کد خبر : 54479
تاریخ : 1402/8/11
گروه خبری : خبر همدان

با وجود هجوم تحصیل‌کرده‌های بیکار

فعالان اقتصادی در جستجوی نیروی کار ماهر

تأکید معاون استاندار همدان: آموزش‌های مهارتی بر اساس نیاز بازار باشد




هگمتانه، گروه خبر همدان: روز گذشته شورای مهارت استان همدان برگزار شد و در این شورا مطرح شد که علی‌رغم هجوم تحصیل‌کرده‌های بیکار، فعالان اقتصادی در جستجوی نیروی کار ماهر هستند.
به گزارش‌ هگمتانه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان روز چهارشنبه در سومین نشست شورای مهارت استان همدان، با تأکید بر به روز رسانی آموزش‌های مهارتی گفت: مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باید بر اساس نیاز بازار ارائه شود در غیر این صورت اگر مهارتی منجر به اشتغال نشود باید از سیاست‌های فنی و حرفه‌ای حذف شود.
سیدمجتبی حسینی اظهار کرد: دستگاه‌ها در مهارت آموزی مشارکت کنند که در این راستا تکالیف و تعهداتی پیش‌بینی و تعیین و اجرای آنها پیگیری شود.
وی ادامه داد: یکی از ضرورت‌ها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی، آموزش مهارت‌های لازم به سرمایه انسانی است که در راستای افزایش توانایی‌های دانشی و مهارتی و ارتقای قدرت درک افراد برای انجام کار در محدوده وظایف شغلی توسط دستگاه‌های مربوطه ارائه می‌شود.
حسینی با تأکید بر اینکه مهارت آموزی منجر به اشتغال پایدار و کاهش آسیب‌های اجتماعی شود گفت: اعضای شورای مهارت در افزایش آسیب‌های اجتماعی استان سهیم و پاسخ‌گو هستند و باید تحولی ایجاد شود که تأثیر آموزش‌های مهارتی در جامعه هدف مشهود و قابل اندازه گیری باشد و بتوانیم بسنجیم چند درصد افراد شاغل شدند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: درس کارآفرینی به صورت اختیاری با همکاری کارشناسان صنعت و کارآفرینان در دانشگاه‌ها تدریس شود.
حسینی ادامه داد: پرداخت تسهیلات مشاغل در اقشار مختلف بررسی و عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی با جدیت پیگیری‌ می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان نیز در این نشست یادآور شد: این اداره کل در بیست و ششمین جشنواره شهید رجایی در فرآیند ارزیابی عملکرد سال 1401 بین دستگاه‌های اجرایی شرکت کننده در گروه فرهنگی، علمی و آموزشی به عنوان دستگاه برتر انتخاب شد.
وهب مختاران از راه‌اندازی پنج کارگاه جدید گوهرتراشی، کنترل صنعتی و چرم در مرکز خواهران، کارگاه فناوری هوایی و چرم برادران، مرکز تولیدی چرم دانشگاه آزاد اسلامی و برق کنترل صنعتی خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها با مساعدت استاندار و اختصاص بودجه سفر رئیس جمهور قابل افتتاح است.
وی ادامه داد: در سال جاری با همکاری اداره کل صمت استان تعداد هزار و 120 نفر در رشته چله کشی فرش آموزش دیدند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: تفاهم نامه صمت در راستای توانمندسازی قالی بافان استان، تفاهم نامه با بهزیستی و نظام پرستاری در راستای مراقبت از سالمندان به منظور ارتقا مهارت و توانمندی‌های مددجویان اداره کل بهزیستی شامل زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته در استان در این اداره کل منعقد شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان نیز گفت: امروز در فضای منابع انسانی و مهارتی با نوعی ناترازی در ورود به کارهای مشترک مواجه هستیم.
یوسف شعبانی ادامه داد: در مراکز علمی این مشکل است که دروس مهارت محور نیست و براساس نیازسنجی بازار نیست و همچنین در مراکز مهارتی نیاز به منابع انسانی احساس می‌شود و فعالان اقتصادی به نیروی کار ماهر نیاز دارند.
وی با تأکید بر اینکه هدف دستگاه‌های اجرایی در مهارت محور بودن نیروهای کار باشد گفت: طرح‌های تابستانی آموزشی با هدف بلند مدت برنامه‌ریزی و ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی متمرکز شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: امروز در استان با هجوم تحصیل کرده‌های بیکار مواجهیم و از طرفی تولیدکننده برای تقاضای نیروی کار ماهر مراجعه می‌کند.
به نقل از ایرنا، شعبانی افزود: با برنامه‌ریزی در راستای حضور نیروی تحصیل کرده در زنجیره تولید به صورت بهینه از منابع انسانی استفاده می‌شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/54479