صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان از ثبت رسمی دو گونه اردک سر سیاه و خارپشت اروپایی شرقی در استان خبر داد.
به گزارش هگمتانه، سیده مریم محمدی پیش از ظهر دیروز اظهار کرد: اردیبهشت جاری، یک فرد خارپشت اروپایی شرقی(خارپشت سینه سفید جنوبی) در شهرستان اسدآباد توسط عکاس حیات وحش علی ثقفی ثبت شد.
وی با بیان اینکه این نخستین ثبت این گونه برای استان همدان بوده است بیان کرد: همچنین این عکاس حیات وحش در 20 اردیبهشت ماه توانست یک جفت اردک سرسیاه نر و ماده را در شهرستان همدان برای اولین بار ثبت کند.
سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: وضعیت حفاظتی هر دو گونه در فهرست سرخ گونه‌ها در شرایط کمترین نگرانی قرار دارد و اردک سرسیاه در ایران به عنوان گونه حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست شناخته می‌شود.
وی با بیان اینکه خارپشت اروپای شرقی با نام علمی erinaceus concolor بومی جنوب غربی آسیا، قفقاز و شمال ایران است گفت: پشت و پهلوهای این خارپشت پوشیده از خارهای تیز و یکنواخت به طول تقریبی 30 میلی‌متر است، خارها به تناوب دارای رنگ‌های روشن و تیره با نوک سیاه دارند.
محمدی با بیان اینکه قسمت صورت و زیر بدن این جانور را موهای نرم و معمولاً به رنگ شکلاتی پوشانده شده‌است افزود: در اکثر این خارپشت‌ها موهای ناحیه سینه سفید رنگ است و تضاد مشخصی با موهای زیر شکم دارد که وجه تمایز آن با خارپشت اروپای غربی است؛ ولی تفاوت اصلی مربوط به مشخصات جمجمه است.
وی تأکید کرد: این گونه برخلاف جوجه‌تیغی اروپایی برای ساختن لانه زمین را نمی‌کند بلکه با علوفه در نقاط دنج خانه می‌سازد.
سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه اردک سرسیاه نیز با نام علمی Aythya marila از خانواده مرغابی‌هاست تأکید کرد: این گونه دارای سر سیاه رنگ است که همه گردن و جلوی سینه را نیز گرفته و پرهای پشت آن‌ها خاکستری رنگ است.
وی با بیان اینکه مرغابی ماده در جلوی سر یک قسمت سفیدرنگ دارد و بقیه سر و گردن ارغوانی رنگ است گفت: این مرغابی حداکثر 12 تخم سبزرنگ می‌گذارد، نوک پهن و ملاقه‌ای آن‌ها به رنگ خاکستری بوده و پرهای قسمت شکم و پهلوها نیز سفید است.
محمدی گفت: این اردک، همه چیزخوار است اما نرم‌تنان را ترجیح می‌دهد، موطن اصلی آن‌ها شمال اروپاست و میدان مهاجرتشان ایران، ژاپن، کره و هند و شمال آمریکاست و در مجموع زندگی در کنار آب شور را به آب شیرین ترجیح می‌دهد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: