کد خبر : 65041
تاریخ : 1403/7/10
گروه خبری : ورزش

کمانداران نوجوان با 2 نشان رنگارنگ در ورزش استان تاریخ ساز شدند

غوغای رابین هودهای همدان در قاره آسیا




هگمتانه، گروه ورزش: رونیا رضوی مشعوف و احسان شعبانی بهار کمانداران نوجوان همدانی با کسب نشان های برنز و نقره در مسابقات تیراندازی با کمان قهرمانی آسیا به میزبانی کشور چین، نخستین نشان آوران تاریخ ورزش استان همدان در این رشته ورزشی نام خود را ماندگار کردند.
کاروان ایران در ادامه مسابقات تیروکمان رده‌های سنی آسیا در چین‌تایپه موفق شد دو نشان برنز دیگر را کسب کند.
تیم میکس ریکرو نوجوانان و تیم میکس کامپوند نوجوانان ایران در ادامه مسابقات تیروکمان رده‌های سنی آسیا در چین‌تایپه موفق شدند نشان برنز این مسابقات را به دست آورند.
تیم میکس ریکرو نوجوانان ایران با ترکیب فائز محمدی و سیده مریم موسوی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مسابقات به مصاف تیم بنگلادش رفت و با نتیجه پنج بر چهار به پیروزی رسید. تیم ایران در دیدار نیمه‌نهایی با نتیجه پنج بر سه مغلوب تیم کره‌ جنوبی شد و در دیدار رده‌بندی با نتیجه پنج بر چهار مقابل تیم هند به پیروزی رسید و صاحب نشان برنز شد.
تیم میکس کامپوند نوجوانان نیز با ترکیب فرهنگ خداپرست و رونیا رضوی مشعوف از همدان در دور نخست مسابقات حذفی به مصاف تیم تایلند رفت و با نتیجه ۱۴۹ بر ۱۴۳ به پیروزی رسید. آنها در دیدار نیمه‌نهایی با نتیجه ۱۵۷ بر ۱۵۶ مغلوب تیم هند شدند و در دیدار رده ‌ندی با نتیجه ۱۵۲ بر ۱۵۱ برابر کره جنوبی به پیروزی رسیدند و نشان برنز این رقابت‌ها را از آن خود کردند.
همچنین در ادامه مسابقات تیراندازی با کمان رده‌های سنی آسیا در چین‌تایپه، کاروان ایران در بخش تیمی کامپوند جوانان موفق به کسب نشان نقره و در بخش تیمی کامپوند نوجوانان موفق به کسب نشان برنز شد.
تیم کامپوند جوانان ایران با ترکیب امیررضا عزیزی، احسان شعبانی‌بهار (همدان) و ابوالفضل سلطانی‌نژاد پس از استراحت در دور نخست در نیمه‌نهایی به مصاف تیم چین‌تایپه رفت و با نتیجه ۲۲۹ بر ۲۲۵ به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. این تیم در دیدار فینال با نتیجه ۲۲۱ بر ۲۰۸ مقابل تیم هند شکست خورد و به نشان نقره دست پیدا کرد.
همچنین تیم کامپوند نوجوانان ایران با ترکیب مهدی عاشق‌زاده، خداپرست فرهنگ، و معین کریمی در دور نخست به مصاف تیم مغولستان رفت و با نتیجه ۲۲۶ بر ۲۰۳ به پیروزی رسید.
تیم ایران در نیمه نهایی به مصاف تیم هند رفت و با نتیجه ۲۲۹ بر ۲۲۷ شکست خورد و در دیدار رده‌بندی با نتیجه ۲۱۵ بر ۲۰۴ مقابل کره‌جنوبی به پیروزی رسید و صاحب نشان برنز شد.
تیم ریکرو میکس جوانان کشورمان با ترکیب محمدحسین گلشنی و یسنا پورماهانی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم مقابل تیم ویتنام با نتیجه ۶ بر صفر شکست خورد و از گردونه مسابقات کنار رفت.
تیم کامپوند میکس جوانان ایران نیز با ترکیب ابوالفضل سلطانی‌نژاد و سارا جلالی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم مقابل تیم بنگلادش با نتیجه ۱۵۴ بر ۱۴۹ شکست خورد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند.
گفتنی است پیش از این تیم میکس ریکرو نوجوانان و تیم میکس کامپوند نوجوانان ایران در ادامه مسابقات تیروکمان رده‌های سنی آسیا در چین‌تایپه موفق شدند نشان برنز این مسابقات را به دست آورند، همچنین  محمدحسین گلشنی در مسابقات تیراندازی با کمان رده‌های سنی قهرمانی آسیا به نشان برنز دست یافت.
رئیس هیات تیراندازی با کمان در این باره گفت: این 2 نشان در شرایطی به دست آمد که محل برگزاری مسابقات در شرایط نامساعد جوی و وزش شدید باد همراه بود و رضوی مشعوف و شعبانی بهار توانستند نام خود را در جمع نشان آوران ثبت کنند.
هنری ادامه داد: جایگاه مسابقات تیراندازی با کمان قهرمانی آسیا بالاتر از کاپ آسیایی است و از ارزش بسیار بالایی در نشان آوری برخوردار است.
وی یادآور شد: رضوی مشعوف و شعبانی بهار مزد زحمات چندین ماهه خود را به دست آوردند، آنها بارها روی سکو رفتند و ثابت کردند که انتخابشان در تیم ملی با برنامه بوده و در نخستین حضور آسیایی خود نیز به نشان دست یافتند.
مسابقات رده‌های سنی تیراندازی با کمان قهرمانی آسیا از هفتم تا دوازدهم مهرماه در چین‌تاپیه پیگیری می شود و در کامپوند زیر ۲۱ سال احسان شعبانی‌بهار دیگر کماندار همدانی روی خط شلیک می رود.
کاروان ایران در مسابقات تیراندازی با کمان رده‌های سنی قهرمانی آسیا در چین‌تایپه با ۱۳ ورزشکار شرکت کرده بود و موفق شد با کسب ۶ نشان رنگارنگ شامل یک طلا، یک نشان نقره و ۴ نشان برنز به کار خود در این بازی‌ها پایان دهد.


  تیروکمان همدان در مسیر توسعه
حال و احوال تیراندازی با کمان همدان در مسیر توسعه و رشد عرصه‌های همگانی و قهرمانی، نوید بخش تبدیل شدن به ورزش اول استان در آینده‌ای نه چندان دور است، رشته‌ای که اگرچه جزو کم جمعیت‌ترین‌ها به شمار می‌رود اما اهالی آن همواره آرزوهای بزرگ را دنبال می‌کنند.
روزگاری تیراندازی با کمان همدان فقط به یک قهرمان دلخوش بود و «ساسان رضوی مشعوف» به تنهایی از اعتبار این رشته ورزشی در سطوح ملی و بین المللی دفاع می‌کرد.
سال‌هایی که تیراندازی با کمان همدان فاقد امکانات و برنامه ریزی مدون و هدفدار تنها امید به شلیک قهرمانی توسط آرش کماندارش داشت اما طولی نکشید که رضوی مشعوف هم با کوله باری از تجربه و افتخار، از خط رقابت کنار رفت.
در سال‌های اخیر با سیاست‌گذاری مناسب هیات تیراندازی با کمان، این رشته در حوزه قهرمان و نشان آوری، داوری، مربیگری، استعدادیابی و آموزش جهش بسیار خوبی پیدا کرد، روی کار آمدن کیوان هنری از فعالان با سابقه ورزش تیراندازی با کمان به عنوان ریاست این هیات امیدها برای توسعه و پیشرفت بهتر این رشته ورزشی را دوچندان کرد.
مدیری که سرد و گرم چشیده تیراندازی با کمان بود و در دوره چهارساله اول ریاست خود خدمات قابل توجهی را در این رشته به ثبت رساند و اکنون در آغاز دوره چهارساله دوم قصد دارد خواسته‌های بر زمین مانده کمانداران را هر چند سخت اما به نتیجه لازم برساند.
کیوان هنری رئیس هیات تیراندازی با کمان همدان در این باره می‌گوید: جمعیت کمانداران همدانی اگرچه به رشته‌هایی نظیر توپی و رزمی نمی‌رسد، اما مملو از ویترین پرافتخار و آرزوهای بزرگی است که اگر تحقق یابد، رسیدن به میادین بزرگ بین المللی همچون المپیک نیز دور از دسترس نیست و مهمترین آن‌ها برخورداری از سایت اختصاصی و ملی تیروکمان با استانداردهای روز دنیا است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/65041