کد خبر : 62136
تاریخ : 1403/4/11
گروه خبری : خبر همدان

هگمتانه به‌مناسبت روز صمت و در گفت‌وگو با شهروندان گزارش می‌دهد:

مطالبه مردم همدان نگاه ویژه به لیتیوم است

لیتیوم خط نجات اقتصاد همدان/ نبود فن‌آوری مشکل اصلی




هگمتانه، گروه خبر همدان: مطالبه مردم همدان از مسؤولان بهره‌برداری سریع‌تر از معدن لیتیوم در مسیر پیشرفت‌ همدان است.
به گزارش هگمتانه، دهم تیرماه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامیده شده و اختصاص این روز فرصت مناسبی است که به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی اندیشمندانه شود چرا که این بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه نقش بسزایی دارد.
صنعت معدن یکی از محرک‌های مهم در اقتصاد جهانی و یک جایگاه اولیه در زنجیره تأمین منابع مورد نیاز بسیاری از صنایع است و معادن می‌توانند یکی از کلیدهای اصلی برای دستیابی به آینده امید‌بخش باشند. نقش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشورها می‌تواند در تأمین اهداف توسعه پایدار جهان نیز کمک کند خصوصا اینکه معدنی به نام لیتیوم باشد که ماده کلیدی در دنیای فناوری محسوب می‌شود.
لیتیوم که ماده‌اصلی در تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی محسوب می‌شود، به فلز آینده و همچنین نفت سفید معروف است، از آنجا که کشورهای مختلف برنامه‌های گسترده‌ای برای کاهش و در نهایت حذف دی‌‌‌‌‌‌اکسیدکربن حاصل از سوخت بنزین در خودروها دارند، کشف ذخایر لیتیوم اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. لیتیوم ماده‌‌‌‌‌‌ اصلی برای تولید باتری‌‌‌‌‌‌های قابل شارژ تلفن‌های‌همراه و دیگر لوازم الکترونیکی است.
قریب به دو ‌سال پیش با اعلام یکی از مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، غوغای رسانه‌ای برای کشف ذخایر بزرگ لیتیوم در استان همدان رخ داد و سر‌وصدای زیادی به راه‌انداخت که در رسانه‌های بین‌المللی هم بازتاب داشت.
اسفندماه سال1401 با کشف بزرگ‌ترین معدن لیتیوم در همدان، ایران توانست رتبه هفتم کشور از لحاظ ذخایر این عنصر غنی در جهان را به دست آورد و امیدی باشد که اقتصاد ایران به ویژه همدان به واسطه این ماده معدنی غنی متحول شود.
کشف معدن لیتیوم در همدان به میزان 8.6 میلیون تن کانسنگ معدنی با مساحتی حدود 11 کیلومترمربع در دشت قهاوند در 50 کیلومتری شرق مرکز استان همدان به یک خبر مهم که در جهان تبدیل شد، همه منتظر بودند اتفاقاتی را به پشتوانه این خبر خوب شاهد باشند اما تقریبا دو سال از آن زمان می‌گذرد و فعلا خبری مبنی بر جذب سرمایه‌گذار و دیگر مراحلی که باید طی شود، نیست.
امروز ایران به واسطه دشت قهاوند به جمع کشورهای حائز رتبه در کشف ذخایر غنی لیتیوم پیوسته و این امر باعث خوشحالی هم‌میهنان شده است.
اعلام خبر کشف میدان چند میلیون تنی لیتیوم که دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان به‌شمار می‌رود، باعث خواهد شد ایران در آینده به بازیگر اصلی صنایع رایج و مهم جهان تبدیل شود و این به مذاق دشمنانی چون آمریکا و صهیونیست‌ها خوش نمی‌آید.
کشف ماده معدنی لیتیوم جایگاه ایران را در جهان ارتقا خواهد داد و اهمیت راهبردی برای ارتباط با جهان دارد، از طرفی می‌تواند صنعت ایران و استان همدان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد و روابط با کشورهای صنعتی را هم در حوزه‌های مختلف بیشتر کند.
سؤال اینجاست که چرا هنوز اتفاق خاصی در خصوص استخراج و فرآوری این ماده معدنی در استان شکل نمی‌گیرد، در حالی که به گفته مسؤولان یک ماده استراتژیک به شمار می‌آید و می‌تواند وابستگی ما را کم کند.
آخرین خبرها مبنی بر این بود که برای فرآوری لیتیوم در همدان با سرمایه‌گذاران مختلفی از کشور چین و روسیه صحبت شده و وزارت دفاع پای کار آمده و قرار است از فن‌آوری بومی و ایرانی در فرآوری این محصول استفاده شود.
آنچه مهم بوده این است که با کشف لیتیوم بتوانیم فرآوری این محصول و تولید باتری‌های لیتیومی را در استان داشته باشیم که مردم همدان بی‌صبرانه به دنبال این اتفاق مهم هستند و در گفت‌وگو با هگمتانه موضوعاتی را در این خصوص مطرح کردند که با هم می‌خوانیم.
خانم دهنوی با بیان اینکه لیتیوم ماده معدنی غنی است که می‌تواند در اشتغال جوانان مؤثر باشد اظهار کرد: همدان به واسطه لیتیوم به پیشرفت قابل توجهی خواهد رسید و در عرصه فناوری موفق خواهد بود.
وی با تأکید به اینکه لیتیوم می‌تواند در همدان فرآوری شود و آن بهره اقتصادی در استان به دست آید و به استان‌ها و حتی کشورهایی خام‌فروشی نشود گفت: گفته می‌شود این ماده غنی در صنعت باتری‌سازی مورد استفاده است که پشت‌بند آن کارخانه‌هایی در همدان ایجاد خواهد شد تا جوانانی مثل ما وارد کار شوند.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه لیتیوم می‌تواند اشتغال جدیدی را به همراه داشته باشد و جوانان نخبه به کار گرفته شوند افزود: امیدواریم مسؤولان استان در خصوص استفاده از این ماده معدنی تمام تلاش خود را به کار گیرند.
آقای مرادی دیگر شهروندی بود که عنوان کرد: سال گذشته از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها مطلع شدیم که لیتیوم یک ماده معدنی بسیار مهم در استان همدان کشف شده اما تا به امروز گویا اتفاق خاصی در خصوص آن نیفتاده است.
وی با اشاره به اینکه شنیدیم که دومین معدن بزرگ لیتیوم جهان در همدان و آن هم در شهر قهاوند کشف شده است گفت: تا آنجایی که می‌دانیم در مورد این ماده معدنی مراحل علمی طی می‌شود و هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده در حالی که مردم همدان انتظار دارند زودتر خبرهای خوبی در این زمینه بشوند.
این شهروند همدانی با تأکید به اینکه گفته می‌شود لیتیوم در حوزه باتری‌سازی مورد استفاده است که درواقع باعث ثروتمندی استان همدان خواهد شد گفت: فرآوری این محصول و ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند جوانان زیادی را مشغول به کار کند.
این کارمند یکی از ادارات همدان با بیان اینکه بیکاری جوانان یکی از معضلات اصلی شهر همدان است که به واسطه لیتیوم می‌توان شاهد اشتغال بسیاری از آنها شد افزود: فرآوری این محصول در همدان خواسته ماست و نباید خام‌فروشی شود چرا که لیتیوم ظرفیتی است که باعث رونق اقتصادی همدان خواهد شد.
خانم حسنی دیگر شهروند همدانی با بیان اینکه طبق شنیده‌ها لیتیوم می‌تواند در توسعه کشور و استان همدان مؤثر باشد اظهار کرد: همدان معادن زیادی دارد که از آن استفاده لازم نمی‌شود، نباید معادن ما در جای دیگری فرآوری شود.
وی با تأکید بر اینکه گفته می‌شود باید سرمایه‌گذار بیاید و همدان بتواند از این ماده استفاده کند که گویا هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است عنوان کرد: امیدواریم مسؤولان بتوانند کاری کنند و سرمایه‌گذاری را جذب شود، البته خیلی‌ها خواهان این ماده غنی خواهند بود.
آقای ترابی دیگر شهروند همدان با اشاره به اینکه مطالبه جوانانی مثل ما این است که در همدان کارخانه‌هایی راه‌اندازی شود و جوانان زیادی مشغول به کار شوند اظهارکرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفته اخیرا موضوع اشتغال همدان به نسبت بهتر شده اما نیاز است اقدامات جدی‌تری انجام شود که لیتیوم یک ظرفیت بسیار مهم در این زمینه محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر لیتیوم به خوبی استخراج شود و از آن استفاده لازم را ببریم، همدان از لحاظ اقتصادی رشد خواهد کرد گفت: نباید اجازه دهیم این فرصت از بین برود و همدان زودتر باید بهره لازم را از لیتیوم ببرد.
یکی دیگر از شهروندان همدانی با بیان اینکه دو مدرک لیسانس و یک فوق لیسانس دارم و چند سالی در یکی از سازمان‌ها فعالیت داشتم اما بعد از مدتی از کار بیکار شدم گفت: آن سازمان زیر بار مسؤولیت نرفت و قراردادی با من ننوشت و به راحتی بعد از چند سال عذرم را خواست و دیگر به سرکار نرفتم.
این خانم بیان کرد: لیتیوم می‌توانند جوانان جویای کار زیادی را در همدان مشغول کار کند، اگر مسؤولان بخواهند‌.
وی با اشاره به اینکه برادرم در یکی از ادارات مشغول به کار است و آن هم قراردادی که حقوق چندانی ندارد و مجبور است بعد‌از‌ظهر هم با اسنپ کار کند تا اموراتش بچرخد گفت: لیتیوم باید اقتصاد استان را متحول کند و با راه‌اندازی کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی جوانان همدان بتوانند کار و فعالیتی داشته باشند.
به سراغ معاون صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز رفتیم و در مورد مطالبات مردم همدان در خصوص لیتیوم جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
محمدهادی احمدی در گفت‌وگو با هگمتانه اظهار کرد: لیتیوم همدان فعلا در حد گواهی کشف است و شرکت‌هایی که دارای گواهی کشف هستند رایزنی‌هایی را در خصوص فرآوری این محصول دارند تا سرمایه‌گذاری وارد کار شود.
وی با اشاره به اینکه فعلا سرمایه‌گذارانی از سوی مکتشفین این معدن معرفی نشده است، در ادامه در خصوص دلیل عدم ورود سرمایه‌گذار گفت: مشکلاتی وجود دارد و فن‌آوری لازم در خصوص ماده معدنی لیتیوم در کشور وجود ندارد.
معاون صنعت، معدن و تجارت استان همدان عنوان کرد: نبود فن‌آوری باعث شده با کشورهای خارجی مانند چین و کانادا مذاکره شود تا بتوان از این طریق فن‌آوری را وارد کشور کرد، یا اینکه استفاده از فرایندهای دیگری مورد توجه است که می‌طلبد مجدد از سوی شرکت‌ها پیگیری لازم صورت گیرد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/62136