صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: سال 1401 با وجود چالش‌های مختلف و جنگ ترکیبی دشمن علیه ایران با دست‌آوردهای بسیاری همراه بود و سفر رئیس جمهور به همدان نیز ره‌آوردهای بسیاری برای استان همدان داشت.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، در واپسین روزهای سال 1401 قرار داریم و با توجه به روزهای واپسین سال به برجسته‌ترین دست‌آوردهای دولت در استان همدان در این سال پرچالش می‌پردازیم.

  درگیری همدان با بحران آب
شاید مهمترین چالش همدان خشکیدن سد اکباتان بود که مسؤولان استان را با دشواری‌های بسیاری روبه رو کرد. در آن روزها شهرهای دیگر نیز به کمک آب رسانی سیار به همدان آمدند و خرید و فروش گالن‌های آب رونق بسیاری یافت. مسؤولان استان جهادی پای کار آمدند و یک پروژه 17 ساله را در عرض دو ماه به اجرا درآوردند و انصافا وزیر نیرو با گروه 30 نفره‌ای که در همدان مستقر شدند شبانه روز دغدغه آب رسانی از تالوار به همدان را داشتند.

 کشاورزان فداکاری کردند
در این میان نباید از فداکاری کشاورزان همدانی چشم پوشید که با در اختیار قرار دادن چاه‌های آب خود کمک شایانی به رفع بحران آبی پیش آمده داشتند.

عبور از چالش آبی
استاندار همدان به همراه دیگر مسؤولان، شبانه روز پروژه را با حمایت‌های دولت سیزدهم پیش بردند و طرحی را که مصوب سال 83 بود پس از 17 سال بر زمین ماندن، به سرانجام رساندند به نحوی که این روزها مدیرعامل آب منطقه‌ای با اشاره به اینکه همچنان از بارش‌های پارسال و بلندمدت عقب هستیم تأکید کرد که با آب رسانی صورت گرفته از تالوار و ایجاد زیرساخت‌های به روز، تابستان 1402 چالش آبی نخواهیم داشت.
اما خبر مهم‌تر این روزها قرار گیری تصفیه خانه مهاجران در آستانه بهره برداری است که نوید پمپاژ بیشتر آب تالوار را می‌دهد و به نظر می‌رسد با بهره برداری از این تصفیه خانه آب با کیفیت تری برای مصارف خانگی فراهم می‌شود.
در ادامه این مطلب به مهمترین طرح‌های بهره برداری شده در دهه فجر سال 1401 در استان همدان می‌پردازیم.

  عملکرد جهادی زیر سایه وفاق و هم‌افزایی
با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلاتی که دشمن با جنگ ترکیبی برای کشور ایجاد کرده همه دستگاه‌ها در کنار هم کوشیدند با عملکرد انقلابی و جهادی پروژه‌ها را به بهره برداری برسانند و از تعهد کاری سالانه خود عقب نیفتند تا کارهای استان تعطیل نشود.

  بهره برداری از 193پروژه با اعتبار بیش از 430 میلیارد تومان
در هفتمین روز از دهه مبارک فجر 58 طرح در شهرستان همدان با اعتباری بیش از 103 میلیارد تومان به بهره برداری رسید و مهمترین شاخصه پروژه‌های امسال تمرکز بر مناطق محروم بود.
47 پروژه بهسازی روستایی شامل آسفالت‌ریزی و جدول‌گذاری، 7 پروژه بخش کشاورزی شامل دو واحد گلخانه‌ای و 3 واحد دامداری و 2واحد تولید؛ 3 پروژه راه و سازی شامل راه روستایی تکمه داش و اوچ تپه و همچنین افتتاح یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید حشرات برای دفع آفات محصولات کشاورزی در زمره دیگر طرح‌ها بود.
در مجموع در دهه فجر انقلاب اسلامی 1401 در شهرستان همدان 193پروژه با اعتبار بیش از 430 میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت.

 افتتاح 20 واحد خوابگاه متاهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
پروژه 110 واحدی خوابگاه متأهلان دانشگاه با افتتاح 30 واحد که طی ماه‌های اخیر رقم خورد به روند قابل قبول حرکت و شتاب خود دست یافت و 20 واحد دیگر طی ایام دهه فجر 1401 به افتتاح رسید.

  گازرسانی به 1044 روستا
31 شهر استان همدان یعنی 455 هزار و 834 خانوار شهری از گاز طبیعی برخوردار هستند و 1044 روستا نیز گاز دارند.
و خبر خوش اینکه روستاهای زیر 20 خانوار نیز گازرسانی می‌شوند.
گازرسانی به روستاهای نادرآباد و حیدرآباد در شهرستان اسدآباد نیز از دیگر اقدامات بود.
همچنین آغاز عملیات گازرسانی به چهار روستای دمورچی، آقچه لوچه، قشلاق پیرحیات و چشمه ولد از دیگر پروژه‌های دهه فجر امسال بود.

  افتتاح 9 طرح اقتصاد مقاومتی در ملایر
هم زمان با ایام‌الله دهه فجر 9 طرح اقتصاد مقاومتی در شهرستان ملایر به بهره برداری رسید.
افتتاح دو کارگاه خیاطی در شهر ملایر با 200 میلیارد ریال تسهیلات و پیگیری تکمیل دهکده اقتصاد مقاومتی در روستای حسین‌آباد ناظم از جمله پروژه‌ها بود.
ایجاد 35 کارگاه شامل باشگاه بدنسازی، کارگاه صنایع پلی‌استر فیلم‌برداری و عکاسی و محصولات ترشیجات و شوریجات نیز از دیگر اقدامات بود.
همچنین به همت گروه جهادی یک‌خانه نیازمند در روستای جوزان در زیربنای 70 متر و با 160 میلیون تومان کمک خیرین افتتاح شد.

  افتتاح پنج طرح اقتصادی و کشاورزی در رزن
در شهرستان رزن نیز بیش از 257 میلیارد و 863 میلیون تومان شامل پنج پروژه مختلف عمرانی، تولیدی، کشاورزی و اقتصادی در شهرستان رزن افتتاح شد و به طور کلی تعداد طرح‌های استان را به 956 طرح با اعتباری افزون بر 3500 میلیارد تومان رساند و عملیات اجرایی 150 طرح با اعتباری افزون بر 852 میلیارد تومان آغاز شد.
بهره برداری از ساختمان اداری ثبت اسناد و املاک شهرستان رزن با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 863 میلیون تومان و افتتاح هم زمان 10 هکتار گلخانه با اعتباری افزون بر 100 میلیارد تومان از دیگر طرح‌ها بود.
کشتارگاه صنعتی طیور ماکیان الوند دیگر طرحی بود که در این شهرستان با اعتباری افزون بر 56 میلیارد تومان در روستای چورمق افتتاح شد.
به طور کلی در سال جاری 600 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های بنام شهرستان رزن براساس شاخص‌های سازمان برنامه و بودجه از جمله 300 میلیارد تومان برای بیمارستان، 130 میلیارد برای محور ارتباطی شمالی استان راه رزن و دمق و 70 میلیارد تومان برای پروژه کنارگذر رزن اعتبار اختصاص یافته است.

 کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای غرب کشور در شهر کرفس
مجتمع گلخانه‌ای 300 هکتاری شهر کرفس درگزین کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن با اعتباری افزون بر 1000 میلیارد تومان در دهه فجر آغاز شد.
این شهرک گلخانه‌ای بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای استان همدان است که در دو قطعه احداث خواهد شد و گلخانه‌های موجود این مجتمع از نوع هیدروپونیک و آئروپونیک خواهد بود.

 آغاز عملیات اجرایی پروژه پارک ملت قروه درگزین
پروژه پارک ملت شهر قروه درگزین به مساحت شش هکتار با اعتباری افزون بر 450 میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی بود که در ششمین روز از دهه مبارک فجر در این شهرستان کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
***ساخت 40 مسکن مددجویی در رزن و درگزین
قرارداد ساخت 40 مسکن مددجویی منعقد شده و تاکنون 11 مورد آن تکمیل شده است، 29 مسکن نیز در حال ساخت است و در این راستا تاکنون 120 میلیارد ریال هزینه شده است.
اهدای جهیزیه به 70 زوج نیز از دیگر اقدامات بود و در ایام الله دهه فجر نیز کارگاه‌های خوداشتغالی زودبازده زنان سرپرست خانوار افتتاح شد.

 احیا کارخانه پلی اتیلن نهاوند پس از 10 سال تعطیلی
کارخانه پلی اتیلن نهاوند یکی از واحدهایی است که پس از 10 سال تعطیلی، بار دیگر به چرخه تولید بازگشت و فعالیت خود را آغاز کرد.
رونق گردشگری و صنعت رویکرد مهم دولت سیزدهم است و این 2 حوزه جزو اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم بوده و در همین راستا اقدام‌های مهم و اثربخش به ویژه در احیای دوباره واحدهای راکد انجام شد.
دولت سیزدهم با وجود همه فشارها و بدهی‌ها و ویرانی‌هایی که میراث دار آن شده، هرگز دست از کار نکشیده و ناامید نشده است به نحوی که احیا کارخانه پلی اتیلن نهاوند پس از 10 سال تعطیلی تنها یکی از احیاها در این زمینه در استان است.

  افتتاح فاز دوم گلخانه هیدروپونیک
همچنین گلخانه هیدروپونیک نهاوند با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان و یک هکتار مساحت افتتاح شد. این گلخانه با مجموع 20 هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال و تولید سالانه 700 تن محصولات سبزی و صیفی در روستای قشلاق باباپیره نهاوند به بهره‌برداری رسید.

  افتتاح مرکز دیالیز بیمارستان شهید آیت‌الله قدوسی
مرکز دیالیز حاج غلامعباس ناظمی بیمارستان شهید آیت‌الله قدوسی شهر نهاوند نیز در دهه فجر مورد بهره برداری قرار گرفت.
این مرکز دیالیز به وسعت 280 متر و با تجهیز 19 تخت، با اعتباری بالغ بر 6،8 میلیارد تومان، افتتاح و بهره‌برداری شد.

  کلنگ‌زنی احداث 1500 واحد مسکن
مراسم کلنگ زنی یک هزار و 500واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن نیز در نهاوند انجام شد.

  کشف ذخایر لیتیوم در همدان
اما از همه موارد در سال 1401 که بگذریم از مهمترین خبر این سال یعنی کشف اولین ذخایر لیتیوم کشور در دشت قهاوند نمی‌توان گذشت.
این ذخایر نوید رشد اقتصادی استان و کشور را به دنبال دارد و مهمترین جاذبه برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌آید و البته مطالبه مردم از مسؤولان پرهیز از خام فروشی و ایجاد زیرساخت‌های فرآوری لیتیوم در همدان است تا مردم تأثیر این سرمایه عظیم را در زندگی خود احساس کنند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: