صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: 26 نفر شامل 6 زن و 20 مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند.

به گزارش هگمتانه، ارتین کمالی روز دوشنبه بیان کرد: روز یکشنبه نیز زن 24 ساله ساکن کبودراهنگ بر اثر بی احتیاطی با قرص برنج مسموم و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

وی افزود: آلومینیوم فسفید با نام‌های تجاری‌ «کویک‌فوس»، «سلفوس » و در ایران با نام «قرص برنج» برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلاتی همچون برنج استفاده می‌شود و این قرص به ویژه زمان نخست خارج کردن از ظرف، بسیار سمی و مهلک است و به‌ علت وارد کردن شوک عمیق، آماس قلب و از کار انداختن بعضی عناصر داخلی بدن، سبب مرگ مصرف کننده می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان ادامه داد: مرگ مغزی این نوع قرص‌ها از نوع مرگ «سوماتیک» است یعنی پس از مصرف قرص برنج ظرف سه تا چهار ساعت دستگاه تنفسی و مغز دچار مشکل شده و فرد در حالتی دردناک و زجرآور می‌میرد.

کمالی بیان کرد: علاوه بر خوردن، استشمام بوی قرص برنج نیز سبب مسمومیت و مرگ افراد می‌شود چرا که خاصیت سمی «آلومینیوم فسفید» به علت داشتن گاز «فسفین» از فعالیت آنزیم‌های سلول‌های حیاتی جلوگیری و بافت‌ها را نابود می‌کند.

وی یادآوری کرد: پس از چند دقیقه از ورود قرص به معده ویژگی‌های سمی آغاز به کار کرده و پیامد کشنده اصلی آن از کار ایستادن گردش خون و آسیب زدن به غده فوق کلیه است البته علائم آن با میزان دُز مصرفی و زمان مصرف متفاوت است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از دیگر ویژگی بارز کلینیکی این قرص را مقاومت در برابر درمان با «دوپامین» دانست و گفت: سرگیجه، خستگی، فشار قفسه سینه، سردرد، تهوع، بی‌حسی، اسهال، آتاکسی، لرز، خواب رفتگی، ضعف ماهیچه‌ها، دید دوگانه و یرقان از دیگر عوارض مصرف قرص برنج به شمار می‌رود.

به نقل از ایرنا، کمالی ادامه داد: در صورت سخت شدن تنفس برای بیمار احتمال نارسایی قلبی، آریتمی قلب و تشنج و در ادامه رفتن به حالت کما زیاد است و وجود سم در بدن بر کلیه‌ها و کبد هم تأثیر می‌گذارد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: