کد خبر : 65622
تاریخ : 1403/7/25
گروه خبری : خبر همدان

اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها در همدان

محمود مسگریان: شوراها برای منفعت مردم حاشیه‌ها را کنار بگذارند

هگمتانه، گروه خبر همدان: هفتاد و سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در همدان آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، روز گذشته هفتاد و سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی همدان آغاز به کار کرد.
این اجلاس با تشکیل چهار کمیسیون مختلف شامل کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی، سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، توسعه و عمران شهری، حقوقی و اقتصادی به مدت دو روز به فعالیت پرداخت.
شوراها برای منفعت مردم حاشیه‌ها را کنار بگذارند
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این مراسم اظهار کرد: این اجلاس با محوریت تبیین نقش شوراهای اسلامی در تصمیم‌های شهری و ارتقای سطح زندگی شهروندان با شعار "اتحاد و همدلی تضمین توسعه شهرها" آغاز می‌شود.
محمود مسگریان با بیان اینکه مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی همواره همدلی و اتحاد را سرلوحه کار خود داشته و در طول مجامع مختلف توانسته تصمیم‌گیری‌های خوبی داشته باشد گفت: امروز نیاز به اتحاد و همدلی شوراها داریم که خوشبختانه در این برهه محقق شده و امیدواریم نتایج اثرگذار در سطح کشور داشته باشد.
وی با بیان اینکه امسال سال پایانی شوراهای دوره ششم و سال نتیجه است، بنابراین لازم بوده در شوراهای اسلامی صدای واحدی بیرون آید گفت: ماهیت شورا این است که تبادل و تضارب آرا منجر به وحدت و همدلی شود، البته این بدان معنا نیست که اختلاف نظر نداشته باشیم اما اصل خرد جمعی است که همه باید در جهت اجرای نتیجه به نفع شهر حرکت کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: یکی از مهمترین تصمیمات شوراها تصویب بودجه شهر است که باید با توجه به خواست و نیاز مردم تنظیم شود.
وی گفت: این مقوله که باید با مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط برقرار کنیم و مرکز پژوهش‌ها را فعال کنیم و لوایح موجود را با نظر کارشناسان تطبیق دهیم وظیفه خطیری است.
مسگریان با تأکید به اینکه غیر از اتحاد و همدلی راه دیگری برای موفقیت و رسیدن به اهداف نداریم افزود: متأسفانه شوراها در برخی شهرها دچار حاشیه‌ها شدند که این حاشیه‌ها باید در جهت خدمت به مردم رفع شود.
شوراها باید سیاسی باشند اما سیاسی عمل نکنند
رئیس شورای اسلامی شهرستان همدان نیز از پیشینه تاریخی همدان گفت و اظهار کرد: ماندگاری تمدن‌ها بر پایه علم و دانش بوده و یکی از نکات شهر همدان دانش بنیان بودن آن است.
علی اکبر نظری بیان کرد: همدان بر پایه دانش بنیان نهاده شده است و بر این اساس طبیعتاً شهر تاب‌آوری در تاریخ است.
وی با اشاره به شخصیت‌های برجسته همدان در ادوار مختلف عنوان کرد: وجود شخصیت‌های برجسته از جمله عین‌القضات همدانی، عبدالصمد همدانی، ابن فقیه همدانی، میرسید علی همدانی و... همگی نشان از دانش‌بنیان بودن همدان دارد که با ورق زدن تاریخ ایران از شهر همدان دانشمندان و بزرگانی برخاسته‌اند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان همدان با اشاره به تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظام جمهوری اسلامی افزود: هشت اصل از قانون اساسی در زمینه شوراها است که متأسفانه علی‌رغم اینکه در قانون اساسی، شوراها تنها نهادی هستند که بیشترین توجه به آن شده اما ما کمترین بهره را از آن برده‌ایم.
وی با بیان اینکه قریب به 30 سال است شوراها در نظام جمهوری اسلامی بنا شده افزود: شوراها تنها نهادی هستند که بیشترین توجه به آن شده اما کمترین بهره را از آن می‌بریم.
نظری با بیان اینکه خرد جمعی یکی از نکاتی است که اگر خوب به آن عمل کنیم ما را به تعالی می‌رساند افزود: نقش اول شوراها خدمت است و نقش دوم فرهنگ و نکته سوم بعد حاکمیتی و سیاسی‌.
وی با بیان اینکه شوراها باید سیاسی باشند اما سیاسی عمل نکنند افزود: آسیبی که دیدیم از سیاسی عمل کردن شوراهاست.
وی گفت: یکی از ابعاد تصمیم‌گیری درست این است که زوایای مختلف را بشناسیم و فارغ از نگاه و جناح سیاسی به مردم خدمت کنیم.
نظری با بیان اینکه اساس کار شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی باید بر متقن بودن باشد گفت: اگر این مهم را در جامعه محلی خود به جامعه تعمیم دهیم همه به آن تمکین خواهند کرد.
رئیس دبیرخانه اجلاسیه هفتاد و سومین مجامع مشورتی روسای شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز اظهار کرد: دو موضوع مهم قبلا پیگیری شد که یکی برگزاری جلسات شوراهای مختلف با هم بود که در اصفهان مطرح شد و نهایت به این موضوع منجر شد که در وزارت کشور پیشنهادی داده شود.
احمدرضا شجاعی با بیان اینکه در سنندج هم مباحث خوبی پیگیری شد و در شوراها مطرح شد که منتظریم به جواب خوبی برسیم و از پیگیری اجرای قانونی الزام به ثبت معاملات منقول و غیرمنقول خبر داد‌.
مهدی ناصحی؛ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه امیدواریم این جلسات منشا خیر باشد اظهار کرد: باید کمیسیونی تحت عنوان تجهیز منابع شکل گیرد و آنچه امروز به آن گرفتاریم و برخی دوستان مأمور شوند در خصوص منابع، اوراق و... به عنوان مقوم و پیشرفت کشور موضوعات را پیگیری کنند، خصوصا در مورد موضوعاتی مانند قطار شهری و... نیاز به پیگیری‌ است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/65622