کد خبر : 55195
تاریخ : 1402/8/30
گروه خبری : خبر همدان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همدان خبر داد:

تا پایان سال تمام ایرانی‌ها فقط با کارت ملی عضو کتابخانه می‌شوند

کتابخانه مرکزی همدان بازطراحی می‌شود




هگمتانه، گروه خبر همدان: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همدان خبر داد: تا پایان سال تمام ایرانی‌ها فقط با کارت ملی عضو کتابخانه می‌شوند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، مهدی رمضانی در نشست خبری با بیان اینکه مراجعه به کتاب باید دغدغه و مسأله اصلی مردم باشد، در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه در خصوص اینکه علی‌رغم اشتیاق متولیان امر به کتاب خوان کردن جمعیت بالاتری از مردم چرا روند عضویت و استفاده از کتابخانه‌های مختلف ساده‌تر نمی‌شود، گفت: ایده‌ای که ما به دنبال اجرایی کردن آن تا پایان سال هستیم این است که تمام مردم ایران با کارت ملی و درواقع کد ملی خود و بدون طی هیچ‌گونه فرایند اضافه‌ای بتوانند عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی شوند.
رمضانی همچنین به موضوع گسترش خدمات در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: امکان ارائه بیش از 60 خدمت در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.
وی همچنین به طراحی کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به عنوان یک نمونه عالی در این خصوص اشاره کرد و با اعلام این خبر که کتابخانه مرکزی همدان هم بازطراحی خواهد شد گفت: بازطراحی این کتابخانه در دست مطالعه است و به زودی با تکمیل این کتابخانه ارائه خدمات متنوع به اعضا انجام می‌شود.
رمضانی با تأکید بر اینکه گروه هدف ما در پیش‌برد مسائل مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی گروه کودک و نوجوان هستند، گفت:‌ کتاب‌خوان شدن کودکان ما هم در گرو پیوند مدارس به کتابخانه‌های عمومی است.
وی افزود: در این راستا و طبق تأکیدات استاندار همدان به دنیال ایجاد زنگ کتاب‌خوانی در مدارس هستیم که امیدواریم استان همدان به عنوان یک استان فرهنگی در این زمینه پیشرو باشد.
رمضانی همچنین به مشکلات کتاب‌خوانی و وضعیت نامناسب کتابخانه‌های مدارس اشاره کرد و افزود: فضا برای همکاری ما با مدارس دشوار است و پست کتاب‌دار هم حذف شده است که ضربه اصلی را به این حوزه زده است.
رمضانی همچنین در ادامه سخنان خود به وضعیت سرانه مطالعه در کشور اشاره و اظهار کرد: اوضاع کتاب‌خوانی و سرانه مطالعه در کشور آن طور که می‌گویند هم بد نیست و مردم ما مردم کتاب‌نخوانی نیستند.
وی ادامه داد: ‌سرانه مطالعه شاخص و معیار درستی ندارد و آخرین رقمی که در این خصوص ارائه شده است 33 دقیقه است که توسط مرکز پژوهش‌های صداوسیما ارائه شده است.
رمضانی افزود: هیچ شاخه‌ای از شعب فرهنگی به اندازه کتاب گردش مالی ندارد و این مبین این است که مردم ما برای کتاب هزینه می‌کنند.
وی گفت: طبق آمارها خانواده‌ها انگیزه و انرژی بیشتری برای کتاب‌خوان کردن فرزندان خود داشته و در این زمینه نسبت به سیستم آموزشی عملکرد بهتری دارند.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود:‌ در کشور 12 میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که از این تعداد سه میلیون نفر عضو فعال هستند و به صورت میانگین 200 هزار امانت کتاب در ماه در سطح کشور ثبت می‌شود.
وی در ادامه به وضعیت کتابخانه‌های روستایی اشاره کرد و افزود: کتابخانه‌های روستایی در روستاهای با جمعیت بالای 2 هزار و 500 نفر احداث می‌شود که در حال حاضر هزار و 400 روستا با این ویژگی وجود دارد که نیمی از آنها کتابخانه دارند.
رمضانی افزود: در روستاهایی با جمعیت کمتر و جمعیت عشایری خدمت‌رسانی از طریق کتابخانه سیار انجام می‌شود که در این حوزه نیز 50 درصد رشد داشته‌ایم.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/55195