کد خبر : 76282
تاریخ : 1404/8/5
گروه خبری : شهرستان

در کمیسیون تأمین اجتماعی و مالیات اتاق بازرگانی همدان تأکید شد:

دلایل اجرایی نشدن مصوبات معطل‌مانده بررسی شود



هگمتانه، گروه خبر*: در کمیسیون تأمین اجتماعی و مالیات اتاق بازرگانی همدان تأکید شد که دلایل اجرایی نشدن مصوبات معطل‌مانده بررسی شود.
به گزارش هگمتانه، بیست و هشتمین نشست کمیسیون تأمین اجتماعی، مالیاتی و روابط کار با حضور رئیس و اعضای این کمیسیون و نماینده تأمین اجتماعی با موضوع تأکید بر حضور مطلع در جلسات هیأت‌ها به منظور پاسخ به شبهات و پیگیری مصوبات اجرایی نشده کمیسیون برگزار شد.
رئیس کمیسیون تأمین اجتماعی و مالیات اتاق بازرگانی همدان در این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوعات در هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر طرح و بررسی و در نهایت تصمیمات گرفته می‌شود لذا میزان اطلاع و آگاهی اعضای هیأت برای در نظرگرفتن ابعاد منطقی موضوع و اتخاذ تصمیم درست بسیار حائز اهمیت است.
علی اکبر فلاح با بیان اینکه حضور کارشناس در هیأت منوط به تشخیص هیأت‌های بدوی و یا تجدیدنظر است، گفت: برابر مقررات جاریه پیشنهاد می‌شود حضور مطلع در هیأت‌ها براساس تصمیم و اطلاع اعضای هیأت باشد و از طرفی مطلعین دعوت شده در جلسه تنها باید پاسخ‌گوی سؤالات و ابهامات باشند.
وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه استقلال رأی در هیأت برای نمایندگان نباید خدشه دار شود لذا دعوت از فرد مطلع باید در صورت لزوم باشد و در تمامی جلسات نیازی به حضور آنان نیست.
در ادامه این نشست، فلاح با بیان اینکه تاکنون کمیسیون تأمین اجتماعی و مالیات 74 مصوبه داشته است، اظهار کرد: با وجود مکاتبات و پیگیری‌های مداوم اتاق، برخی از مصوبات به اجرا درآمده‌اند، اما تعدادی همچون ماده 36 و 43 قانون تأمین اجتماعی، عناوین شغلی و همچنین نحوه محاسبه ساعات کاری نیروهای پاره‌وقت همچنان بلاتکلیف باقی مانده‌اند.
وی خواستار تهیه گزارشی جامع از مصوبات اجرا نشده شد و پیشنهاد داد تا این موارد در جلسات آتی کمیسیون مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا موانع اجرایی آن‌ها مشخص و پیگیری شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم عمومی‌سازی آموزش‌های مالیاتی تأکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی همدان در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی عملکرد مناسبی داشته، اما این آموزش‌ها محدود به اعضای اتاق است. در حالی که آگاهی عمومی از قوانین مالیاتی، یک ضرورت فراگیر برای فعالان اقتصادی به شمار می‌رود.
معطری، نماینده سازمان تأمین اجتماعی در این نشست، با اشاره به بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی پیرامون آئین‌نامه هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل‌های موجود، به‌منظور رسیدگی دقیق‌تر به پرونده‌های ارجاع‌شده درخصوص بازرسی دفاتر، هیأت‌ها می‌توانند از افراد مطلع برای شرکت در جلسات دعوت کنند. این اقدام به ارتقا کیفیت رسیدگی و تصمیم‌گیری در هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر کمک شایانی می‌کند.
شیرویه جعفری‌نسب، نایب رئیس کمیسیون تأمین اجتماعی و مالیات نیز در ادامه نشست گفت: از ابتدای دی‌ماه سال جاری، مودیانی که نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی اقدام نکنند، مشمول مالیات با نرخ اتفاقی خواهند شد و از مزایای مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی نیز محروم می‌مانند.
وی همچنین با انتقاد از کاهش مشارکت نمایندگان در جلسات هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی گفت: حضور مؤثر و فعال اعضا در این هیأت‌ها می‌تواند نقش بسزایی در رعایت عدالت مالیاتی و تحقق حقوق مودیان ایفا کند.
جعفری‌نسب بر اهمیت آموزش‌های تخصصی برای آشنایی مودیان با حقوق مالیاتی خود تأکید کرد و گفت: ضروری است دوره‌های آموزشی درباره ثبت‌نام در سامانه مؤدیان، بهره‌مندی از مشوق‌ها، نحوه اصلاح اظهارنامه‌ها و موضوعاتی نظیر کتمان درآمد و دریافت اینتا کد برگزار شود تا فعالان اقتصادی بتوانند به‌درستی از ظرفیت‌های قانونی بهره‌مند شوند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/76282