گردد را نخواهد داشت، و در این صورت راه‌اندازی شهرک صنفی جدید دچار یک روند فرسایشی طولانی مدت خواهد شد.
وی افزود: البته گوهر اعتماد ارزشمند بخش خصوصی به نهادهای حاکمیتی را مخدوش خواهد ساخت. و این اولین شهرک صنفی ایران، که توسط همه وزرای صنعت معدن تجارت که طی این ده سال گذشته بدان وقوف یافته‌اند، و آن را به عنوان آزمونه و الگوی الزامی و اجباری همه صنوف شهرهای کشور معرفی کرده‌اند، به شکست دچار خواهد شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: