صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: وزیر صنعت معدن و تجارت بیان کرد: در اکثر محصولات مانند محصولات لوازم خانگی، فولاد و خودرو رشد تولید داریم اما در چند حوزه مثل مصالح ساختمانی و برخی مواد غذایی مانند روغن کاهش تولید داریم که البته وضعیت بهتر می‌شود.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، صبح شنبه وزیر صمت جلسه‌ای را با فعالان حوزه صنعت و معدن استان همدان داشت که در این جلسه نمایندگان فعالان اقتصادی همدان هریک به مشکلات خود در این حوزه پرداختند که بیشتر آنها از کمبود سرمایه در گردش و سیاست انقباضی بانک‌ها گلایه داشتند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اظهار کرد: ما به عنوان وزارت صمت موظفیم تمامی موضوعات مربوط به این حوزه‌ها را پیگیری کنیم، اخیراً چندین مصوبه تصویب شد که در شهریور ماه امسال برای نخستین بار بود که واحدهای تولیدی که دولت از آنها طلب دارد اگر بازپرداخت آن طولانی می‌شد، جریمه می‌شدند، اما طبق این مصوبه واحدهای بدهکار 7 درصد از مبلغ را پرداخت و باقی را تقسیط می‌کنند.
سیدرضا فاطمی‌نیا با اشاره به اینکه شفافیت و رتبه‌بندی موضوع بسیار مهمی است و باید بر اساس رتبه‌بندی خدمات ارائه شود، عنوان کرد: در رتبه‌بندی معیارهایی می‌گذاریم که مدنظر حاکمیت است.
وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص ماشین‌آلات معدنی جدولی احصا شده است بنا بر اینکه ماشین‌آلاتی که در داخل وجود ندارد به طور کامل وارد شود و موارد دیگر نیز 50 درصد مجوز واردات داشته است و امسال معادل کل سال قبل مجوز واردات ماشین‌آلات بوده است.
وزیر صمت در خصوص تسهیل در مزایده‌ها نیز گفت: 5 هزار و 300 فرصت مجوز معدنی اکتشاف آغاز شده است که 10 هزار فرصت دیگر نیز در بهمن ماه ایجاد می‌شود.
فاطمی‌امین با اشاره به اینکه از اتاق اصناف یک نماینده داریم، تصریح کرد: سعی می‌کنیم که این نماینده پیشکسوت باشد و برای انتقال یک سوم جریمه‌های تعزیرات به اتاق اصناف نیز مکاتباتی انجام نشده است.
فاطمی‌امین در ادامه سخنانش ابراز کرد: 30 درصد واحدهایی که تعطیل شده‌اند مشکل اهلیت سرمایه‌گذار دارند که کاری آغاز شده اما به لحاظ مدیریتی نمی‌توانند ادامه دهند که قصد خرید و فروش واحدهای تولیدی را داریم.
وی با اشاره به اینکه اصلاح نظام مالی زمان‌بر است، عنوان کرد: در همین راستا تأمین مالی زنجیره‌ای اجرا شده است که از سال گذشته مطرح شده و رشد خوبی دارد که افزون بر 30 هزار میلیارد تومان از همین طریق تأمین مالی شده است که امسال 20 درصد از تسهیلات از تأمین مالی زنجیره‌ای تأمین می‌شود و اقدام دیگر پرداخت تسهیلات از طریق سامانه جامع حساب تجارت است در این روش پول مستقیم به حساب فروشنده واریز می‌شود که از نشت منابع جلوگیری می‌کند و انقباض بانک‌ها را حل می‌کند.
وزیر صمت با اشاره به اینکه به واحدهای تولیدی تازه تأسیس باید بیشتر توجه کرد، بیان کرد: یکی از اشکالات کشور اینجاست که می‌خواهیم یکباره واحد 2 هزار یا 3 هزار نفره ایجاد کنیم در حالی که واحدها از کوچکی باید شروع کنند.
فاطمی‌امین با اشاره به اینکه وضعیت تولید در مجموع خوب است، عنوان کرد: در اکثر محصولات مانند محصولات لوازم خانگی، فولاد و خودرو رشد تولید داریم اما در چند حوزه مثل مصالح ساختمانی و برخی مواد غذایی مانند روغن کاهش تولید داریم که البته وضعیت بهتر می‌شود.
وی با بیان اینکه ورشکستگی اتفاق بدی نیست، ابراز کرد: تمرکز ما عمدتاً بر روی تک‌تک واحدها است که بیش از 50 مصوبه از بخش‌های مختلف گرفته‌ایم و در خصوص صادرات، مصوبه‌ای بود که موجب تسهیل صادرات و رشد آن شد.
وزیر صمت با اشاره به تأمین زیرساخت‌ها برای تمام حوزه‌ها، گفت: سامانه پاسخ گویی راه‌اندازی شده است که هر نیاز و درخواستی سریع انجام می‌شود و دومین نکته اصلاح ناتوانی‌ها است که در برخی رشته فعالیت‌ها مشکل داریم و سود در یک زنجیره متوازن توزیع نشده است و در برخی شهرها مثل سیرجان، ساوه، زرندیه، رباط کریم، قم و اشتهارد کمبود نیروی کار داریم و عدم توازن وجود دارد.
فاطمی‌امین با اشاره به اینکه اصلاح ناتوانی‌ها 3 سال زمان می‌خواهد، گفت: در استان همدان هماهنگی خوبی بین حاکمیت و حوزه صنعت و معدن وجود دارد.

 قاسمی فرزاد: فعال شدن 90 واحد راکد در همدان
استاندار همدان نیز در این جلسه با اشاره به فعال شدن 90 واحد راکد در همدان و بازگشت به چرخه تولید، اظهار کرد: همدان زمانی در حوزه کشاورزی مطرح بود اما اکنون با وجود بحران آب باید در حوزه صنعتی فعال شود، برخی مجموعه‌های صنعتی در کلان‌شهرها بیش از اندازه فربه شده است و بی‌شک افزایش آن مضراتی را برای آنها دارد و درخواست‌ ما ایجاد واحدهای صنعتی بیشتر در استان است تا از مهاجرت روستا به شهرهای کوچک هم جلوگیری شود.
علیرضا قاسمی‌فرزاد در ادامه افزود: در بحث تأمین مالی مشکلاتی در نظام بانکی وجود دارد و برخی بانک‌ها به تکالیف خود عمل نمی‌کنند و در مورد تأمین زیرساخت‌های نواحی صنعتی مانند برق و تصفیه فاضلاب 400 میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده است.
وی در ادامه به مشکل گرانی سوخت و عدم فروش واحدهای چینی و بهداشتی در لالجین اشاره و بیان کرد: منطقه ویژه جهان‌آباد 800 هکتار است که اکنون 1500 هکتار آن آماده واگذاری است که باید سرمایه‌گذار در آن مستقر شود.
استاندار همدان در ادامه سخنانش ابراز کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و ناحیه صنعتی قروه درجزین، تأمین اعتبار برای صنایع و استقرار صنایع تک از جمله مواردی است که در استان همدان وجود دارد.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 13 هزار فرصت شغلی در استان محقق شده که تعهد ما برای ایجاد اشتغال 23 هزار نفر است.

  حاجی بابایی: با انتقال محصولات معدنی به سایر استان‌ها به شدت مخالفم
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه عنوان کرد: استان همدان امسال در زمینه افزایش مالی در کف قرار دارد اما در سال‌های گذشته به میزان زیادی افزایش یافته است به طوری که سازمان مالیات هرچه را مصوب می‌کند، اداره مالیات همدان 20 درصد بیشتر می‌گیرد و به همین خاطر مالیات همدان بیشتر شده است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه باید به تولیدکننده و صنعت کمک کنیم و مالیات از آنچه مصوب می‌شود کمتر گرفته شود، گفت: فرآوری معادن باید در خود استان انجام شود و با انتقال محصولات معدنی به سایر استان‌ها به شدت مخالفم.

  توسلی: 98 درصد درآمد استان، درآمد مالیاتی است
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اعلام اینکه 98 درصد درآمد استان، درآمد مالیاتی است، گفت: این بدان معنی نیست که اداره مالیات فراتر از قانون عمل کرده است.
فتح‌ا... توسلی با اشاره به اینکه سهم استان همدان از صادرات کم است، تصریح کرد: افزون بر دو هزار و 168 طرح در استان وجود دارد که پیشرفت آن صفر تا 20 درصد است که 700 طرح در بهار است در حالی که این طرح‌ها می‌توانند برای 40 هزار نفر اشتغال‌زایی کنند.
وی به ظرفیت کبودراهنگ در صنعت پوشاک اشاره و با بیان اینکه چندین هزار خیاط و چند کارگاه در این شهرستان فعال است، گفت: تأمین گاز صنایع، بازگشت ارز و زنجیره تکمیل معادن از جمله مواردی است که باید در استان بدان توجه شود.

  پورمجاهد: باید در نگاه تصمیم‌گیران دولتی دو عامل تأمین اجتماعی و مالیاتی در استان تغییر کند
معاون امور اقتصادی استاندار همدان هم در این جلسه با اشاره به اینکه طی سال 99 مبلغ یک هزار و 800 میلیارد تومان وصول تأمین اجتماعی بود، گفت: این میزان در سال جاری به 200 میلیارد تومان رسیده است.
ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه ظرفیت مالیات به یکباره رشد قابل توجهی داشته است، گفت: باید در نگاه تصمیم‌گیران دولتی دو عامل تأمین اجتماعی و مالیاتی در استان تغییر کند.

  شانیان: فعالیت یک هزار و 198 واحد صنعتی در استان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به فعالیت یک هزار و 198 واحد صنعتی در استان، رفع موانع تولید را از موضوعات مهم دانست و گفت: در حال حاضر صادرات مواد معدنی به کمتر از یک درصد رسیده است که امیدواریم خام‌فروشی به طور کامل از بین برود.
احمد شانیان از افزایش صادرات در کشور سخن گفت و افزود: در تأمین زیرساخت‌هایی همچون آب، برق و زمین اتفاقات خوبی رخ داده است.
سپس نماینده اتاق اصناف همدان با اشاره به فعالیت 200 اتحادیه صنفی در همدان به مشکلاتی از قبیل اصلاح قانون نظام صنعتی، تسریع وجوه حق عضویت اصناف، عدم دریافت سهم اتاق اصناف از مالیات وصولی و تعزیرات حکومتی، نبود تعرفه دولتی بهای برق برای برخی اصناف اشاره کرد.
در ادامه نیز ابراهیم‌زاده نماینده واحدهای تولیدی احیا شده خواستار تأمین سرمایه‌ در گردش از طریق بانک‌ها شد و از سیاست انقباضی بانک‌ها گلایه کرد.
مسعود توتونچیان یکی دیگر از فعالان اقتصادی همدان با بیان اینکه رانت و ویژه خواری و ارز 4 هزار و 200 تومانی باعث شد برخی به سودهای کلانی دست یابند خواستار اجرای طرح شفاف‌سازی همراه با درجه‌بندی در حوزه صنعت شد.
شفیعی، نایب رئیس خانه صنعت همدان نیز در این جلسه از دعوت نشدن برای صحبت گلایه کرد و خطاب به مسؤولان گفت: مطالبه‌گری به حاشیه کشیدن جلسه نیست که بگویید جلسه را به حاشیه نبرید، ما مطالبه‌گریم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: