کد خبر : 71786
تاریخ : 1404/2/12
گروه خبری : اندیشه

هگمتانه گزارش می‌دهد؛

نشاط اجتماعی؛ رونق گردشگری در پیاده‌راه بوعلی همدان

شهروندان پیاده‌راه‌ها را به خاطر امنیت و آرامش دوست دارند پیاده‌راه یک مقصد گردشگری است

هگمتانه، گروه گردشگری: امروزه پیاده‌راه‌هایی مانند پیاده‌راه بوعلی همدان، علاوه بر اینکه در رونق و توسعه گردشگری نقش بسزایی دارند با کارکرد خود نیز موجب ایجاد نشاط و شادابی در شهروندان و شهر می‌شوند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، محدوده‌ها و مسیرهاى پیاده به عنوان عناصرى خاطره‌انگیز و هویت‌بخش در شهرهاى امروزى شناخته مى‌شوند. قبلا شهرها نماد و هویت شهرى خود را در بناهاى بلند، مناره‌ها و تک بناها می‌یافتند. اما امروزه پیاده‌راه‌ها نیز بخشی از نماد و هویت شهری شده‌اند.
نخستین اقدام به منظور تفکیک حرکت سواره از پیاده در دنیا، در سال 1858 به وسیله شهرساز و معمار آمریکایی به نام اولمستد صورت گرفت. طی این اقدام اولمستد در طراحی پارک مرکزی نیویورک برای عبور افراد پیاده، پلی از سنگ روی جاده وسایل نقلیه بنا نهاد.
در ایالت متحده آمریکا، پس از جنگ جهانی دوم، این نوع خیابان‌های پیاده با نام مال(Mall) شکل گرفتند که بیشتر همسو با مقاصد تجاری در مراکز شهرها بودند و در عین حال هدفشان ایجاد محیط‌های مطلوب برای خرید و گردش در شهرها بود.
در کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم و در پی بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ، بخش مرکزی و تاریخی شهرهای اروپایی، به روی ترافیک سواره بسته شد و این روند تا سال 1975 ادامه یافت تا اینکه تقریبا بخش مرکزی اکثر شهرهای اروپایی پیاده محور شد.
انگاره تبدیل مسیرهای شهری به خیابان‌های مختص حرکت پیاده در محدوده تاریخی و مرکزی شهرهای اروپایی برای نخستین بار در قالب تجربه‌ای محدود و محلی در یکی از خیابان‌های مرکز شهر اسن آلمان به نام خیابان لیمبکر در سال 1927م به اجرا درآمد.
شهروندان پیاده‌راه‌ها را به خاطر امنیت و آرامش دوست دارند
پیاده‌راه‌ها بخشى از فضاهاى شهرى در مقیاس کل شهر بوده، که همواره پذیرای گروه‌های مختلفی از شهروندان با سلایق متفاوت می‌باشند و عرصه‌اى را براى وقوع رویدادهاى اجتماعى، سیاسى، ایجاد خاطره و بیان احساسات جمعى، تجدید حیات مدنی و فعالیت حواس غیر بصری به وجود مى‌آورند. حضور و حرکت پیاده در فضاهاى شهرى، امروزه با وارد شدن اتومبیل کمرنگ شده و احیاى آن از این نظر حائز اهمیت مى‌باشد که باعث افزایش ارتباطات و برخوردهاى اجتماعى و از سوی دیگر موجب احیاى شهر و فضاى شهرى مى‌باشد. شهروندان نیز پیاده‌راه‌ها را به خاطر امنیت و آرامش فضاهاى آن و برقرارى تعاملات اجتماعى و گذران اوقات فراغت و عدم وجود خودرو و آلودگى دوست دارند.
محدوده‌ها و مسیرهاى پیاده به عنوان عناصرى خاطره‌انگیز و هویت‌بخش در شهرهاى امروزى شناخته مى‌شوند. قبلا شهرها نماد و هویت شهرى خود را در بناهاى بلند، مناره‌ها و تک بناها می‌یافتند. اما امروزه پیاده‌راه‌ها نیز بخشی از نماد و هویت شهری شده‌اند.
پیاده‌راه یک مقصد گردشگری است
پیاده‌راه‌ها نخست؛ می‌توانند مسیرهای دسترسی جاذبه‌هاى تاریخى، فرهنگى، طبیعى، اجتماعى و... باشند که در این صورت به عنوان مقصد گردشگرى بوده و نقش مکان خاطره را ایفا می‌کنند.
پیاده‌راه‌ها، می‌توانند با ایجاد تعاملات اجتماعی، دید و بازدیدهای روزانه، حضور در مراسم اجتماعی و انجام ورزش برای سلامت جسم و روح و زمینه‌های گذران اوقات فراغت شهروندان را فراهم آورند.
 پیاده‌راه مسیری برای بهبود اقتصاد شهری و افزایش کیفیت اجتماعی
در پیاده‌راه‌ها، آزادی حرکت انسان پیاده برای توقف، مکث، تغییر مسیر و ارتباط مستقیم با دیگران بسیار بیشتر بوده، از این رو شهروندان به تدریج به حضور در شهر و انجام فعالیت‌های مدنی عادت کرده و زمان بیشتری را در فضاهای شهری می‌گذرانند.
پیاده‌راه‌ها وسیله‌ای برای بهبود اقتصاد شهری، افزایش کیفیت اجتماعی و زیست محیطی محسوب می‌شود.
از جمله اثرات منفی مدرنیسم ایجاد خیابان‌های عریض و طولانی با حاکمیت وسایل نقلیه و سطوح آسفالت بوده که حضور انسان به دلیل عدم احساس امنیت و کاهش حس تعلق خاطر در این فضاها کمرنگ شده است. خیابان‌ها تبدیل به فضاهایی خشن و نامطلوب شده که هیچ گونه انعطافی در راستای جذب مردم برای گذران اوقات فراغت ندارند.
خیابان تا وقتی به عنوان معبر و راه دسترسی مورد توجه باشد، نمی‌تواند در راستای مقاصد گردشگری در نظر گرفته شود اما زمانی که به چشم مقصد و محل گذران اوقات فراغت به آن توجه شود می‌تواند نقش مهمی در رونق گردشگری شهری ایفا نماید. یکی از موارد تأثیرگذار در امر پیاده‌راه سازی بهبود سیمای کالبدی و منظر خیابان‌هایی می‌باشد که قرار است مقصد گردشگران باشند.
 کاهش آلودگی صوتی، تصویری و هوا در پیاده‌راه‌ها
یکی دیگر از موارد مهم در این حوزه بهبود عوامل زیست محیطی همچون کاهش منابع آلودگی صوتی، تصویری و هوا است. توسعه فضای سبز، استفاده از مبلمان با مواد سازگار با اقلیم و فرهنگ منطقه و استفاده از فناوری روز در کنار احترام به سنت‌ها و ارزش‌ها عوامل مکملی هستند که در بهبود فضای پیاده‌راه تأثیر بسزایی دارند. همچنین با تکیه بر تقویت این عوامل می‌توان حس تعلق خاطر افراد را نسبت به فضاهای شهری افزایش داده و باعث مشارکت شهروندان در ارتقا کیفیت اجتماعی و زیست محیطی پیاده‌راه‌ها شد.
پیاده‌راه بوعلی
در سال 1395 خیابان بوعلی سینا به همراه میدان مرکزی شهر یعنی میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان به همت مدیریت شهری همدان به پیاده‌راه تبدیل شدند. چون مهم‌ترین آثار تاریخی شهر همدان در این مسیر قرار دارد، دسترسی به این جاذبه‌ها راحت‌تر شده است و تجربه‌ زیبایی را برای گردشگران رقم می‌زند.
پیاده‌راه بوعلی یکی از پر رفت و آمد‌ترین مکان‌های شهر است و می‌توان گفت که همیشه شلوغ است. از زیبایی‌های این پیاده‌راه می‌توان به درختان بلند در دو سوی پیاده‌راه اشاره کرد که نگاه شما را به بالا و به طرف آسمان هدایت می‌کنند. اگر قصد خرید دارید دو طرف پیاده‌راه بوعلی سینا دارای مغازه‌هایی است که می‌توانید لوازمی که نیاز دارید را از آن‌ها تهیه کنید. این پیاده‌راه به طور کامل بسته است و ماشینی اجازه‌ ورود به آن را ندارد ولی خودروهای مخصوصی در سر پیاده‌راه وجود دارد که در این پیاده‌راه در رفت و آمد هستند. پس اگر سالمندی همراه شما است نگران نباشید. همچنین در دو طرف پیاده‌راه نیمکت‌هایی برای استراحت گذاشته شده‌اند، اگر احساس خستگی کردید از آن‌ها استفاده کنید.
اگر علاقه‌مند به قدم‌زدن در پیاده‌راهی سنگفرش شده و خالی از رفت‌وآمد اتومبیل‌ها و تماشای ویترین مغازه‌ها هستید، پیاده‌راه بوعلی سینا را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. در این پیاده‌راه می‌توانید هم خرید کنید، هم غذایی نوش‌جان کنید و هم از بناهای قدیمی شهر دیدن کنید.
در نزدیکی این پیاده‌راه دو پارکینگ طبقاتی وجود دارد. پس نگران جای پارک برای خوردو نباشید. در یک سر پیاده‌راه، آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه عارف قزوینی قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و در سر دیگر پیاده‌راه، میدان زیبا امام خمینی(ره) وجود دارد. اگر مسیر را ادامه دهید به پیاده‌راه اکباتان وارد می‌شوید. دو سوی این پیاده‌راه پر است از جاذبه‌های تاریخی از جمله مسجد جامع همدان، کاروانسرای میرزا کاظم، کاروانسرای گلشن، کاروانسرای شریفیه و بازار سنتی همدان و در انتهای مسیر به تپه‌ جهانی هگمتانه می‌رسید.
 پیاده‌راه سازی از پروژه‌های گردشگری مدیریت شهری همدان
حال با گذشت چندین سال از پیاده‌راه سازی خیابان بوعلی توسط مدیریت شهری همدان، این پیاده‌راه به یکی از مقاصد زیبای گردشگری شهر همدان تبدیل شده است، کافی است در فصل بهار یا تابستان سری به این پیاده‌راه بزنید، حس نشاط و سرزندگی در این پیاده‌راه هر رهگذری را به وجد می‌آورد، می‌توان علاوه بر پیاده‌روی در این پیاده‌راه، ساعت‌ها به روی نیمکت‌ها نشست و از فضای جنب و جوش لذت برد.
مدیریت شهری همدان همچنین به جداره‌سازی و ساماندهی ساختمان‌ها و مغازه‌های پیاده‌راه بوعلی هم پرداخته است و این پیاده‌راه با آن درختان سر به فلک کشیده و سنگ‌فرش، تبدیل به یکی از زیباترین‌ پیاده‌راه‌های کشور شده است.
در طول سال هم برنامه‌های فرهنگی مختلفی همچون اجرای تئاتر، موسیقی، جشن‌ها و... در این پیاده‌راه برگزار می‌شود که بر نشاط پیاده‌راه می‌افزاید.
در نهایت باید اذعان کرد که حرکت پیاده طبیعی‌ترین، قدیمی‌ترین و ضروری‌ترین شکل جابه‌جایی انسان در محیط شهر بوده و پیاده‌روی هنوز مهمترین امکان برای مشاهده مکان‌ها، فعالیت‌ها و احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزش‌ها و جاذبه‌های نهفته در محیط می‌باشد بر این اساس در صورتی که طراحی پیاده‌راه‌ها با اقلیم منطقه باشد، می‌تواند شور و اشتیاق و حس تعلق خاطر را در فضاهای شهری زنده کند و از طرفی باعث رونق گردشگری می‌شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/71786