کد خبر : 64524
تاریخ : 1403/6/26
گروه خبری : خبر همدان

زور شورای ترافیک به مدارس غیردولتی همدان نرسید

امسال هم مدارس ترافیکی جابه‌جا نشدند



هگمتانه، گروه خبر همدان: مدارس ترافیکی همدان قرار بود برای سال تحصیلی جدید جابه‌جا شوند اما امسال هم به کار خود در محدوده ترافیکی ادامه می‌دهند.
هگمتانه، گروه خبر همدان: بارها از زبان کارشناسان، مردم و شهروندانی که در محدوده ترافیکی بودند، گفتیم که مدارس غیردولتی در محدوده ترافیکی سطح شهر همدان به یک معضل اساسی تبدیل شده‌اند که باید جابه‌جا شوند؛ هر بار هم مسؤولان قول‌هایی دادند که آنها را جابه‌جا کنند خصوصا حداقل چند مدرسه در سال تحصیلی جدید قرار بود جابه‌جا شوند، اما این اتفاق نیفتاد و بار دیگر مهرماه و آغاز سال تحصیلی با وجود افزایش روز افزون خودروها در سطح شهر، مشکلات ترافیکی شدیدی خصوصا هنگام جابه‌جایی دانش‌آموزان در محدوده مدارس غیردولتی مواجه خواهیم بود.
سال‌های اخیر گره ترافیکی شهری مثل همدان که به نوعی کلان‌شهر محسوب می‌شود، به یکی از چالش‌های جدی این شهر تبدیل شده و هر بار هم کارشناسان و شهروندان مطالباتی برای رفع این معضلات ترافیکی داشته‌اند اما گویا این مشکلات حل شدنی نیست.
چالش‌ موجود به ویژه در مواقع تعطیلی مدارس در ساعاتی از صبح و ظهر بارها سبب گلایه‌مندی‌های شدید شهروندان شده و همچنین بروز تصادف زنجیره‌ای را به دنبال داشته است.
بوق‌های ممتد، کشیده شدن لاستیک‌های خودرو بر روی آسفالت خیابان و صدای دلخراش آن، پارک کردن خودرو در منازل و دیر رسیدن کارمندان به سر کار و شلوغی و بی‌نظمی در برخی از مناطق شهر گاهی ریشه در مدارس غیردولتی دارد و باید فکری به حال این معضل شود.
در حال حاضر وجود مدارس غیردولتی در معابر کم‌عرض و پرترافیک شهر همدان عامل اصلی بروز گره‌های ترافیکی هنگام بازگشایی و تعطیلی مدارس به ویژه ظهر و عصر در سطح شهر است.
با توجه به افزایش ترافیک ناشی از جانمایی نادرست مدارس غیردولتی در سطح شهر همدان با تصمیم‌هایی که در شورای ترافیک طی سال‌های اخیر گرفته شد، راه‌اندازی مدارس غیردولتی باید مجوز و استعلامات ترافیکی از شورای حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرستان را دریافت کند اما همچنان بیشتر مدارس غیردولتی در معابر شلوغ و کم‌عرض دایر شده‌اند و باید فکری به حال جابه‌جایی آنها کرد.
وجود سرویس مدارس و خودروهای شخصی خانواده‌ها به هنگام جابه‌جایی دانش‌آموزان به مدرسه و بازگرداندن آنها، به علت نبود محلی برای پارک خودرو در محدوده برخی مدارس، رانندگان این خودروها را مجبور به پارک دوبله و سوبله می‌کند و این باعث ایجاد راه‌بندان در جلوی مدارس می‌شود.
ماه مهر و سال تحصیلی جدید نزدیک است و طبق قول مسؤولان در شورای ترافیک باید این مدارس تعیین تکلیف می‌شدند که تقریبا یک ماه پیش به این مسأله مفصل در روزنامه هگمتانه پرداختیم و طبق قول مسؤولان قرار بود حداقل چند مدرسه تعیین تکلیف شوند و از محدوده ترافیکی جابه‌جا شوند اما گویا این اتفاق امسال هم نمی‌خواهد بیفتد و شورای ترافیک نتوانست حریف مدارس غیردولتی و آموزش و پرورش شود.
در حال حاضر در برخی از معابر کم‌عرض شامل خیابان پاستور، میرزاده عشقی، بعثت و تقاطع کارشناس مدرسه‌های غیردولتی قابل توجهی راه‌اندازی شده‌اند و بیشترین میزان گره‌های ترافیکی صبح و ظهر  نیز مربوط به این معابر است و می‌طلبید در سال تحصیلی جدید فکری به حال آنها می‌شد.
خانواده‌هایی بارها گلایه‌مندی خود را نسبت به این وضعیت با روزنامه هگمتانه در میان گذاشتند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند و ما هم انعکاس دادیم اما گویا این معضل نمی‌خواهد حل شود و مسؤولان هم می‌خواهند به همان رویه قبلی ادامه دهند و هیچ ایده و فکری در این زمینه راهگشا نیست.
چند وقت پیش وقتی به سراغ سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان رفتیم تا ببینیم آیا مدارس غیردولتی که باید طبق تصمیم شورای ترافیک شهرستان همدان برای سال تحصیلی جدید، جابه‌جا شوند، این اتفاق می‌افتد یا خیر که پاسخ این بود به زودی شورای ترافیک در مورد این مدارس تصمیم‌گیری می‌‌کند.
رسول یوسف‌وند در آن مصاحبه اعلام کرد که 2هزار و 400 دانش‌آموز در محدوده‌ای مثل بلوار بعثت تحصیل می‌کنند و شورای ترافیک جابه‌جایی این مدارس را مطرح کرده و از طرف استانداری نیز پیگیر‌هایی دارد و ما هم تمام مدارک و اطلاعات این مدارس را ارائه داده‌ایم تا تصمیماتی گرفته شود.
وی تأکید داشت که در این خصوص با شورای ترافیک هماهنگ هستیم و موضوع مؤسسین و دانش‌آموزانی که در آن مدارس مشغول به تحصیل هستند را هم باید در نظر بگیریم، چرا که 2 هزار و 400 دانش‌آموز استان در آن محدوده مشغول به تحصیل هستند و اگر جابه‌جایی صورت گیرد، امکان دارد به مدارس دولتی سرریز شوند که البته ظرفیت مدارس دولتی پایین است و از طرفی نیاز به سرویس مدارس برای رفت‌و‌آمد خواهند داشتند، هرچند ما پیگیریم تا جابه‌جایی صورت گیرد.
سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان افزود: از سال گذشته که موضوع جابه‌جایی مطرح بود به هیچ مدرسه‌ای دیگر مجوز راه‌‌اندازی در آن محدوده ندادیم و به برخی مدارس هم اخطار داده شده که جابه‌جا شوند و چند مورد توقف هم زده شده و تقریبا دو مورد جابه‌جا شدند.
وی با اشاره به اینکه به مروز زمان به دنبال این هستیم مدارس محدوده ترافیکی به محل و مکان مناسب جابه‌جا شوند گفت: در برخی مدارس تعداد دانش‌آموزان 350 نفر است و جابه‌جایی سخت است به ویژه در شهر همدان که محدودیت جا و فضا وجود دارد.
یوسف‌وند وقتی ما پیشنهاد فعالیت مدارس غیردولتی در شیفت مخالف مدارس دولتی را دادیم گفت که با توجه به بخشنامه و دستورالعملی که در این خصوص در اختیار ما قرار گرفته، آن را در اختیار نواحی گذاشتیم که اجرایی کنند.
وی عنوان داشت که 6 شرط برای فعالیت در مدارس غیردولتی تعیین شده و ما به نواحی اعلام کردیم تا مدارسی که این شرایط را دارند را معرفی کنند تا پس از بررسی موضوع در دستور کار قرار گیرد.
سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان اضافه کرد که این طرح قابلیت اجرا دارد اما موضوعات اداری مطرح است ابلاغ کردیم، مدرسه‌ای که شرایط لازم را داشته باشد، معرفی شود و بعد از طریق نواحی موافقت صورت گیرد تا فضاهایی در اختیار مدارس غیردولتی قرار گیرد که امیدواریم این اتفاق به خوبی پیش رود و ما نیز همراهی خواهیم کرد.
اخیرا که بار دیگر به دنبال موضوع رفتیم تا ببینیم امسال چه تصمیمی در مورد این مدارس گرفته شده است، اظهار کرد: شورای ترافیک لیستی برای ما ارسال و اعلام کرده امسال فعلا این مدارس باشند و جابه‌جا‌ نشوند و ما نیز این ابلاغیه را به ناحیه داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه مصوبه ماندگاری و عدم انتقال این مدارس طبق موافقت استانداری و شورای ترافیک بوده است گفت: ما نیز طبق نامه شورای ترافیک عمل می‌کنیم.
پلیس راهنمایی و رانندگی هم در مصاحبه قبلی به آموزش و پرورش ضرب الاجل داده بود که جابه‌جایی مدارس را برای امسال در دستور کار داشته باشند.
رئیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان در گفت‌وگو قبلی خود با روزنامه هگمتانه اظهار کرد: چندین جلسه برای تعیین تکلیف مدارس محدوده ترافیکی شهر همدان برگزار کرده‌ایم و در این جلسات به آموزش و پرورش دستوراتی داده شده که قرار است به نتیجه برسد.
سرهنگ ابراهیم فارسی با تأکید بر اینکه ما شدیدا پیگیریم شرایط موجود در شهر، مطلوب شود و مدارس جابه‌جا شوند گفت: امسال قطعا تعدادی از مدارس از محدوده ترافیکی جابه‌جا می‌شوند.
وی بیان کرد: برای سال تحصیلی جدید حتما تعدادی از مدارس شهر همدان جابه‌جا می‌شوند و منتظر اقداماتی از سوی آموزش و پرورش هستیم.
رئیس پلیس راهور شهرستان همدان اما اخیرا در مصاحبه خود با هگمتانه با بیان اینکه امسال نیز اتفاق خاصی در جابه‌جایی مدارس نمی‌افتد اظهار کرد: متأسفانه محدودیت خاصی در آموزش و پرورش است و آنها هم گفته حقی دارند و اگر این مدارس تعطیل شود خانواده‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه مجبوریم امسال نیز مانند سال گذشته ترافیک مدارس محدوده ترافیکی را مدیریت کنیم در پاسخ به اینکه قرار بود حداقل چند مدرسه که مشکلات جدی ایجاد کرده بودند، جابه‌جا شوند گفت: بله؛ آموزش و پرورش قرار بود نتیجه این جابه‌جایی را بدهد اما فعلا چیزی مشخص نیست.
فارسی نسبت به این سؤال که برخی از مدارس غیردولتی می‌توانند جابه‌جا شوند و چرا این اتفاق نمی‌افتد افزود: اخطارهای لازم به این مدارس داده شده و منتظریم ببینیم آموزش و پرورش چقدر کار را پیش می‌برد.
سؤال اینجاست که چرا هر سال معضل ترافیک مدارس غیردولتی تکرار می‌شود و چرا مسؤولان دنبال راهکارهای جدید کنترلی نمی‌روند و هر سال باید شاهد حجم بالایی از ترافیک در برخی از محدوده‌ها باشیم و این امر باعث کلافگی مردم و شهروندان شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/64524