کد خبر : 57981
تاریخ : 1402/11/24
گروه خبری : ورزش

بهشت گمشده پیست اسکی همدان را دریابیم


هگمتانه، گروه ورزش: متأسفانه آنقدر از جاذبه‌های پیست اسکی همدان غافل شدیم.
همدانی که از قدیم الایام به‌عنوان سرزمین چشمه‌های فراوان معروف بود و از اواسط آبان ماه تقریبا برف و باران بیداد می‌کرد بطوریکه روند بارش‌ها تا اردیبهشت ماه ادامه داشت و در خردادماه و حتی اوایل تیرماه منظره کوهستان الوند تبدیل به دشتی جذاب می‌شد که یک طرف آن پراز برف و سمت دیگر سرسبز بود.
افزون بر مطلب فوق باید اشاره کرد که همدان با کوه الوند و کوچه باغ‌های سرسبزش زبانزد خاص و عام بود،همدانی‌ها تا خردادماه حتی از گز گز سرما در امان نبودند و اندک اندک که کوله بار برف نشسته بر کوه و دشت و شهر و خیابان آب می‌شد چشمه‌ها قل قل کنان به راه می‌افتادند و بانوان همدانی چادر چاقچون می‌کردند ودر اولین فرصت خودرا به چشمه‌ها می‌رساندند ودر یک دورهمی دوستانه هم دیداری تازه می‌شد و هم لباس‌ها و حتی ظرف وظروف خود را با آب فراوان شستشو می‌دادند.
هزار هزار حیف و صد هزار دریغ که کم کم با بی‌تدبیری و عدم مدیریت تخصصی و دلسوزانه تمام رویاها به کابوس همیشگی تبدیل شد و آب چشمه‌ها و قنات‌ها خشک شد و اقلیم خوش آب و هوای همدان دیگر رنگ گذشته را به‌ خود ندید.
بگذریم اصل مطلب در مورد جاذبه‌های گردشگری زمستانه در همدان بود که در این میان پیست اسکی همدان در این چندین دهه می‌توانست جاذبه گردشگری مثال زدنی را ایجاد کند که متأسفانه با عدم بارش برف این بهشت زیبای زمستانه نتوانست خودی نشان دهد و طنازانه خوش بدرخشد.
یک نفر را پیداکنید که اسکی روی برف را دوست نداشته باشد محال است،شاهد این ماجرا اسکی بازان و گردشگرانی هستند که از اقصی نقاط جهان به ایالت آلاسکا سفر می‌کنند آن هم اسکی بازان فوق حرفه‌ای که برای اسکی تورینگ و هلی اسکی در این ایالت مستقر می‌شوند.
بنظر نمی‌رسد برف میانگین 16 متری در طی 33 سال گذشته در الاسکا برای ماندن پیست‌ها در وضعیتی عالی و فعال بودن آف پیست‌ها در تمام فصل کافی باشد و علاوه بران کوه‌های این منطقه فضای بسیار بازی دارند با رمپ‌های متعدد عالی و سطوح بدون مانع عریض و همچنین مناطق درختی که البته رفتن به آن‌ها توصیه نمی‌شود، اسکی کارهای مبتدی در پیست‌های تجهیز شده با نظارت مربی‌های مجرب و حرفه‌ای می‌توانند اسکی کنند.
سوالی که در اینجا مطرح است پیست اسکی همدان با تمام جاذبه‌ها نمی‌توانست لااقل نصف پیست اسکی آلاسکا جاذبه داشته باشد؟که با سرآمدی در اسکی،اسکی بازان و گردشگران بسیاری را بسوی خود جلب کند و گردشگری همدان فقط به فصول گرم ختم نشود؟!کاش این بهشت زمستانه را تا بیشتراز این حاله‌ای از غفلت گم نشده پیدا کنیم و با تجهیز جاذبه‌های و امکانات بیشتر گردشگری زمستانه را بیشتراز این معطل بی تدبیری‌ها نگذاریم البته اگر شانس بزند و کوله باری از برف در این کهن شهر ایران زمین نقش ببندد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/57981