صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۹ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Mar) 28

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز



  • هگمتانه، گروه پزشکی و سلامت - زهرا ذوالفقاری: 751 نفر بیمار اچ‌آی‌وی مثبت در استان همدان شناسایی شده است که از این تعداد 403 نفر زنده هستند، که طی شش ماه نخست امسال نیز 12 نفر در استان شناسایی شد و نکته مهم اینکه نسبت ابتلای اچ‌آی‌وی مثبت در بانوان نسبت به آقایان در طی سال‌های اخیر رو به افزایش است در حالی که سال‌های گذشته برعکس این موضوع بود و بیشترین سن ابتلا در 20 تا 45 سال است، که این موضوع جای بسی تامل دارد که تحلیل و بررسی کارشناسان امر را می‌طلبد.
    اچ‌آی‌وی، بیماری که نام آن ترس و دلهره را در دل افراد می‌اندازد و به دلیل بدنامی این بیماران اکثرا بیماری خود را پنهان می‌کنند که همین امر خطرات جبران ناپذیری را برای جامعه به دنبال دارد.
    ویروس نقص ایمنی انسانی ( اچ آی وی) ویروسی است که باعث بیماری سندروم نقص ایمنی اکتسابی ( ایدز) می‌شود. اچ آی وی با صدمه زدن به ایمنی بدن باعث ضعیف شدن ایمنی بدن در مقابله با بیماری‌ها و سرطان می‌شود. افرادی که در بدنشان ویروس اچ آی وی وجود دارد، زمانی که تعداد سلول‌های CD4 (سلول T) در بدنشان کم‌تر از 200 شود، دچار بیماری ایدز می‌شوند.
    اچ آی وی ویروسی و عفونتی است که از راه تماس جنسی وارد بدن می‌شود. این ویروس همچنین از طریق تماس با خون آلوده هم سرایت پیدا می‌کنند. مادران باردار و شیرده هم که در بدنشان ویروس اچ آی وی وجود دارد، می‌توانند باعث آلوده شدن کودک و یا جنینشان شوند.
    وجود ویروس اچ آی وی در بدن به این معنا نیست که فرد ایدز هم دارد و بعضا سال‌ها طول می‌کشد که ویروس اچ‌‌آی‌وی در بدن، منجر به بیماری ایدز شود.
    هرچند اچ آی وی و ایدز قابل درمان نیستند، اما با داروهای جدید می‌شود، عوارض، سرعت تأثیر ویروس و خطر مرگ را کاهش داد.
    بعضی از افراد آلوده ممکن است، ممکن است تا یک ماه پس از آلودگی دچار بیماری‌‌هایی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا شوند، با این حال افراد ممکن است سال‌ها قبل از اینکه متوجه آلودگیشان به اچ‌آی‌وی شوند، هیچ علامت خاصی نداشته باشند.
    زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند، در هردو مردان و زنان زبانشان شروع به برفک زدن می‌کند، همچنین خانم‌ها ممکن است دچار عفونت قارچی واژن هم شوند.
    زمانی که ویروس اچ‌آی‌وی سلول، (بخشی از گلبول سفید خون که نقش مهمی در کمک به بدن در مقابله با بیماری‌ها دارد) را نابود کند و تعداد این سلول‌ها کمتر از 200 شود، بدن دچار بیماری ایدز شده است. البته ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا ویروس اچ‌آی‌وی بتواند سلول‌های CD4 را نابود و بدن را مبتلا به ایدز کند.
    از ابتدای پیدایش بیماری در استان همدان، تاکنون 751 بیمار اچ‌آی‌وی مثبت در استان شناسایی شده است که از این تعداد 403 نفر در قید حیات هستند و تنها 70 درصد آنها دارای پرونده فعال بوده و 30 درصد این بیماران ناشناخته و پرونده فعالی ندارند.
    کارشناس مسؤول ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هگمتانه به آمار افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت در استان همدان اشاره و بیان کرد: نخستین بیمار اچ‌آی‌وی مثبت در همدان در سال 1368 شناسایی شد و از آن سال تا کنون 751 نفر اچ‌آی‌وی مثبت در استان همدان شناسایی شده است.
    محمد‌میرزایی با بیان این مطلب که از تعداد شناسایی شده 348 نفر فوت کرده‌اند، اظهار کرد: در شش ماه نخست امسال 12 نفر اچ آی وی مثبت در استان همدان شناسایی شده است.
    وی با اشاره به اینکه از مجموع بیماران اچ‌آی‌وی مثبت شناسایی شده در استان 80 درصد را آقایان و 20 درصد را خانم‌ها شامل می‌شوند، تصریح کرد: اما نکته مهم اینجاست که طی سال‌های اخیر به ویژه در سال جاری نسبت اچ‌آی‌وی مثبت در خانم‌ها رو به افزایش است و این نشان می‌دهد که خانم‌ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند، اگرچه ممکن است دلیل افزایش نسبت خانم‌ها ناآگاهی از نحوه پیشگیری باشد.
    کارشناس مسؤول ایدز معاونت بهداشتی همدان با تأکید بر اهمیت آموزش نحوه انتقال بیماری اچ‌آی‌وی به خانم‌ها و به ویژه نوجوانان و جوانان و مشاوره آن‌ها، عنوان کرد: از 403 بیمار اچ‌آی‌وی مثبت استان که در قید حیات هستند تنها 290 نفر آنها در مراکز خدمات مراقبت و درمان دارای پرونده فعال هستند و 115 نفر از آنها پرونده غیر فعال دارند.
    میرزایی در ادامه اضافه کرد: متأسفانه نشانی از این افراد در دسترس نیست و شوربختانه ممکن است این تعداد بیماری را به دیگران انتقال بدهند.
    نکته مهم این است که بیشترین سن ابتلا به اچ‌آی‌وی مثبت در سن جوان 20 تا 45 سال است و طی سال‌های اخیر نسبت ابتلای خانم‌ها به اچ‌آی‌وی در برابر ابتلای آقایان بر خلاف سال‌های قبل رو به افزایش است.
    وی در همین خصوص ابراز کرد: انگ و بدنامی این بیماری باعث می‌شود که اغلب بیماری خود را پنهان کنند و حتی برای مراقبت و درمان مراجعه نکنند، و تنها 70 درصد بیماران اچ‌آی‌وی مثبت شناسایی شده در استان دارای پرونده بوده و 30 درصد مابقی پرونده فعالی ندارند و ممکن است فوت کرده و یا مهاجرت کرده باشند.
    کارشناس مسؤول ایدز معاونت بهداشتی همدان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تمام خدمات مراقبت، درمان، مشاوره، دارو برای بیماران اچ‌آی‌وی مثبت رایگان بوده و پرونده آن‌ها محرمانه است.
    وی با اعلام اینکه اکنون در مراکزی همچون مراکز مراقبت و درمان و مشاوره، و مراکز ترک اعتیاد،تست اچ‌آی‌وی به صورت رایگان گرفته می‌شود، در خصوص نحوه شناسایی این بیماران عنوان کرد: افرادی که به مراکز متادون تراپی و یا مراکز ترک اعتیاد و شلتر و... مراجعه می‌کنند به آنها توصیه می‌شود که تست اچ‌آی‌وی بدهند، حتی افراد می‌توانند با نام مستعار این کار را انجام بدهند.
    میرزایی در خصوص راه انتقال اچ‌آی‌وی تصریح کرد: این بیماری از سه طریق تزریق سرنگ آلوده و اعتیاد تزریقی، تماس جنسی محافظت نشده و مادر به جنین انتقال می‌یابد که در ابتدای این بیمار عامل ابتلا در کشور ما و از جمله استان همدان از طریق تزریق سرنگ آلوده بود اما اکنون الگوی انتقال تغییر یافته و به سمت روابط جنسی محافظت نشده رفته است.
    وی با اشاره به اینکه با توزیع سوزن‌های یک‌بار مصرف در مراکز نگهداری معتادین، گرم‌خانه‌ها، شلتر و... راه انتقال از طریق سرنگ آلوده کنترل شده است، گفت: همچنین با تست مادران باردار راه انتقال از مادر به کودک طی سه سال گذشته به صفر رسیده است.
    این کارشناس مسؤول با بیان اینکه آنچه نگران کننده است راه انتقال از طریق تماس جنسی محافظت نشده است، عنوان کرد: بیشترین ابتلا به اچ‌آی‌وی در سنین 20 تا 45 سال است و نکته دیگر اینکه جمعیت مبتلا به اچ‌آی‌وی در بین خانم‌ها رو به افزایش است.
    میرزایی با تأکید بر اینکه آنچه که در کنترل بیماری اچ‌آی‌وی مهم است مشاوره و پیشگیری است، ابراز کرد: مرکز جامع سلامت شهدا در ابتدای خیابان تختی، مراکز دی‌آی‌سی، مرکز سمیعی 8 در انتهای خضر، مراکز کاهش آسیب زنان، بیمارستان کودکان سابق آماده انجام تست اج‌آی‌وی به صورت رایگان هستند.
    وی با اعلام اینکه در هر شهرستان استان، یک مرکز مراقبت و درمان بیماری اچ‌آی‌وی وجود دارد، گفت: تعداد بیماران شناسایی شده در شهرستان همدان به نسبت جمعیت بیشتر از سایر شهرستان‌ها است.
    این کارشناس مسؤول تصریح کرد: آنچه که بسیار مهم است سطح آگاهی جامعه در خصوص این بیماری است و اغلب آن را با ایدز اشتباه می‌گیرند در صورتی که ایدز مرحله آخر بیماری است و بیماران اچ‌آی‌وی با تشخیص به موقع بیماری می‌توانند با دریافت دارو به صورت رایگان زندگی کاملا عادی را داشته‌باشند.
    میرزایی با اشاره به اینکه تمام خدمات ارائه شده به بیماران اچ آی‌وی مثبت رایگان است، اظهار کرد: هزینه درمان هربیمار اچ‌آی‌وی مثبت 18 هزار دلار در سال است که بار سنگینی را بر دوش جامعه می‌گذارد و اگر از ابتلای یک نفر جلوگیری کنیم می‌توان 18 هزار دلار برای جامعه ذخیره کرد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: