کد خبر : 54520
تاریخ : 1402/8/13
گروه خبری : خبر همدان

مدیر منطقه یک شهرداری همدان:

توسعه فضای سبز با مصرف بهینه آب

کارگذاری مخزن 30 هزار لیتری در محوطه میدان آرامگاه بوعلی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی




هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیر منطقه یک شهرداری همدان از توسعه فضای سبز در این منطقه با مصرف بهینه آب خبر داد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، شهرداری منطقه یک همدان برای گسترش و نگهداری از فضای سبز و پارک‌ها طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد که علاوه بر ایجاد طراوت و هوای مطبوع و پاک، باعث می‌شود شهروندان اوقاتی را در بیرون از منزل و در این فضا‌ها در کنار خانواده سپری کنند.
رشد جمعیت شهرها به نوبه خود مسائلی همچون ترافیک، سر و صدا، افزایش کارگاه‌های صنعتی و... را همراه داشته و از این رو یکی از راهکارها برای حل مسائل زیست محیطی و تبدیل هر چه بهتر محیط شهر به محلی قابل زیست برای شهروندان، ایجاد فضای سبز شهری، به ویژه ایجاد پارک‌های درون شهری است.
از این رو شهرداری منطقه یک همدان در راستای توسعه فضای سبز شهری توانسته حجم وسیعی از پارک‌ها و بوستان‌ها را در شهر ایجاد کند.
دسترسی عادلانه به فضای سبز و حفظ و نگهداری آن از مؤلفه‌های اساسی در توسعه پایدار و عدالت اجتماعی است و از این رو با افزایش هرچه بیشتر فضای سبز می‌توان به دنبال تقویت این هدف مهم بود.
به عنوان مثال با اتمام طرح پیاده روسازی بلوار ارم شاهد رغبت و علاقه بسیار شهروندان به پیاده روی خانوادگی در این منطقه خوش آب و هوای شهر هستیم.
سایر اقداماتی که شهرداری منطقه یک برای توسعه فضای سبز و پارک‌ها کرده است شامل طرح‌هایی است که پیشرفت‌های خوبی دارند که از آن جمله می‌توان به اجرای سامانه آبیاری مکانیزه در منطقه یک، ترمیم و بهسازی پارک‌های منطقه، ترمیم محوطه و مسیر گنجنامه اشاره کرد.
همچنین تکمیل پارک سعیدیه، پارک شهید قهرمان، ترمیم و بهسازی پارک‌های منطقه، پارک کمال آباد و اجرای آب‌نمای پارک مصلی، از جمله دیگر برنامه‌های شهرداری منطقه یک برای گسترش و یا حفظ و نگهداری از پارک‌ها و فضای سبز بوده است.
همچنین در ایام فصل سرد و روزهای برفی نیز این شهرداری با تکان دادن درختان برای این که برف‌ها موجب شکستن شاخه‌ها نشوند و تشویق شهروندان در این مورد در تلاش است تا از درختان و فضای سبز نهایت مواظبت و نگهداری را به عمل آورد.
آبیاری مکانیزه و هوشمند فضای سبز منطقه یک با جای‌گذاری مخازن آب زیر زمینی
در بخش نگهداری و آبیاری از فضای سبز و پارک‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته است که در این مورد مدیر منطقه یک شهرداری همدان گفت: در چهارمین هفته از خرداد ماه عملیات خاک برداری، احداث و جای‌گذاری مخزن آب زیرزمینی فضای سبز میدان آرامگاه بوعلی انجام شد.
مرتضی حضرت زاده با بیان اینکه طی سالیان اخیر مشکل کمبود آب در شهر همدان به طور جد احساس می‌شود، عنوان کرد: با استفاده بهینه از منابع آبی می‌توان تا حدود زیادی از ادامه دار شدن این مشکل جلوگیری کرد و این مهم به عنوان یک وظیفه بر روی دوش تمامی شهروندان همدانی است.
حضرت زاده افزود: شهرداری منطقه یک با هدف بهینه سازی هرچه بیشتر منابع آبی، افزایش سرانه فضای سبز و محیط زیست اقدام به احداث مخزنی 30 هزار لیتری در محوطه میدان آرامگاه بوعلی سینا کرده است که این مخزن با توجه به مطالعات مکان سنجی به صورتی طراحی شده است تا بیشترین حجم ورودی آب‌های سطحی را داشته باشد.
مدیر منطقه یک شهرداری همدان همچنین یکی از معضلاتی را که خودروهای تانکر آب هنگام آبیاری ایجاد می‌کردند ایجاد ترافیک در میدان آرامگاه بوعلی دانست که با اجرای این پروژه از بار ترافیکی این میدان کاسته می‌شود.
حضرت زاده با بیان اینکه شهرداری منطقه یک برنامه‌ریزی‌های منظمی برای توسعه هرچه بیشتر فضای سبز با مصرف بهینه آب دارد عنوان کرد: این مخزن یازدهمین مخزن آبی است که در سالیان اخیر کار گذاشته می‌شود و قطعا با انجام کارهای کارشناسی در دیگر پارک‌های منطقه یک این پروژه ادامه خواهد داشت.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/54520