صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: سگ‌گردانی پدیده‌ای است که به شکل رفتار ناهنجار اجتماعی به یک پدیده نوظهور در کشور ما تبدیل شده است.
اگر از طرف مسؤولان ذیربط با سگ گردانی برخورد جدی صورت نگیرد، باید شاهد ظهور یک ناهنجاری اجتماعی در کشور باشیم. مسئله‌ای که کم و بیش امروزه در شهر، پارک‌ها و معابر شهری دیده می‌شود.
عده‌ای می‌خواهند با سگ گردانی به خود هویت داده و خودنمایی کنند و هویت گمشده خود را با نگهداری سگ در خانه پیدا کنند. این افراد باید بدانند که کشور ما یک کشور اسلامی است و در شرع مقدس اسلام سگ یک حیوان نجس معرفی شده و حشر و نشر با سگ را مذموم می‌شمارد اما متأسفانه عده‌ای برای ترویج و قبح زدایی از این پدیده نامیمون سوغات غرب که در حال تبدیل شدن به یک معضل است تلاش می‌کنند. خواسته یا ناخواسته حشر و نشر با سگ و نگهداری آن در آپارتمان و خانه‌ها تأثیر روانی بر اعضای خانواده داشته و فرزندانی که در این محیط رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند دارای خلقیات متفاوتی خواهند بود.
مسئله بعد در این مورد نارضایتی همسایگان است. امروز که اکثر افراد جامعه در آپارتمان زندگی می‌کنند، حضور یک حیوان مزاحم به عنوان سگ در یکی از این واحدها باعث ناراحتی و نارضایتی سایر همسایگان شده است.
همچنین باید گفت سوار کردن سگ در خودروها و نمایش آن در شهر در شان و جایگاه یک فرد مسلمان و جامعه اسلامی نیست. حقوق شهروندی امری است که حتی کسانی هم که مسلمان نیستند به آن اعتراف کرده و سعی می‌کنند به آن پایبند باشند. پس شایسته یک مسلمان نیست در پارک و فضای سبزی که محل عمومی است و مردم با خانواده در آن حضور دارند، با سگ گردانی در این محیط‌ها از دیگران سلب آسایش و آرامش نموده و روح و روان دیگران را به هم بریزند چرا که می‌دانیم این حیوان نجس العین تمام اعضا و جوارح آن عین نجاست بوده و حضور آن در داخل خانه، خودرو و اماکن عمومی مثل پارک‌ها باعث نجاست این اماکن شده و حق الناس بر عهده فرد و صاحب سگ است.
کسی که سگ گردانی می‌کند خواسته یا ناخواسته حقوق دیگران را زیر پا گذاشته و باعث برهم ریختن روانی و روحی آنها شده و در عین حال چون یک حیوان نجس العین را نگهداری می‌کند مرتکب فعل حرام است.
دایر شدن کلینیک حیوانات نیز به ترویج این ناهنجاری دامن زده چرا که وجود آن و صدور شناسنامه برای سگ ها، قبح عمل را از بین برده و این مسئله همت مسؤولین را می‌طلبد که با این پدیده شوم به جد و قاطع برخورد کنند و از دایر شدن قارچ گونه این کلینیک‌ها و سایر اقداماتی که برای آنها می‌شود و خرید و فروش سگ جلوگیری نموده و با افرادی که در پی ترویج این مسئله هستند برخورد سختگیرانه اعمال شود.
یک مسئله مهم دیگر که اینجا باید مطرح شود عادت نمودن فرزندان به سگ است که اگر خانواده‌ها به آن توجه نکنند هرچند برای سرگرمی و برای مدتی کوتاه سگ را در خانه نگهداری کنند باید توجه کنند که فرزندان به آن عادت می‌کنند و در طولانی مدت جدا کردن سگ از خانواده بسیار سخت است و اگر هم این مسئله اتفاق بیفتد فرزندان در جای دیگر به دنبال گمشده خود خواهند رفت و این مسئله بسیار جدی است که نباید از آن غافل بود.
این نکته نیز لازم به ذکر است که نگهداری سگ‌های آموزش دیده برای اهدافی چون نگهبانی، گله داری یا شکار و اموری از این قبیل با رعایت مسائل نظافتی بهداشتی و طهارتی آن اشکال ندارد نه اینکه برای تفریح و در محیط خانه و جامعه آن را به نمایش گذاشت و با توجه به آلودگی‌هایی که دارد و به لحاظ فقهی و مسائل بهداشتی نیز این امر تأیید شده است آن را نگهداری کرد.
در جمع بندی باید گفت؛ عشق و علاقه‌ای که بین اعضای خانواده است نباید به سمت یک حیوان سوق داده شود و از ارزش‌های فکری و آیینی به خواسته‌های نفسانی و مادی گام برداشت.
در خاتمه به این روایت از پیامبر اکرم صلوات الله علیه اشاره می‌کنیم که فرمودند: " در خانه‌ای که سگ در آن نگهداری شود ملائکه وارد آن خانه نمی‌شوند."



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: