صفحه 1 : صفحه اول صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۴
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۷

امروز: ۵ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (Apr) 24

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: خط اضطراری آب‌رسانی به همدان هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

به گزارش هگمتانه، سید هادی حسینی‌بیدار پیش از ظهر دیروز در ستاد پایش تنش آبی همدان اظهار کرد: از سال 94 قرار بود خط اضطراری آب‌رسانی به همدان راه‌اندازی شود، بر اساس تعهدات موجود، حفر و تجهیز 7 حلقه چاه در منطقه خالق‌وردی عملیاتی شد که متأسفانه به دلیل عدم تأمین اعتبارات نتوانستیم از این خط در مواقع تنش آبی بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: قرار بود با بهره‌برداری از این خط در اردیبهشت ماه سال جاری برداشت از سد اکباتان 20 لیتر در ثانیه کاهش یابد که متأسفانه این مهم محقق نشد.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس مبلغ 20 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد ضمن اینکه شرکت مهندسی نیز 20 میلیارد تومان به منظور تنش آبی و دو میلیارد تومان اعتبار نیز به منظور آب‌رسانی از دره مرادبیک در نظر گرفته شده است.

حسینی‌بیدار افزود: باید تلاش کنیم آب‌رسانی از این خط اضطراری هرچه سریع‌تر امکان پذیر شود چراکه با وضعیت موجود در مهر ماه سال جاری به مشکل برخواهیم خورد؛ ضمن اینکه انتقال آب از این خط اضطراری برداشت آب از سد اکباتان را کاهش می‌دهد.

محمدعلی محمدی فرماندار همدان نیز با بیان اینکه اگر در شهر 650 هزار نفری همدان اتفاقی بیفتد هیچ عذری از کارگزاران این نظام پذیرفته نیست، عنوان کرد: با وجود اینکه در حال حاضر موضوع انتخابات مطرح است اما به تأکید استاندار همدان از امور روزمره مردم غافل نیستیم.

 

ستوده: آب‌رسانی اضطراری به همدان نیازمند سالانه 200 میلیارد تومان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز گفت: آب‌رسانی اضطراری به همدان نیازمند سالانه 200 میلیارد تومان است.

منصور ستوده با اشاره به اینکه بر اساس طرح اضطراری آب‌رسانی به همدان، موضوع تأمین آب از چاه‌های منطقه خالق‌وردی و دره مرادبیک مد نظر قرار گرفت اظهار کرد: این طرح چند سال گذشته مطرح شد و پس از ظرفیت یابی و شناسایی چاه‌ها در 70 متری منطقه خالق‌وردی حفاری آغاز شد.

ستوده افزود: به دنبال حفر چاه‌ها، بخشی از تجهیز و پمپاژ عملیاتی شد اما متأسفانه به دلیل نبود اعتبارات لازم نتوانستیم طی دو سال اول آب را از این قسمت به همدان برسانیم.

وی با بیان اینکه این پروژه نیازمند حداقل سالانه 200 میلیارد تومان تأمین اعتبار بود خاطرنشان کرد: اعتبار تخصیصی تنها توانست چراغ کارگاه‌ها را روشن نگه دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته نامه‌ای از سوی معاون وزیر به منظور تأمین آب از تالوار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ابلاغ شد عنوان کرد: بر همین اساس در قانون بودجه امسال 50 میلیارد تومان به همین منظور در نظر گرفته شد که 47 میلیارد و 500 میلیون تومان از آن مصوب و ابلاغ شد و از این رقم نیز تاکنون 45 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

ستوده افزود: همچنین از محل اعتبارات تنش آبی نیز قول مساعد به منظور پرداخت 20 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی داده شده است.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آب و فاضلاب استان همدان نیز با بیان اینکه بر اساس آخرین اخبار دریافتی در حال حاضر ذخیره سد اکباتان 19.4 میلیون مترمکعب است عنوان کرد: تا پایان اردیبهشت ماه این رقم 21‌.5 میلیون مترمکعب بوده که متأسفانه ظرف مدت 20 روز 2.2 میلیون مترمکعب از ذخیره سد کاسته شده است.

مرتضی جعفری با اشاره به اینکه ذخیره آبی سد آبشینه نیز 3.47 میلیون مترمکعب است بیان کرد: هم اکنون تنها 69 درصد از این سد پر آب است در حالی که سال گذشته 97 درصد ظرفیت این سد پر بوده است.

وی با بیان اینکه ورودی سدهای ما در حال حاضر صفر است گفت: 4 درصد آب همدان از رودخانه عباس آباد 9 درصد از سد آبشینه و 61 درصد از سد اکباتان تأمین می‌شود.

جعفری افزود: با توجه به اتصال برخی روستاها به شهر، افزایش تعداد انشعابات و شیوع ویروس کرونا متأسفانه با افزایش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه ذخیره سد اکباتان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری 21 میلیون مترمکعب بوده است گفت: در حال حاضر این رقم به 19 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ذخیره سد اکباتان در پایان خرداد ماه سال جاری چیزی در حدود 17 میلیون مترمکعب باشد عنوان کرد: بر اساس برداشت‌های موجود پیش‌بینی می‌شود در مهر ماه سال جاری به مشکل برخواهیم خورد.

به نقل از فارس، وی تصریح کرد: متأسفانه علاوه بر مشکلات موجود با تبخیر و فرار آب از سدها نیز مواجه هستیم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: