کد خبر : 69257
تاریخ : 1403/11/9
گروه خبری : خبر همدان

به همت خانه مطبوعات و با حضور 50 خبرنگار از رسانه‌های همدان

خبرنگاران همدانی مجهز به ابزارهای هوش مصنوعی

سردبیر روزنامه هگمتانه استاد هوش مصنوعی خبرنگاران

هگمتانه، گروه گفت‌وگو: به‌همت خانه مطبوعات همدان، دوره آموزشی 4ساعته «خبرنگاری با هوش مصنوعی» برگزار شد تا خبرنگاران با ابزارهای نوین این فناوری در تولید و پردازش خبر آشنا شوند.
به گزارش هگمتانه؛ نخستین دوره آموزشی "کاربرد هوش‌ مصنوعی در رسانه" توسط خانه مطبوعات برای خبرنگاران استان در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی همدان برگزار شد.
این دوره توسط دکتر محمدمهدی شیرمحمدی؛ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و دارای دکتری تخصصی سیستم‌های نرم‌افزاری تدریس شد که محورهای دوره آموزشی شامل تولید محتوا با چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) و چند هوش مصنوعی دیگر، مصاحبه و تحلیل صوت و تصویر با ابزارهای مکمل، تحلیل رفتار مخاطبان با چت جی‌پی‌تی(ChatGPT)، تبدیل صوت به متن و استفاده از هوش‌های مصنوعی مختلف و ویرایش متن مصاحبه با استفاده از فناوری هوش مصنوعی بود.
این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ابتدا از تفاوت فناوری اطلاعات با سایر فناوری‌ها سخن گفت و اظهار کرد: تشکیل فناوری کشاورزی یا همان انقلاب کشاورزی بیش از 2هزار سال طول کشید و بعد از آن زمان ایجاد انقلاب صنعتی 200 ساله بود اما فناوری اطلاعات بین سال‌های 1970 تا 1990 یعنی در دو دهه ایجاد شد و انقلابی شکل گرفت و این نشان‌دهنده سرعت نشر اطلاعات است.
شیرمحمدی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در این دو دهه وجود داشت و دانشمندانی هم در این حوزه‌ها کار می‌کردند و افق‌هایی هم تحت عنوان آینده‌نگری در آن ترسیم می‌شد ادامه داد: مثلا فردی در مورد اولین ماشین حسابی که اختراع شده، عنوان کرد که این وسیله در زمینه تصنیف موسیقی و تصاویر گرافیکی کاربرد خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی قبلا هم وجود داشت اما امروز کاربرد بیشتری پیدا کرده است گفت: در حال حاضر در هوش مصنوعی با کلان‌ داده‌هایی مواجه هستیم که کار را آسان کرده‌اند؛ هوش مصنوعی همواره داده‌هایی(دیتا) را جمع می‌کند که در وبگاه‌های مختلف قرار گرفته و مورد استفاده بشر است.
این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اینکه اکنون قدرت پردازش داده‌ها مهم است تا مورد استفاده قرار گیرد افزود: امروز فناوری اطلاعات مسیر رو به جلویی را حرکت می‌کند که در بخشی از کار، اطلاعات به واسطه داده‌کاوی تحلیل می‌شوند تا تبدیل به دانش شوند.
وی بیان کرد: در این مسیر سلسه مراتبی طی می‌شود تا به خرد مدنظر برسیم که این روند فرایند هوش مصنوعی است.
هوش مصنوعی شبیه انسان

شیرمحمدی موضوعات خود را در سه بخش هوش مصنوعی، ورود هوش مصنوعی به حوزه خبر و اتفاقات موجود و نیز کاربرد هوش مصنوعی در رسانه مطرح کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم هوش مصنوعی شبیه انسان فکر کرده، استدلال کند و منطقی رفتار و عمل داشته باشد.
وی علوم مورد نیاز هوش مصنوعی را علوم داده، داده‌کاوی، یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی عنوان کرد و به تشریح هر کدام پرداخت.
این دکتری تخصصی سیستم‌های نرم‌افزاری در همدان با اشاره به اینکه علوم داده یکی از موضوعات مطرح است و در دانشگاه‌های دنیا روی آن کار می‌کنند که داده‌کاوی هم در آن در نظر گرفته می‌شود افزود: داده‌کاوی یعنی روی مجموعه داده‌ها کار کرده و از روابط داده‌ها استفاده و تصمیم‌گیری شود، مثلا وقتی می‌خواهیم از فروشگاهی خرید کنیم، آن فروشگاه نیازهای ما را بشناسد، بهتر می‌تواند اجناسی را به ما بفروشد.
وی با اشاره به یادگیری ماشین در هوش مصنوعی، مثلا در علم پزشکی کار جراحی به واسطه ربات انجام گیرد و مانند انسان رفتار کند همان طور که چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) انجام می‌دهد و آن قدر داده‌هایی دارد که مانند انسان صحبت و عمل کند گفت: هنوز ما به رفتار هوش مصنوعی نرسیدیم و با پردازش‌ها می‌توانیم به آن برسیم.
شیرمحمدی با اشاره به اینکه یادگیری عمیق یعنی روابط را در لایه‌های عمیق ببینیم افزود: مانند شبکه‌های عصبی که در لایه‌های مختلف رفتارها را پیش‌بینی می‌کنند و داده‌های موجود در آن کلان‌ است و امکان پیش‌بینی وجود دارد یا مثل پیش‌بینی‌های تقاطع‌های هوشمند که بر اساس داده‌ها و بررسی داده‌های قبلی اجازه ورود و خروج خودروها به تقاطع داده شود.
سه سطح هوش مصنوعی
وی به سه سطح هوش مصنوعی محدود، هوش مصنوعی عمومی و هوش مصنوعی فوق‌العاده اشاره کرد و تعریفی از هوش مصنوعی داشت و افزود: هوش مصنوعی یک شاخه از علوم کامپیوتر است که تلاش می‌کند تا هوش انسانی را شبیه‌سازی کند و فرد را با ماشین‌ها جایگزین کند تا ماشین‌ها بتوانند کارهایی را که به طور معمولی نیاز به هوش انسانی دارند، انجام دهند.
سردبیر روزنامه هگمتانه با اشاره به اینکه هوش مصنوعی محدود، دارای توانایی محدودی است گفت: هوش مصنوعی محدود تنها هوش مصنوعی است که در آن تا به امروز موفقیت رسیدیم، مانند هوش مصنوعی در علم پزشکی برای تشخیص بیماری سرطان؛ هفته پیش نیز در یک عمل جراحی ربات‌ها توانستند اقدامات یک پزشک را در جراحی انجام دهند.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی عمومی نیز به دنبال این است که با توانایی انسان هماهنگ باشد که تقریبا مانند چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) عمل شود خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی فوق‌العاده، اینکه بتواند از انسان فراتر عمل کند که این نوع هوش مصنوعی سال‌ها سوژه داستان‌ها و فیلم‌های تخیلی بود.
شیرمحمدی بیان کرد: امروزه در حوزه فعالیت هوش مصنوعی اغراق می‌شود و دلیل آن هم این است که افراد از این طریق بیشتر به سمت جذب منابع هستند.
وی به انواع هوش مصنوعی فوق‌العاده، قوی و ضعیف اشاره کرد و از اجزای این فناوری سخن گفت و افزود: هوش مصنوعی بسیار گسترده شده و در حال رشد است.
ایجاد محتوای جعلی از طریق هوش مصنوعی
این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به ایجاد محتوای جعلی از طریق هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند متن، تصاویر و ویدیوهای جعلی(Deepfake) تولید کند و همچنین در انتشار اطلاعات نادرست یا جعل اخبار مورد سوء استفاده قرار گیرد.
وی تصریح کرد: چالش‌های اخلاقی و قانونی زیادی در این زمینه مطرح است و بسیاری از شرکت‌ها در حال توسعه ابزارهایی برای شناسایی محتوای جعلی هستند.
شیرمحمدی با اشاره به ایجاد فضاهای خبری در متاورس((فراجهان) فرضیه‌ای از آینده اینترنت) گفت: رسانه‌ها می‌توانند از متاورس برای ایجاد تجربه‌های خبری تعاملی استفاده کنند، جایی که کاربران بتوانند به‌ صورت مجازی در مکان‌های خبری حضور داشته باشند.
وی به ایجاد آواتار(شخصیت مجازی که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی ایجاد و کنترل می‌شود) در هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: آواتارهای هوش مصنوعی می‌توانند به‌ عنوان خبرنگاران مجازی، مجریان خبر یا راهنماهای تعاملی در رسانه‌های دیجیتال عمل کنند.
تبلیغات هدفمند با هوش مصنوعی
سردبیر روزنامه هگمتانه با بیان اینکه هوش مصنوعی می‌تواند تبلیغات هدفمند را بهینه‌سازی کند و براساس رفتار کاربران، محتوای شخصی‌سازی‌ شده ارائه دهد خاطرنشان کرد: الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانند تعیین کنند که چه نوع محتوایی برای کاربران جذاب‌تر است.
وی به ویرایش محتوا به چند زبان با قابلیت هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: نمونه‌هایی از هوش مصنوعی، می‌توانند به‌ طور خودکار مقالات و ویدیوها را ترجمه و بومی‌سازی کنند که این قابلیت به رسانه‌ها کمک می‌کند تا اخبار را در سطح جهانی منتشر کنند.
شیرمحمدی با بیان اینکه انتشار گزارش‌ها و اخبار به واسطه هوش مصنوعی امکان‌پذیر است تأکید کرد: بسیاری از خبرگزاری‌ها از هوش مصنوعی برای تولید محتوای سریع و دقیق استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به مدیریت سکوهای رسانه‌ای تأکید کرد: هوش مصنوعی می‌تواند شبکه‌های اجتماعی، وبگاه‌های خبری و سامانه‌های مدیریت محتوا را بهینه کند؛ تحلیل احساسات کاربران، تشخیص اخبار جعلی و پیشنهاد محتوا از جمله کاربردهای آن است.
این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به نقش برجسته و فزاینده هوش مصنوعی در رسانه‌ها و صنعت خبرنگاری اشاره کرد و گفت: داده‌کاوی در رسانه‌ها می‌تواند به کشف الگوها، روندها و بینش‌های مهم برای تصمیم‌گیری‌های راهبردی کمک کند.
وی یادآور شد: با استفاده از هوش مصنوعی، رسانه‌ها می‌توانند تحلیل‌های عمیقی از داده‌های جمع‌آوری‌ شده از مخاطبان، تعاملات برخط و بازخوردها را انجام دهند و این امر به رسانه‌ها امکان می‌دهد که محتوای خود را متناسب با نیازها و علایق مخاطبان هدف بهینه‌سازی کنند.
شیرمحمدی با بیان اینکه الگوریتم‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تعیین کنند که کدام مطالب به مخاطبان نمایش داده و چگونه توزیع شوند افزود: این الگوریتم‌ها بر اساس رفتار، تعاملات قبلی و علایق کاربر، محتوا را نمایش می‌دهند.
وی تصریح کرد: برای رسانه‌ها، استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در مدیریت محتوا و تعامل با مخاطبان می‌تواند باعث ارتقای دسترسی به محتوای تولیدی و افزایش مشارکت کاربران شود.
این متخصص حوزه نرم‌افزار در همدان به بهینه‌سازی موتور جستجو(SEO) اشاره کرد و افزود: بهینه‌سازی برای موتور جستجو به عنوان یکی از راهبرد‌های کلیدی برای جذب ترافیک برخط و افزایش دیده شدن محتوای رسانه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شناسایی بهترین کلمات کلیدی، بهینه‌سازی عناوین، توضیحات و تولید محتوای مناسب برای بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو کمک کنند.
شیرمحمدی از ویرایش و نویسندگی اخبار به واسطه هوش مصنوعی سخن گفت و افزود: تولید محتوای با کیفیت و ویرایش دقیق یکی از مهم‌ترین چالش‌های رسانه‌ها است؛ هوش مصنوعی می‌تواند در شتاب بخشیدن به فرایند نویسندگی، بررسی نگارشی، اصلاح گرامری و همچنین کمک به نوشتن اخبار به‌ طور خودکار نقش مؤثری ایفا کند که این امر به ویژه در زمانی که نیاز به اخبار فوری و سریع است، مفید خواهد بود.
وی با اشاره به برنامه‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی برای روزنامه‌نگاری گفت: ابزارهای هوش مصنوعی متعددی وجود دارند که به خبرنگاران و رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف کمک می‌کنند و می‌توان به ابزارهای تولید محتوا، تجزیه و تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی روندهای خبری و تشخیص اخبار جعلی اشاره کرد.
سردبیر روزنامه هگمتانه با اشاره به اینکه برخی از این ابزارها رایگان هستند، اما بسیاری از آنها هزینه دارند یا به دلیل محدودیت‌های فنی، از دسترسی عمومی خارج شده‌اند گفت: برای عبور از فیلترهای موجود در برخی کشورها یا دسترسی به ابزارهای پولی، استفاده از وی‌پی‌ان‌ها(VPN‌) و سایت‌شکن‌ها می‌تواند راه‌حل‌هایی برای مشکلات دسترسی باشد.
هوش مصنوعی میدان رقابت جدید کشورها
وی به مقوله هوش مصنوعی و حاکمیت پرداخت و افزود: هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک میدان رقابت جدید بین کشورها است و کشورهایی که در این زمینه پیشرو هستند، از مزایای اقتصادی، اجتماعی و امنیتی قابل توجهی برخوردار خواهند شد.
شیرمحمدی به سرمایه‌گذاری‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال کشور عربستان برای افق سال 2030 حدود 40میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند. وی به رتبه‌بندی کشورها در حوزه استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: آمریکا، انگلیس، فلاند، آلمان و سوئد جزو کشورهای اول در حوزه بهره‌مندی از هوش مصنوعی هستند.
با سرمایه‌گذاری ایران می‌تواند جزو 10 کشور اول هوش مصنوعی شود
این متخصص حوزه نرم‌افزار در استان همدان یادآور شد: کشور ایران در افق 10 ساله می‌تواند با سرمایه‌گذاری جزو ده کشور اول دنیا در حوزه هوش مصنوعی شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی مولد (Generative AI) به سرعت در حال تکامل است و آینده آن نوید تحولاتی شگرف در بسیاری از صنایع و حوزه‌ها را می‌دهد گفت: نمودار گارتنر، که معمولاً روندهای فناوری را پیش‌بینی می‌کند، نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد در حال ورود به مرحله‌ای است که بسیاری از فناوری‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.
شیرمحمدی با بیان اینکه هوش مصنوعی مولد می‌تواند برای تولید محتواهای مختلف مانند متن، تصویر، صدا و حتی ویدیوها مورد استفاده قرار گیرد افزود: این نوع هوش مصنوعی توانایی خلق و طراحی داده‌های جدید را از اطلاعات موجود دارد و این تحولات به ویژه در حوزه‌هایی مانند بازاریابی، طراحی، توسعه نرم‌افزار و تحقیق و توسعه کاربردهای فراوانی خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه آینده هوش مصنوعی مولد ممکن است با چالش‌هایی نیز همراه باشد، از جمله نگرانی‌های اخلاقی و مسائل مربوط به حقوق مالکیت معنوی و امنیت داده‌ها ادامه داد: اما با توجه به سرعت پیشرفت فناوری، شاهد افزایش چشمگیر استفاده از این نوع هوش مصنوعی خواهیم بود.
سردبیر روزنامه هگمتانه در بخش دوم سخنان خود به ابزارها و دیتاهای محتوایی در حوزه خبر اشاره کرد و افزود: ابزارهای و نمونه‌های زیادی برای تولید محتوا وجود دارد اما چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) بهتر است.
جمنای یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌های زبانی و چند وجهی گوگل
وی با بیان اینکه گوگل با توسعه جمنای (Gemini) گام بزرگی در هوش مصنوعی برداشته است افزود: جمنای یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌های زبانی و چند وجهی گوگل است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف، از جمله ترجمه، تولید محتوا، برنامه‌نویسی، تحلیل داده و تعامل چندرسانه‌ای عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.
شیرمحمدی یکی از ویژگی‌های کلیدی جمنای، توانایی پردازش هم‌زمان متن، تصویر، صدا و ویدیو دانست که آن را از نمونه‌های قبلی متمایز می‌کند و گفت: همچنین، دقت بالای آن در ترجمه باعث شده که به یکی از بهترین ابزارهای ترجمه ماشینی تبدیل شود.
وی تأکید کرد: افرادی می‌توانند از چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) خوب بهره‌مند شوند که نحوه استفاده از آن را به خوبی بدانند.
این استادیار دانشگاه آزاد واحد همدان با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در اتاق‌های خبر، یک واقعیت و نقش بزرگ آن در روزنامه‌نگاری انکارناپذیر است افزود: خبرگزاری‌ها برای کمک به ایجاد داستان‌های خبری، بررسی حقایق و تجزیه و تحلیل داده‌ها نوشتن مقاله و ساخت فیلم و... از هوش مصنوعی برخوردار می‌شوند.
شیرمحمدی با اشاره به بررسی حقایق و تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک هوش مصنوعی عنوان کرد: نوشتن مقاله و ساخت فیلم از این طریق امکان‌پذیر است.
وی استفاده از هوش مصنوعی را در حرفه خبرنگاری مفید دانست و افزود: اخبار ساخته شده توسط هوش مصنوعی کامل نیستند و از این منظر برخی می‌گویند دست دادن، لمس انسانی و خلاقیتی که خبر را واقعا عالی می‌کند، در هوش مصنوعی نیست.
این استاد دانشگاه از تأثیر هوش مصنوعی بر سازمان‌های خبری سخن گفت و افزود: سازمان‌های خبری با روش‌های متفاوت در هوش مصنوعی نشان می‌دهند که چقدر در مورد تغییر اوضاع مطمئن نیستند.
وی با تأکید بر اینکه برخی از مردم فکر می‌کنند هوش مصنوعی می‌تواند روزنامه‌نگاری را کاملاً تسخیر کند خاطرنشان کرد: منابع خبری برخط در حال تلاش برای ساختن داستان‌های خبری با هوش مصنوعی هستند.
وی به محتوای خبری سفارشی (شخصی شده) توسط هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا ببینند خوانندگان چگونه عمل می‌کنند و چه چیزی را دوست دارند و از این اطلاعات برای ارائه اخبار مناسب هر خواننده استفاده می‌کنند، به نحوی که خوانندگان را هیجان‌زده کرده و آنها را دوباره به مسیر هوش مصنوعی بر می‌گردانند.
این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اینکه افراد فقط چیزهایی را می‌ببینند که با آنچه فکر می‌کنند، مطابقت دارد و به این طریق در هوش مصنوعی اخبار شخص‌سازی می‌شوند عنوان کرد: برخی از گروه‌های خبری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند خوانندگان انواع مختلفی از اخبار را مشاهده می‌کنند، بنابراین ایده‌ها و نظرات متفاوت دریافت می‌کنند.
نکات مثبت و منفی هوش مصنوعی
وی با اشاره به نکات مثبت منفی هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری افزود: جوانب مثبت این فناوری تغییر نحوه ساخت و خواندن اخبار است، اخبار سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر ارائه می‌شود و تحلیل داده‌های زیاد و ارائه گزارش را به دنبال دارد.
شیرمحمدی به تمرکز خبرنگاران روی کارهای سخت‌تر در صورت استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: با هوش مصنوعی اخبار بدون وقفه ایجاد شده و در هر زمان و با به روزرسانی تازه، امکان ارائه دارد.
وی با اشاره به جوانب منفی هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری یادآور شد: این فناوری آن احساس انسان یا خلاقیت را ندارد و در ارائه مطالب دچار اشتباهاتی می‌شود، همچنین بسته به داده‌های آموخته سوگیری دارد و باعث می‌شود گاهی اطلاعات نادرست منتشر شوند.
سردبیر روزنامه هگمتانه از تغییر نقش روزنامه‌نگاران در عصر هوش مصنوعی سخن گفت و افزود: روزنامه‌نگاران شاهد تغییراتی به واسطه هوش مصنوعی در شغل خود هستند، البته هوش مصنوعی کارهای زیادی انجام می‌دهد اما نه همه کارها.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی باعث از دست دادن احساسات و خلاقیت می‌شود گفت: روزنامه‌نگاران انسانی روش خاص خود را برای نگاه کردن به مسائل، درک احساسات مردم و استفاده از احساسات درونی خود را دارند که هوش مصنوعی نمی‌تواند آن را تکرار کند.
شیرمحمدی با اشاره به اینکه انسان‌ها باید بررسی کنند که آیا اخبار ساخته شده توسط هوش مصنوعی درست است یا خیر افزود: هوش مصنوعی به انتخاب اخبار و داستان‌های مهمی که برای خوانندگان اهمیت دارند، کمک می‌کنند.
این استاد دانشگاه همدان در تفاوت هوش مصنوعی با کار انسان در تولید خبر تأکید کرد: روزنامه‌نگاری پر از شگفتی و هیجان است، در حالی که هوش مصنوعی همه چیز را دقیق دوست دارد و این تفاوت ممکن است مشکلات غیرمنتظره‌ای را برای ناشران اخبار ایجاد کند.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی نحوه عملکرد روزنامه‌نگاری را تغییر می‌دهد اما هنوز همه چیز مشخص نشده است گفت: دنیای خبر باید مراقب باشد چرا که استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به روزنامه‌نگاری می‌تواند خوب باشد، اما برای حفظ کیفیت اخبار باید مدبرانه عمل کرد.
شیرمحمدی با بیان اینکه مکان‌های خبری باید به این فکر کنند که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند بر مشاغل و مواردی که ممکن است انتظار نداشته باشند، تأثیر بگذارد تصریح کرد: در روزنامه‌نگاری یافتن ترکیب مناسب بین انسان و هوش مصنوعی نیازمند زمان و دقت است؛ از طریق روزنامه‌نگاری تولید شده با هوش مصنوعی، مطمئن می‌شوید همه چی متعادل و در مسیر درست باقی می‌ماند یا خیر.
وی از جایگاه ایران در استفاده از هوش مصنوعی سخن گفت و افزود: دانشمندان کشور در هوش مصنوعی خوب عمل کردند و یافته‌هایی خوبی بدین منظور داریم اما در استفاده و کاربرد عقب هستیم.
پایان بخش سخنان این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در حوزه چت جی‌پی‌تی(ChatGPT)، قابلیت کلیدی آن، تولید سرخط با این‌نرم‌افزار، خلاصه‌سازی خبرها و... بود.
این دوره خبرنویسی با هوش مصنوعی مورد استقبال خبرنگاران همدان بود که قرار است مدرکی هم توسط خانه مطبوعات همدان به شرکت‌کنندگان اعطا شود، با صحبتی که با چند تن از این افراد داشتیم خواستار ادامه برگزاری این کارگاه‌ها بودند.

خانه‌ مطبوعات هوشمندانه دوره هوش مصنوعی را برگزار کرد
فاطمه عزیزی یکی از فعالان حوزه رسانه با استقبال از برگزاری این دوره آموزشی اظهار کرد: خوشبختانه کلاس هوش مصنوعی از سوی مطبوعات به موقع برگزار شد و در واقع خانه مطبوعات خیلی هوشمندانه در این زمینه عمل کرد.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز رسانه‌ها همچون مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و... قطعا از هوش مصنوعی تأثیر خواهند پذیرفت گفت: این فناوری می‌تواند در آینده شغلی و حرفه‌ای همکاران ما تأثیرات مثبت و منفی زیادی داشته باشد.
این فعال حوزه رسانه با بیان اینکه در این کارگاه مباحث کلیدی در حوزه خبر با استفاده از هوش مصنوعی مطرح شد عنوان کرد: این دوره بسیار کاربردی و علمی بود که امیدوارم ادامه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: نقطه قوت این دوره آن بود که مدرس آشنا به هوش مصنوعی، سابقه فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را دارد.
عزیزی آشنایی با هوش مصنوعی را نیاز روز خبرنگاران دانست و افزود: همکاران ما باید از این پس برای سهولت کار خود و نیز حرفه‌ای‌تر شدن در کار خبر و اینکه از پیشرفت‌های علمی عقب نمانند، در این دوره‌ها شرکت کنند تا خود را مسلح به علم روز کرده و مهارت‌هایی را تقویت کنند.
وی با تأکید بر اینکه امیدواریم همکاران از ظرفیت هوش مصنوعی بهره لازم را ببرند گفت: برای نمونه نیاز است قبل از مصاحبه خبرنگاران سؤالات خوب، کلیدی و طلایی طراحی شود که هوش مصنوعی می‌تواند این امکان را فراهم کند.
هوش مصنوعی انسجام‌بخش حرفه‌ خبرنگاری
این فعال رسانه با اشاره به اینکه آشنایی با هوش مصنوعی باعث انسجام بخشی به فعالیت حرفه‌ خبرنگاری و ارتقای کیفیت اخبار می‌شود افزود: خبرنگاران در مدیریت زمان و منابع می‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند و همچنین این فناوری در تحلیل و انتشار اخبار هم کمک کننده خواهد بود.
وی در پایان تأکید کرد: از خانه مطبوعات و مدرس هوش مصنوعی در برگزاری این دوره قدردانی می‌کنیم.
دوره هوش مصنوعی به صورت کارگاهی برگزار شود
زهرا بیگدلو؛ دیگر فعال رسانه‌ای نیز اظهار کرد: این دوره بسیار کاربردی و مفید بود البته باید تداوم داشته باشه و به صورت کارگاهی برگزار شود.
وی گفت: می‌شود این دوره به نحوی برگزار شود که خبرنگاران به صورت عملی با نحوه کار خبر از طریق هوش مصنوعی آشنا شوند.
این خبرنگار عنوان کرد: با برگزاری این دوره‌ها باید میزان اثرگذاری و پیشروی کار در فضای رسانه کاملا برای همکاران ما نهادینه و مشهود باشد.
آموزش همواره لازمه کار خبرنگاری
سردار فارسی، دیگر فعال رسانه‌ای نیز با بیان اینکه سرعت تحولات در حوزه فناوری اطلاعات در دنیای کنونی بسیار بالاست و هر روز هم شاهد هستیم که اتفاق جدیدی رخ می‌دهد اظهار کرد: امروز از طریق هوش مصنوعی کارهایی انجام می‌گیرد که قبلا برخی غیر قابل تصور بود.
وی بیان کرد: اگر افراد جامعه در هر شغلی که هستند از مزیت‌های دانش هوش مصنوعی و ابزار آن غافل باشند و نتوانند خود را به آن مجهز کنند، مطمئنا با سرعت تغییرات که توسط آن ایجاد می‌شود، با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد.
این خبرنگار همدانی بیان کرد: خبرنگاری از جمله مشاغلی است که نیازمند است همواره به‌روز شود و اگر خبرنگاران از ابزارهای نوین بهره‌مند نشوند حتما در آینده‌ای نه چندان دور با چالش‌های اساسی مواجه خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه آموزش همواره لازمه کار خبرنگاری است و من نیز به دنبال فراگیری این دانش بودم و این مهم به همت خانه مطبوعات همدان انجام شد گفت: دکتر شیرمحمدی یکی از بهترین اساتید حوزه هوش مصنوعی در است که به صورت اجمالی و عالی مباحث را در دوره آموزشی به شرکت‌کنندگان منتقل کرد و ما قدران هستیم.
فارسی با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده در این دوره علاوه بر جذابیت کار به واسطه ارائه خوب از سوی استاد شیرمحمدی، حلاوت بیشتری داشت گفت: از همه دست‌اندرکاران این برنامه کاربردی و مفید قدردانی کرده و امیدوارم در تکمیل دانش ما این دوره ادامه داشته باشد.
 دوره‌های مختلف خبرنگاری در همدان برگزار می‌شود
 مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان اما به نحوه برگزاری این دوره از سوی خانه مطبوعات اشاره کرد و با بیان اینکه ‌در دنیای امروز، خبرنگاری به‌ عنوان یکی از ارکان اصلی اطلاع‌رسانی، نیازمند مهارت‌ها و دانش‌های خاصی است اظهار کرد: باتوجه‌ به تحولات سریع فناوری و ظهور رسانه‌های دیجیتال، آموزش رسانه‌ای خبرنگاران به یک ضرورت تبدیل شده که نه‌تنها به تقویت توانایی‌های فردی افراد کمک می‌کند، بلکه به ارتقای کیفیت اخبار و اطلاعات منتشر شده نیز می‌انجامد.
رضا زنداسرار بیان کرد: بر اساس این ضرورت فعالان عرصه رسانه بیش از پیش نیازمند برخورداری از مهارت‌های ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی هستند که این مهارت‌ها عمدتا باید در زمینه‌های مختلف باشد.
وی عنوان کرد: خانه مطبوعات همدان آموزش و توانمندسازی اصحاب رسانه استان را به عنوان مهترین موضوع در دستور کار قرار داده است و به همین منظور در نظر دارد، دوره‌‌های آموزشی مختلفی را برای همکاران در رسانه‌ها خصوصا برای خبرنگاران برگزار کند.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان با اشاره به اینکه بدین منظور دوره تخصصی آشنایی با کاربرد هوش مصنوعی را در عرصه رسانه با همکاری خوب جهاد دانشگاهی و با حضور اساتید برجسته این حوزه برگزار کردیم که گواهی حضور برای همکاران صادر خواهد شد گفت: این دوره با استقبال خوب اصحاب‌رسانه مواجه شده و در این دوره تخصصی حدود 50 نفر ثبت‌نام کردند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه استقبال و ابراز رضایتمندی همکاران ما از برگزاری این کارگاه‌ آموزشی باعث شد که خانه مطبوعات در جهت برگزاری دیگر دوره‌‌ها مصمم شود خاطرنشان کرد: امیدواریم همچنان این دوره‌ها مورد استقبال خبرنگاران باشد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/69257