صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : گردشگری صفحه 8 : فرهنگی

۲۰
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۰

امروز: ۲۰ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (May) 09

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: در نخستین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاری برخی اعضای حاضر در جلسه بر لزوم ساماندهی متکدیان و به ویژه زباله گردها برای تشخیص آنها از معتادان متجاهر تأکید کردند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، استاندار همدان روز گذشته در جلسه شورای مواد مخدر استان اظهار کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر باید نمایشگاهی از عکس در مراکز و اماکن مختلف مانند میادین اصلی، نماز جمعه و غیره در استان برپا شده و همچنین فیلم‌های مرتبط با این موضوع برای مردم اکران شود.
علیرضا قاسمی فرزاد همچنین با اشاره به وضعیت مراکز ماده 16 استان و لزوم توجه بیشتر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به اینگونه مراکز عنوان کرد: برای نگهداری از معتادان مراکز ماده 16 نهاوند و کبودراهنگ نیاز به توسعه مکانی این مراکز داریم.
وی ادامه داد: برای توسعه این مراکز می‌توان از اعتبارات در نظر گرفته شده در سفر رئیس جمهور به استان و همچنین اعتبار تخصیص یافته به این مسأله استفاده کرد.
این مسؤول با تشریح جایگاه مراکز ماده 16 در عرصه مبارزه با مواد مخدر، خواستار توجه جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به این مراکز شد و بیان کرد: مسؤولان مربوطه باید ضمن حضور در استان‌ها نسبت به شهرهایی که در معرض خطر بیشتری هستند، توجه کنند.
وی با اشاره به اینکه وزیر کشور برای جمع آوری معتادان متجاهر زمان تعیین کرده گفت: فردی که به عنوان معتاد از خیابان‌ها به مراکز ماده 16 تحویل داده می‌شود نیاز به خوراک، پوشاک و خدمات درمانی دارد که باید هزینه‌های آن تأمین شود و در کشور سطح این اعتبارات افزایش یابد.
استاندار همدان درباره لزوم ساماندهی زباله گردها نیز مطرح کرد: برخی از این افراد به دلیل ظاهری که دارند با معتادان متجاهر اشتباه گرفته می‌شوند که باید نهادهای مربوطه برای ساماندهی آنها اقدامات لازم را انجام دهند.
محرمی معاون اجتماعی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه مرکز درمان صیانت و اشتغال کوثر معتادان توسط سپاه در سال 99 رسما افتتاح شد اظهار کرد: این مجموعه با مساحت 5 هکتار و در مرحله اول با 8 میلیارد تومان اعتبار و ظرفیت 200 نفر به بهره برداری رسید.
وی با این توضیح که هم اکنون واحد بهداری، روانشناسی و مددکاری در این مرکز برپا بوده و کلاس‌های گفت‌وگو محور و برنامه‌های فرهنگی نیز اجرا می‌شود افزود: در مدت دو سال، یک هزار و 79 نفر در 28 دوره در این مرکز پذیرش شده اند.
محرمی با بیان اینکه هر دوره حداقل سه ماه در نظر گرفته شده است عنوان کرد: ما می‌توانیم فرد معتاد را با شرایط خاص، تا یک سال نیز در این مرکز نگهداریم.
وی با اشاره به اینکه امسال این مرکز دو دوره را برگزار و 94 نفر را پذیرش کرده است گفت: ساختمان قرنطینه مرکز محدود بوده و 40 نفر ظرفیت دارد که به دنبال افزایش ظرفیت آن هستیم.
معاون اجتماعی سپاه انصارالحسین(ع)استان همدان با بیان اینکه در بخش جمع آوری معتادان متجاهر نهاوند، ملایر و تویسرکان بیشترین دستگیری را داشته اند ادامه داد: درخواست داریم شهرداری این سه شهر کمک‌هایی را به مرکز داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر معتادان متجاهر معتادان به هروئین و شیشه هستند مطرح کرد: عمده این افراد متاهل و شاغل بوده و همچنین حرفه‌ای را بلد هستند.
محرمی در بحث اشتغال آفرینی و حرفه آموزی برای این افراد نیز گفت: در این مرکز گلخانه‌ای با 3 میلیارد تومان افتتاح شده که امروز با کمک مددجویان اداره می‌شود. همچنین کارگاه خیاطی و جوشکاری نیز در این مرکز فعال است.
وی با تشریح دیگر اقدامات انجام شده در این مرکز و لزوم تخصیص اعتبار افزود: در طول دوره یک ساله توانستیم تعداد زیادی از این افراد را پاک نگه داریم.
سردار سلمان امیری فرمانده انتظامی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به محدود بودن ظرفیت مراکز ماده 16 برای نگهداری معتادان اظهار کرد: اگر اقدام فوری برای رفع این مشکل صورت نگیرد در آینده دچار مشکل می‌شویم.
وی با بیان اینکه فرماندهی انتظامی استان آمادگی دارد در هر ساعتی اقدام به جمع آوری معتادان متجاهر کند گفت: نکته دیگری که باید لحاظ شود متجاهر بودن افراد است که در برخی موارد کار را سخت می‌کند.
فرمانده انتظامی استان همدان ادامه داد: گاهی افراد زباله گرد با ظاهری شبیه معتادان متجاهر تردد می‌کنند که سبب می‌شود چهره شهر خراب شده و زحمت افراد دیده نشود بنابراین باید زباله گردها و متکدیان ساماندهی و از معتادان متجاهر جدا شوند.
وی همچنین اعلام کرد: امسال نزدیک به 700 کیلو کشفیات داشتیم که نسبت به مدت مشابه افزایش چشمگیری داشته است همچنین در بخش دستگیری نیز 1660 نفر معتاد و 533 نفر قاچاقچی خرده و عمده دستگیر شدند.
امیری با اشاره به اینکه 5 باند مواد مخدر منهدم شده و 344 طرح نیز انجام شده که 264 طرح مربوط به پاک سازی بوده است ادامه داد: 230 معتاد در همدان، 116 معتاد در ملایر، 144 معتاد در نهاوند، 46 معتاد در کبودراهنگ و 34 معتاد نیز در اسدآباد دستگیر شده اند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: