صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : رویداد صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۶
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۹

امروز: ۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر*: رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با بیان اینکه طرح گسترش فضای امامزادگان در دستور کار است و برخی از آنها مانند بقعه شاهزاده حسین(ع) نیز جزو برنامه اوقاف است اما مشکلاتی هم وجود دارد اضافه کرد: مشکلاتی در خصوص بنای میراثی، مسائل مالی و تملک مغازه‌های اطراف وجود دارد که نسبت به هر اقدام در این زمینه تابع قوانین هستیم.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، حمید ترکمان ظهر دیروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک با بیان اینکه مساجد و امامزادگان فرصت‌های طلایی هستند که مجموعه‌های فرهنگی نباید از آنها غافل شوند گفت: امامزاده‌ها خودگردان هستند اما برای استفاده از ظرفیت این اماکن مقدس باید بخشی از اعتبارات فرهنگی در این حوزه تعریف و هزینه شود.
وی اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند؛ این اماکن مقدس توان پویایی فرهنگ ایرانی و اسلامی را دارند و باید مورد توجه باشند.
وی با تأکید بر لزوم توجه به افزایش روحیه معنویت در جامعه بیان کرد: وجود هر بقعه و زیارتگاهی در کشور نشان از تاریخ غنی و فرهنگ ایرانی و اسلامی است. از آنجا که دشمن به دنبال نفوذ فرهنگی و کمرنگ جلوه دادن فرهنگ دینی در جامعه است، امامزادگان نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی در جامعه دارند.
وی افزود: تمام هیأت امنای امامزادگان همدان حقوق‌بگیر نیستند و برخی افتخاری کار می‌کنند که قدردان زحمات آنها هستیم.
ترکمان با بیان اینکه هزینه آن بخش از خدام حقوق‌بگیر از طریق درآمد بقعه و یا توسط هیأت امنا تأمین می‌شود گفت: تعداد خدام حقوق‌بگیر در امامزادگان همدان میانگین سه نفر هستند و خدام افتخاری نیز بستگی به فعالیت امامزادگان و شاخص بودن آنها از 200 نفر تا 10 نفر را شامل می‌شوند.
وی با بیان اینکه 70 درصد خدام افتخاری امامزادگان خانم هستند که بخش قابل توجهی از اقدامات فرهنگی، انتظامی و مدیریتی بقاع را انجام می‌دهند و حضور خدام آقا نیز مؤثر بوده و قدردان زحمات آنها هستیم افزود: بقاع متبرک یک مجموعه خودگردان هستند که از طریق درآمد ضریح 20 تا 30 درصد هزینه‌ها تأمین و مابقی نیز از سوی خیران محقق می‌شود که می‌توان گفت بخش اعظمی از نیازها توسط خیران تأمین می‌شود.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با اشاره به برنامه‌های بقاع متبرک خاطرنشان کرد: طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، برنامه‌های مناسبتی مانند دهه کرامت و هفته وقف و... در طول سال در این اماکن مقدس برگزار می‌شود.
وی توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان در طول سال را از برنامه‌های بقاع متبرک شاخص عنوان کرد و گفت: طرح «قرار دوازدهم» به نیت حضرت مهدی(عج) دوازدهم هر ماه در بقاع متبرک شاخص برگزار و بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توزیع می‌شود.
ترکمان با تأکید بر اینکه سال گذشته یک‌هزار بسته معیشتی از طریق طرح «قرار دوازدهم» بین نیازمندان توزیع شد عنوان کرد: امسال نیز 300 بسته معیشتی توزیع شده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک‌هزار و 600 بیمار نیز از خدمات درمانی بهره‌مند شدند افزود: در شهرستان همدان 48 بقعه متبرک وجود دارد که از این تعداد 10 بقعه فعالیت چشمگیری در طول سال دارند که می‌توان به امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده شاهزاده حسین(ع) و امامزاده یحیی(ع) اشاره کرد.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از خیران خواست نسبت به امور سایر امامزادگان نیز ورود داشته باشند و تنها به امامزادگان شاخص توجه نشود چراکه از طریق این اماکن مقدس می‌توان فعالیت‌های فرهنگی عظیم و ارزشمندی را برگزار کرد.
وی با بیان اینکه طرح گسترش فضای امامزادگان در دستور کار است و برخی از آنها مانند بقعه شاهزاده حسین(ع) نیز جزو برنامه اوقاف است اما مشکلاتی هم وجود دارد اضافه کرد: مشکلاتی در خصوص بنای میراثی، مسائل مالی و تملک مغازه‌های اطراف وجود دارد که نسبت به هر اقدام در این زمینه تابع قوانین هستیم.
ترکمان با بیان اینکه امامزادگان شاخص در همدان فضای برگزاری نماز را دارند و به این فریضه الهی توجه خاصی می‌شود بیان کرد: امامزادگان نقش مهمی در ترویج فرهنگ نماز در جامعه دارند تا نفوذ فرهنگی دشمن خنثی شود.
وی با بیان اینکه مساجد و امامزادگان فرصت‌های طلایی هستند که مجموعه‌های فرهنگی نباید از آنها غافل شوند خاطرنشان کرد: امامزاده‌ها خودگردان هستند اما برای استفاده از ظرفیت این اماکن مقدس باید بخشی از اعتبارات فرهنگی در این حوزه تعریف و هزینه شود.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از پیگیری حل مشکلات حقوقی خدام همدان سخن به میان آورد و افزود: برای خادمان آموزش‌هایی برگزار می‌شود، افرادی که بیش از 10 سال سابقه دارند حداقل دو بار در مشهد مقدس حضور داشته و آموزش‌ می‌بینند که البته همچنان نیاز به تقویت این آموزش‌هاست.
وی از برگزاری دوره آموزش خدام و هیأت امنای همدان در روز 27 خردادماه در مشهد مقدس خبر داد و گفت: همایش بزرگداشت مقام امامزادگان و مراسم گرامیداشت فتح خرمشهر امروز ساعت 10:30 صبح با سخنرانی آیت‌ا... موسوی اصفهانی در امامزاده عبدالله(ع) برگزار می‌شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: