کد خبر : 62359
تاریخ : 1403/4/17
گروه خبری : اندیشه

گفت‌وگوی هگمتانه با طلبه‌ای که در خارج از مرزهای ایران در حال تبلیغ است

ضرورت حضور قوی برای تبیین اسلام در خارج از مرزها

جذابیت‌های دین اسلام و انقلاب ایران در بین کشورهای آمریکای لاتین

هگمتانه، گروه گفت‌وگو - اعظم مرادی صالح: تبلیغ حقایق ناب اسلامی در میان کسانی که تنها نامی از اسلام را شنیده‌اند و فطرت پاکشان آن‌ها را به سوی آن حقیقت ناب دعوت می‌کند، رنج‌ها و سختی‌ها و در پایان شیرینی‌های خاص خود را دارد که مبلغ بایستی قبل از گام نهادن در این مسیر خود را آماده سازد و این امر برای طلابی که در خارج از مرزهای ایران اسلامی در حال نشر اسلام هستند جذابیت‌های خاص خود را دارد. ضرورت تربیت و اعزام مبلغ به خارج از مرزها با توجه به شرایط حساس جهان یک ضرورت است و صدور انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام در سرتاسر گیتی همانطور که از پیام‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان آزاده جهان مشاهده می‌کنیم، امری بسیار مهم است تا در نهایت بتوان به آن تمدن اسلامی دست یافت.
با این مقدمه‌ای که عنوان شد، با یک طلبه جوان که مدت‌ها در کشورهای آمریکای لاتین و برزیل به امر مقدس تبلیغ مشغول بودند گفت‌وگو کردیم که در ادامه آمده است.
حجت‌الاسلام ناصر حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: حدود 11 سال است که در عرصه بین‌المللی وارد میدان تبلیغ شده‌ام و در کشورهای آمریکای لاتین هم در فضای مجازی و هم در میدان به‌ویژه مراکز آموزشی مثل مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت دارم.
وی با بیان اینکه مردم کشورهای آمریکای لاتین مردمی با صداقت و حق‌طلب هستند که همیشه برنامه‌های ما با استقبال خوب آنها رو‌به‌رو می‌شود، گفت: امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید: "اگر مردم کلام ما را بشنوند از ما تبعیت می‌کنند" بنابراین ما باید بتوانیم کلام قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام را با زبان و فرهنگ خودشان به آنها برسانیم.

صدور انقلاب اسلامی به خارج از مرزها
این مبلغ عرصه بین‌الملل در ادامه گفت: بحث دوم مسأله صدور انقلاب اسلامی است و در جریان غزه مشاهده کردیم که کشورهای آمریکای لاتین از فلسطین دفاع کردند و برخی از آنها سفرای خود را فرا خوانند و سفرای اسرائیل را اخراج کردند.
حجت‌الاسلام حسنی افزود: مردم در کشورهای آمریکای لاتین زیاد با اسلام و ایران آشنایی ندارند و این رسانه‌ها هستند که به آنها خط‌دهی می‌کنند لذا ما باید حضور رسانه‌ای و میدانی قوی داشته باشیم تا بتوانیم معارف اسلامی و انقلاب اسلامی را خوب به آنها آموزش دهیم.
وی افزود: ظهور امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف محقق نخواهد شد تا اینکه مردم دنیا او را بخواهند‌ و تا مردم ایشان را نشناسند طبیعتا انتظار و حرکت‌هایی هم سوی انتظار شکل نمی‌گیرد.

 اسلام در سرزمین قهوه
حجت‌الاسلام حسنی در ادامه درباره کتابی که از خاطرات تبلیغی خود از سفر به کشورهای امریکای لاتین نوشته‌اند گفت و اظهار کرد: کتاب "اسلام در سرزمین قهوه "، حاصل تجربیات بنده از فرصت‌های فرهنگی و همچنین جریان اسلام‌ستیزی است که در کشور برزیل وجود دارد و این کتاب ابتدا با معرفی کشور برزیل شروع می‌شود و در فصل دوم به تاریخچه حضور مسلمانان‌ در این کشور، مساجد و مراکز اسلامی و در فصل بعدی به موضوع اسلام‌ستیزی و راهکارهای خنثی کردن آن در این کشور می‌پردازد.
وی به بیان خاطرات خود از سفر به کشورهای آمریکای لاتین و نحوه مواجه مردم با ایشان و همچنین بحث اسلام و به خصوص شیعه و انقلاب اسلامی ایران و اینکه بیشتر چه موضوعی برایشان جالب هست و دنبال می‌کنند اشاره کرد و گفت: در یک دانشگاهی سخنرانی می‌کردم، گفتم: من از ایران آمده‌ام. همه گفتند: بمب بمب!! بعد با استفاده از فیلم و پاورپوینت به آنها نشان دادم که ایران کشوری زیبا، امن و مردمی با‌فرهنگ است. بعد تعداد زیادی از آنها علاقه‌مند شدند در مورد اسلام و انقلاب اسلامی ایران بیشتر بدانند.
حجت‌الاسلام حسنی با بیان اینکه مردم در این کشورها بیشتر مسیحی و کاتولیک هستند و به همین خاطر بهتر عقاید شیعه را می‌پذیرند گفت: در کشور پرو یکی از دوستانم با کتاب نهج‌البلاغه 80 نفر را شیعه کرده بود.

جاذبه‌های حجاب اسلامی برای بانوان آمریکای لاتین
این مبلغ عرصه بین‌الملل همچنین اظهار کرد: از دیگر جاذبه‌های اسلام به‌ویژه برای بانوان، حجاب است و تعداد زیادی از زنان در آمریکای لاتین برای حفظ عفت خود و خانواده مسلمان می‌شوند.
حجت‌الاسلام حسنی افزود: مثلا روزی یکی از خانم‌ها به مرکز اسلامی مراجعه کرد و از من خواست که می‌خواهد مسلمان شود و وقتی دلیلش را پرسیدم گفت حجاب بانوان لبنان را که دیدم خیلی دوست دارم این شکلی باشم. (چون لبنانی در آنجا بسیار هستند.)
وی گفت: مدل پوشش مردان ما از آنها جدا هست چون آنها با لباس کوتاه و برمودا بیرون می‌آیند اما لباس مردان ما و حجاب مردان ما آنجا جذاب است.
حجت‌الاسلام حسنی افزود: امام حسین علیه‌السلام و مسأله ظهور نیز برای آنها جذاب است و معمولا بنده در سخنرانی‌هایم به این دو موضوع هم می‌پردازم.
وی افزود: در جمع کودکان و نوجوانان در مدارس بیشتر به مسأله خانواده در اسلام، ارزش احترام به پدر و مادر و معرفی مختصری از اسلام می‌پردازم و باید گفت به جهت نفوذ فرهنگی در بین مردم، متأسفانه خانواده رو به نابودی است.
وی به ذکر یکی دیگر از خاطرات خود پرداخت و گفت: یادم هست تعدادی از افراد آمریکای لاتین به ایران آمدند و به آنها گفتم که شب ساعت 10 می‌آیم تا شما را به حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها ببرم ولی آنها با تعجب به من گفتند که شب خطرناک نیست؟ به آنها گفتم نه اینجا امن است و هیچ خطری نیست. شب که آنها را بردم حرم، با تعجب به مغازه‌ها نگاه می‌کردند و می‌گفتند: "ببینید تا این وقت شب باز هستند و مردم رفت و آمد می‌کنند."

منطق حاکم بر کتاب اصول کافی عامل شیعه شدن یک مسیحی
حجت‌الاسلام حسنی در ادامه ضمن بیان خاطره دیگر، از شیعه شدن یک مسیحی و اهمیت عقل و عقلانیت در مذهب شیعه گفت و اظهار کرد: یک آقایی بود که شیعه شده بود و وقتی با ایشان صحبت کردم و دلایل شیعه بودنش را پرسیدم گفت: "اول مسیحی بودم بعد سنی و بعد هم شیعه شدم " و تعریف کرد که وقتی قرآن را خواندم دیدم کتاب ارزشمندی است و مدت 7 سال سنی بودم تا اینکه به کتاب اصول کافی و اولین روایت این کتاب، اصول عقل و جهل بود برخورد کردم و گفتم وقتی شیعه اولین روایت در مهمترین کتابشان درباره عقل و عقلانیت است معلوم است مذهب حق و حقیقت است لذا شیعه شدم.
وی با اشاره به امنیت حاکم بر کشور و ملت ایران افزود: مردم ما باید قدر امنیتی که هست را بدانند.
حجت‌الاسلام حسنی در ادامه اظهار کرد: از جمله امور دیگری که برای ساکنان کشورهای آمریکای لاتین جذاب است، فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانیان است و آنها دور هم بودن ایرانیان را دوست دارند چون در آنجا اینطور نیست که خانواده باشد و دور هم جمع شوند مگر در خانواده‌های سنتی‌شان. الان خانواده‌ها جدا از هم هستند بچه‌ها جدا از والدین هستند. بنیاد خانواده در معرض خطر است و این یک ضربه روحی برای فرزندان است و می‌توان گفت آمریکای لاتین به نحوی تابع فرهنگ غربی است.

جذابیت بحث توحید در کشورهای آمریکای لاتین
این مبلغ عرصه بین‌الملل با بیان اینکه مردمان آمریکای لاتین که بیشتر آنجا تبلیغ می‌کنیم بحث آموزه‌های دینی و توحید برایشان جذاب است، افزود: مسأله توحید بسیار مهم است برای انسان. اینکه یک نفر را بپرستی و بدانی فقط یک خالق داری. چرا که در مسیحیت قائل به تثلیث هستند یعنی سه خدایی. وقتی از توحید صحبت می‌کنیم قل هو الله احد یعنی خدا یکی است زاده نشده و کسی از او زاده نشده و از این قبیل مباحث توحیدی برایشان جذاب است. اینکه اگر کسی گناه کند در آیین مسیحیت باید برود و به کشیش پولی بدهد تا گناهش بخشیده شود ولی ما به آنها می‌گفتیم شما از ته دل با خدای یکتا صحبت کن و توبه کن نه پولی و نه چیز دیگری لازم نیست بدهی خدا مهربان است و گناه شما را می‌بخشد و این بسیار برایشان جذاب بود.
وی افزود: مسأله امامت و اینکه امام هنوز هست و یک امام زنده‌ای در بین مردم وجود دارد که او منجی بوده و از او می‌توان کمک و مدد گرفت نیز جذاب است.

استقبال از نامه‌های رهبری
وی در ادامه با بیان اینکه روحیه استکبارستیزی و روحیه حق‌طلبی مردم ایران، مرحوم امام رحمه‌الله علیه و حضرت آقا برای جوانان آنها دوست‌داشتنی است، گفت: معمولا نامه‌های آقا را که به زبان اسپانیایی و پرتغالی برایشان قرائت می‌کنیم و در منطقه پخش می‌کنیم بسیار استقبال می‌کنند و دوست دارند به ایران بیایند و حرم‌ها و مساجد زیبای ایران را ببینند. حرم امام رضا علیه‌السلام. خود فرهنگ زیارت، معماری اسلامی و فرش و نوع غذای ما امور جذابی هستند که آنها دوست دارند.
حجت‌الاسلام حسنی گفت: برخی احکام فقهی ما که در راستای فقرزدایی هستند را دوست دارند و برایشن تعجب‌آور است. یادم هست یک روز در دانشگاه اقتصاد آنجا صحبت می‌کردم. خمس و زکات که یک سری احکام فقهی- مالی در راستای فقرزدایی هستند برایشان جالب بود چون آنجا همچنین مسائلی وجود ندارد.

خاطره اولین تبلیغ در آن سوی مرز‌ها
وی ضمن بیان خاطره‌ای دیگر از اوایل حضورشان در بحث تبلیغ خارج گفت: اوایل حضور ما برای تبلیغ در کشورهای آمریکای لاتین بود که رابطی داشتیم که به دانشگاه‌های آنجا می‌گفت یک روحانی ایرانی و شیعه برای سخنرانی می‌خواهد در دانشگاه حضور یابد ولی دانشگاه‌ها و مدارس آنجا نمی‌پذیرفتند. زمان اوج داعش هم بود و لذا می‌ترسیدند و من به ایشان گفتم بالاخره اینجا باید کاری کنیم پس به آنها نگویید که این روحانی، شیعه و ایرانی هست بگویید مسیحی است و اشکال ندارد چون ما حضرت عیسی علیه‌السلام را که به عنوان پیامبر خدا قبول داریم و آنها قبول کردند و مطالب لازم را که باید گفته می‌شد را گفتیم و به لطف امام زمان علیه‌السلام بسیار هم استقبال کردند و 4 ساعت به طول انجامید و بحث را به سمت ایران و مذهب تشیع سوق دادم و برای آنها جذاب بود و بعد اتمام خواستند که عکس یادگاری هم بگیرند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/62359