کد خبر : 58469
تاریخ : 1402/12/9
گروه خبری : خبر همدان

سرریز آب از سازه‌های آبخیزداری همدان


هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بارش برف و باران در 10 روز گذشته موجب افزایش روان آب‌های جاری و سرریز شدن آب از سازه‌های آبخیزداری این استان شد.
به گزارش هگمتانه، محمدمهدی آرتیمانی روز سه شنبه افزود: بر اساس آخرین آمار، استان همدان دارای 24 هزار سازه بزرگ و کوچک است که بارندگی‌های اخیر موجب آب‌گیری درصد بالایی از این سازه‌ها و سرریز شدن آب در بیش از 30 درصد آنها شده است.
وی بیان کرد: آب در بیشتر سازه‌های آبخیزداری فامنین سرریز شده است همچنین در سایر شهرستان‌ها شاهد افزایش ارتفاع آب پشت سازه‌ها و یا آب‌گیری کامل آنها هستیم.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: میزان کنترل رواناب در استان همدان به ازای هر هکتار 270 مترمکعب و استحصال آن 80 مترمکعب در هکتار است.
آرتیمانی گفت: بارندگی و آب‌گیری سازه‌های آبخیزداری فوایدی همچون نفوذ تدریجی آب در بطن خاک و جبران بیلان منفی، غنی شدن ذخایر و منابع آبی زیرزمینی، افزایش سرعت نفوذ آب، جمع آوری رسوبات خاک و جلوگیری از بروز خسارت به تاسیسات از جمله سدهای مخزنی ناشی از افزایش ورود رسوبات، به همراه دارد.
وی اظهار کرد: بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی این استان مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است که در 351 هزار و 500 هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفته و 795 هزار هکتار در دست مطالعه است.
به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در 100 هزار هکتار با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) قرارداد منعقد شده که اجرای آن مستلزم تخصیص به موقع اعتبارات است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/58469