صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه باغبان: قارچ‌ها گروهی بسیار بزرگ و متنوع از میکروارگانیسم‌ها هستند. قارچ‌های گیاهی درواقع سلول‌هایی هستند که حاوی هسته‌هایی با پیوند غشایی است،‌ این سلول‌ها تهی از کلروفیل‌اند. سلول‌های قارچ‌ها دیواره محکمی دارند. قارچ‌ها ساختاری روینده دارند که در آن بخشی از رشد به‌سمت هوا و بخشی دیگر داخل بافت‌های ارگانیسمی که روی آن قراردارند، رشد می‌کند.
به نوشته وبگاه وطن بیو؛ تکثیر قارچ‌ها هم از روش‌های جنسی و هم با شیوه‌های غیرجنسی صورت می‌گیرد. قارچ‌ها از طریق هاگ‌هایی که به فراوانی یافت می‌شوند، ازدیاد می‌کنند. هاگ‌ها از طریق باد، آب، خاک، پرندگان و حشرات روی سطوح گیاهان منتقل می‌شوند. وقتی یکی از گیاهان باغ آلوده به قارچ شد، لازم است که سایر گیاهان را از آلودگی قارچی محافظت کرد. بیماری‌های گیاهی که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شوند منجر به کاهش محصولات، بروز علامت روی گیاه، تأثیر منفی روی گل‌ها و میوه‌ها و در نهایت مرگ گیاه می‌شوند. اکثر بیماری‌های گیاهی که در حدود 8000 نوع هستند، توسط قارچ‌ها شکل می‌گیرند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به اصلی‌ترین انواع این بیماری‌ها.
لکه‌های پوستی قهوه‌ای
این بیماری برروی علف‌های چمنی توسط گونه‌های مختلفی از قارچ ریزوکتونیا بروز می‌کند. لکه‌های قهوه‌ای و زردرنگ به شکل‌های نامنظم برروی چمنزار ظاهر می‌شوند. این بیماری روی ریشه و تاج چمن اثر نمی‌کند،‌ بنابراین به‌عنوان بیماری برگی شناخته می‌شود.
شانکر
برخی از آلودگی‌های قارچی برروی ریشه‌ها و پوست گیاهان اثر می‌گذارند. از این نوع قارچ‌ها می‌توان خوره‌ی گیاهی را نام برد. این قارچ روی درختانی که چوب فراوان دارند اثر می‌کند و موجب آسیب‌های مقطعی در بخش‌های چوبی مثل پوست درخت می‌شود.
پژمردگی شقایق
این بیماری توسط قارچی ایجاد می‌شود که این قارچ از طریق زخم‌ها و بریدگی‌هایی که توسط حشرات روی بدنه گیاه ایجاد شده‌است، وارد آن می‌شود. در حالت عمومی، این بیماری موجب بروز لکه‌های قهوه‌ای و سیاه روی گیاهان پیوندی با گل‌های بزرگ می‌شود.
سفیدک کرکی
این بیماری بسیاری از گیاهان را مبتلا می‌کند. زمانی که روی برگ‌ها، لکه‌های بی‌رنگ مشاهده شد، این بیماری مشخص است. همچنین روی گیاه، بخش‌هایی شبیه به کپک رشد می‌کنند. این بیماری موجب کاهش توان گیاه و در نتیجه کاهش رشد است.
شل‌شدن ریشه
این آلودگی در کلم‌ها، شلغم‌ها و تربچه‌ها توسط قارچ بروز می‌کند. رنگ برگ‌ها سبز مایل به آبی می‌شود و اگر ریشه‌ها را از خاک بیرون بکشید ظاهری سست و بسیار شکننده دارند.
لکه‌های سیاه
قارچی برروی گیاه رز لکه‌های سیاه ایجاد می‌کند. به‌تدریج این لکه‌های سیاه به‌سمت بالا روی برگ‌ها حرکت می‌کنند و موجب تضعیف گیاه می‌شوند. این بیماری اغلب در آب‌وهوای مرطوب دیده می‌شود.
مرگ پاجوش‌ها
برخی قارچ‌ها، منجر به از بین رفتن پاجوش‌ها و نهال‌های کوچک گیاه می‌شوند. این آلودگی روی بذرها اثر می‌گذارد و منجر به فساد آن می‌گردد، بنابراین رشد و قدرت کل گیاه با مشکل مواجه می‌شود.
زغالک
در مناطق گرم و مرطوب یک نوع قارچ گیاه را با این بیماری مواجه می‌کند. در این بیماری، برروی میوه‌ها، گل‌ها، ساقه و برگ‌های گیاه، لکه‌هایی با رنگ‌های مختلف مشاهده می‌شود که به‌نوعی آب‌رفته‌اند یا کوچک شده‌اند. این لکه‌ها یا نقاط به‌مروز بزرگتر می‌شوند و منجر به مرگ گیاه می‌گردند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: