صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: شهردار همدان تأکید کرد: از تاب آوری شهر همدان به عنوان یک تجربه موفق ملی و بین المللی بهره گرفته شود.
به گزارش هگمتانه، به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، پنجمین نشست مدیران بحران و پدافند غیرعامل کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهر‌های ایران، با حضور اعضای شورای اسلامی شهر همدان، شهردار و مدیران شهری و استانی و مدیران بحران و پدافند غیرعامل کلانشهرهای ایران در تالار قرآن برگزار شد.
در ابتدای این نشست سید مسعود حسینی با اشاره به تحولات غزه عنوان کرد: رژیم صهیونسیتی کودک کش با تمام ددمنشی و خباثت مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشیده و انشاءالله با پیروزی گروه‌های مقاومت شاهد محو اسراییل باشیم.
وی با تشبیه استقامت مردم همدان به کوه الوند عنوان کرد: همدان به عنوان شهر علم و ادب و مواهب طبیعی و تاریخی، خاستگاه مفاخر بزرگی همچون میر سید علی همدانی، باباطاهر، بوعلی سینا و علمای بزرگ و شهدای شاخصی نظیر شهید همدانی، چیت سازیان و سلگی است.
وی به اتفاقات و مناسبت‌های مهم شهر همدان اشاره و تصریح کرد: همدان امسال میزبان 5 میلیون زائر اربعین و دومین کنگره هشت هزار شهید استان بود که با تلاش مجموعه استان شاهد برگزاری باشکوه این برنامه‌ها بودیم.
این مقام ارشد مدیریت شهری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شهر همدان افزود: همدان نخستین تمدن کشور، مرکز علم، دین، جهاد و هنر و همه ارزش‌های تمدنی یک کشور است.

همدان به عنوان یکی از سه شهر تاب آور زبانزد است
حسینی با بیان اینکه همدان جزو سه شهر تاب آور زبانزد است، اظهار کرد: همدان با 4 هزار سال قدمت جزو شهرهایی است که زندگی همچنان در آن جریان دارد و هگمتانه به عنوان یکی از تمدن‌های کهن در فهرست سهمیه‌‌های ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است و این موضوع در حال انجام است.
وی افزود: برای ثبت جهانی هگمتانه تلاش‌های فراوانی از جمله جمع آوری صدها کامیون زوائد بصری و اقدامات عمرانی صورت گرفت که خوشبختانه مردم و مجموعه استان در این موضوع همراهی و همکاری خوبی داشته اند.
حسینی اقدامات شهرداری همدان را در حوزه تاب آور سازی مطلوب دانست و تصریح کرد: در سال 99 دبیرخانه کشوری تاب آوری به همدان واگذار شده است و در این راستا برای اجرای برنامه‌های تاب آور سازی اقدامات خوبی تدارک دیده شده است.
سید مسعود حسینی به مجمع کاهش بلایای طبیعی در بالی اندونزی که در سال 1401 برگزار شد اشاره کرد و افزود: باید از زبان ارتباطات بین المللی و ظرفیت‌های داخلی و بین المللی در حوزه مدیریت بحران و کاهش آسیب‌های طبیعی و غیر طبیعی بهره گرفته شود.
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان نیز به مسائل مهم در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل پرداخت و عنوان کرد: با توجه به تحولات اخیر در غزه شاهد بی تفاوتی جامعه جهانی و ظلم بر مردم مظلوم غزه هستیم و انشاءالله با پیروزی مقاومت شاهد نجات مظلومان غزه از یوغ ستمگران باشیم.
علی اکبر نظری با تأکید بر قدمت کهن و تاب آوری شهر همدان اظهار کرد: طبق مستندات تاریخی و عوامل جغرافیایی و توپوگرافی همدان به لحاظ طبیعی از تاب آوری خوبی برخوردار است و همه دولت‌های قبل و بعد از اسلام، همدان را مرکز حاکمیت خود قرار داده اند و علیرغم پنج حمله سنگین بارها بازسازی شده است.
وی با اشاره به تاریخچه شکل گیری مدیریت بحران در کشور گفت: در سال 1389 دستورالعمل‌ها و ضوابط مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مشخص شد و با توجه به بحران‌ها و دسیسه‌هایی که همواره کشور را مورد تهدید قرار می‌دهند، دولت‌ها و مسؤولان باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

 ضرورت تخصیص بودجه و اقدامات لازم برای تقویت ستاد بحران و پدافند غیرعامل
علی اکبر نظری نتیجه برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را ارتقای امنیت ملی دانست و افزود: لازم است مدیریت شهری و مسؤولان استانی با تخصیص بودجه لازم، اقدامات ضروری را برای تقویت ستاد بحران و پدافند غیرعامل کارآمد صورت دهند.

 رئیس کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران: شهرداری همدان جزو پیشگامان حوزه مدیریت بحران است
همچنین در ادامه رئیس کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که جزو سخنرانان این نشست بود، شهرداری همدان را جزو پیشگامان حوزه مدیریت بحران دانست و تصریح کرد: مدیریت بحران راهی بی پایان است و همه مجموعه شهری و استانی باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل حمایت کنند.
نصیری با تأکید بر پیشگیری در حوزه مدیریت بحران گفت: اگر یک دلار برای پیشگیری و رفع خطر هزینه شود هفت دلار سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه متأسفانه نگهداشت شهر رها شده و کوتاهی صورت گرفته است افزود: علیرغم این مشکلات و با این وضع موجود، مدیریت شهری می‌تواند مؤثرتر عمل کند و مدیریت پیشگیرانه باید جزو لاینفک پروژه‌های شهری باشد.
رئیس کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران خواستار انسجام مسؤولیت در مدیریت بحران شد و تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی که در اختیار داریم توانستیم در موضوعات مختلفی از جمله ارزیابی‌ ایمنی ساختمان‌های مهم، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه، تاب آور سازی و شهرسازی ورود پیدا کنیم.
نشست‌های تخصصی و فنی با حضور اعضای نشست در خصوص دستاوردهای حوادث سیل، پدافند غیرعامل، تفویض مسؤولیت به ادارات بحران شهرداری ها، ساختمان‌های نا ایمن و ارائه راهکارها در خصوص مدیریت بحران برگزار شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: