صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۵
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۸

امروز: ۶ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 25

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه باغبان: برای باغداران ارگانیک، ایجاد یک خاک زنده سرشار از مواد مغذی، کلید رشد میوه‌ها و سبزیجات عالی، گل‌های فراوان، درختان و درختچه‌های زینتی سرحال است. مانند همه باغبانان، باغداران ارگانیک نیز باید از کود استفاده کنند زیرا خاک محل ممکن است از نظر مواد مغذی خاص کمبود داشته باشد.
به نوشته وبگاه جهان شیمی؛ کود ارگانیک از انواع مواد مشتق از گیاهان تازه یا خشک و همچنین کود حیوانی و محصولات جانبی کشاورزی تولید می‌شود. کود ارگانیک به راحتی قابل تجزیه است و محتوای مواد مغذی آن بسیار متفاوت است.
 چگونه باید از کود ارگانیک استفاده کرد؟
اگر میخواهید کودهای ارگانیک را جایگزین کودهای شیمیایی کنید ممکن است بترسید که استفاده از مواد ارگانیک پیچیده‌تر و سخت‌تر از استفاده از کودهای شیمیایی است. اما اینطور نیست. مخلوط کودهای آلی می‌توانند به همان اندازه کودهای مصنوعی ترکیبی مناسب و کارآمد باشند. در ضمن لازم نیست گیاهان خود را به صورت ارگانیک تغذیه کنید مگر اینکه منظور خاصی از تولیدات ارگانیک داشته باشید.
محصولاتی مانند پلت‌های کود آلی کم آب، جلبک دریایی مایع و امولسیون ماهی، کودهای ارگانیک مناسبی برای گیاهان خانگی هستند. البته به دلیل بوی قوی امولسیون ماهی نباید در داخل منزل از آن استفاده کرد ولی برای فضای باز و گیاهان باغ مشکلی ندارد.
شما می‌توانید برای رفع نیازهای خاص گیاهان خود مخلوط‌های دلخواه تهیه کنید. به عنوان مثال کود مرغ کمپوست یا غذای ماهی به عنوان منابع نیتروژن، کودهای استخوان منبع خوبی از فسفر و جلبک دریایی یا سبزیجات منبع ارگانیک پتاسیم هستند که می‌توانید با نسبت‌های مختلف آنها را ترکیب کنید.
 انواع کود ارگانیک
کود ارگانیک خشک، کود ارگانیک مایع و تقویت کننده‌های رشد از جمله انواع کودهای ارگانیک هستند.
کودهای ارگانیک خشک می‌توانند از یک ماده واحد مانند سنگ فسفات یا جلبک دریایی تشکیل شده و یا می‌توانند ترکیبی از بسیاری از مواد باشند. تقریباً کلیه کودهای آلی، طیف وسیعی از مواد مغذی را تأمین می‌کنند اما مخلوط‌ها بطور ویژه تهیه شده اند تا مقادیر متعادل نیتروژن، پتاسیم، فسفر و همچنین ریز مغذی‌ها را فراهم کنند.
متداول‌ترین روش برای استفاده از کود خشک پخش آن و سپس چنگک زدن خاک است. برای کاشت بذر یا پیوند می‌توانید مقادیر کمی از این کود را به محل کاشت دانه یا ردیف کشت اضافه کنید. بر خلاف کودهای مصنوعی خشک، اکثر کودهای آلی باعث سوختن گیاهان نشده و به ریشه‌های ظریف گیاهچه آسیب نمی‌رسانند. در طول فصل رشد کودهای ارگانیک خشک می‌توانند در ردیف‌های زراعی یا اطراف خط رشد درختان یا درختچه‌ها موجب تقویت خاک و گیاه شوند.
همچنین گیاهان می‌توانند کودهای ارگانیک مایع را هم از طریق ریشه و هم از طریق منافذ برگ جذب کنند. تغذیه از طریق شاخ و برگ وقتی مهم است که خاک وجود ندارد یا در دسترس نیست یا هنگامی که ریشه‌ها تنش زده می‌شوند و نمی‌توانند مواد مغذی را تأمین کنند.
این امر به ویژه برای تقویت گیاهان با رشد سریع مانند سبزیجات در فصل رشد بسیار مؤثر است. چای کمپوست و عصاره جلبک دریایی دو نمونه رایج از کودهای ارگانیک شاخ و برگ هستند. از کودهای مایع هر ماه یا حتی هر دو هفته یکبار در طول فصل رشد استفاده کنید.
بهترین زمان برای اسپری این نوع کود صبح زود و اوایل عصر است که مایعات با سرعت بیشتری جذب می‌شوند. روزی را انتخاب کنید که بارندگی پیش‌بینی نشده باشد و درجه حرارت نیز خیلی بالا نباشد. اسپری را روی قسمت‌های زیر برگ جایی که منافذ برگ وجود دارد، انجام دهید. همچنین می‌توانید کودهای مایع را اطراف منطقه ریشه استفاده کنید. سیستم آبیاری قطره‌ای نیز می‌تواند کودهای مایع را به گیاهان شما منتقل کند.
تقویت کننده‌های رشد نیز موادی هستند که به گیاهان کمک می‌کنند تا مواد مغذی را به طور مؤثر از خاک جذب کنند. یکی از متداول‌ترین تقویت کننده‌ها کلپ یا نوعی جلبک دریایی است که قرن هاست توسط کشاورزان استفاده می‌شود. کلپ به عنوان یک وعده غذایی خشک یا به عنوان عصاره به صورت مایع یا پودر فروخته می‌شود. این کود کاملاً بی خطر است و حدود 60 عنصر مؤثری که گیاهان به مقادیر بسیار کم نیاز دارند را فراهم می‌کند. این ماده همچنین حاوی هورمون‌ها و آنزیم‌های تقویت کننده رشد است.
برای استفاده از این کود ارگانیک دستورالعمل روی بسته بندی را دنبال کنید. شما می‌توانید عصاره کلپ را مستقیما روی خاک استفاده کنید و با این کار به رشد باکتریها، تولید هوموس، باروری، حفظ رطوبت و هوادهی خاک کمک کنید.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: