صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: برپایی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان طی سالیان در همدان موجب تحرک و پویایی گروه‌های نمایشی استان همدان شده است و از طرفی باعث ارتقا کیفی نمایش‌های ارائه شده از همدان است به طوری که امسال همدان در تمام بخش‌های جشنواره بیست و هفتم حضور داشت.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از یکم تا ششم تیرماه در همدان در حال اجرا است که طی این جشنواره 70 گروه نمایشی در سالن‌های استان همدان و از جمله محل‌های تئاتر خیابانی به اجرا درآمده، اما آنچه که در اینجا مطرح است و با توجه به رویکرد جشنواره که دارای رویکرد رقابتی است، میزان اثرگذاری جشنواره بر روی گروه‌های نمایشی استان و رشد این گروه‌ها است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر باعث ایجاد شور و نشاط در همدان و جای جای استان شده است و این را می‌توان از استقبال مردم از اجرای گروه‌ها مشاهده کرد به ویژه اینکه پس از دو سال شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های اعمال شده، مردم می‌توانند در کنار هم از برنامه‌های جشنواره بهره‌مند شوند.
مسعود ویژه در ادامه سخنانش تصریح کرد: سعی کردیم افرادی که به دیدن اجراها در سالن‌ها دسترسی ندارند هم از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند و با برپایی برنامه‌های شادپیمایی در حاشیه شهرها و روستاها کودکان آنجا را هم در این جشنواره سهیم کرده‌ایم.
وی به برگزاری ویژه برنامه مل‌مل هر روز از تالار جشنواره واقع در مجتمع شهید آوینی همدان اشاره و بیان کرد: از طرف دیگر برنامه حمیدرضا رضایی نیز به صورت خودجوش باعث ایجاد نشاط در فضای جشنواره می‌شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به اجرای نمایش‌های خیابانی در پیاده‌راه بوعلی و محوطه مجتمع شهید آوینی اشاره کرد و گفت: در حاشیه شهر همدان و شهرک‌های اطراف و شهرستان‌ها نیز اجرای گروه‌های نمایشی وجود داشت و 14 گروه نمایشی در 9 شهرستان استان اجرا داشتند.
ویژه اضافه کرد: برخلاف برخی جشنواره‌ها که فقط حالت دکوری دارند، استقبال زیادی از بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در استان انجام شد و بازخورد خیلی خوبی را از فضای جشنواره داشته‌ایم.
وی در قسمت دیگر سخنانش در خصوص تأثیرگذاری جشنواره بر روی گروه‌های نمایشی استان همدان، تصریح کرد: به طور قطع رویکرد جشنواره ایجاد رقابت بین گروه‌های نمایشی است و همین رویکرد و اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان، زمینه‌ساز ایجاد حسن حرکت و رشد گروه‌ها شد.
وی با تأکید بر اینکه برپایی جشنواره بین‌المللی تئاتر در همدان در افزایش سطح کاری نمایش‌های همدان طی سالیان اثرگذار بوده است، عنوان کرد: حضور کارگردانان، اساتید بزرگ تئاتر در استان همدان، هنرمندان این عرصه خود زمینه‌ای برای تبادل تجربه،‌ گفتگو و الگوبرداری از سبک‌های گروه‌های مختلف را ایجاد می‌کند.
این مسؤول ابراز کرد: از طرفی برپایی کارگاه‌های آموزشی در بخش‌های جنبی جشنواره با حضور اساتید باعث می‌شود که گروه‌های تئاتر به ویژه گروه‌های همدانی از این فرصت بهره‌مند شوند.
ویژه شرکت گروه‌های خارجی در جشنواره را نیز زمینه‌ای برای آشنایی گروه‌های نمایشی با سبک و سیاق و کار گروه‌های خارجی عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال نمایش آقای پورقاسمی کار بی‌نظیری در کشور بوده و نمونه بارز کیفیت گروه‌های نمایشی همدان است.
وی اظهار کرد: کار گروه‌های نمایش همدان به نسبت سال‌های قبل رشد داشته است و امیدواریم که بتوانند در جشنواره حائز رتبه شوند.
ویژه ابراز کرد: استقبال از بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بسیار زیاد بود و بیش از 90 درصد سالن‌ها مملو از جمعیت می‌شد.
مجتبی پورقاسمی، نویسنده و کارگردان تئاتر همدان نیز با اشاره به حضور خود در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: به طور قطع جشنواره زمینه‌ساز تعامل گروه‌های نمایش و کسب تجربه است. وی با اشاره به اینکه با شرکت گروه‌های خارجی، گروه‌های نمایش با تکنیک‌های روز دنیا آشنا می‌شوند، عنوان کرد:‌ در طول سالیان با برپایی چندین دوره جشنواره در همدان، گروه‌های نمایش همدان به رشد بالایی رسیده‌اند به طوری که چند سال قبل هیأت داوران با اما و اگر گروه‌های همدان را انتخاب می‌کردند اما اکنون آثار خوبی به جشنواره ارائه می‌شود و تعداد زیادی از گروه‌های نمایش همدان در جشنواره و در تمام بخش‌ها شرکت دارند.
پورقاسمی اظهار کرد: اکنون کارهای تئاتر همدان نه‌تنها با گروه‌های کشوری رقابت می‌کند،‌ بلکه حتی یک سروگردن هم از آنها بالاتر است و همدان می‌تواند آزمونه تئاتر کودک و نوجوان باشد.  پورقاسمی با اشاره به اجرای نمایش «سومین روز تابستان» به کارگردانی خود، اظهار کرد: این نمایش در بخش مسابقه نوجوان جشنواره بیست و هفتم حضور دارد که به سبک میکروتئاتر داستان 3 نوجوان در دهه شصت را روایت می‌کند.
وی عنوان کرد: این گروه نمایشی از ششم تیرماه در سالن پلاتو مجموعه شهید آوینی همدان هر روز ساعت 7 برای عموم اجرا دارد.
رضا روان، نویسنده، کارگردان و طراح صحنه نیز اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بازتاب خوبی برای همدان دارد و در کیفی‌سازی گروه‌های نمایشی تأثیرگذار است. وی عنوان کرد: جشنواره، زمینه‌ساز قابت، الگوپذیری و تبادل تجربه برای گروه‌های نمایشی است.
روان اظهار کرد: اگرچه گروه‌های نمایشی همدان نسبت به سال‌های قبل رشد خوبی داشته است، اما امسال در کل گروه‌های نمایشی اجرا شده در جشنواره بیست و هفتم ضعیف بود که آن به دبیری جشنواره برمی‌گردد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: