صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۹ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Mar) 28

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • هگمتانه، گروه خبر همدان: دانشجویان بر این باورند که دانشگاه به عنوان یک محیط علمی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسزایی را در آرام‌سازی جو جامعه دارد و ارتباط دانشگاه با صنعت و اقتصاد و تولید دانش بنیان در گرو تأمین زیر‌ساخت‌ها و زمینه سازی ورود علم به این حوزه است. با توجه به اینکه دانشگاه موتور محرکه کشور و موتور پیشرفت علمی  و دارای نقش اساسی در دستیابی به راهبردهای اساسی است و نظر به نقش دانشجویان و دانشگاهیان در توسعه همه جانبه کشور و لزوم هم افزایی دانشگاه‌های پویای کشور با صنعت، اقتصاد و فرهنگ در آستانه روز دانشجو با تعدادی از دانشجویان گفتگویی داشتیم.
    یکی از دانشجویان در آستانه روز دانشجو در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت و اقتصاد، عنوان کرد: به نظر من اگر یک دانشجو در شرایطی قرار بگیرد که بتواند از دانش خود در راه تولید و صنعت استفاده کند، دانشگاه و صنعت می‌توانند با هم ارتباط نزدیکی داشته باشند اما به شرطی که زیر‌ساخت‌ها و زمینه‌ها آماده باشد.
    نازنین زیبا‌دخت اظهار نظر می‌کند: زمانی دانشگاه بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد که بتوان از دانشی که دانشجو فرا گرفته در راه تولید اقتصادی استفاده کرد نه اینکه عده‌ای حتی مدرک تحصیلی ندارند اما با رانت و ضابطه و رابطه وارد فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند و برخی هم حتی به دلیل شرایط مالی خوبی که دارند، بدون اینکه درس بخوانند وارد کار اقتصاد شده‌اند.
    وی گفت: هر چند هر چه سطح دانش و پژوهش بالاتر برود امکان موفقیت در تولید دانش‌بنیان و مبتنی بر تحقیق بالا می‌رود اما گاهی شاهد پارتی‌بازی و آشنا‌بازی هستیم.
    زیبا دخت عنوان کرد: در بین دانشجویان کسانی هستند که فقط آمده‌اند تا یک مدرک بگیرند و برایشان مهم نیست در چه رشته‌ای درس می‌خوانند.
    وی در مورد تأثیر دانشگاه و دانشجویان در آرام‌سازی جو جامعه گفت: دانشجو به دلیل موقعیت اجتماعی و فرهنگی که دارد می‌تواند روی اذهان تأثیر بگذارد و از طرفی دانشجویان در محیط کلاس و بین هم‌دانشگاهیان با طرز فکری که دارند و نحوه تفکر و طرز بیانی که دارند می‌توانند هم‌سالان خود را به آرامش و یا برعکس به تشنج دعوت کنند، به همین خاطر به نظرم نقش دانشجو در آرام‌سازی جو جامعه تأثیرگذاری بالایی دارد.

     دانشجویان در دوران کرونا معتقد بودند می‌توان از ظرفیت آزمایشگاهی بهره برد و به تولید رسید
    دانشجوی دانشگاه صنعتی همدان نیز با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان و اساتید استان همدان جنبه عملی داشته باشد گفت: طرح‌های تحقیقاتی تنها روی کاغذ نماند و به شکوفایی اقتصاد و صنعت کمک کند.
    علی معتبرنیا در گفت وگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به ضرورت ارتباط بین صنعت و دانشگاه اظهار کرد: آنچه به عنوان یک دانشجو در دوران علم آموزی لمس کردم، این است که متأسفانه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد و یا در حال حاضر این ارتباط خیلی ضعیف است.
    وی با اشاره به اینکه طرح‌های پژوهشی که میان اساتید و دانشجویان انجام می‌گیرد، صرفا تحقیقاتی است و معمولا در حوزه صنعت کارایی ندارد گفت: اساتید دانشگاه به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته‌ای که با صنعت ارتباط دارند و کار صنعتی انجام می‌دهند که تعداد کمی را شامل می‌شوند و دسته دیگر تنها کار تحقیقاتی انجام می‌دهند.
    این دانشجوی دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه می‌طلبد طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان و اساتید جنبه عملی داشته باشد گفت: در این زمینه تجربه‌ای که داشتیم این بود که بخواهیم ایام کرونا الکل تولید کنیم. طرحی بود که دانشجویان معتقد بودند می‌توان از ظرفیت آزمایشگاهی بهره برد و به تولید رسید اما اساتید چنین اعتقادی را نداشتند.
    وی با اشاره به اینکه از میان دانشگاه‌های بوعلی، آزاد اسلامی و صنعتی استان همدان تنها چهار استاد اعلام آمادگی کار عملی کردند و پای کار آمدند تا از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود افزود: با بسیاری از اساتید صحبت‌هایی بود و ملاقات‌هایی با اساتید دکتری مهندسی شیمی و متخصص امر داشتیم اما آنها تنها کار مطالعاتی انجام داده بودند و وارد حوزه عمل و صنعت نشده بودند.
    معتبرنیا به رابطه شکوفایی اقتصاد و دانشگاه پرداخت و افزود: در این حوزه با دو مقوله مواجه هستیم، یکی اینکه طرح‌های دانشجویان به سمت حوزه اقتصادی برود یا طرح‌های اقتصادی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و در فضای اقتصادی بررسی، امکان سنجی و حمایت باشد اما در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد.
    وی با اشاره به اینکه متأسفانه در نشست‌های وزارتخانه‌‌ای به مقوله امکان‌سنجی توجه نمی‌شود و ارتباط اقتصاد، صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است که اگر این طور بود و از طریق سازمان‌ها و ادارات به درستی امور پیگیری می‌شد، شکوفایی اقتصادی را هم شاهد بودیم تأکید کرد: طرح‌های اقتصادی ارائه شده دانشجویان امکان‌سنجی شود چرا که امکان اجرا دارد و می‌تواند ارتباط مؤثری با اقتصاد داشته باشد.
    این دانشجوی دانشگاه صنعتی همدان خاطرنشان کرد: زنجیره این طرح‌ها و ابتکارات معمولا ناقص است که یا حمایت نمی‌شود یا دانشجو نمی‌داند که چطور برای طرح اقتصادی خود حمایت‌هایی جلب کند.
    وی با اشاره به اینکه اگر طرح‌های اقتصادی توسط دانشجویان اجرا شود شکوفایی اقتصادی هم اتفاق می‌افتد عنوان کرد: دانشجویان معمولا در بستر آموزش‌هایی هستند که به تولید و شکوفایی اقتصاد منجر نمی‌شود و دانشجو نیز باید این مهارت‌ها را خود کسب کند و یاد بگیرد.
    معتبرنیا با بیان اینکه در حال حاضر در استان ارتباط بین دانشگاه و طرح‌های دانش بنیان به این منوال است که شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق دانشگاه‌ها دانشجویانی که علم و سواد عملی خوبی دارند و سواد آنها روی کاغذ نیست، جذب می‌کنند گفت: این دانشجویان به عنوان کارآموز جذب می‌شوند و آموزش‌هایی می‌بینند و در نهایت می‌توانند در این شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کنند.

    غفاری: نقش جامعه دانشگاهی در ارتقای بینش سیاسی و بصیرت جامعه
    سپهر غفاری دبیر سابق تشکل اسلامی دانشجویان نو اندیش دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تشریح نقش دانشگاه‌ها در توسعه اقتصادی کشور اظهار نظر کرد: پیش نیاز توسعه اقتصادی در هر جامعه‌ای توسعه سیاسی است که متأسفانه در سال‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته است.
    وی با بیان اینکه اگر مسایل مختلف جامعه در بطن دانشگاه‌ها مطرح شود برای آن راهکارهای علمی‌تر و کاراتر نیز ارایه می‌شود گفت: پیش نیاز توسعه اقتصادی توسعه سیاسی است یعنی اگر بخواهیم از ساختار حاکمیتی نیز برای حل مشکلات استفاده کنیم باز هم نیازمند بینش و بصیرت سیاسی قابل توجهی در دانشگاه‌ها و جامعه هستیم که با توسعه سیاسی محقق می‌شود.
    این فعال سیاسی و دانشجویی با اشاره به نقش فناوری‌ها در توسعه اقتصادی ادامه داد: وقتی صنعتگران و تولیدکنندگان ما به سمت دانشگاه بیایند باید بدانیم که در همه عرصه‌ها نیازمند جذب متخصصان مختلف خواهیم بود.
    وی درباره نقش جامعه دانشگاهی در ارتقای بینش سیاسی و بصیرت جامعه عنوان کرد: می‌دانیم که یکی از ارکان مهم در دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشجویی هستند و می‌توانند بنا بر ماهیت خود مطالبات واقعی را از مطالبات احساسی تشخیص دهند.
    غفاری افزود: متأسفانه این روزها مطالبات مطرح شده توسط برخی در جامعه سطحی و احساسی هستند در صورتی که این مسائل در کرسی‌های آزاد اندیشی، گفت‌وگوهای دانشجویی و در ارتباط با اساتید تعمیق می‌یابند.
    وی بیان کرد: متأسفانه نظام آموزشی ما با وجود اینکه افراد تا 18 سالگى در این نظام هستند اما برای ایجاد و ارتقای بینش سیاسی در افراد برنامه‌ای ندارد و همین موضوع سبب شده افرادی که تازه وارد دانشگاه شده و تحت آموزش قرار می‌گیرند آموزش به دلیل عدم سوق افراد به سمت تشکل‌های دانشجویی محقق نمی‌شود چرا که بینش این افراد در فضایی دیگر یعنی فضای مجازی شکل گرفته است.
    دبیر سابق تشکل اسلامی دانشجویان نو اندیش دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: دانشجویان تربیت شده در ارتباط با دانش‌آموزان با برگزاری دوره‌های مختلف می‌توانند در ارتقای بینش این افراد مؤثر باشند.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: