کد خبر : 65866
تاریخ : 1403/8/3
گروه خبری : خبر همدان

بیش از یک میلیون نفر در همدان زیر پوشش بیمه سلامت



هگمتانه، گروه خبر*: مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: بیش از یک میلیون نفر در همدان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.
به گزارش هگمتانه، فریبرز نیاستی در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به فرا رسیدن هفته بیمه سلامت اظهار کرد: تسهیل دسترسی مردم به خدمات بیمه سلامت و کاهش پرداختی از جیب بیمه‌شدگان مهم‌ترین اهداف بیمه سلامت استان همدان است.
وی به مهم‌ترین اقدامات و خدمات بیمه سلامت در استان اشاره کرد و گفت: افزایش حمایت مالی از بیماران خاص و سخت درمان در دستور کار مجموعه بیمه سلامت استان بوده است.
مدیرکل بیمه سلامت همدان ادامه داد: سال 1401 صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت درمان به منظور افزایش حمایت مالی از بیماران خاص و صعب العلاج در سازمان بیمه سلامت ایران شکل گرفت و 107 گروه بیماری در این صندوق مورد حمایت دولت قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در سال اول بیش از 117 میلیارد تومان، سال دوم بیش از 346 میلیارد تومان و در شش ماهه نخست سال‌جاری بیش از 145 میلیارد تومان برای هزینه‌های درمانی 50 هزار و 449 بیمار پرداخت شده است.
نیاستی خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس صندوق حمایت از بیماران سخت درمان مبلغ 608 میلیارد تومان برای هزینه‌های درمانی بیماران خاص، صعب‌العلاج و مزمن استان(بیماران نشاندار شده) توسط اداره کل بیمه سلامت استان پرداخت شد‌.
وی به توسعه بیمه سلامت همگانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 9 هزار و 845 نفر یعنی حدود 60 درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت استان همدان است.
مدیرکل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه مرداد 1402 با تصویب دولت پنج دهک اول درآمدی از پرداخت حق بیمه معاف و رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند افزود: با احتساب جمعیت بیمه‌شدگان روستایی و 5 دهک اول درآمدی در صندوق ایرانیان یعنی حدود 174 هزار و 403 نفر، بیش از 800 هزار نفر یعنی 80 درصد جمعیت بیمه‌شدگان استان رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند هستند. وی تصریح کرد: مشمولان دهک‌های 6 تا 9 نیز از 80 تا 50 درصد تخفیف در پرداخت حق بیمه بهره‌مند شده‌اند.
نیاستی به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی از سوی بیمه سلامت همدان اشاره کرد و گفت: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زوجین نابارور می‌توانند تا سن 49 سالگی و تا سه دوره درمانی از خدمات درمانی نازایی و ناباروری به صورت بیمه‌ای بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی به نحوی است که در مراکز دولتی 90 درصد تعرفه دولتی و در بخش خصوصی 90 درصد تعرفه عمومی غیر دولتی توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود گفت: سال 1402 مبلغ 160 میلیارد ریال برای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی 5 هزار و 109 زوج نابارور در استان پرداخت شده و از ابتدای سال تاکنون نیز 63 میلیارد ریال برای 2 هزار و 745 نفر هزینه‌ پرداخت شده است.
مدیرکل بیمه سلامت همدان از توسعه قرارداد با مؤسسات و مراکز درمانی استان سخن گفت و افزود: در حال حاضر اداره کل بیمه سلامت با یک‌هزار و 35 مرکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد است که این مراکز شامل بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و خیریه، مطب‌های پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، دندانپزشکان، مراکز تصویربرداری، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و... است.
وی با بیان اینکه پرداخت‌های ما به مؤسسات و مراکز درمانی استان کم‌سابقه و بی‌سابقه بوده عنوان کرد: از سال گذشته تمام توان خود را به کار گرفتیم با پرداخت به‌روز مطالبات مؤسسات طرف قرارداد، پزشکان و داروخانه‌ها نسبت به تسویه مطالبات مؤسسات و مراکز درمانی مبادرت شود.
نیاستی تأکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 364 میلیارد تومان برای هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان پرداخت شده است.
وی به تداوم طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در همدان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 171 هزار نفر از بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی (ایرانیان) به 121 پزشک خانواده منتسب شده‌اند و خدماتی که به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود از نظر نوع خدمت و تعرفه هیچ تفاوتی با سایر صندوق‌ها ندارد.
مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح دارؤیار در استان عنوان کرد: تسریع در پرداخت مطالبات داروخانه‌های استان نسبت به سایر استان‌ها از عوامل موفقیت این طرح مهم در همدان بوده است.
وی پیشگیری از قاچاق دارو، جلوگیری از مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، منطقی‌تر شدن مصرف و تجویز دارو، کاهش تقاضاهای القایی، بهره‌مندی دهک‌های درآمدی از یارانه دارو را از فواید اجرای طرح برشمرد.
نیاستی با اشاره به اجرای صد درصدی طرح ملی نسخه‌نویسی الکترونیکی در استان از رایگان شدن هزینه رادیوتراپی بیماران سرطانی خبر داد و افزود: با انعقاد تفاهم‌نامه بین بیمه سلامت و مرکز رادیوتراپی مهدیه برای نخستین بار در کشور، 78 درصد هزینه‌های رادیوتراپی بیماران صعب‌العلاج و سرطانی در مرکز تشخیصی و درمانی مهدیه از سوی اداره کل بیمه سلامت استان از محل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت می‌شود و بقیه (22 درصد) از سوی مرکز مهدیه به بیماران تخفیف داده می‌شود. وی بیان کرد: به این ترتیب بیمار برای دریافت خدمت رادیوتراپی هیچ‌گونه هزینه‌ای را در این مرکز پرداخت نخواهد کرد و فقط فرآیند درمان خود را پیگیری می‌کند.
مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به سایر اقدامات و خدمات بیمه سلامت در استان گفت: انعقاد قرارداد با بیمارستان خصوصی بوعلی و کلینیک تخصصی افق، پوشش بیمه سلامت ویژه محلات کم‌برخوردار، افزایش دسترسی بیمه‌شدگان کمیته امداد امام(ره) به پزشکان متخصص و فوق تخصص، استقرار نیروی فنی در داروخانه دانشگاه علوم پزشکی برای تأیید داروی بیماران، ارتقا و بهسازی فضای میز خدمت و تسهیل در خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان از جمله اقدامات بوده است.‌
وی با تأکید به روسای ادارات بیمه سلامت شهرستان‌ها در خصوص ارائه خدمت حداکثری در شهرستان و عدم ارجاع بیمه شدگان به مرکز استان گفت: توسعه قرارداد با دفاتر پیشخوان دولت به منظور تسهیل در خدمت‌رسانی به بیمه شدگان و افزایش میزان رضایتمندی آنها از دیگر دستاوردها بوده است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/65866