کد خبر : 64904
تاریخ : 1403/7/7
گروه خبری : خبر همدان

به میزبانی اتاق بازرگانی همدان صورت گرفت

امضای تفاهم‌نامه بین اتاق‌های بازرگانی استان‌های غربی



هگمتانه، گروه خبر*: تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین اتاق‌های بازرگانی همدان، ایلام، کرمانشاه، سنندج، زنجان، قزوین و خرم‌آباد امضا شد.
به گزارش هگمتانه، آئین امضای تفاهم‌نامه مشترک به میزبانی اتاق همدان و با حضور رؤسای اتاق‌های بازرگانی غرب کشور برگزار شد.
در این نشست، با توافق طرفین، قرار بر همکاری چندجانبه جهت توسعه تجارت خارجی شد.
مهمترین مباحث مطرح‌شده در این جلسه مربوط به اعزام هیأت‌های تجاری مشترک به تعدادی کشور موردنظر، پذیرش هیأت‌های تجاری از کشورهای مرتبط با اتاق‌های عضو این تفاهم‌نامه و همچنین تبادل‌نظر درباره تجربیات تجاری بود.
هرکدام از رؤسای اتاق‌های بازرگانی، در این نشست، جهت هم‎ افزایی، به روابط و ظرفیت‌های اتاق تحت مدیریت خود اشاره کرده و نظرات خود را برای بهره‌مندی یکدیگر از ظرفیت‌های موجود دادند.
همچنین پیشنهاد شد اتاق همدان به‌عنوان دبیرخانه همکاری مشترک هفت استان غربی فعالیت‌های مربوطه را انجام بدهد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در جمع رؤسای اتاق ‎های بازرگانی غرب کشور اظهار کرد: با توجه به روابط اتاق بازرگانی همدان با کشور رومانی، همدان می‌تواند به‌عنوان نماینده 7استان وارد گسترش روابط شده و اقدامات لازم را جهت تبادل هیئات تجاری و افزایش مراودات تجاری انجام بدهد.
رحیم مرتضایی با اشاره به برپایی نمایشگاه آذر در اربیل و پاویون شهرک‎‌های صنعتی در این نمایشگاه اظهارکرد: در این نمایشگاه نیز می‌توان جایگاه مناسبی برای 7استان تدارک دید.
وی با اشاره به روابط و تفاهم‎‌نامه‎‌های اتاق همدان با ازبکستان و بخارا بیان کرد: همدان آماده است تا اتاق‌های بازرگانی دارای منافع مشترک در این تفاهم‌نامه را جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود کمک و همراهی کند.
مرتضایی همچنین برای تبادل اطلاعات با سایر رؤسا به اطلس صادراتی تدوین‌شده اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم اتاق در سال گذشته تدوین اطلس صادراتی بود که سبب شد اطلاعات قابل توجهی جهت توسعه تجارت خارجی به‌دست بیاید.
وی ادامه داد: اکنون نیز در حال تهیه سند چشم‌انداز توسعه همدان هستیم.
مرتضایی تأکید کرد: با امضای این تفاهم‎‌نامه، از این پس می‌توانیم با یکدیگر هم‌افزایی کرده و قدم مهمی‌در جهت توسعه روابط تجاری با سایر کشورها داشته باشم.
در ادامه رئیس اتاق بازرگانی قزوین نیز با تأکید بر چابک‌کردن اتاق‌های بازرگانی، گفت: با پرداخت به موقع حق عضویت اعضا و همچنین 3درهزار و 4در هزار سود شرکت‎‌های مستقر در استان‎‌ها، اتاق‌های بازرگانی به‌راحتی می‌توانند به وظایف محوله بپردازند.
مهدی عبدیان ادامه داد: برخی از شرکت‌ها در استانی مستقر هستند ولی کارت بازرگانی خود را از تهران می‌گیرند که این درست نیست و برای اصلاح این روند باید پیگیری‌های لازم در اتاق‌های بازرگانی استان‌ها انجام شود که امور مالیاتی بیشترین کمک را در این زمینه می‌تواند داشته باشد.
وی تصریح کرد: شرکت‌هایی که مالیات خود را در استان تهران پرداخت می‌کنند باید هیچگونه خدماتی از طریق شرکت‌های خدمات‌رسان و همکاری ستاد تسهیل را در استان‌ها دریافت نکنند.
در ادامه رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد هم با تأکید بر مدیریت نوین در اتاق‌های بازرگانی گفت: برای اینکه اتاق‌های بازرگانی نسل 4و5 داشته باشیم باید به سمت مدیریت نوین برویم.
خاکی اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی همچنان با روش سنتی اداره می‌شوند گرچه نسبت به سایر اتاق‌ها در کشور جایگاه ویژه‌ای دارند.
وی با بیان اینکه به‌راحتی می‌‎توان از طریق انتقال تجربه از موفقیت‎‌های کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کرد، اظهار کرد: اتاق‎‌های بازرگانی باید در حوزه بین‎‌الملل پیشرو باشند و حتی در موضوعاتی که دولت پیگیر آنهاست بتواند نظرات و راهکارهای جدید و نوین ارایه کند.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز با اشاره به استفاده از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی در خصوص روابط تجاری با سایر کشورها، گفت: باید در اعزام هیأت‎‌های تجاری به کشورهای دیگر از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم.
عبدالملکی اظهارکرد: در سفر به کره جنوبی مذاکراتی داشتیم که آنها اعلام کردند آمادگی اعزام هیأت تجاری حرف‌ه‎ای به ایران را دارند.
وی ادامه داد: آنها در حال آماده‌شدن برای اعزام هیأت تجاری به ایران هستند و اگر هر کدام از اتاق‌های عضو در این تفاهم‌نامه ظرفیت مشخصی دارند، می‌‎توانند جهت اطلاع به کره اعلام کنند.
عبدالملکی افزود: هر استانی ظرفیت‌های خود را ارایه کند تا از کره بخواهیم اعضای هیأت تجاری خود را بر اساس ظرفیت‌های ما اعزام کند.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج با تأکید بر اینکه باوجود تحریم‎‌ها اما می‌توان روابط تجاری خوبی با کره و ژاپن برقرار کرد، گفت: در بهمن‌ماه نیز کره و ژاپن هفته‌های فرهنگی برگزار می‎‌کنند که ما می‎‌توانیم به مدت 10روز هیأت تجاری مشترک به ایت کشورها اعزام کنیم.
وی با بیان اینکه تمام امکانات سفر را کره در اختیار ما می‌گذارد، تأکید کرد: چین در صادرات به ایران نقش اول را دارد و در توسعه تجارت نباید این کشور را فراموش کنیم زیرا برای ما اهمیت بیشتری نسبت به بسیاری از کشورها دارد.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز با تأکید بر اینکه همدان از ابتدا شهری اقتصادی بوده، گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری زنجان کشور ترکیه است.
صمد یوسفی با بیان اینکه هر استانی که دارای مزیت صادراتی به ترکیه است می‌‎تواند اعلام کند، افزود: برای توسعه تجاری سایر اتاق‌های دور این میز می‌توانیم کمک‎‌های لازم را داشته باشیم تا ارتباط مناسب با آنها برقرار کنید.
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی همدان نیز با اشاره به مشکلات پیش رو برای دریافت سود 3درهزار و 4درهزار برخی از شرکت‌های مستقر در استان گفت: باید دست به دست هم راهکاری بیابیم تا این مشکل را از ریشه حل کنیم.
خیرا... اسدی ادامه داد: برخی از این واحدهای تولیدی مشترک بین 2استان هستند که به هرحال باید تعادلی برقرار کرده و مشکل پرداختی آنها به این استان‎‌ها نیز حل شود.
نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی همدان هم گفت: اجرای تعهدات ارزی مشکلات عدیده‌ای برای صادرکنندگان ایجاد کرده که باید فکری برای آن کرد.
مؤمنعلی خزایی افزود: تا زمانی که مشکلات مربوط به ارز حل نشود تولید و صادرات روزبه روز ضعیف‌تر می‌شود، اظهارکرد: دولت جدید باید ارز حاصل از صادرات را تعیین تکلیف کند.
ناصر قنبری، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی هم با اشاره ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی ملایر گفت: مبل و منبت ملایر ثبت جهانی است و ظرفیت بزرگی برای صادرات به کشورهای مختلف دارد.
حسین میرابیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی همدان نیز با اشاره به پژوهش‌های کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی همدان گفت: برای ایجاد پیوند بین دانشگاه و صنعت پژوهش‌های گسترده‌ای در این کمیسیون توسط دانشگاهیان صورت گرفته که در نهایت منجر به امضای تفاهم‌‎نامه بین صنعت و دانشگاه در استان شد.
حسین میرابیان بیان کرد: هدف ما ایجاد رابطه عمیق بین صنعت و دانشگاه است و امیدواریم کمیسین آموزش سایر استان‌ها جهت تبادل اطلاعات با ما ارتباط بگیرند.
در این نشست که با حضور سینا مضیفیان مدیر تأمین و پخش خبرگزاری ایران پرس برگزار شد این خبرگزاری به عنوان رسانه منتخب جهت پوشش خبری و اطلاع‌رسانی این تفاهم نامه در کشور و بین‌الملل انتخاب شد.
همچنین قرار بر این شد تا دبیرخانه هرسال در یکی از اتاق‌ها مستقر باشد.
این نشست با امضای تفاهم‌‎نامه در قالب 5ماده بین اتاق بازرگانی همدان، ایلام، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه و لرستان به پایان رسید.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/64904