صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: پس از انقلاب اسلامی ایران، این سرزمین شاهد روزهای ناب بسیاری در تاریخ خود بوده است؛ روزهایی از حماسه‌ها و جانفشانی‌های یک ملت در راه آرمان و عقیده اش. این دوران با شکوه و سراسر عزت و افتخار، تأثیری شگرف بر جنبه‌های مختلف فرهنگی در این سرزمین گذاشته که از این جمله می‌توان به تحول ادبیات در کشورمان اشاره کرد.
ادبیات انقلاب اسلامی ادبیاتی بر مبنای حماسه و شور و تجلی دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و پایداری این مردم در عرصه‌های مختلف بوده است. این روزها یکی از پرمخاطب‌ترین آثار ادبی را می‌توان در حوزه‌های انقلاب و دفاع مقدس یافت. کتاب‌هایی که بی درنگ تبدیل به پرفروش‌های کتاب ایران می‌شوند.
خوشبختانه همدان در سال‌های اخیر در این عرصه خوش درخشیده است و نویسندگان به نامی از این دیار دست به قلم برده اند و آثاری فاخر و ماندگار خلق کرده اند. نام‌های آشنایی که هر کدام افتخاری هستند برای سرزمینشان؛ حمید حسام، جواد محقق، محسن صیفی کار، سید میثم موسویان، میر هاشم میری، مهین سمواتی، غلامرضا بکتاش، تیمور آقامحمدی، مریم کوثری هنرمند، مریم زندی، مرتضی فرجی و...
روزنامه هگمتانه از دیرباز با اختصاص فضای گفتگو به نویسندگان، هنرمندان، شاعران و دیگر مفاخر همدان پاتوقی برای فرهیختگان همدانی بوده و ادب‌دانان این خطه هنرمندخیز را در این روزنامه صاحب حق آب و گل می‌داند و گفتگوهای بی شماری را در طول سال‌ها با قله‌های مفاخر ادبی استان داشته است. جای خرسندی است که اخیرا سازمان فرهنگی شهرداری همدان با همکاری حوزه هنری این رویکرد روزنامه هگمتانه را ادامه داده اند و در اقدامی به معرفی شاعران و نویسندگان همدانی با نصب بنر در گوشه گوشه شهر پرداخته اند.
هر یک از این نام‌های آشنا در این سالها توانسته اند به همت قلم ارزشمند و تفکر نابشان، لحظه‌های این دیار را در قاب کلمات و جملات یک کتاب ثبت کنند و طرحی نو در فکر و اندیشه جوانان و مردم ایران اسلامی دراندازند. بی تردید رسالت امروز ما در برابر چنین نویسندگان و آثار فاخری که از خود برجای می‌گذارند، خواندن است و نشر دادن و معرفی کردن. آثار ماندگار این نویسندگان باید راه خود را در میان نسل جوان باز کنند راهی که انتهایش عاقبت بخیری است و الفت با بزرگ مردان و زنانی که قهرمانانی جاودانه اند. شاید بتوان گفت که خواندن آثارشان و شناختن کتاب هایشان، بهترین قدردانی‌ای است که می‌توانیم نثارشان کنیم و از ما انتظار دارند.

 اوج نشینان قله‌های ادب این سرزمین
این نویسندگان را می‌توان هنرمندانی از جنس بزرگان و اندیشمندان تاریخ ایران نامید؛ اوج نشینانی که در قله‌های ادبیات این سرزمین حرفهای نابی برای گفتن دارند. حرفهایی که می‌تواند هدایتگر یک نسل باشد. این حرفها را وقتی از زبان هنر می‌شنویم تأثیرگذاری بیشتری دارند و می‌توانند پلی محکم باشند از گذشته به حال ما و از حماسه هایمان تا زندگی امروزمان.
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی اقدام به نصب بنرهایی با موضوع معرفی نویسندگان همدان کرد. این حرکت، نشان دهنده ادای احترام تمام قد مردم همدان به حرمت قلم و اهالی قلم است. اینک قامت برافراشته اهل قلم در هگمتانه تاریخ، گواهی است بر اعتباری که همواره در سنگر واژگان و کتاب‌ها درخشیده و همدان را به یکی از قطب‌های بزرگ نویسندگان ایران تبدیل کرده است.
امیدواریم زین پس شاهد بیشتر و بیشتر شدن این دست کارهای نیک و به جا در همدان زیبا باشیم و از همین جا خداقوت می‌گوییم به دست اندرکاران این حرکت شایسته.
سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان به معرفی 18 نویسنده و شاعر همدانی در سطح شهر پرداخته‌اند.
این روزها در میادین و چهارراه‌های شهر بنرهایی از نویسندگان و شاعران همدان به چشم می‌خورد. بنرهایی سبزآبی با عکس هنرمندان و عناوین کتاب‌های تالیفی‌ آنها.
در واقع سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان همدان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی این اقدام ارزشمند را در سطح شهر همدان انجام داده‌اند.
این طرح در قالب معرفی نویسندگان ارزشی و متعهد و پاسداشت منزلت کتاب و با هدف تشویق هنرمندان جوان و قدردانی از اساتید و پیشکسوتان اجرایی شده و بنرهایی از 18 نویسنده و شاعر استان همدان در سطح شهر به نمایش گذاشته شده که در ادامه به نام آنها و آثارشان می‌پردازیم:

 مـریـــــم زرنــــــشان
متولّد 1354؛ همدان آثار: چقدر تو مهربونی، من بلدم بگم نه، شهر اطلسی، هیولای مهربان، کبوتر می‌شوم، کوچه گلاب بیدمشک‌ها، چقدر عاشقند، ابر پشمکی.

  مـــــرتضی فــــــرجی
متولّد 1362؛ همدان آثار: ماندن قمیش خوابیدن در پیله‌های سفید هما.

  محـــسن صیــــفی‌کار
متولّد 1346؛ همدان آثار: 10 متری چشمان کمین، آئینه‌تر از آب، تبسم نسیم، هم کیش موج، گنج‌نامه شهیدتکلو، ملازم اول؛ غواص، چهار دانه یاقوت، حدیث حاضر غایب.

  مجیـــــــد یوســـــفی
متولّد 1363؛ اراک آثار: ابر قدرت خداست، سیرت خوبان، سوسنگرد به‌جای منچستر.

  غلامــــرضا بکــــتاش
متولّد 1351؛ ملایر آثار: آفرین به آفتاب، رونویسی از بهار، در حیاط ما یک سیب شیرین نوجوانی درخت کاج با دعای باران تا رادیو خبر داد، با دو چشمم می‌چشم.

  علــی‌اصـــغر حمـــدیه
متولّد 1332؛ همدان آثار: بخوان از خط پیشانی، قهوه‌خانه در همدان، کاروان عشق.

  شهــــــلا شهـــــبازی
متولّد 1360؛ بهار آثار: پنج انگشت بلاتکلیف به من بگو خال‌خالی، نامه‌های خیس، تیر برق و مورچه.

  سید میــثم موسویان
متولّد 1362؛ همدان آثار: غولی قوری و به روح حاکم ارتش تفنگمو زمین نذار... من بروجردی مصاحبه نمی‌کنم کلاه‌پوستی‌ها، معمای بوبی‌خرگوشه چهار پر بی‌نام پدر.

  حمیــــــــد حســــــام
متولّد 1340؛ همدان آثار: وقتی مهتاب گم شد، مهاجر سرزمین آفتاب، خدا حافظ سالار، آب هرگز نمی‌میرد، تازیانه‌های سلوک، دهلیز انتظار، هفتاد و دومین غواص، فقط غلام حسین باش.

  حجــــــت یحــــــیوی
متولّد 1358؛ رزن آثار: دارم فسیل می‌شوم، یک پیراهن جلوتر از پاییز گاهی به تو فکر می‌کنم، کاشکی اجازه داشتم.

  جـــــــواد مـــــــحقق
متولّد 1333؛ همدان
آثار: قصه‌ی مرد بزرگ پاپتی، مثل من به انتظار خواب خوب در خانه‌ی ما تاوان عشق باران بهانه بود، در گفتگو با دانشمندان معلمان خوب من.

 تیـــمور آقامحــــمدی
متولّد 1361؛ تبریز آثار: مرا با دریاهای مرده کاری نیست، هرگز به جنگ سیگار تعارف نکن مادربزرگ پیام مُرده رونی یک پیانو قورت داده همه،می‌خواهد چشمانش باز باشند.

  بهـــناز ضــــرابی‌زاده
متولّد 1347؛ همدان
آثار: دختر شینا، ساجی، گلستان یازدهم، مرغ شل، محله حاجی.

  میـــرهاشــــم میـــری
متولّد 1333؛ همدان آثار: فرهنگ نامجاهای همدان تا سال 1350،ترانه‌های انتظار معلمان اهل قلم استان همدان تجربه هزارسال رباعی همدان.

  مهـــــین سمـــــواتی
متولّد 1339؛ همدان آثار: دانه پر ماجرا،یک ماه خوب برای بچه‌های خوب، بدون ریش و سبیل مرد شدم عشق یک لبخند نیم سانتی سنگ‌‌های لق روی دیوار آقای معلم دوماشال ما اینجا عاشق شدیم.

  مـــــونا اســـــکندری
متولّد 1361؛ همدان
آثار: عشق هرگز نمی‌میرد، اشک جمعه زنی از تبار الوند، پنجره‌ای نزدیک سقف زمستان گذشت.

 مـریـم کـوثری‌هنـرمند
متولّد 1358؛ همدان آثار: حسنی چه شاد و خندان رفته به شهر گیلان حسنی ناز و شیرین، میره به شهر قزوین حسنی شده برنده، لباش داره می‌خنده حسنی میره به کرمان.

 مــریــــــم زنـــــــــدی
متولّد 1365؛ ملایر آثار: دفتر گل باز شد، تولدت مبارک وقت گل برف حوصله‌ام پیش تو جامانده است مشق آسمان خرسم یکی یکدانه است دلتنگم‌ و می‌دانی چرا بی‌خدا حافظی رفته‌ای؟



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: