صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • هگمتانه، گروه خبر همدان: طبق اظهارات مسؤولان موضوع تنش آبی در همدان به طور کامل طی هفته جاری با ورود آب سد تالوار حل می‌شود و نیز شاهد انتقال آب اضطراری خواهیم بود.
    به گزارش خبرنگار هگمتانه، تقریبا دو سالی بود که هر از چند گاهی آب برخی از مناطق شهر همدان برای مدت محدودی قطع می‌شد و آب به مناطقی نمی‌رسید اما با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان دقیقا روزهای آخر مردادماه امسال قطعی آب در همدان به طور گسترده نمایان شد.
    اگرچه مردم تعدادی از شهرهای ایران سال‌هاست که با مشکل آب شرب سالم و پایدار مواجه هستند، اما احوال این روزهای همدان شوکه کننده است که کمتر کسی فکر می‌کرد خشک سالی و قطعی آب به همدان برسد، در همدانی که همواره آب جاری بوده و مردم با قطعی مواجه نبودند.
    بالاخره مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی، کاهش ذخایر سد‌ها، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کمبود بارش‌ها مشکلات جدی برای آب شرب جمعیت شهری همدان فراهم کرده و با خالی شدن سد اکباتان مشکلات بیشتر نمایان شده است.
    امروز تقریبا یک ماهی از قطعی گسترده آب در همدان می‌گذرد و هنوز به آن پایداری نرسیدیم و همچنان مردم با مشکلاتی مواجه هستند. روزهای ابتدایی قطعی آب تفاوت میزان قطع و وصلی آن در مناطق مختلف این شهر باعث نارضایتی‌های اهالی برخی از مناطق می‌شد که حتی مردم برخی از مناطق چند روز مداوم حتی یک قطره آب نداشتند و این درحالی بود که برخی دیگر ساعات کمتری را در بی‌آبی به سر می‌بردند.
    در حال حاضر با وجود اینکه برنامه قطعی آب همدان به نسبت منظم شده اما گاهی مناطق بازهم قطعی طولانی مدت را تجربه می‌کنند و بلاتکلیف به سرمی‌برند تا شاید مشکل حل شود.
    خانمی از اهالی منطقه مهدیه می‌گوید: تقریبا بیشتر از یک هفته است که نتوانسته‌ام به حمام و نظافت خود و بچه‌هایم برسم، ما در طبقه سوم یک آپارتمان زندگی می‌کنیم، صبح‌ها از ساعت 6 صبح آب وصل می‌شود و به طبقات بالا نمی‌رسد و یا فشارش کم است که حتی آبگرمکن هم روشن نمی‌شود، گاهی وقت‌ها برای نظافت به منزل بستگان رفته‌ایم اما مگر می‌شود این کار را مدام تکرار کرد؟! ما قبلا هم در منطقه خود شب‌ها با قطعی آب مواجه بودیم و متأسفانه یک ماه است که همه مردم همدان با این مشکل مواجه شده‌اند.
    مادری هم می‌گفت: ابتدای قطعی آب بی برنامگی در قطعی معضل بزرگی بود و واقعا ما را از کار و زندگی می‌انداخت که نهایت برنامه قطعی داده شد اما در هیچ منطقه‌ای طبق برنامه پیش نرفت، ما در منطقه پردیس هستیم و در حال حاضر قطعی تا حدودی منظم شده اما متأسفانه ساعت قطعی کماکان طولانی است، مهمتر از همه طعم آب است که اصلا مطبوع نیست و حتی طعم چای و غذا بعد از جوشاندن، عوض می‌شود. چیزی که امروز ما را خیلی اذیت می‌کند قطعی طولانی مدت است که زمان وصل آب عملا زمان مرده‌ای است. از ساعت 11 شب تا 12 یا بعضی اوقات نیمه ساعت بیشتر آب نداریم و امیدواریم مسؤولان کاری انجام دهند.
    طبق گفته مسؤولان قرار بود به زودی طرح آب‌رسانی اضطراری انتقال آب اجرایی شود و مشکل قطعی آب به حداقل برسد تا هرچه زودتر شاهد انتقال آب سد تالوار باشیم و به طور کلی قطعی آب نداشته باشیم اما هنوز کار انجام نشده و مردم منتظر اقدامات فوری مسؤولان هستند.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، اظهار کرد: متأسفانه بحرانی که در خصوص آب به وجود آمد، موجب شد تا بخش زیادی از ذخایر آبی سد اکباتان از دسترس خارج شود که بر همین اساس باید تدابیری به منظور کنترل شرایط اندیشیده می‌شد.
