کد خبر : 64502
تاریخ : 1403/6/25
گروه خبری : خبر همدان

معاون فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

در 2سال گذشته، بیش از 4 میلیون نهال در استان تولید شده است




هگمتانه، گروه خبر*: معاون فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در حوزه معاونت فنی ما سه بخش جنگل، مرتع و بیابان را داریم که ‌پروژه‌های مختلفی در این سه بخش انجام می‌شود.
به گزارش هگمتانه، شاهرخ شجاعی‌فر افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها مربوط به جنگل و جنگل‌کاری است که پروژه کاشت یک‌میلیارد درخت از سال 1402 آغاز شد و این طرح 4 ساله است و باید در استان همدان 12 میلیون درخت در این 4 سال تولید شود که هرسال نزدیک به 3 میلیون اصله درخت تولید و کاشته شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار سال گذشته، یک میلیون و 500 هزار اصله نهال تولید شد و در ادامه آن یعنی از ابتدای سال 1403، 2 میلیون و 700 هزار اصله نهال تولید شده است؛ یعنی می‌توان گفت در 2 سال گذشته بیش از4 میلیون اصله نهال کاشته شده است.
شجاعی‌فر تصریح کرد: در اسفند ماه سال 1402 تا به الان 2 میلیون و 500 هزار اصله نهال در بخش‌های دولتی و خصوصی کشت کرده‌ایم که قرار است از اسفند ماه امسال نیز در زمان کاشت نهال، گونه‌های مختلفی مانند صنوبر، سرو، کاج و انواع گونه‌های جنگلی و فضای سبز را بکاریم.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در حوزه امور مرتع عملیات مختلفی مانند عملیات بیولوژیک از جمله کپه‌کاری داریم که سال گذشته با مشارکت مردم عملیات کپه‌کاری را در بیش از هزار و 700 هکتار انجام دادیم و در بیومکانیک ذخیره نزولات را داشته‌ایم و همچنین احیا و توسعه گیاهان دارویی را که با مشارکت مردم نزدیک به 675 هکتار انجام شد.
وی ادامه داد: قرق مراتعی را در جاهایی که مراتع ضعیف وجود داشت انجام داده ایم که در مجموع 4 هزار هکتار را شامل می‌شود.
معاون فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: همچنین در بخش بیابان با توجه به اینکه 4 شهرستان از جمله فامنین، ملایر و کبودراهنگ و همدان دارای بیابان هستند در حدود 225 هکتار عملیات نگه‌داری به منظور مقابله با بیابان‌زایی که شامل آبیاری گونه‌های کاشته شده کم‌آب‌بر بودند انجام دادیم.

  معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان: 70درصد اعتبارات به حوزه آبخیزداری اختصاص دارد
معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان هم با تأکید بر اینکه اعتبار اقدامات انجام شده در حوزه آبخیزداری در سال 1402 بالغ بر 46 میلیارد تومان مصوب شده است، افزود: از این مبلغ نزدیک 31 میلیارد تومان(70درصد) تخصیص اعتبار داده‌اند.
محمد مهدی آرتیمانی افزود: در 23 پروژه ملی و 20 پروژه استانی این اعتبارات هزینه شده است که از 10هزار هکتار سطح مصوب عملیات اجرایی آبخیزداری در سال 1402 نزدیک به 7هزار هکتار به مرحله اجرایی در سطوح آبخیزداری رسیده است که شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی بوده است.
وی طرح‌های آبخیزداری را شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، مدیریتی و حفاظتی دانست که شامل بذرکاری، کپه کاری مراتع، جنگل کاری و توسعه جنگل با بذر و نهال، اقدامات حفاظتی و پیشگیری از حریق و اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی به صورت جامع در حوزه‌های آبخیز است.
آرتیمانی بیان کرد: طرح‌های مکانیکی شامل اجرای سازه‌های اصلاحی برای کنترل فرسایش و رسوب از جمله بندهای ملاتی، خشکه چین، چپری و گابیونی است.
به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، آرتیمانی تأکید کرد: عملیات بیولوژیکی هم شامل کشت نهال در سطح 75 هکتار در شهرستان کبودراهنگ و عملیات کپه‌کاری، بذر پاشی و علوفه کاری در شهرستان‌های ملایر، کبودراهنگ و رزن بوده است که با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار سطح اجرایی، بالغ بر 270 مترمکعب کنترل روان‌آب، 81 مترمکعب استحصال آب و 2تن کنترل فرسایش رسوب و افزایش 100 کیلوگرمی علوفه در سال به مرحله اجرا در می‌آید.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/64502