صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • هگمتانه، گروه خبر همدان - زهرا ذوالفقاری: همدان به عنوان یکی از استان‌ها و شهرهای فرهنگی، تاریخی، گردشگری، کشاورزی و هنری ایران، ظرفیت‌های بسیای را در زوایای مختلف دارد که هریک می‌تواند نشانی برای معرفی همدان در سطح ملی و بین‌المللی باشد، ظرفیت‌هایی که هریک به تنهایی حرفی برای گفتن دارند، اما با این وجود و با تمام این ظرفیت‌ها هنوز که هنوز است آن‌طور که باید و شاید به این مهم پرداخته نشده و جای خالی یک نشان خاص و ویژه برای معرفی همدان خالی است.

    به گزارش خبرنگار هگمتانه، نشان یا برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام، طرح و یا نماد گره خورده است؛ " نشان" برداشت مردم و افراد از یک نام و نماد است.

    همدان که شهر تاریخ و تمدن ایران‌زمین نام گرفته است، در دل خود ظرفیت‌های بسیاری را جای داده است که هریک می‌تواند همدان را از سایر شهرها متمایز کند، ظرفیت‌هایی که هریک به تنهایی گویای ویژگی‌ خاص از این سرزمین با قدمت است.

    همدان که از دیرباز کشاورزی در آن به عنوان شغل اصلی منطقه محسوب می‌شده است در این حوزه تولیدکننده محصولاتی است که نمونه آن در کشور و در دنیا وجود ندارد و صنایع دستی همدان که گویای فرهنگ و هنر مردمان این دیار است نیز در نوع خود منحصر به فرد و بی‌نظیر است و چه بسیار هنرها و صنایع دستی که مختص این مرز و بوم بوده و آن را از سایر شهرها متمایز می‌کند.

    همدان شهری با جاذبه‌‌های طبیعی بی‌نظیر همچون غار علیصدر، کوهستان الوند و دشت‌ها و دامنه‌ها و طبیعت بکر و کم‌نظیر و با جاذبه‌های تاریخی چون تپه باستانی هگمتانه، آثار تاریخی چون گنبد علویان، تپه نوشیجان، دستکندهای سامن و ارزانفود و... است که هریک از این جاذبه‌ها می‌تواند یک نشان برای معرفی همدان باشد.

    همدان که زادگاه نویسندگان، هنرمندان، حکیمان، عالمان که آوازه‌شان به آن سوی مرزها رسیده است، در زمینه فرهنگ و هنر نیز چه بسیار حرف‌ها برای گفتن دارد که هریک می‌تواند نشانی برای معرفی همدان باشد.

    سال‌ها چه بسیار سخن‌ها از ظرفیت‌های منحصر به فرد همدان رانده شده است که هرکدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند به عنوان نشانی برای معرفی همدان باشد، اما اینکه چه ظرفیتی می‌تواند شایسته معرفی همدان و گویای ویژگی‌های خاص همدان باشد و از سوی دیگر بتواند منافعی را برای مردم این شهر به همراه آورد به همت مسؤولان این دیار بستگی دارد.

    در همین رابطه و در خصوص چندین ظرفیت همدان گفتگوهایی را داشته‌ایم.

     نشان سازی راهکاری برای توسعه منطقه

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، اظهار کرد: نشان سازی یک سیاست یا راهکار برای مناطق مختلف است که از طریق ظرفیت‌ها و استعدادهای آن مجموعه خود را نشان می‌دهد و می‌تواند در اقتصاد، فرهنگ و در توسعه آن منطقه مؤثر باشد.

    احمدرضا احسانی در ادامه افزود: همدان استانی است که در غرب کشور منحصر به فرد بوده و در تمام رشته‌های فرهنگی و هنری حرف برای گفتن دارد.

    وی با اشاره به اینکه شهرستان همدان در حوزه نمایش و تئاتر حرف برای گفتن دارد، به طرح شبکه‌ای شهرهای خلاق اشاره و بیان کرد: به عنوان مثال شهر لالجین در حوزه صنایع دستی سفال و ملایر در زمینه مبل و منبت به عنوان شهرهای خلاق معرفی شده اند.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه این فرآیند با کمک و همکاری شهرداری، انجمن‌ها و... انجام می‌شود، عنوان کرد: این موضوع به نشان سازی این شهرها کمک می‌کند، سال گذشته ما همدان را در زمینه نمایش معرفی کردیم اما سایر استان‌ها مسیر را منحرف کردند و باید کار را جدی‌تر می‌گرفتیم؛ چراکه همدان در زمینه نمایش پیشینه‌ خوبی دارد.

    احسانی گریزی به برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان زد و تصریح کرد: همدان در تولید آثار نمایشی در ژانر کودک، استان اول است.

    وی با اعلام اینکه شهر بهار از نظر ادبیات و اسدآباد از نظر خوشنویسی به عنوان شهر خلاق معرفی شد، بیان کرد: اما در مجموع کل استان به لحاظ سبقه‌ای که در تئاتر و نمایش دارد نامزد شهر خلاق در حوزه نمایش است که امیدواریم با همکاری شهرداری بتوانیم به این مهم دست یابیم.

     همدان در زمینه قرآن ظرفیت منحصر به فرد دارد

    احسانی با تأکید بر اینکه همدان در زمینه قرآنی نیز ظرفیت خوبی دارد، تصریح کرد: قرار بود سال گذشته همدان به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه در کشور معرفی شود که البته با اصفهان و کاشان رقابت داشتیم که این عنوان با لابی‌گری به کاشان رسید.

    وی با اشاره به اینکه تلاش داریم در سال 1400 همدان به عنوان پایتخت قرآن و یا نهج‌البلاغه معرفی شود، به ظرفیت‌های قرآنی همدان اشاره و بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های همدان وجود بنیاد قرآن و مکتب امام زمان در همدان است که 600 قاری و حافظ قرآن تربیت کرده است و شاگردانی چون مجتهدی و صدیق از آن برخاسته‌اند.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان ادامه داد: 73 مؤسسه قرآنی ثبت شده در همدان داریم که مجموعه‌هایی چون جهان‌آرا، خانم روشنیان، ترکاشوند، آل یاسین سال‌هاست که در این زمینه کار می‌کنند و یکی از استان‌های منحصر به فرد در زمینه قرآن هستیم.

     ظرفیت‌ نمونه همدان در نویسندگی دفاع مقدس

    این مسؤول با بیان این مطلب که همدان در حوزه نشر و تألیف نیز حرف برای گفتن دارد، گفت: نویسندگانی در همدان وجود دارند که ممتاز کشور هستند.

    احسانی اضافه کرد: همدان جزء معدود استان‌هایی است که 4 کتاب در حوزه دفاع مقدس با ستایش نگاری رهبر انقلاب دارد و این ظرفیت کم‌نظیر در همدان است.

    وی با بیان اینکه همدان در زمینه کاریکاتور نیز استادان مطرحی دارد، بیان کرد: عکاسان استادی نیز در همدان وجود دارد که جایزه‌های بین‌المللی دریافت کرده‌اند.

     نشان سازی باید امکانات ملی و بین‌المللی به همراه آورد

    احسانی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌ها باید در استان شناسایی شود، تصریح کرد: بی‌شک نشان سازی در اقتصاد، فرهنگ و هنر استان و جذب گردشگر و رونق اقتصادی تأثیر دارد.

    وی با تأکید بر اینکه نشان سازی و معرفی نشان باید آورده‌ای به همراه داشته باشد و مردم از مزایای آن بهره‌‌مند شوند، عنوان کرد: نشان سازی باید امکانات ملی و بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

    مظاهری: مصنوعات چرم همدان نشان ملی، مبل و منبت و سفال نشان جهانی

    هاشم مظاهری، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان هم در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با بیان اینکه طبق تقسیمات کشوری استان همدان 3 رشته شامل مبل و منبت ملایر و تویسرکان، نهاوند و همدان و سفال فعال در لالجین و مصنوعات چرم همدان جزء رشته‌های بومی و شاخص استان همدان است، عنوان کرد: علاوه بر این رشته‌های رودوزی سنتی، گلیم‌بافی، تراش سنگ قیمتی، نیمه‌قیمتی، مرواربافی، سبدبافی، حجاری، قلم‌زنی، گچ‌بری و... در همدان فعال است.

    وی با اعلام اینکه مصنوعات چرم همدان در کشور یک نشان است، اظهار کرد: ولی این نشان به صورت ملی بوده و بین‌المللی نیست اما سفال لالجین که به عنوان شهر جهانی سفال یک نشان بین‌المللی به شمار می‌رود.

    مظاهری در ادامه اضافه کرد: ملایر نیز به عنوان شهر جهانی مبل و منبت در سال 98، معرفی شد.

    معاون صنایع دستی همدان تصریح کرد: علاوه بر این روستای اشترمل را داریم که به عنوان روستای ملی منبت گلریز در تویسرکان معرفی شد و در واقع این 4 مورد که اشاره کردیم نشان همدان در حوزه صنایع دستی است.

     همدان دومین استان تولید صنایع دستی

    مظاهری افزود: در حوزه صادرات سال گذشته 42 میلیون دلار صادرات صنایع دستی از استان داشتیم که از این مقدار افزون بر 70 درصد آن سفال لالجین است که بالاترین حجم تولید و صادرات سفال کشور به شهر لالجین اختصاص دارد.

    وی با اشاره به اینکه بالاترین تولید مبل و منبت نیز در استان همدان است، عنوان کرد: در سال گذشته با شیوع کرونا برای 2 هزار و 788 نفر در رشته‌های صنایع دستی اشتغال ایجاد شد که عمدتاً به صورت خانگی است که این آمار بر اساس اعلام اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

    مظاهری در ادامه افزود: اگرچه محصولاتی چون انگور در ملایر نشان است اما زمانی که شهری به عنوان شهر جهانی مطرح می‌شود یعنی اشتغال در آن حوزه بسیار است و رونق اقتصادی برای آن منطقه دارد.

    مظاهری تصریح کرد: از روزی که لالجین به عنوان شهر جهانی سفال مطرح شد، اقتصاد آن رشد بیشتری یافت، ورود گردشگر به آن منطقه بیشتر شد و فضای شهر تغییر یافت و متحول شد.

    وی با بیان اینکه از طرف دیگر جهانی شدن ملایر نیز به نفع اقتصاد آن منطقه بود، عنوان کرد: اکنون رشته مبل و منبت در دانشگاه ملایر آموزش داده می‌شود.

    مظاهری اظهار کرد: استان همدان در تولید صنایع دستی بعد از اصفهان دومین استان کشور است که 45 هزار هنرمند در 31 هزار کارگاه مشغول هستند که بیشتر در جنوب استان فعالیت دارند.

    قدیمی: سیر همدان با بالاترین آلیسین مطرح در دنیا

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با بیان اینکه سیر همدان به عنوان محصول منحصر به فرد در دنیا است، عنوان کرد: سیر همدان با 82.3 درصد آلیسین، بالاترین درصد آلیسین را در دنیا دارد و از این‌رو منحصر به فرد است.

    احمد قدیمی در ادامه اضافه کرد: سطح زیر کشت سیر در همدان هزار و 300 هکتار است که سالانه 19 هزار تن سیر تولید می‌کند. وی با اشاره به اینکه تولید سیر در همدان 200 هزار نفر روز اشتغال‌زایی کرده است، تصریح کرد: بیش از 50 درصد محصول به کشورهای اروپایی، ترکیه، پاکستان و کشورهای عربی صادر می‌شود.

    قدیمی به مکاتبات انجام شده برای نشان سازی سیر همدان اشاره و بیان کرد: مکاتبات ثبت جهانی سیر همدان به عنوان همدان شهر جهانی سیر انجام شده است و توسط مجموعه‌های بالادستی در خارج کشور پیگیری می‌شود. وی به راه‌اندازی شهرک سیر در روستای انصار الامام همدان نیز اشاره و بیان کرد: سیر نشان کشاورزی همدان است و امیدواریم ثبت جهانی آن به معرفی این محصول کمک کند.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه محصولات کشاورزی و باغی دیگری نیز وجود دارد که در همدان تولید می‌شود که منحصر به فرد است، اظهار کرد: سیب‌زمینی با کشت 4 هزار هکتار و تولید 180 هزار تن در سال، یونجه با 50 هکتار و تولید 80 هزار تن در سال، گردو، انگور و... از جمله محصولات منحصر به فرد کشاورزی همدان است.

    اما در نهایت...

    تمام ظرفیت‌های همدان باید شناسایی و احصا شود و تمام زوایای معرفی نشان بررسی شده و به گونه‌ای باشد که منافع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را به دنبال داشته باشد و این به همت مسؤولان این شهر برمی‌گردد تا بتوانند نشانی خاص و منحصر به فرد را برای معرفی همدان انتخاب کنند.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: