کد خبر : 64894
تاریخ : 1403/7/7
گروه خبری : خبر همدان

اجرای 16 پروژه سرمایه‌گذاری توسط اوقاف در همدان

از واقفان خیراندیش تقدیر شد



هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان از اجرای 16 پروژه سرمایه‌گذاری از سوی اوقاف در استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، هشتمین همایش استانی یاوران وقف با حضور حمیدرضا حاجی بابایی؛ نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، محمود مسگریان؛ رئیس شورای اسلامی‌شهر همدان، سید مسعود حسینی؛ شهردار همدان، حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی؛ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، واقفان، خیران، متولیان و اصحاب وقف استان همدان در مجتمع شهید آوینی برگزار شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در این همایش اظهار کرد: واقفان خیراندیش بزرگی در استان بودند و این رویه همچنان ادامه داشته است.
زین‌العابدینی گفت: شاید این شبهه باشد که تعداد موقوفات استان طی سال‌های گذشته بیشتر بوده و در حال حاضر کمتر شده در حالی که این طور نیست و امسال برای نمونه هفت مورد وقف جدید به ثبت رسیده است.
زین‌العابدینی با تأکید بر اینکه میزان موقوفات استان نشان‌دهنده این است که مردم این منطقه متدین و از طرفی حساب‌گر هستند ادامه داد: یکی از وظایف ما حراست از موقوفات و بقاع متبرک است و در راستای تثبیت بقاع متبرک به دنبال این بودیم موقوفات دارای سند باشند که امسال 328 مورد از املاک یعنی یک هزار و 260 هکتار اراضی فاقد سند را سنددار کردیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه برخی موقوفات دارای سند بودند اما حدود آنها دچار مشکل بوده است عنوان کرد: در این راستا 423 سند تبدیل به تک برگی شده است.
وی یادآور شد: در راستای تعیین تکلیف املاکی که در دست افراد است، برخی استیجاری بوده و تکلیف آنها مشخص اما برخی افراد اراضی موقوفات را تصرف کردند که امسال 267 مورد از این موارد تعیین تکلیف شدند.
زین العابدینی با بیان اینکه اقدامی‌که استان به عنوان نمونه انجام داد، این بود که همه ما می‌دانیم سهم موقوفات در برخی موارد 6 دانگی نیست و پیگیری کردیم اینگونه پلاک‌ها را تعیین تکلیف کنیم افزود: برای املاک و اراضی سهم موقوفه زیر یک دانگ دو پیشنهاد دادیم که سهم موقوفه را تعویض و یا تبدیل به احسن کنیم.
وی با اشاره به اینکه در خصوص اسناد مالکیت بقاع متبرک برخی امامزادگان دارای اسناد مالکیت هستند و موضوعات برخی هم با منابع طبیعی در حال رفع است عنوان کرد: در راستای اجرای نیات واقفین خیراندیش در سرفصل‌های نیت خیریه 14 میلیارد تومان هزینه کردیم و در حوزه نیات اجتماعی نیز 15 میلیارد و نیات مذهبی 6 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه از محل عواید موقوفات که قید مسجد دارند هزینه‌هایی داشتیم گفت: 16 پروژه سرمایه‌گذاری در استان داریم که چند پروژه در همدان و ملایر و نیز بقیه شهرستان‌هاست.
زین العابدینی با بیان اینکه برخی سرمایه‌گذاری‌ها با مشارکت بخش خصوصی و برخی نیز با عواید موقوفات اجرایی می‌شود گفت: در شهرستان همدان پروژه تجاری میدان توحید در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌شود.
وی با بیان اینکه در خصوص پروژه باغ عمارت اعتمادیه با بخش خصوصی قرارداد منعقد کردیم خاطرنشان کرد: کار بسیار خوبی را هیأت مدیره بقاع متبرک و اماکن مذهبی با همکاری دادگستری انجام دادند و با راه‌اندازی کمیته مصلحین، سال گذشته 137 مورد جلوگیری از طلاق را در این کمیته شاهد بودیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر با نیت خیر واقفین خیراندیش استان در راستای حمایت زوجین جوان 128 واحد با یک چهارم اجاره بها اجاره داده می‌شود افزود: ما آمادگی داریم برای افزایش تعداد این واحدها در استان به هر اندازه زمین تأمین کنیم و شروع به ساخت شود.
مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور نیز از موضوع وقفنامه رشیدالدین فضل‌الله همدانی سخن گفت و اظهار کرد: ربع رشیدی دانشمند، برخاسته از همدان است اما در استان فاقد اسناد بود که با بررسی از کتابخانه ملی تبریز اسنادی را تهیه کردیم.
عاطفه زارعی گفت: طولانی‌ترین و مفصل‌ترین وقفنامه و کوتاه‌ترین وقفنامه مربوط به همدان است؛ کوتاه‌ترین مربوط به مسجد پیغمبر(ص) و طولانی‌ترین وقفنامه مربوط به ربع رشیدی است.
مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور با اشاره به اینکه 5 هزار و 200 پرونده مربوط به وقفنامه داریم که 661 مورد مربوط به همدان است عنوان کرد: امیدواریم با گردآوری اسناد بیشتر، این میراث مکتوب را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی‌نیز با اشاره به اینکه وقف انواع مختلفی دارد و تنها وقف پول نیست و گاهی کسی وقت خود را وقف دیگران می‌کند افزود: امام(ره) حفظ نظام را اوجب واجبات دانستند و این اوجب واجبات این است که هر کس به هر نوعی می‌تواند باعث حفظ آن شود.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی‌ایران در اوج است و در انقلاب کارهای بزرگی صورت گرفته است عنوان کرد: ما با وقف خود می‌توانیم خداوند و اسلام را کمک کنیم؛ هرچه بتوانیم باید برای مردم و حفظ نظام هزینه کنیم.
در این مراسم ضمن اینکه استاد حمدیه اشعاری را با گویش همدانی در خصوص وقف خواند نخستین کتاب تاریخ وقف کشور به قلم خسرو محمدی؛ نویسنده همدانی در مورد تاریخ وقف همدان رونمایی شد.
در پایان این مراسم نیز از واقفان خیراندیش تقدیر به عمل آمد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/64894