کد خبر : 65070
تاریخ : 1403/7/11
گروه خبری : اندیشه

به همت شهرداری مریانج

صنعتی شدن 32 هکتار از زمین‌های مریانج

توسعه فضای بازار مبل و منبت مریانج پیگیری ایجاد باغ شهری فاخر در مریانج

هگمتانه، گروه گفت‌وگو - زهره عباسی صالح: شهردار مریانج با بیان اینکه 55 میلیارد تومان از بودجه 83 میلیارد تومان شهر مریانج به بخش عمرانی اختصاص یافته است، گفت: فضای بازار مبل و منبت مریانج توسعه می‌یابد.
به گزارش هگمتانه، مسعود علیمحمدی؛ شهردار مریانج، مرتضی مظاهری؛ رئیس شورای اسلامی شهر مریانج، مجتبی دی‌آبادی؛ مسؤول روابط عمومی شهرداری مریانج در دفتر روزنامه هگمتانه حضور یافتند و با محمدمهدی شیرمحمدی؛ سردبیر این روزنامه به گفت‌وگو نشستند.
سردبیر روزنامه هگمتانه ضمن خیرمقدم ابتدا از سابقه فعالیت این روزنامه سخن گفت و اظهار کرد: «هگمتانه» از سال 68 با تدبیر مرحوم آقای بهنامجو، شهردار وقت فعالیت خود را آغاز کرد و ابتدا به صورت ماهنامه بود و بعد به صورت هفته‌نامه و روزنامه فعالیت داشته است.
شیرمحمدی با بیان اینکه هگمتانه اولین روزنامه استان است که در طی سال‌ها به صورت مستمر و پیوسته چاپ داشته است و بیشتر هم در فضای مدیریت شهری فعالیت می‌کند، گفت: این روزنامه همواره سعی کرده در راستای اهداف انقلاب گام‌های مهمی بردارد و با رویکرد امیدآفرینی در جامعه به دنبال پیشرفت و آبادانی کشور بوده است.
وی خاطرنشان کرد: روزنامه "هگمتانه" در رده‌بندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رده یک استان را به دست آورده و طی دو سال اخیر اتفاقات مهمی در حوزه راه‌اندازی چاپخانه این روزنامه نیز رقم خورده است.

 شهر مریانج ظرفیت بالایی برای معرفی در کشور دارد
سردبیر روزنامه هگمتانه با اشاره به اینکه اخبار شهر مریانج همواره مورد توجه روزنامه هگمتانه بوده است، گفت: شهر مریانج ظرفیت‌های بالایی خصوصا در حوزه مسائل مذهبی و فرهنگی دارد، به طوری که هر سال در تاسوعا و عاشورای حسینی مردم مؤمن و متدین مریانج میزبان عزاداران حسینی هستند و در ماه صفر نیز میزبان زائران کربلا معلی می‌شوند.
وی به ساخت میدان کربلا در شهر مریانج با یک رویکرد و مهندسی خاص اشاره کرد و آن را اقدامی مهم از سوی شهرداری دانست و افزود: نحوه ساخت این میدان از لحاظ محتوا و انتقال پیام و نیز زیباشناسی حائز اهمیت است.
شهردار مریانج نیز از اهمیت کار رسانه گفت و اظهار کرد: در تمام پروژه‌ها و کارها باید پیوست رسانه‌ای را مدنظر قرار دارد؛ مدیران ما باید موضوع رسانه را بیش از این جدی بگیرند و به آن توجه کنند.
علیمحمدی با اشاره به اینکه شهر مریانج با 250 هکتار محدوده و یک هزار و 250 هکتار حریم شهری، جمعیت بالغ بر 13 هزار نفر را داراست، گفت: این شهر از لحاظ فرهنگی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در استان و حتی کشور دارد.
وی به اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری مریانج اشاره کرد و افزود: از دوره شهردار سابق به واسطه فعالیتم در شهرداری، در جریان موضوعات عمرانی این شهر بودم و در این مدت همواره سعی کردیم مسائلی مورد توجه جدی قرار گیرد.
شهردار مریانج با بیان اینکه شهرداری‌ها معمولا 60 درصد بودجه را به هزینه‌های جاری و 40 درصد پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌دهند اما ما برعکس عمل کردیم ادامه داد: بودجه شهرداری مریانج 40 درصد در حوزه جاری و 60 درصد در بخش عمرانی هزینه می‌شود.

 اختصاص 55 میلیارد تومان به بخش عمرانی
وی با بیان اینکه بودجه امسال شهر مریانج 83 میلیارد تومان است که 55 میلیارد تومان آن به بخش عمرانی اختصاص یافته است، گفت: بودجه سالانه هر شهر بستگی به درآمد آن شهر دارد و بودجه شهر مریانج نیز نسبت به شهرهایی که هم جمعیت این شهر هستند، بالا هست.
علیمحمدی با اشاره به اینکه مریانج فضای سبز فاخری نسبت به شهرهای دیگر با وجود کوچک بودن داراست و این حتی باعث تعجب مسؤولان استان شده است، افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر مریانج تصمیم بر این گرفتند که برای مردم کار کنند و خوشبختانه تاکنون نیز اقدامات خوبی در این شهر صورت گرفته است.

 احداث ساختمان تجاری در شهر مریانج
وی از اجرای پروژه ساختمان تجاری شهر مریانج خبر داد و افزود: این پروژه چندین سال است آغاز شده که امسال تصمیم گرفتیم آن را جدی پیش ببریم و تا پایان سال جاری به مرحله بهره‌برداری برسد.
شهردار مریانج با بیان اینکه یک ساختمان تجاری چهار طبقه که هر طبقه یک هزار مترمربع و مجموعا 4 هزار مترمربع زیر بنا ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: این پروژه برای شهر مریانج درآمد پایدار خواهد داشت و در حوزه درآمدزایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه این ساختمان در راستا توسعه اقتصادی شهر به صورت یک جا واگذار خواهد شد، گفت: برای این بازار برنامه داریم که نه تنها غرب کشور بلکه کل کشور را پوشش دهد و این برنامه طی چند سال آینده به نتیجه خواهد رسید.
علیمحمدی با اشاره به اینکه چهاردهم اردیبهشت با مصوبه شورای اسلامی شهر و همچنین شورای فرهنگ عمومی مریانج به نام «روز مریانج» نامگذاری شد، ادامه داد: دلیل این نامگذاری هم آن است که شهر مریانج از گذشته باغ شهر شناخته می‌شد و بهترین زمان مناسب برای این نام‌گذاری، اردیبهشت ماه است و به همین خاطر طی دو سال اخیر این روز به نام مریانج مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هر سال یک شعار برای توسعه شهر در روز مریانج نامگذاری می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته در راستای توسعه فضاهای سبز گام برداشتیم و در سال 1403 نیز با شعار مریانج شهر کار و تلاش، سعی کردیم تا در معقوله اقتصادی و نشان‌سازی بازار مبل گام برداریم و حتی امسال در این روز مسؤولان استان به مریانج دعوت شدند تا از نزدیک در جریان ظرفیت اقتصادی این شهر باشند و در واقع نقطه قوتی برای بازار این شهر باشد.

 افزایش فضای بازار مریانج
شهردار مریانج از برنامه گسترش بازار این شهر خبر داد و افزود: بازار مبلمان از محدوده شهر مریانج تا پادگان شهید قهرمان قریب به 4 کیلومتر شکل می‌گیرد، ساخت بازار مریانج را در نظر گرفتیم و حتما یک بازار فاخری نه تنها برای مریانج و استان همدان، بلکه برای غرب کشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه یک ظرفیتی شکل گرفته و بازار مبل راه‌اندازی خواهد شد گفت: در طرحی که برای بازار پیشنهاد می‌شود ساخت پلی به مانند پل طبیعت تهران هم مدنظر است تا جدا از اینکه بتوان ظرفیت گردشگری ایجاد کرد، وضعیت اقتصادی را به واسطه فروش مبل رونق بیشتری بخشید.
علیمحمدی با بیان اینکه 10 هزار متر زمین برای ایجاد فضای سبز در این محدوده تملک شده است، افزود: در این فضا به دنبال یک نشان‌سازی از نماد میدان کربلا، ساختمان تجاری و بازار مبل و... هستیم.
وی با بیان اینکه فعلا به دنبال مشاور برای اجرای طرح هستیم تا بعد سرمایه‌گذار ورود کند، تأکید کرد: با این کار قطعا در آینده اتفاق خوبی در حوزه بازار مبل و منبت مریانج میفتد.
شهردار مریانج از ساخت نماد میدان کربلای شهر مریانج سخن گفت و افزود: در ساخت این نماد از گنبد حرم‌ مطهر امام حسین(ع) اقتباس کردیم؛ میدان کربلا 5 هزار مترمربع دارد و کار نماد دو سال پیش آغاز شد که با ارتفاع 27 مترمربع با جنس ورق آهنی ساخته شده است.
 به زودی نماد میدان کربلای شهر مریانج به بهره‌برداری می‌رسد
وی با اشاره به اینکه ساخت نماد با هزینه 5 میلیارد تومان با پیمانکار مصوب شده بود که خوشبختانه با همین مبلغ اجرایی شد، اضافه کرد: تنها نورپردازی آن مانده است و همین روزها نماد به مرحله بهره برداری کامل خواهد رسید.
علیمحمدی با بیان اینکه با دیدگاه مذهبی یک نماد فاخری در میدان شهر مریانج ایجاد شده و البته برای رنگ‌آمیزی آن نمی‌توانستیم هر رنگی را استفاده کنیم گفت: به دنبال نورپردازی خاصی هم متناسب با اعتقادات مذهبی در این میدان هستیم؛ خوشبختانه در ایجاد این نماد از مردم استان بازخوردهای خوبی گرفته شده است.

