کد خبر : 55149
تاریخ : 1402/8/29
گروه خبری : خبر همدان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

جامعه فراگیر کتاب‌خوان را محقق کنیم



هگمتانه، گروه خبر همدان: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ایران را در حوزه شبکه کتابخانه‌ای جزو کشورهای پیشرو دانست و گفت: در این زمینه در فهرست 20 کشور اول در شبکه‌سازی قرار داریم.
به گزارش هگمتانه، مهدی رمضانی پیش از ظهر دیروز در همایش انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی همدان خیران کتاب را سرمایه‌گذاران فرهنگی عنوان کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: باید مدارس را درگیر کتاب و کتاب خوانی کنیم‌ و سن مطالعه را به صفر سال برسانیم.
وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت به مقوله فراگیر شدن فرهنگ مطالعه از تحقق مصوبات خوبی در این زمینه سخن به میان آورد و تأکید کرد: توجه عملی در کشور به موضوع کتاب توسط دولت سیزدهم زبانزد است.
رمضانی در بخش دیگری از سخنانش نگاه استاندار همدان را فرهنگی، اثرگذار و همراه دانست و تصریح کرد: پایه فعالیت‌های استان همدان فرهنگی است و این مهم را در عمل ثابت کرده، نه اینکه نگاه به آن زینتی باشد که این مسیر فرهنگی بسیار امیدوارکننده است.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سخنانش، ایران اسلامی را در حوزه شبکه کتابخانه‌ای جزو کشورهای پیشرو دانست و تصریح کرد: در این زمینه در فهرست 20 کشور اول در شبکه‌سازی قرار داریم.
وی با بیان اینکه مردم ما مردم کتاب‌نخوانی نیستند هر چند باید بیشتر کتاب خوان شوند تصریح کرد: برخلاف دیدگاه برخی فضای فرهنگی کشور ضد مطالعه نیست، البته باید فضای فرهنگی در این خصوص تقویت شود و جامعه را به چشم‌انداز تاریخی مد نظر رهبری که با آن فاصله داریم، نزدیک کنیم.
وی با بیان اینکه باید جامعه فراگیر کتاب‌خوان را محقق کنیم در ادامه همدان را استانی پیشرو و نمونه در حوزه کتاب و کتاب خوانی عنوان کرد و از بازطراحی خدمات کتابخانه‌ای در استان و کمک برای به‌روزرسانی در این زمینه خبر داد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان یادی از شهدای مظلوم غزه کرد و با بیان اینکه خوی مسلمانی ما دفاع از مظلوم است تصریح کرد: به طور حتم جبهه حق پیروز خواهد شد.
استاندار همدان نیز گفت: باید زنگ یا ساعت کتاب خوانی در مدرسه داشته باشیم، تأکید می‌کنم در یک ارتباط بین آموزش و پرورش و کتابخانه‌ها این موضوع در استان پیگیری شود تا زنگ کتاب‌ و کتاب‌خوانی به شکل ساختاری ایجاد شود.
علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: مجموعه کتابخانه‌ها در حوزه ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی اقدامات خوبی انجام داده است.
وی با بیان اینکه وظیفه دینی، ملی و سازمانی ما توجه به مقوله کتاب است در ادامه از اهمیت قلم در قرآن سخن به میان آورد و افزود: خداوند متعال به قلم و آنچه می‌نویسد قسم خورده، از همین رو قرآن بالاترین کتاب و نسخه نجات‌بخش بشریت است.
استاندار همدان کتاب را وسیله‌ای برای انتقال دیدگاه‌ها و تجربیات و ماندگارترین اثر در حوزه تفکر و تعقل دانست و با بیان اینکه انقلا‌ب ما یک انقلاب فرهنگی بود تصریح کرد: اهتمام ویژه‌ رهبری نیز نسبت به کتاب و کتاب خوانی نشان از اهمیت این موضوع دارد به طوری که ایشان در عرصه کتاب و کتاب خوانی جزو کتاب خوانان تراز اول کشور هستند و در نمایشگاه‌های کتاب حضور مستمر دارند.
وی بیان کرد: حضرت آقا کتاب‌های جدید را مطالعه می‌کنند و به نام ناشران و نویسندگان را می‌شناسند از همین رو کتاب در جامعه منشا بسیار اثربخشی است.
استاندار همدان با اشاره به اینکه برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب خوانی باید از مدرسه و از مقطع پیش‌دبستانی شروع کرد اظهار کرد: فرهنگ کتابخانه و خواندن کتاب باید از سنین کودکی شروع کرد و باید با دقت نظر این مهم را در اولویت قرار دهیم.
وی یادآور شد: باید زنگ یا ساعت کتاب خوانی در مدرسه داشته باشیم، به طوری که تأکید می‌کنم در یک ارتباط بین آموزش و پرورش و کتابخانه‌ها این موضوع در استان پیگیری شود تا زنگ کتاب‌ و کتاب خوانی به شکل ساختاری ایجاد شود.
به نقل از فارس، قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه از سنین کودکی که کودکان شوق و شور دارند این فرهنگ نهادینه شود‌ گفت: در راستای کتاب خوانی در زندان‌ها نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع در استان شده است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/55149