کد خبر : 65109
تاریخ : 1403/7/12
گروه خبری : شهرستان

کشف ‌جام سفالی‌5 هزار ساله در اسدآباد


هگمتانه، گروه شهرستان: مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسدآباد از کشف جام سفالی پنج هزار ساله در این شهرستان خبر داد.
به گزارش هگمتانه، کامران اکبری شایگان اظهار کرد: این جام سفال مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح بوده که در دشت اسدآباد به دست آمده است.
وی افزود: این جام سفالی یاد شده توسط آرمان وفایی دکتری باستان شناسی که به عنوان یک پژوهشگر باستان‌شناس با این اداره در دوره‌های مختلف باستان شناسی همکاری داشته، شناسایی و به این اداره اهدا شد.
اکبری شایگان ‌تصریح کرد: بر اساس مقایسه‌های گونه‌شناختی و شواهد اولیه می‌توان گفت که این جام مربوط به دوره‌ای است که در گاه‌نگاری رایج این منطقه به گودین معروف است.
وی با بیان اینکه این جام برای مطالعات بیشتر و تعیین قدمت دقیق آن پس از اقدامات اداری از شهرستان به مرکز استان انتقال داده می‌شود، خاطرنشان کرد: این جام پس از مطالعات و بررسی‌های انجام شده برای بازدید عموم به موزه تاریخ و فرهنگ شهرستان اسدآباد انتقال خواهد یافت‌.
مدیر اداره میراث فرهنگی اسدآباد با اشاره به موزه تاریخ فرهنگ و هنر اسدآباد، گفت: موزه تاریخ و فرهنگ اسدآباد(مردم‌شناسی) در بنای یادبود سیدجمال‌الدین با بیش از 550 اثر تاریخی و قدیمی از دوره پارت تا عصر معاصر به عنوان نخستین موزه مردم‌شناسی استان همدان است.
به نقل از ایسنا، اکبری شایگان با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری این موزه در سال 87، بیان کرد: در این موزه خمره‌های قدیمی از دوره اشکانیان و وسایلی که در خانه‌های قدیمی قاجاریه بوده نظیر چراغ‌های قدیمی، قفل‌ها، پشتی، کرسی، وسایل آشپزخانه، کشاورزی، پوشاک و البسه قدیمی مردم اسدآباد به نمایش گذاشته شده است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/65109