کد خبر : 52894
تاریخ : 1402/6/28
گروه خبری : خبر همدان

سید‌رضا موسوی، رئیس ستاد مردمی خدمت‌گزاران اربعین همدان:

موکب‌های همدان تمام‌مردمی بودند



هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس ستاد مردمی خدمت گزاران اربعین استان همدان با تأکید بر اینکه 150 موکبی که در مسیرهای رفت و برگشت استان مستقر بودند تمام‌مردمی بودند گفت: تعداد زائران نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشت.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، سید‌رضا موسوی رئیس ستاد مردمی خدمت گزاران اربعین استان همدان عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران با تأکید بر این موضوع که تمام موکب‌ها و یا ایستگاه‌های صلواتی که در داخل استان همدان برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین برپا می‌شود همه مردمی است، گفت: یک فرد یک سال تمام پول ذخیره می‌کند و یا حتی خودرو زیر پای خود را می‌فروشد تا نگذارد چراغ این خیمه خاموش بشود.
وی تصریح کرد: هیچ کدام از موکب‌ها از هیچ دستگاه اجرایی و دولتی کمکی نگرفته است و متأسفانه برخی دوستان کم لطفی می‌کنند و می‌گویند این چند موکب متعلق به فلان دستگاه و اداره است، که اینطور نیست و تمام موکب‌ها مردمی است و مردم پای کار آمدند. موسوی در ادامه اضافه کرد: ستاد مردمی خدمت گزاران اربعین در سال اول با هشت موکب کار را شروع کرد که هر ساله به تعداد موکب‌ها اضافه شد تا اینکه امسال به 150 موکب رسید و سی موکب نسبت به سال قبل بیشتر بود.
وی با بیان این جمله که این چیزی که دیده‌اید ویترین کار است، اظهار کرد: 7 تا 10 هزار خادم به میل خود در موکب‌ها خدمت می‌کنند و علاوه بر این نیز بانوانی در منزل کار می‌کنند.
موسوی عنوان کرد: در نهایت هفتاد هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای خدمت‌رسانی به زائران کار می‌کنند که امیدواریم روزی برسد که در هر 50 متر یک موکب ببینیم.
موسوی بیان کرد: استان همدان سر مسیر 17 استان است که از پنج ورودی آن زائران وارد استان می‌شوند که یکی از مسیرها کبودراهنگ است، رزن دیگری و بخشی از بزرگراه ساوه وارد شده و بخشی از قهاوند و بخشی از ملایر وارد استان می‌شوند و به سمت اسدآباد می‌روند و مسیر دیگری داریم که بخش دیگری که از استان‌های دیگر می‌آیند از مسیر نهاوند خارج می‌شوند و این 150 موکب در مسیر رفت و برگشت دایر بودند.
وی با بیان اینکه موکب‌ها حدود 15 روز قبل از اربعین برپا شدند، ابراز کرد: تا چهار روز بعد از اربعین خدمت‌رسانی انجام می‌گرفت و این کار جهادی بزرگ باعث شد که ما کمترین آسیب‌ها را داشته باشیم زیرا محلی برای استراحت زائر بود.
موسوی عنوان کرد: موکب‌ها سه وعده غذای گرم و میان وعده داشتند و خدماتی‌چون درمانی، بهداشت، امداد خودرو، حتی آرایشگاه و استحمام در اختیار زائر قرار می‌گرفت.
موسوی با اشاره به اینکه تلفن امداد زائر به شماره 3138 فعال بود، گفت: امسال دو میلیون و 170 زائر وارد استان شدند و دو میلیون و 217 هزار خارج شدند که 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش زائر داشتیم و یکی از افتخارات بزرگی است که شامل استان شده است.
وی افزود: یکی از افتخارات ما این بود که امسال برای اطفال کار شد و بسته‌های فرهنگی به آنها می‌دادند و از دستگاه‌های اجرایی نیز تشکر می‌کنم.
موسوی در ادامه گفت: دو سال بعد از اینکه ستاد مردمی اربعین کار خود را آغاز کرد ستاد اربعین دولت نیز تشکیل شد که ستاد مردمی نیز عضو آن است و در تهیه زیرساخت‌ها به موکب‌ها کمک می‌کند.
این مسؤول با بیان اینکه در حالی که استان همدان جزء استان‌های هدف است، جزء استان‌های معین نیز قرار گرفته است، تصریح کرد: هر فردی که ادعا دارد از سوی دستگاه دولتی به موکب و ستاد مردمی یک دانه برنج به صورت رایگان تخصیص داده شده است هر جا خواست من در این مورد مناظره می‌کنم و در هر مقامی که باشد حاضرم پاسخ او را در این مورد بدهم.
موسوی بیان کرد: چیزی در حدود دو میلیون نفر طبق آمار راهداری و تأیید پلیس راه سر این سفره نشستند، ولی اینکه اداره‌ای بخواهد بگوید کمک کرده است، اینطور نیست.
وی در پایان سخنانش به نبود نذر فرهنگی اشاره کرد و گفت: نذورات پول مردم است و ما امانت دار مردمیم و نمی‌توانیم پول مردم را برای خرید پوستر یا بسته فرهنگی خرج کنیم چون نیت‌ها بیشتر خوراکی است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/52894