 23 هکتار زمین داخل حریم مریانج صنعتی شد
وی با تأکید بر اینکه اینکه در آینده، غرب شهر همدان زیبایی خوبی را به خود خواهد گرفت، افزود: با همراهی شورای اسلامی شهر سعی کردیم کارهای ویژه‌ای را در مریانج انجام دهیم که 23 هکتار زمین داخل حریم این شهر صنعتی شد، اقدام خوبی بود که مسؤولان استان اذعان داشتند شهرداری مریانج اولین شهرداری است که بدون تبصره یک جهاد کشاورزی زمین‌هایی را در حریم از کشاورزی به صنعتی تبدیل کرده است.
شهردار مریانج با بیان اینکه توسط مشاور و دوستان شهرداری گفتیم می‌توانیم درآمدهایی را برای شهر ایجاد کنیم که زمین‌ها تبصره یک نداشته باشد، افزود: در محدوده شهر معابر بزرگی در بعضی از نقاط کارگاهی بازگشایی نشده بود که خوشبختانه موفق شدیم یک معبر 30 متری با طول 500 متر را بازگشایی کنیم تا منطقه کارگاهی خدماتی کار آفرین (دکان‌سازان) بعد از 40 سال از بن‌بست خارج شود.

پیگیری اجرای طرح گردشگری در بوستان کوهستانی الوند مریانج
وی با اشاره به پیگیری اجرای طرح گردشگری برای شهر مریانج از سمت حیدره شهر همدان گفت: پروژه گردشگری از سمت حیدره به سمت مریانج یعنی بوستان کوهستانی الوند یا به زبان محلی(گل‌کن) در 32 هکتار زمین پیگیری می‌شود؛ این زمین‌ها سال‌های پیش با قرارداد 99 ساله از سوی راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شده و شهرداری در این املاک حق انتفاع دارد.
علیمحمدی با تأکید بر اینکه شهرداری مریانج حق انتفاع 32 هکتار از زمین‌هایی را دارد، تصریح کرد: چند سال است دنبال سرمایه هستیم تا یک فضای گردشگری بی‌نظیر در این منطقه شکل گیرد.
وی با بیان اینکه امسال با نظر شورای اسلامی شهر مریانج تصمیم گرفتیم به جد کار را در این بخش پیش ببریم و با چند سرمایه‌گذار مذاکراتی انجام شده است، گفت: برای این طرح چند سرمایه‌گذار پاشنه کشیده پیدا شده و اگر کار با آنها هم پیش نرود خود ما دست به کار خواهیم شد و مقدمات طرح اصلی آن را اجرایی خواهیم کرد که در آن همه موضوعات مهم از جمله فرهنگی، اجتماعی و... دیده شده است.

 پیگیری ایجاد باغ شهری فاخر در مریانج
شهردار مریانج با بیان اینکه ما به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های مریانج هستیم، ادامه داد: به دلیل حریم ویژه و سرسبز بودن شهر مریانج اقدام به ایجاد باغ شهری کردیم که به صورت قانون‌مند و منظم کار ساخت و ساز پیش رود چرا که در استان همدان باغ شهری قانون‌مند و منظم وجود ندارد.
وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم مجوزهای داده شود و باغ شهری کنترل شده ساخته شود تا مردم هم به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز نروند.
سردبیر روزنامه هگمتانه نیز در ادامه توسعه و فضای سازی ورودی شهر مریانج را برای استان همدان مهم برشمرد و گفت: هنگامی در شهر موفقیت‌هایی حاصل می‌شود که شهرداری و شورا بخواهند همگام حرکت کنند و اقداماتی را انجام دهند و شهر مریانج ظرفیت بالایی برای توسعه دارد.
نگاه ویژه به مناطق محروم مریانج
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج نیز ضمن قدردانی از روزنامه هگمتانه و رویکرد این رسانه در آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در جامعه اظهار کرد: شورای اسلامی شهر مریانج با همکاری سازمان‌های مختلف به دنبال توسعه و پیشرفت مریانج بوده است.
مظاهری با تأکید بر اینکه ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر مریانج موضوعاتی در دستور کار قرار گرفت، گفت: سعی کردیم به عنوان شورای بی‌حاشیه و متحد ظاهر شویم و تنها توسعه اقتصادی و فرهنگی شهر مدنظر باشد، البته اختلاف سلیقه بین اعضا وجود داشته و این طبیعی است اما رویکرد ما داشتن اتحاد برای رسیدن به اهداف موجود در شهر است.
وی با اشاره به اینکه در این دوره از شورای اسلامی شهر مریانج به موضوعاتی توجه شد که سال‌های اخیر نگاه کمتری بود تأکید کرد: ما نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم داشتیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با بیان اینکه مفتخریم با طیب خاطر و دست پر اقداماتی در حوزه اقتصادی و فرهنگی انجام دادیم، خاطرنشان کرد: 23 هکتار از زمین‌های مریانج را موفق به اخذ مجوزات صنعتی کردیم که این حاصل سه سال تلاش بی‌وقفه بوده است‌.
وی با بیان اینکه سوله‌هایی تجاری غیرقانونی ساخته شده بود که گفتیم به جای تخریب، آنها را قانونی کنیم، ادامه داد: با پیگیری‌هایی خواستیم این فضا تبدیل به شهرک صنعتی شود اما به دلیل ضوابط شهرک‌ها نتیجه نداد و به این رسیدیم که مرکز ساماندهی قطعات صنعتی باشد و بدین شکل کار پیش رفت که قطعاً ارزش افزوده و درآمد پایدار برای شهر مریانج خواهد داشت.

بازگشایی راه جدید از شهر مریانج به شهر همدان
مظاهری از بازگشایی راه جدید از شهر مریانج به شهر همدان خبر داد و افزود: با دوستان شهرداری همدان، به دنبال ایجاد یک مسیر دسترسی از همدان به مریانج هستیم که مسیر آن از منطقه منوچهری همدان به سمت شهرک الوند و سپس مریانج است و در عرض معبر نیز  30 متری پیش‌بینی شده است و این مسیر باید به یک پایگاه گردشگری و راه جدید به همدان تبدیل شود تا بار ترافیکی از بلوار ارتش که بزرگراه اصلی غرب کشور است نیز کاسته شود.
وی گفت: کار دیگری در حوزه حریم در دستور کار است و به دنبال تشکیل حلقه دوم شهر مریانج هستیم و باید اراضی بین حلقه اول و دوم نیز به باغ شهر بدل گردد.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با بیان اینکه بازنگری طرح تفصیلی و طرح جامع مریانج آغاز شده است، افزود: کارهای مقدماتی طرح جامع شهر مریانج آغاز شده و نگاه ما در شهرداری و شورای اسلامی شهر، لحاظ شدن منافع عمومی و توسعه همه جانبه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مریانج است. وی با بیان اینکه با همکاری سازمان‌های دیگر اقداماتی در شهر مریانج انجام می‌شود، ادامه داد: در حال امضای تفاهم‌نامه با اداره برق هستیم تا یک تحول در حوزه روشنایی معابر شهر مریانج شاهد باشیم؛ تقریبا با هزینه 4 میلیارد تومان در تمام معابر اصلی و کمربندی شهر مریانج لامپ‌های«LED» نصب می‌شود‌.

اصلاح 6 کیلومتر شبکه فاضلاب مریانج
مظاهری به اجرای 6 کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب از محل منابع ملی و با کمک آقای حاجی‌بابایی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در شهر مریانج اشاره کرد و گفت: ظرفیت بالایی در شهر مریانج وجود دارد که زمینه توسعه بالای این شهر را فراهم می‌کند؛ 5 هزار شغل در صنابع واقع در محدوده و حریم شهر مریانج با کمک واحدهای مختلف صنفی و صنعتی ایجاد شده که امروز خیلی‌ها از استان‌های دیگر برای اشتغال به بازار مبل این شهر می‌آیند.
وی از انعقاد دو تفاهمنامه با کمیته امداد امام(ره) و بنیاد شهید استان خبر داد و افزود: در راستای خدمت به قشر آسیب‌پذیر 12 واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن با همکاری کمیته امداد امام(ره) ساخته می‌شود به نحوی که زمین از شهرداری مریانج بوده و کمیته امداد امام(ره) آن را می‌سازد.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج از پیگیری تأمین مسکن برای ایثارگران فاقد مسکن شهر مریانج سخن گفت و افزود: زمینی برای این منظور تخصیص دادیم که توسط انجمنی زیر نظر بنیاد شهید ساخته شود.
وی از تجهیز شهر مریانج به فیبر نوری خبر داد و گفت: با پیگری‌های متعدد، موفق شدیم تا شرکت مخابرات را مجاب کنیم که شروع فیبر نوری در شهر مریانج را انجام دهد.
مظاهری با بیان اینکه اربعین حسینی امسال چهار موکب اصلی در شهر مریانج راه‌اندازی شد و توانستیم پذیرای 300 هزار زائر باشیم که یک ظرفیت اجتماعی قابل توجه است، افزود: البته در حوزه ترافیکی ضعف داریم و باید مشکلاتی حل شود.
وی بیان کرد: امسال علاوه بر موکب‌های اصلی ده‌ها موکب خانگی و غیررسمی و خود جوش از سوی مردم شهر مریانج در پذیرایی از زوار اربعین حسینی راه‌اندازی شده بود و بدین ترتیب صحنه‌های چشم‌نواز و دلنواز را در این شهر شاهد بودیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با اشاره به اینکه مردم شهر مریانج همواره در طول تاریخ انقلاب پای کار نظام بودند و حماسه آفریدند، گفت: شهر مریانج در دوران دفاع مقدس، با جمعیتی 4 هزار نفری، بیش از یک هزار و 500 رزمنده و ایثارگر داشته و حتی امروز شاهد هستیم، خیلی از شهدا شاخص استان همدان از شهر مریانج بودند و باید عرض کنم که مردم مریانج در همه صحنه‌های حساس انقلاب پای کار بودند و می‌طلبد اصحاب رسانه به معرفی بیشتر این شهر در کشور بپردازند.
وی اجرای گروه سرود منتظران شهر مریانج را یکی دیگر از افتخارات این شهر دانست و افزود: امسال به مناسبت روز مریانج نماهنگی توسط این گروه سرود مختص مریانج رونمایی شد که در قالب یک نماهنگ به معرفی موقعیت‌های مختلف شهر مریانج می‌پردازد.

چاپ 10 کتاب با موضوع به ویژه رشادت‌های مردم مریانج در دفاع مقدس
مدیر روابط عمومی شهرداری مریانج نیز به اقدامات صورت گرفته در معرفی شهر مریانج توسط مجموعه شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری مریانج جدا از حوزه‌های عمرانی و شهری، در مباحث فرهنگی نیز پیشتاز است و برای معرفی هر چه بهتر تاریخ مریانج، کتاب‌های متعددی در مباحث مختلف منتشر کرده‌ایم.
دی‌آبادی ادامه داد: به طور مثال در اولین قدم کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج بعد از سال‌ها جمع‌آوری اطلاعات توسط استاد عبدالله مظاهری و تیم خوب ایشان با اسناد معتبر نگارش و به مرحله چاپ رسید که یک کار بسیار فاخر بوده است و همچنین کتاب «فرهنگ واژگان گویش مریانه‌ای(مریانجی) » نیز به همت فرهیخته محترم عزیز کمالیان چاپ و رونمایی شد.
وی با اشاره به اینکه 10 کتاب در حوزه‌های مختلف به ویژه دفاع مقدس از مریانج با هماهنگی شهرداری به چاپ رسیده است، گفت: در بحث معرفی رزمندگان گمنام مریانجی نیز کتاب‌های متعددی به همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان به نویسندگی جواد دی‌آبادی به رشته تحریر در آمده است.
مدیر روابط عمومی شهرداری مریانج تصریح کرد: در مباحث معرفی ظرفیت‌های مختلف اعم از بازار مبل، عزاداری ویژه مریانج در ماه محرم و... نیز مستندهایی به سفارش شهرداری ساخته و از شبکه همدان پخش شده است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/65070