صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 18

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: داشتن شهری تمیز و آراسته، با کوچه و خیابان‌هایی شسته و رفته یکی از اولین خواسته‌های شهروندان هر شهری است. خواسته‌ای به‌حق و به‌جا که حقیقتاً در همدان مورد توجه ویژه شهرداری بوده و هست. به گزارش خبرنگار هگمتانه، تمیزی و پاکیزگی همدان حاصل تلاش شبانه‌روزی تعداد زیادی از نیروهای انسانی و صرف هزینه‌های قابل توجه است. برای دست یافتن به این امر پسماندها و زباله‌های شهری باید به طور منظم و پیوسته جمع‌آوری شود و 900 نیروی شهرداری در چهار منطقه همدان نظافت شهر را انجام می‌دهند.
در این عرصه شهرداری همدان با چالش‌های فراوان روبه‌روست در حالی که بسیاری از آنها با مشارکت مردم خوب همدان قابل کاهش و حل شدن است.
شیرابه زباله باعث ایجاد بوی نامطبوع و جمع شدن حشرات به ویژه در فصل گرم می‌شود و ضرورت شستشوی مخازن زباله علاوه بر نظافت شهری را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر نفوذ شیرابه‌ها به خاک معضل بزرگ همه شهرها شده است.
از آنجا که تعداد مخازن زباله در شهر بسیار زیاد است امکان شستشوی روزانه آنها وجود ندارد از همین‌رو شستشوی سطل‌های زباله به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و البته گاهی ممکن است در صورت تماس مردم با 137 یا بازدید ناظرها و یا معاون خدمات شهری، مخازن به صورت روزانه شستشو شوند.
خودروهای حمل زباله نیز فرآیند جمع‌آوری زباله را از ساعت 21 شروع می‌کنند و خودروهای خاور نیز زباله‌هایی که باید به صورت دستی جمع شوند همچون شاخ و برگ درختان، جوی‌ها و... را جمع‌آوری می‌کنند.

  ضرورت بیرون گذاشتن زباله در ساعت مقرر
یکی از روش‌های همکاری با کارکنان خدوم شهرداری، بیرون گذاشتن زباله در ساعت مقرر است. کاری که شاید به سادگی بتوان آن را انجام داد اما رعایت نکردنش هزینه‌‌های بسیاری را به شهرداری تحمیل می‌کند. شهرداری باید روزی یک بار مخزن‌های زباله شهر را خالی کند، اما بیرون گذاشتن زباله‌ها و پسماندها در خارج از ساعت مقرر باعث می‌شود شهرداری مجبور به تخلیه مخزن‌ها برای چندین بار در طول شبانه‌روز شود، تا بتواند زیبایی و نظافت شهر را حفظ کند و این مسأله هزینه‌های بسیاری را به این سازمان تحمیل می‌کند.

 جدا نکردن زباله‌های خشک و تر؛ معضلی محیط زیستی
یکی دیگر از نکاتی که بی‌توجهی به آن مشکلات بسیاری برای شهر ایجاد می‌ کند و منجر به معضلات محیط زیستی می‌شود، جدا نکردن زباله‌های خشک و‌‌تر و نگرفتن آب زباله‌های خانگی توسط مردم است. زمانی که آب پسماندها گرفته نمی‌شود و مردم زباله‌های خشک و‌‌تر را با هم در مخزن‌های پسماند قرار می‌دهند در سایت جمع‌آوری پسماند، شیرابه فراوانی تولید می‌شود که جمع‌آوری و کنترل آن بسیار هزینه‌بر و دشوار است.

  اجتناب از خرید‌های غیر ضروری و توجه به تاریخ انقضای محصولات
در این راستا می‌توان نکات ساده‌ای را رعایت کرد و از هزینه‌های بالایی جلوگیری کرد. یکی از این راهکارها، اجتناب از خریدهای غیرضروری است. خریدهایی که گاه با عدم مدیریت به سبد خانوار اضافه می‌شود، در حالی که حذف آنها تغییر چندانی در مصرف خانوار ندارد.
با گرفتن آب زباله‌ها، تفکیک زباله های‌‌‌تر و خشک و بهره گیری از سامانه پاکروب برای تحویل زباله‌ها به عوامل شهرداری می‌توانیم شاهد کاهش زباله و افزایش بهداشت باشیم.
توجه به تاریخ انقضای محصول در هنگام خرید نیز، راهکار ساده دیگری است که می‌توان با رعایت آن از دورریز بسیاری از محصولات جلوگیری به عمل آورد. وقتی خریدها با تاریخ انقضای پایین و یا نزدیک خریداری می‌شوند می‌‌توانند باعث دو برابر شدن حجم زباله‌های خانگی شوند.
استفاده مجدد از کالاها نیز روش ساده دیگری است که می‌تواند از ایجاد زباله‌‌های بیشتر در خانه جلوگیری کند. بی‌شک بسیاری از کالاها می‌توانند با مدیریت درست مجدداً مورد استفاده قرار گیرند و تبدیل به زباله نشوند.

نصب سامانه بهروب
همچنین شهروندان می‌توانند با نصب سامانه بهروب از طریق http://idpz.ir/behroob و یا ارسال عدد 4 به سامانه پیامکی 10009893 با پیمانکاران شهرداری در تماس باشند و آنها با مراجعه به در منزل آنها زباله‌های قابل بازیافت منازل مانند کاغذ، پلاستیک و یا فلز را خریداری می‌کنند.
امید است مردم همدان با همکاری‌های مجدانه خود در نظافت و پاکیزگی هرچه بیشتر شهر همیار و همراه شهرداری باشند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: