صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: وزیر کشور تأکید کرد: تا مهرماه و باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها باید مشکل آب همدان حل شود.
به گزارش هگمتانه، احمد وحیدی وزیر کشور صبح پنجشنبه به منظور بازدید از پروژه‌های عمرانی استان به خصوص طرح آب‌رسانی به همدان و همچنین حضور در پایگاه شکاری شهید نوژه و شرکت در چند برنامه اداری وارد همدان شد.
وزیر کشور روز پنجشنبه در جریان بازدید از خط انتقال آب به همدان اظهار کرد: مشکلی که برای مردم همدان در زمینه کمبود و قطعی آب پیش آمد مشکل جدی بود که مسؤولان از 2 مسیر برای جبران این مشکل بسیج شدند.
وی با بیان اینکه مسیر نخست، طرح آب‌رسانی به همدان است که این طرح راکد با پیگیری استاندار همدان و وزیر نیرو، فعال و کار به طور جدی دنبال شد خاطرنشان کرد: طبق گزارش مهندسان و مجریان، لوله گذاری طرح به پایان رسیده و منتظر ایستگاه‌های پمپاژ هستند.
وزیر کشور تأکید کرد: در کنار طرح آب‌رسانی کار دیگری صورت گرفته است که با گرفتن خط لوله دیگری، قبل از راه‌اندازی خط اصلی تالوار، به آب‌رسانی بهتر همدان کمک می‌شود.
وی با بیان اینکه از نقطه‌ای بازدید کردیم که کار بسیار ارزشمندی صورت گرفته است افزود: اینجا ورود یک لوله مهم زیر بستر جاده در یک مکانی عمیق و در زمانی کوتاه اتفاق افتاده است.
وحیدی اظهار کرد: این کار در مراحل پایانی است و در روزهای آینده کار نصب لوله به اتمام می‌رسد و با این اقدام می‌توان آب به سمت سد آبشینه، سپس تصفیه خانه شهید بهشتی و در نهایت به شهر همدان پمپاژ کرد.
وی اظهار کرد: کارهای انجام شده برای تکمیل خط انتقال آب‌رسانی به همدان در طول سه ماه گذشته بسیار ارزشمند است و جای قدردانی دارد.
وحیدی با اشاره به اینکه شهر همدان با بحران آب مواجه است، تصریح کرد: اضافه شدن چاه‌های کشاورزی، حفر چند حلقه چاه در منطقه آق‌حصار و شناسایی عرصه‌های مختلف برای حفر چاه جدید، اقدامات خوبی برای گذر از این بحران است.
وی خاطرنشان کرد: از همه عزیزانی که 24 ساعته با تلاش شبانه‌روزی و کار جهادی منابع آب موجود را رصد کردند تا مردم با کمترین مشکل بحران را سپری کنند، قدردانی می‌کنیم.
وزیر کشور تأکید کرد: برای کاهش مشکلات مردم شهر، پیشنهاد شد تعداد چاه‌ها افزایش یابد، تعداد آب‌های بسته بندی قابل قبول باشد و اگر نیاز است تعداد تانکرهای آب‌رسانی بیشتر شود.
وی ادامه داد: به منظور بهره برداری به موقع، تأمین تجهیزات و وسایل مورد نیاز تکمیل خط انتقال آب‌رسانی از سد (تالوار) به همدان بسیار مهم است‌.
وحیدی با اشاره به اینکه زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه نزدیک است، افزود: تا مهرماه و باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها باید مشکل آب همدان حل شود.
وی با اشاره به اینکه باغ داران روستاهای بالادست سد اکباتان باید قانع شوند و منابع آبی را در اختیار شبکه آب آشامیدنی قرار دهند، تأکید کرد: تأمین آب آشامیدنی یک الزام است و ما نمی‌توانیم نسبت به تأمین آب آشامیدنی کوتاهی کنیم.
وزیر کشور ادامه داد: باید با تشویق و ارائه راهکارهای حمایتی، باغ داران را مجاب کنیم و نگذاریم شرایط آب همدان از این سخت‌تر شود.
وی با اشاره به اینکه ما باید یک گام به جلو حرکت کنیم تا مشکلات برطرف شود، گفت: بر اساس بررسی‌های جهاد کشاورزی درختان گردو در شهریورماه نیاز آنچنانی به آب ندارند و روستاییان بالا دست سد اکباتان نگران نباشند، سهمیه آب را در اختیار شبکه آب‌رسانی قرار دهند و اگر دچار خسارت هم شدند خسارت آن‌ها پرداخت می‌شود.
وحیدی اظهار کرد: آب‌های بالا دست سد اکباتان 250 لیتر در ثانیه آب تأمین و کمک مناسبی در کاهش مشکلات دارد.
وی با بیان اینکه کشت دوم محصولات کشاورزی در استان همدان ممنوع است، تصریح کرد: چاه‌های غیرمجاز در مناطق نزدیک خط آب‌رسانی، شناسایی و از ظرفیت آن‌ها برای تأمین آب همدان استفاده شود.
وزیر کشور با تأکید بر اینکه همه باید در حفظ آرامش مردم کمک کنیم، گفت: رسانه‌ها و در راس آن صدا وسیما با اطلاع رسانی در رابطه با نقش مشارکت اجتماعی، جنبشی را برای کمک همه جانبه مردم راه‌اندازی کنند.
وی با اشاره به اینکه نذر آب برای مردم و کشاورزان تبیین شود، افزود: در آستانه اربعین حسینی هستیم و همه مردم باید با این نگاه، به حل مشکلات آب همدان کمک کنند و یکی از بخش‌های مهم تلویزیون باید به این حوزه اختصاص یابد.
وحیدی گفت: در بازدیدی از طرح آب‌رسانی به همدان داشتیم از محل سد، مسیر انتقال لوله، گذرگاه فرعی و مسیر اضطراری بازدید به عمل آمد.
وی ادامه داد: کارها به خوبی و سرعت در حال پیشرفت است؛ با توجه به سختی زمین و مسیر لوله گذاری، کار به صورت جهادی و شبانه روزی در حال انجام است.
وزیر کشور با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود کار انتقال آب از سد(تالوار) تا 2 هفته آینده به پایان برسد، افزود: گذرگاه انتقال آب این طرح نیز تا روزهای آینده تکمیل و بهره برداری می‌شود.

 تقدیر استاندار همدان از همراهی و همدلی مردم استان در مدیریت بحران آب
استاندار همدان نیز گفت: همراهی خوب مردم با صبر و حوصله و مشارکت کشاورزان استان در اختیار گذاشتن چاه‌های آب کشاورزی موجب شد وضعیت باثباتی را در تأمین آب برقرار کنیم.
علیرضا قاسمی فرزاد افزود: دست کم 40 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ناتمام استان همدان که از دولت قبل به ما ارث رسیده، نیاز است.
وی اظهار کرد: یکی از این طرح‌ها ابر پروژه آب‌رسانی به همدان است که با تصویب آن در سال 1383 و انجام کار مطالعاتی آن تا سال 1396 باید در سال 1400 به پایان می‌رسید.
قاسمی فرزاد تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به استان همدان نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان اعتبار به اجرا و تکمیل پروژه‌های ناتمام و ضروری اختصاص یافت.
وی اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه آب‌رسانی به همدان از اواخر فروردین و ابتدای اردیبهشت امسال از سر گرفته شد و حرکتی نو در اجرای سریع اینچنین اَبَر پروژه‌هایی شکل گرفت.
استاندار همدان گفت: وزیر نیرو، مجموعه‌های آب منطقه‌ای و آبفا در سطح استان، اقدامات خوبی در راستای اجرا و تکمیل طرح آب‌رسانی به شهر همدان انجام داده اند.
وی تأکید کرد: با آغاز شرایط بحرانی آب در همدان، در کمتر از 2 تا سه روز توانستیم یک وضعیت پایداری را در شهر ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای جایگزینی 400 لیتر در ثانیه آب سد اکباتان چند گزینه در نظر داریم، افزود: حفر 20 حلقه چاه جدید، اضافه شدن 60 چاه کشاورزی دیگر به مدار، اتصال چاه‌های قبلی و اضافه شدن منابع آبی از بالادست سد از جمله راهکارهای جایگزینی آب سد اکباتان است.
استاندار همدان گفت: رضایت یکی از روستاهای بالادست سد اکباتان باقی مانده است که با اضافه شدن منابع آبی آن 250 لیتر در ثانیه به ظرفیت آب‌رسانی شهر اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: روستاهای کم آب اطراف شهر نیز از طریق تانکر تأمین آب می‌شوند که 37 تانکر آب‌رسانی به روستاهای شهرستان همدان در نظر گرفته شده است.
استاندار همدان افزود: این تانکرها از خروجی تصفیه خانه شهید بهشتی تغذیه و برای توزیع در بین مردم آب‌گیری می‌شوند.
قاسمی فرزاد گفت: همراهی خوب مردم و مشارکت کشاورزان با در اختیار گذاشتن چاه‌های آب کشاورزی موجب شد وضعیت باثباتی را در تأمین آب شرب برقرار کنیم.
وی افزود: گذر از بحران کم‌آبی این روزهای اخیر همدان ممکن نبود، مگر با همراهی، همدلی و همکاری مردم مهربان و نوع‌دوست استان به‌ویژه کشاورزانِ غیرتمند گنج‌تپه، بهار، انصارالامام(ره)، خالق وردی، دهپیاز، جورقان و کبودرآهنگ که از روزهای اولیه‌ به وجود آمدنِ مشکل کم‌آبی تا کنون، همراه مردم همدان بودند.
استاندار همدان گفت: اقدام کشاورزان استان در کمک به مردم همدان در جریان کم‌آبی روزهای اخیر، در قالب نذر آب، قابل ستایش و قدردانی است.
وی اظهار کرد: همراهی همه مجموعه شورای تامین، معاونان و دست اندرکاران این پروژه موجب مدیریت خوب شرایط بحرانی شد.
قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه شورای آب استان برای رفع مشکلات آب همدان به صورت منظم برگزار شده است، تصریح کرد: رسانه‌ها در اطلاع رسانی و اقناع‌سازی مردم، همکاری و همراهی خوبی داشتند که قابل تقدیر و تشکر است.

 رمز موفقیت جمهوری اسلامی عدم اعتماد به دشمنان است
سردار احمد وحیدی همچنین در مراسم بزرگداشت روز پدافند در پایگاه شهید نوژه همدان با بیان اینکه پایگاه شکاری شهید نوژه به حق نقش حائز اهمیتی در تحکیم امنیت کشور دارد اظهار کرد: اینجا مکان مقدسی است به ویژه اینکه به نام شهدای سوباشی و شهدای نوژه مزین است و ما را متوجه دائمی این می‌کند که انقلاب اسلامی به دست چه کسانی به ثمر نشست.
وی با بیان اینکه امروز عهد بزرگی را در غیبت آنها داریم و باید به آن عمل کنیم گفت: بخش زیادی از حفظ حرم یعنی حفظ جمهوری اسلامی به عهده نیروهای پدافند است، کسانی که همواره بیدار هستند و اعمال دشمن را رصد و توطئه‌های آنها را کشف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خیال باطلی کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز پیکر کشورهای اسلامی خونین است اما دشمنان نمی‌توانند به خاک کشور ما به خاطر حضور جمع حاضر، تجاوزی کنند چون شما آماده‌اید و همه روزها روز شماست گفت: قبلا پدافند هوایی بود و در دوران دفاع مقدس هم بسیار مؤثر بودند اما در سال 87 تبدیل به نیرو شد و چه تدبیر مهمی بود.
وحیدی با اشاره به اینکه نیروهای پدافند هوایی در این سال‌ها رشد خوبی داشته است عنوان کرد: تجهیزات نیروهای هوایی بسیار پیچیده است و پیچیده‌ترین رادارها در این مجموعه به کار می‌رود، امروز جمهوری اسلامی خوشبختانه در حوزه رادار پیشرفته است که رادارهای فازی جزو رادارهای خوب در دنیا استفاده می‌شوند.
وی با بیان اینکه حوزه راداری بسیار حوزه مهمی است و در این زمینه جزو کشورهای ردیف اول هستیم گفت: جمهوری اسلامی در حوزه موشکی نیز بسیار پیشرفته است و همه آنها بومی بوده و توسط فرزندان این خاک و آب تولید می‌شوند بنابراین امروز می‌توانیم بگوییم یک پدافند هوایی مستقل داریم‌.
وی با بیان اینکه رمز موفقیت جمهوری اسلامی عدم اعتماد به دشمنان بوده و تجربه نیز ثابت کرده که دشمن همواره غیر قابل اعتماد بوده و هست خطاب به جمع حاضر گفت: در چنین روزی خداوند به شما توفیق داده که افتخارآفرین باشید و ما قدردان هستیم.
در پایان مراسم از خانواده شهدا و نیروهای پدافند در پایگاه شکاری شهیدنوژه همدان تجلیل شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: