هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: نیم حلقه شمالی در طرح جامع؛ حلقه اتصال توسعه ساختارمند و بازتنظیم ترافیکی و کالبدی همدان است. به گزارش هگمتانه، سعید حاجی بابایی در گفتوگویی در پاسخ به این سؤال که فلسفه طراحی نیم حلقه سوم در طرح جامع همدان چه بوده و چه گرهی از ترافیک شهر باز میکند؟ گفت: همدان شهری با ساختار شعاعی- حلقوی است که بخش عمدهای از جریان سفرهای شهری در لایههای میانی متمرکز شده. نیم حلقه سوم طراحی شده تا جریان سفرهای عبوری و بخشی از سفرهای شعاعی را از شبکه معابر درونی تعدیل و فشار بر گلوگاههای ترافیکی را کاهش دهد. وی درباره جایگاه نیم حلقه سوم در سلسلهمراتب معابر شهری، گفت: این نیم حلقه در سلسلهمراتب شبکه بهعنوان معبر شریانی درجه یک طراحی شده است که این ساختار باعث میشود تعادل جریان سفر در شبکه به سمت حلقههای بیرونی هدایت شده و وابستگی به معابر مرکزی کاهش یابد. حاجی بابایی با تأکید بر اینکه بر اساس مطالعات طرح جامع مهم است که این محور صرفاً به یک محور پرسرعت شهری تبدیل نشود، بلکه بخشی از نظام حملونقل یکپارچه شهری باشد، درباره اینکه اجرای نیم حلقه سوم چه تأثیری بر گرههای ترافیکی سنتی شهر همدان خواهد داشت؟ بیان کرد: نقاط بحرانی ترافیک همدان بهواسطه الگوی شعاعی شهر، همواره درگیر تداخل سفرهای مبدا-مقصد و سفرهای درون شهری است که با بهرهبرداری از نیم حلقه سوم بهطور مستقیم از میزان ترافیک این مناطق کاهش می یابد. در نتیجه، گرههای مرکزی با کاهش تراکم، بهبود عملکرد و افزایش ایمنی روبهرو میشوند. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان پیرامون ملاحظات ترافیکی اجرای نیم حلقه سوم توضیح داد: همراستایی هندسی مسیر با ظرفیت عبوری پیشبینیشده، طراحی تقاطعهای همسطح یا غیرهمسطح برای حفظ جریان عبوری، کنترل نقاط دسترسی برای جلوگیری از فرسایش ظرفیت معبر و تأمین پیوست حملونقل عمومی برای اتصال حلقه سوم به خطوط اتوبوسرانی و بی آر تی آینده از جمله ملاحظات ترافیکی این نیم حلقه است. حاجی بابایی تأکید کرد: لازم است در مرحله بهرهبرداری، سامانههای هوشمند مدیریت ترافیک (آی تی اس) برای پایش جریان سفر و کنترل آن بهکار گرفته شود.
|