    فرهاد بختیاری فر با اشاره به اینکه بر همین مبنا، در کنار پروژه تأمین بلند مدت آب شهر همدان، برای جبران کمبود آب نیز از طرف شرکت آب و فاضلاب مجموعه اقدامات ضربتی از سال گذشته آغاز شد گفت: موضوع مدیریت مصرف و مدیریت فشارآب، حفاری چاه‌های جدید و بهسازی چاه‌های موجود از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد.
    وی بیان کرد: در راستای تأمین آب از محل منابع زیرزمینی شرکت آب و فاضلاب نسبت به حفاری و تجهیز 7 حلقه چاه در منطقه آق حصار اقدام شد که یک مرحله از کار در اردیبهشت ماه و مرحله دوم نیز پیش از ورود به بحران انجام شد که در نهایت بخشی از آب از این رهگذر یعنی چیزی در حدود 350 لیتر در ثانیه تأمین شد.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه قرارداد حفاری 5 حلقه چاه جدید نیز در منطقه آق حصار منعقد و در حال انجام است گفت:‌ از آنجا که منابع حفاری شده محدود بود و کفاف تأمین آب شرب شهر همدان را نمی‌داد بر این اساس با همکاری فرماندار، دادستان، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی موضوع استفاده از چاه‌های اجاره‌ای کشاورزی مطرح شد که خوشبختانه با این دست از اقدامات بخش قابل توجهی از تنش پیش آمده کنترل شد.
    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 70 حلقه چاه کشاورزی با اجرای 45 کیلومتر خطوط انتقال برای تأمین آب شهر همدان وارد مدار شده است.
    مشکل آب شرق همدان تنها با آب‌رسانی از تالوار حل می‌شود
    بختیاری‌فر عنوان کرد: آب شهر همدان به صورت کلی از دو منطقه تأمین می‌شود به‌طوری که بخش‌های شرقی شهر از سد اکباتان و بخش‌های غربی از طریق چاه‌ها که در حال حاضر با ورود آب چاه‌های کشاورزی پس از پمپاژ در مخازن شهر، از طریق شبکه به شرق شهر نیز هدایت می‌شود.
    وی با اشاره به اینکه در شهر همدان دو زون کاملا متفاوت وجود دارد به نحوی که یک منطقه از شهر از محل آب‌های زیرزمینی و ناحیه دیگر از محل آب‌های سطحی تأمین می‌شود گفت: شرایط به سمتی پیش رفت که کاهش 700 تا 800 لیتر در ثانیه برداشت از سد اکباتان ضلع شرقی شهر را تحت تأثیر قرار داد.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان یادآور شد: با ورود به مرحله تنش آبی، اجرای خطوط ارتباطی میان مخازن آب‌های سطحی و زیرزمینی در دستور کار قرار گرفت تا آب مورد نیاز قسمت‌هایی از شهر که دچار قطعی‌های گسترده شده بودند از این رهگذر امکان پذیر شود.
    فشار به تأسیسات و شبکه شهری از طریق انتقال آب از غرب به شرق شهر
    وی بیان کرد: تا زمانی که آب مورد نیاز شرق شهر از طریق تالوار یا آبگیری سد اکباتان تأمین نشود، مشکل این بخش از شهر همدان به طور دائم حل نخواهد شد بر همین اساس در حال حاضر همکاران ما در بخش بهره‌برداری با زحمات فراوان در حال انتقال و توزیع آب در شبکه شهر همدان هستند که به علت عدم اجرای خطوط بین مخازن، انتقال آب از غرب به شرق شهر فشار زیادی به تأسیسات و شبکه شهر وارد می‌کند.
    بختیاری‌فر با بیان اینکه منطقه شرق شهر پیش از این به طور کامل از سد اکباتان مشروب می‌شد و در حال حاضر به علت خارج شدن تصفیه‌خانه شهید بهشتی از مدار بهره‌برداری، بخش قابل توجهی از آب این بخش از شهر از دسترس خارج شده است تأکید کرد:‌ به منظور انتقال آب از غرب به شرق شهر فشار بیش از اندازه به شبکه وارد می‌شود که به همین علت تعداد شکستگی‌ها نیز بالا رفته است.
    روزهای پایانی خط ضربتی انتقال آب
    وی با اشاره به اینکه روزهای پایانی خط ضربتی است و پس از اتمام تست و آبگیری، آب چاه‌های خالق‌وردی و تالوار به بخش شرقی شهر تزریق خواهد شد گفت: در حال حاضر در شرکت آب و فاضلاب هم و غم ما توزیع متوازن آب در شبکه و بهبود فرآیند بهره‌برداری است.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه همچنان آب‌رسانی سیار در شهر ادامه دارد و به طور متوسط روزانه یک میلیون و 400 هزار لیتر در شبانه روز آب‌رسانی سیار در شهر همدان انجام می‌شود افزود: در وضعیت موجود تنها امکان افزایش ظرفیت آب‌رسانی از محل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی یا حفاری‌های جدید وجود داشت و بنابراین اقداماتی انجام دادیم تا بتوانیم آبهای زیرزمینی را به مخازن آب سطحی منتقل کنیم. وی با اشاره به اینکه با اقدامات اثرگذار و ارتفاع گرفتن آب در مخازن، آب‌رسانی در شهر به ثبات نسبی نزدیک شد خاطرنشان کرد: حتی مخازنی که منحصرا از آب‌های سطحی تغذیه می‌شدند در حال حاضر امکان توزیع آب زیرزمینی را دارند.
    بختیاری‌فر تصریح کرد:‌ در خصوص ایجاد مخازن هم آبفا بیکار ننشست و از اوایل سال ضمن انعقاد قرارداد با دو پیمانکار به منظور ساخت مخزن 10 هزار مترمکعبی در منطقه آزاد و مخزن 5 هزار مترمکعبی در منطقه چهل چمن اقدام کرد در حالی که این دست از اقدامات در شرح وظایت شرکت آب و فاضلاب تعریف نشده است.
    حفظ ذخیره آبی سد اکباتان
    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر وضعیت تأمین آب همدان به چه شکل است؟ گفت: امروز با ورود سرشاخه رودخانه‌های یلفان و سیمین ذخیره آبی سد اکباتان حفظ شد، پیش از این برداشت از سد اکباتان بین 1000 تا 1200 لیتر بر ثانیه بود.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بیان کرد: از بهمن ماه سال گذشته اقدامات خود کنترلی خوبی به منظور حفظ ذخایر آبی سد اکباتان در دستور کار قرار گرفت که با این اقدامات توانستیم میزان برداشت آب از سد را به 400 لیتر در ثانیه کاهش دهیم، چنانچه این نوع از مدیریت مصرف در شبکه انجام نمی‌شد ذخایر آبی سد اکباتان پیش از ورود به فصل گرم سال به اتمام می‌رسید.
    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عمدتا یک ناحیه گسترده که مشکل تأمین آب داشته باشد را نداریم، نقاط محدود شده و آن هم در برخی کوچه‌ها است گفت: عدم تعادل در ذخیره سازی آب، زمان بندی‌های اعلام شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چنانچه ذخایر مخازن پیش از موعد مقرر به اتمام برسد امکان زمان بندی دقیق نیز وجود نخواهد داشت.
    پایداری آب در شبکه نیازمند همکاری شهروندان
    بختیاری‌فر پایداری آب در شبکه را نیازمند همکاری شهروندان و مدیریرت مصرف از سوی آنها دانست و افزود: در شرایط فعلی که به پایداری نسبی شبکه نزدیک شده‌ایم ضرورتی برای ذخیره‌سازی بیش از نیاز وجود ندارد.
    وی خاطرنشان کرد: اگر الگوی مصرف خارج از حد معمول نباشد، مدیرت توزیع را به حداقل خواهیم رساند.
    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای از زمستان سال 1400 تأمین آب استان را آغاز کرد و پیگیری‌هایی داشت اظهار کرد: در این راستا توانستیم اواخر سال گذشته اعتبار مناسبی برای شروع مجدد طرح انتقال آب از سد تالوار را بگیریم.
    محمد ضروری بیان کرد: پیش‌بینی اینکه تابستان هم دچار مشکل کمبود آب باشیم، بود و در جلسات متعدد این موضوع مطرح و پیگیری شد تا توانستیم روزهای پایانی سال 1400، 500 میلیارد تومان اعتبار از طریق وزیر نیرو برای اجرای طرح تالوار بگیریم. وی خاطرنشان کرد: از آغاز طرح تالوار قریب به 14 سال می‌گذشت که هفت سال اخیر تعطیل شده بود اما ما بار دیگر این پروژه را فعال کردیم و با سرعت بسیار خوبی کار پیش رفت تا اینکه امروز در مراحل نهایی آبگیری هستیم.
    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه آبگیری از سد تالوار در مخزن یک، طی سوم شهریورماه آغاز شد و تقریبا سه روز پیش از این مخزن آب به ایستگاه شماره دو پمپاژ شد گفت: آب از ایستگاه پمپاژ شماره «دو» به سمت ایستگاه پمپاژ شماره «سه» به طول 22 کیلومتر و اختلاف ارتفاع 220 متر روانه شده است.
