صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه ورزش - میثم ناصرنژاد: سرهنگ پاسدار علیرضا احمدوند رئیس بسیج ورزشکاران استان همدان از چهره‌های محبوب قشر ورزشکار است. حضور وی در سال‌های اخیر در این سمت، تحولات خوبی را در حوزه‌های فرهنگیِ ورزش ایجاد کرده و همه ساله ده‌ها برنامه متنوع فرهنگی- ورزشی را در تقویم بسیج ورزشکاران شاهد هستیم.
سرهنگ احمدوند معتقد است هر اندازه در معرفی شهدای گرانقدر به خصوص ورزشکار به قشر ورزشکاران برنامه‌ریزی کنیم، بازهم کم است. امروز نسل جوان ما نیاز به الگو، اسوه و قهرمان‌های واقعی دارند که شهدا، قهرمانان واقعی ما هستند؛ عناوین و قهرمانی‌های ورزشی زمان مصرف دارند؛ اما شهدا قهرمان‌های ماندگاری هستند که همیشه در دل مردم ماندگارند و برای جوانان ما الگوهای مناسب و چراغ راه هستند.
فعالیت‌های گسترده حوزه بسیج ورزشکاران همدان به ویژه در سالی که مزین شد به کنگره هشت هزار شهید والامقام استان همدان، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی داشته باشیم با سرهنگ احمدوند رئیس بسیج ورزشکاران همدان.

  بسیج ورزشکاران با چه رویکردی فعالیت دارند؟
احمدوند: تقویت و توسعه ارزش‌های اخلاقی و دینی در عرصه‌های ورزشی و مسابقات، مهم‌ترین رویکرد مورد توجه بسیج ورزشکاران استان است. همچنین تقویت گزاره‌های اخلاقی در ورزش با نگاه به آموزه‌های دینی ازجمله مهم‌ترین عوامل برای تربیت ورزشکاران نمونه و در تراز انقلاب اسلامی می‌باشد که در همین راستا بسیج ورزشکاران همدان برنامه‌های گسترده‌ای را در سطح باشگاه‌های ورزشی استان تدارک دیده است.

  در واقع توجه ویژه به منشور اخلاقی در ورزش دارید؟
احمدوند: در حوزه ورزش، توجه به اخلاق بهترین راهکار برای نهادینه کردن ارزش‌های دینی و انقلابی است تا ورزشکاران در کنار فعالیت‌های بدنی نسبت به مفاهیم انسانی و اعتقادی نیز اهتمام بیشتری نشان دهند. معتقدم با بهره‌گیری از این راهبرد،‌ بروز بی‌اخلاقی در عرصه‌های ورزشی استان کاهش می‌یابد و شرایط مناسبی برای نمایش همدلی و وحدت در میان ورزشکاران فراهم‌ می‌شود که این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف بسیج ورزشکاران بر اساس آموزه‌های اسلامی است.

  بسیج ورزشکاران در جنگ نرم دشمنان نیز نقش آفرینی داشته است؟
احمدوند: قطعا. ورزش ازجمله مهم‌ترین عرصه‌های مورد توجه دشمنان برای تهاجم فرهنگی است و آنان همواره تلاش می‌کنند محیط‌های ورزشی را از ارزش‌های دینی دور کنند به همین خاطر برنامه‌های بسیج ورزشکاران در این عرصه از اهمیت بسزایی برخوردار است. ‌ حضور نوجوانان و جوانان همدانی در عرصه‌های ورزشی بسیار قابل‌توجه است و به همین دلیل سالم‌سازی حوزه ورزش از بی‌اخلاقی‌ها و توسعه مباحث فرهنگی و معنوی در آن،‌ راهکار مؤثری برای کاهش ناهنجاری‌ها در استان است.

  هم اکنون چه تعداد ورزشکار بسیجی سازمان یافته دارید؟
احمدوند: تاکنون بیش از 12 هزار بسیجی ورزشکار در استان همدان سازمان دهی شده اند. ما سالیانه برنامه‌های گسترده‌ای با رویکرد‌های فرهنگی، انقلابی، دینی و ارزشی داریم ضمن اینکه در برنامه‌های جهادی نیز همواره فعالیت ویژه داشته و داریم.

  چه برنامه‌هایی در طول سال برگزار کرده اید؟
احمدوند: نام گذاری مسابقات ورزشی به نام شهدا، اجرای طرح پهلوان پروری و تجلیل از قهرمانان بسیج ورزشکاران مهم‌ترین برنامه‌های انجام شده این سازمان در سال جاری است. تمام برنامه‌های امسال ذیل برنامه‌های کنگره شهدا برگزار شد و دبیری حوزه ورزشی برعهده دستگاه ورزش استان بود.

  امسال در برگزاری یادواره‌های شهدای ورزشکار نیز فعالیت خوبی داشتید؟
احمدوند: تمامی یادواره‌های شهدا با محوریت شهید شمسی پور شهید شاخص کشور برگزار شد. در شهرستان‌ها و مرکز استان این یادواره‌ها را داشتیم که با استقبال چشمگیری نیز روبه رو شد.

  برنامه‌های ورزشی نیز مزین به نام شهدا برگزار شد؟
احمدوند: تاکنون بیش از 20 عنوان برنامه را در مسابقات قهرمانی کشور برگزار کردیم. تمامی برنامه‌های ورزشی پیوست فرهنگی داشته اند و هدف ما شناسایی، معرفی و الگودهی شهدای ورزشکار استان برای همه قشرهای شرکت کننده در برنامه‌ها بود. نام گذاری اماکن ورزشی به نام شهدای ورزشکار نیز از دیگر برنامه‌های ما بود.

  برنامه‌های شاخص امسال در حوزه بسیج ورزشکاران در چه حوزه‌هایی بود؟
*احمدوند: سرکشی از 35 خانواده شهدای ورزشکار را در این مدت داشته ایم. غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا و شب‌های خاطره نیز از دیگر برنامه‌ها برجسته بود.
دوره آموزشی پهلوان پروری ویژه مربیان و مدیران و باشگاه داران در راستای افزایش روحیه معنوی و بعد پهلوانی را نیز در تمامی شهرستان‌ها برگزار کردیم که نزدیک به یک هزار نفر شرکت داشتند.
اخیرا نیز همایش پیاده روی خانوادگی هفته بسیج را برگزار کردیم و از قهرمانان شاخص بسیج ورزشکاران به ویژه حاضر در بازی‌های آسیایی هانگژو تجلیل انجام شد.

  از فعالیت‌های جهادی بسیج ورزشکاران بیشتر توضیح بدهید؟
احمدوند: اردوهای جهادی را با یازده گروه جهادی همواره برقرار کرده ایم. این گروه‌ها با شناسایی نقاط کم برخوردار و نیازمند، در راستای اعزام اساتید توانمند جهت آموزش‌های فرهنگی ورزشی اقدام می‌کنند. همچنین اقلام ورزشی به نیازمندان هدیه می‌دهیم.
گروه‌های تربیتی صالحین در بسیج ورزشکاران نیز فعال است که مدیریت آنها به دست مدیران توانمند بسیجی بوده و برنامه‌های متنوعی را اجرایی کرده اند. ما در استان همدان 150 حلقه تربیتی فعال داریم.

 فعالیت حوزه بسیج ورزشکاران در فضای مجازی چگونه است؟
احمدوند: بسیار عالی کار می‌کنیم. فضای مجازی بسیج ورزشکاران در قالب یازده پیام رسانه مجازی فعال است. چندین مورد رزمایش رسانه‌ای با محوریت جهاد تبیین نیز داشته ایم. گردان سایبری بسیجیان ورزشکار نیز در مواقع نیاز به کار گرفته می‌شوند.

  در حوزه‌های فرهنگی چه برنامه‌ای برای هیأت‌های ورزشی دارید؟
احمدوند: تمامی هیأت‌های ورزشی ملزم به تشکیل و فعال سازی کمیته فرهنگی هستند. در واقع همه برنامه‌های هیأت‌های ورزشی باید پیوست فرهنگی داشته باشند. کمیته‌های فرهنگی هیأت‌های ورزشی مورد توجه ویژه هستند و در واقع نقش مهمی در تبیین اهداف بسیح ورزشکاران دارند.

 گویا انتشار کتاب شهدای شاخص را در دستور کار دارید؟
احمدوند: همینطور است. انتشار آثار شهدای ورزشکار در قالب کتاب و با حمایت کمیته تالیف کنگره شهدا را در دستور کار داریم. کتاب شهید شمسی پور به مرحله چاپ رسیده است. 24 شهید شاخص در ورزش کشتی داریم که برای معرفی هرچه بهتر آنها نیز برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم.

 در مجموع چند ورزشکار شهید شناسایی شده‌اند؟
احمدوند: تاکنون بیش از 700 شهید ورزشکار شناسایی شده اند. همچنین مدارک حکم مربیگری و قهرمانی‌های 150 ورزشکار را در سامانه ثبت کرده‌ایم.

  و اما فعالیت‌های پیش رو؟
احمدوند: اردوی راهیان نور را در دستور کار داریم ضمن اینکه چند برنامه ملی مذهبی را نیز در دستور کار داریم. آموزش مدیران در راستای آشنایی لازم در بهره مندی از فضای مجازی نیز از دیگر برنامه هاست. در هفته اخیر نیز حضور در برنامه‌های حمایت از مردم بی دفاع غزه را داشته ایم که با مشارکت گسترده جامعه بسیج ورزشکاران انجام شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: