کد خبر : 62524
تاریخ : 1403/4/21
گروه خبری : خبر همدان

گزارش هگمتانه از هیأت انصارالحسین(ع) کوی حمام قلعه همدان:

ماجرای نذری امام حسین(ع) و شفای کودک

هگمتانه، گروه خبر همدان - زهرا ذوالفقاری: هیأت انصارالحسین(ع) کوی حمام قلعه همدان پس از هیأت کوی جولان یکی از قدیمی‌ترین هیأت‌های حسینی شهر همدان است که اکنون نیز در حال فعالیت است.
عضو هیأت انصارالحسین(ع) کوی حمام قلعه در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه،‌ با بیان اینکه فعالیت این هیأت به قبل از انقلاب برمی‌گردد و جزء هیأت‌های خیلی قدیمی شهر همدان است، اظهار کرد: این هیأت در ابتدا به صورت خانه به خانه برگزار می‌شد که بعدها در مسجد و حسینیه حمام قلعه آمد.
عباس شفیعیان ادامه داد: مؤسس این هیأت مرحوم حاج رضا یاسینیان بود که پس از آن رئیس هیأت، پیرغلام حاج علی یاسینیان است و حاج علی‌اکبر طالبیان پاتوق‌دار و پیشکسوت هیأت است.
وی با اشاره به اینکه این هیأت در تمام طول سال فعال است، گفت: در دهه محرم هر شب جمعه هیأت برنامه زیارت عاشورا، مداحی و سینه‌زنی دارد و در ایام فاطمیه نیز مراسم دعا و عزاداری و شام برقرار است.
شفیعیان اظهار کرد: در دهه اول محرم هر شب برنامه عزاداری، سخنرانی و مداحی در هیأت به راه است که پس از نماز مغرب و عشا مراسم آغاز می‌شود پس از سخنرانی، ذکر مصیبت و سینه‌زنی سفره اطعام اباعبدالله(ع) پهن می‌شود که این برنامه هر شب تکرار می‌شود.
این خادم امام حسین(ع) اضافه کرد: برپایی ایستگاه صلواتی در مسجد و پذیرایی از عزاداران با چای عراقی، قهوه و شیرمال و شربت از دیگر فعالیت‌های هیأت‌ کوی حمام قلعه است.
شفیعیان در ادامه سخنانش گفت: تمام هزینه نذورات از کمک‌ها و نذورات مردمی است و برای روز عاشورا هم هر سال 10-11 گوسفند نذری به هیأت تحویل می‌دهند که همه آن برای غذای نذری امام حسین(ع) صرف می‌شود.
وی با اشاره به این موضوع که غذای نذری امام حسین(ع) برکتی دارد که باید آن را با دل و جان حس کرد به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: خاطرم هست چندین سال قبل غذای ظهر عاشورا را پخش کرده بودیم و تمام شده بود، خانمی به همراه همسر و کودکش آمدند و از ما غذای نذری خواستند که متأسفانه چون غذا تمام شده بود نتوانستیم به وی غذا بدهیم اما آن خانم از ما درخواست کرد که از غذای باقی مانده دیس‌های برنج فقط مقداری به وی بدهیم که در حد یک کیسه فریزری کوچک شد.
شفیعیان این خاطره را این‌طور ادامه داد: سال بعد این به هیأت مراجعه کردم و دیدم که همراه خود دو گونی برنج و یک حلب روغن آورده است، این خانم تعریف کرد که از اقلیت‌های دینی است اما به غذای امام حسین(ع) بسیار معتقد است. وی گفت که فرزند او دچار بیماری صرع بوده و سال قبل نیت می‌کند که از غذای امام حسین(ع) برای شفای فرزندش به او بدهد که همان باقیمانده غذاهای سفره را داخل غذای کودکش می‌ریزد و تعریف می‌کرد که حالا کودکش شفا گرفته و این برنج و روغن را نذری آورده است و پس از آن نیز این خانم چندین بار به هیأت برنج و روغن آورد.
وی در ادامه افزود: از دیگر برنامه‌های هیأت، حرکت دسته عزاداری در روز عاشورا از مسجد حمام قلعه به سمت بلوار کاشانی، میدان امامزاده عبدالله و سپس چهارراه عباس‌آباد و دوباره برگشت به مسجد است که سفره بزرگ امام حسین(ع) در روز عاشورا برای عزاداران پهن می‌شود.
شفیعیان اظهار کرد: یکی از نکات مهم حضور جوانان بسیاری در هیأت است که چهارشنبه‌ها نیز برنامه دارند.
وی با اشاره به اینکه سخنران هیأت حاج‌ آقای مرادی است، اضافه کرد: موضوع سخنرانی مسائل روز کشور، مسائل اجتماعی و ذکر واقعه عاشورا و تبیین فرهنگ عاشورایی است و چه بسا که هیأت می‌تواند در معرفی فرهنگ عاشورایی نقش مؤثری داشته باشد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/62524