    تکمیل مرحله اول پروژه آب‌رسانی از سد تالوار به همدان در چند روز آینده
    وی با اشاره به اینکه امیدواریم در چند روز آینده آخرین مرحله پمپاژ هم از ایستگاه شماره سه به مخزن کیتو به طول 34 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ 137 متر انجام شود افزود: در چند روز آینده مرحله اول پروژه آب‌رسانی به همدان تکمیل خواهد شد و می‌توانیم میزان زیادی آب در ثانیه از تالوار را به شهر همدان هدایت کنیم.
    ضروری با بیان اینکه برای استفاده از این آب‌رسانی خطی به طول 16.8 کیلومتر از بهرام آباد ایجاد شده که از خط تالوار تا سد آبشینه را به هم متصل می‌کند گفت: این کار انجام شده و قابلیت انتقال 950 لیتر آب در ثانیه را دارد.
    وی خاطرنشان کرد:‌ آب از این طریق به سد آبشینه انتقال می‌یابد تا از آنجا به تصفیه‌خانه شهید بهشتی منتقل شود و آب خام از ظرفیت تصفیه خانه استفاده کند و به عنوان آب سطحی در شهر توزیع شود؛ جایی که ما بیشترین مشکل را در توزیع داریم.
    تامین 810 لیتر در ثانیه آب از چاه‌های کشاورزی همدان
    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تصریح کرد: با وجود تمام تلاش‌های شرکت آب و فاضلاب اما هنوز مشکلاتی در توزیع آب داریم و به طور کامل نواقص حل نشده است که با اجرای این خط انتقال آن مشکل کامل حل خواهد شد آب همدان تأمین می‌شود.
    وی با اشاره به اینکه اقداماتی در فاز بلند مدت انجام شده اما در کوتاه مدت نیز با مدیریت کامل استاندار همدان و حمایت وزارت نیرو کارهایی صورت گرفته است گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته تفاهمنامه‌ای با کشاورزان در بهره‌مندی از آب 70 حلقه چاه کشاورزی انجام شده است.
    وی با بیان اینکه در حال حاضر 810 لیتر در ثانیه از چاه‌های کشاورزی آب شرب تأمین می‌شود و میزان تأمین آبی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد از تأمین آب قبل از آغاز تنش آب بیشتر است افزود: در حال حاضر بیش از 100 لیتر در ثانیه، آب بیشتری تأمین می‌شود اما به خاطر مشکلاتی که در شبکه وجود دارد، قطعی‌‌ها همچنان ادامه دارد.
    بهره‌برداری خط آب‌رسانی «بای پس» در همدان
    ضروری با اشاره به اینکه انتقال خط آب‌رسانی «بای پس» آغاز بهره‌برداری آن و خط اضطراری است، که امیدواریم نقیصه آب سطحی هم برطرف شود و قطعی آب به حداقل برسد گفت: با اقدامات صورت گرفته امیدواریم تا رسیدن آب سد تالوار قطعی آب برطرف شود و مردم شهر همدان بیش از این دچار مشکل نشوند.
    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود 20 شهریورماه باید عملیات انتقال آب از خط بای پس انجام می‌شد و در این زمینه کوتاهی از سوی شرکت آب منطقه‌ای بوده است، نظر شما چیست؟ افزود:‌ این پروژه بسیار بزرگ و ابرپروژه است که در سطح کشور بی‌نظیر بوده و برای انجام آن باید مؤلفه‌های مختلفی دست به دست هم دهند و موضوعات فنی دارد و کار باید در زمان خود انجام گیرد.
    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای هیچ تاریخی را برای بهره‌برداری این پروژه اعلام نکرده است و درواقع تمام تلاش خود را انجام داده‌ است تا هرچه زودتر مشکل آب حل شود عنوان کرد: پروژه‌ای که هفت سال تعطیل بوده و برای انجام فشرده آن حداقل 10 ماه تا دو سال زمان نیاز بوده، در مدت پنج ماه با کیفیت بسیار انجام شده و کار به خوبی پیش رفته است.
    هفته جاری پایان قطعی آب در همدان
    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی می‌توانیم بگوییم که مشکل آب همدان حل خواهد شد گفت: هفته جاری مشکلات به حداقل خواهد رسید و با اتصال خط لوله تالوار به همدان نباید دیگر قطعی آب داشته باشیم.
    ضروری در پایان بیان کرد: اگر مشکل فنی به وجود نیاید انتقال آب خط تالوار در هفته جاری قبل از تاریخی که آقای رئیس جمهور داده بودند، انجام می‌شود.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: