کد خبر : 48961
تاریخ : 1402/3/4
گروه خبری : خبر همدان

همه ظرفیت‌ها برای ثبت جهانی هگمتانه

قدردانی از خدمات شهرداری همدان برای هگمتانه

هگمتانه، گروه خبر همدان: عصر سه‌شنبه مسؤولان همدان برای بررسی روند ثبت جهانی هگمتانه گرد هم آمدند و در این نشست از خدمات شهرداری همدان برای هگمتانه قدردانی شد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه صد و هشتاد و هفتمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان با هدف تمهید مقدمات ثبت جهانی هگمتانه در تپه‌ باستانی هگمتانه با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همدان، شهردار همدان، مدیرکل میراث فرهنگی استان، معاون فرماندار همدان و مدیران شهرداری برگزار شد.

  مسگریان: قدم‌های مهم شورا و شهرداری برای ثبت جهانی هگمتانه
محمود مسگریان رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر با اشاره به اینکه امیدواریم در استان همدان برای نخستین بار اتفاق مهمی بیفتد و تپه تاریخی هگمتانه ثبت جهانی شود گفت: قطعا شورای شهر و شهرداری در جهت تسهیل این امر قدم‌های مهمی برمی‌دارند، وظیفه هر اداره و سازمانی است که تلاش کنند این مهم محقق شود.

  محمدیان‌منصور: میدان اکباتان مهمترین مانع ثبت جهانی
مدیر پایگاه باستانی «هگمتانه» نیز با بیان اینکه این روزها ارتباط بین شهرداری و میراث فرهنگی باعث خوشحالی است و امیدوارم این همدلی تبدیل به عادت شود اظهار کرد: به دنبال این هستیم که از 5 میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی که طبق آمار سال 98 وارد کشور شدند، سهم بیشتری داشته باشیم که متأسفانه تنها سهم ما 18 هزار نفر بوده است.
صاحب محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه از 70 هکتار از اراضی که قرار است ثبت جهانی شود 35 هکتار در اختیار میراث فرهنگی است و 45 هکتار در اختیار شهرداری و سهم این سازمان بیشتر است گفت: طبق انتظاری که داشتیم آقای شهردار قول داد که هزینه کارگاه‌های کاووش هگمتانه را هم پرداخت کند تا موقع حضور ارزیاب حداقل یک کارگاه فعال شود.
محمدیان منصور با اشاره به اینکه دو معیار مهم در ثبت جهانی هگمتانه از سوی یونسکو مورد توجه است که یکی نبوغ مهندسی است اضافه کرد: از بین 6 معیار یونسکو باید یک معیار باشد تا اثر ارسال شود و مورد تأیید قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه 26 اثر ثبت جهانی در کشور موجود است و ایران رتبه نهم ثبت جهانی را دارد خاطرنشان کرد: اگر هگمتانه ثبت جهانی نشود ایران از میان 10 کشور اول خارج می‌شود و موقعیت خوبی را از دست خواهیم داد. وی میدان اکباتان را مهمترین مانع برای ثبت جهانی دانست و افزود: باید این میدان برداشته شود و مشکل ترافیک حل شود، طبقاتی هم که ارتفاع غیرمجاز ندارند باید حذف شوند.
محمدیان منصور با اشاره به اینکه این طبقات خوشبختانه متعلق به دولت است که نمونه آن به حوزه هنری برمی‌گردد اضافه کرد: موانع زیادی برای ثبت هگمتانه وجود دارد و بازار آشفته است و باید اصلاح‌هایی صورت گیرد.
وی افزود: خوشبختانه از سوی مدیریت شهری اقدامات خوبی صورت می‌گیرد، برای نمونه 6.5 میلیارد تومان برای بازگشایی معبر باستان هزینه شده است.

   رویداد ثبت جهانی مدیون شهرداری است
مدیر پایگاه باستانی «هگمتانه» با اشاره به اینکه اتفاق مهمی است که بخواهیم ترافیک را حذف کنیم و معاون امور زیربنایی شهرداری تلاش‌های زیادی در این زمینه دارد و جداره‌سازی‌ پیاده‌راه بوعلی نیز به خوبی انجام شده است خاطرنشان کرد: اگر کارهایی که شهرداری سال 96 در مورد پیاده‌راه سازی در معبر اکباتان و بوعلی انجام داده را آغاز نمی‌کرد نمی‌توانستیم محدوده ثبت جهانی را تا آرامگاه ببریم و این رویداد را مدیون شهرداری هستیم و درواقع شهر ما مدیون شهرداری است.
وی گفت: اعتباری برای جداره‌سازی اکباتان اختصاص یافته است که اهالی خواسته‌ای دارند و اینکه از اواخر پیاده‌راه کار آغاز شود تا مانند اقدامات قبلی اوایل شروع نشود و اواخر بماند.

  حسینی: بالغ بر 250 میلیارد تومان در حوزه گردشگری هزینه خواهیم داشت
سید مسعود حسینی شهردار همدان نیز بیان کرد: دو سال پیش در آغاز مدیریت شهری و شورای شهر ششم شاهد اتفاقاتی در خصوص خانه‌های واجد ارزش بودیم و مدیران شهری هم با توجه به اختلافاتی که بود پاسکاری‌هایی به یکدیگر داشتند و دنبال مقصر بودند و در این بین خانه‌های واجد ارزش همدان از بین می‌رفت.
شهردار همدان با بیان اینکه بعد از آن، اتاق مشترک بین شهرداری و میراث فرهنگی رقم خورد که باید قدردان تلاش‌های مدیرکل سابق میراث فرهنگی باشیم گفت: با شکل‌گیری اتاق مشترک همکاری‌های بین دو دستگاه میراث و شهرداری اتفاق افتاد و امروز با انتساب آقای علیزاده به سمت مدیرکلی مجموعه میراث فرهنگی این گام محکم‌تر و همدلی و هم‌افزایی خیلی بهتر انجام می‌شود.
شهردار همدان با اشاره به اینکه در ثبت جهانی هگمتانه و مجموعه گردشگری یک چهار ضلعی را شاهد هستیم گفت: تشکیل ستاد گردشگری در شهرداری اتفاق خوبی است، یک هماهنگی خوبی هم بین واحدهای مختلف شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط در شهر صورت گرفته و این روند تسهیل‌گری را رقم می‌زند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اتفاق نظر با شورای اسلامی شهر همدان و به خصوص کمیسیون گردشگری آن وجود دارد و قدردان زحمات این کمیسیون هستیم افزود: این هم‌افزایی برای ثبت جهانی را می‌توان به تمام مجموعه فعالیت‌های موجود تسری داد.
حسینی با اشاره به اینکه نتایج موجود در حوزه ثبت جهانی حاصل همدلی است عنوان کرد: دومین محور توسعه استان گردشگری است و محور اول کشاورزی است، با کم آبی حرف زیادی برای گفتن در حوزه کشاورزی نداریم پس یکی از مهمترین راه‌های رونق، توجه به گردشگری است.
شهردار همدان با بیان اینکه اقدامات شورای شهر و شهرداری در خصوص تعریف بودجه در این راستا حائز اهمیت بود خاطرنشان کرد: بالغ بر 250 میلیارد تومان در حوزه گردشگری هزینه خواهیم داشت و برنامه‌های بسیار خوبی اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه گذر فرهنگی آغاز شده که اقدام مهمی است گفت: ساختمان خانه پوستی زاده به ظرفیت گردشگری اضافه می‌شود و قرار است ساختمان اداری میراث فرهنگی هم به ظرفیت گردشگری اضافه شود.
حسینی از آغاز پروژه احیا محله کبابیان خبر داد و گفت: از شهرداری منطقه دو قدردانی می‌کنیم که آغاز کننده این حرکت بود. زیبایی جداره‌سازی پیاده‌راه بوعلی چشم نواز بوده و مردم استقبال خوبی از این پروژه داشتند که امیدواریم در سطح تمام پیاده‌راه‌ها اتفاق بیفتد.

  خیابان شهدا تا سرگذر پیاده‌راه می‌شود
وی با بیان اینکه خیابان شهدا تا سرگذر پیاده‌راه می‌شود افزود: تملک واحدهای واجد ارزش در دستور کار است و طرح خوبی هم در حوزه بازار تعریف شده که شرکت عمارت خورشید ورود داشته و طرح بسیار زیبایی را قرار است اجرایی کند که مذاکرات لازم در این زمینه انجام شده است.
شهردار همدان با بیان اینکه کار در این بخش از سوی شهرداری آغاز می‌شود و امیدواریم میراث فرهنگی هم بودجه‌ای را تعریف کند گفت: شهرداری منطقه یک جداره‌سازی سمت راست بوعلی را آغاز کرده و سازمان عمران شهرداری نیز در حوزه گردشگری فعال است.
وی با تأکید به اینکه روایتگری در هر حوزه‌ای از جمله میراث فرهنگی و گردشگری حلقه مفقوده است و در حوزه اقناع‌سازی مردم و روایتگری و تصویرسازی در حوزه گردشگری اقدامات ویژه‌ای خواهیم داشت افزود: کار سایت موزه انجام شده و ضعف موجود در این بخش نیز روایتگری است.

  معصوم‌علیزاده:  آغاز 23 پروژه برای مرمت در همدان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز اظهار کرد: قدردان همکاری شهردار همدان و معاونان وی و نیز شورای اسلامی شهر همدان در اقدامات ثبت جهانی هگمتانه هستیم.
محسن معصوم علیزاده با اشاره به اینکه خوشبختانه اعتبارات خوبی در حوزه مدیریت شهری در ثبت جهانی مصوب شده است گفت: امروز اهمیت ثبت جهانی برای مردم همدان احساس شده است.
علیزاده با بیان اینکه در کنار همه این اقدامات، امور مربوط به میراث بود که باید با تمام توان پای کار می‌آمدیم و مرمت‌ها انجام می‌شد افزود: نگاه ارزیابان به همدان این خواهد بودکه آیا مدیریت واحد در شهر همدان وجود دارد؟ و توجه به مسائلی حائز اهمیت بوده است.
وی با اشاره به اینکه 23 پروژه مرمتی را ازبیستم فروردین ماه آغاز کردیم و در حال حاضر 16 پروژه فعال در بازار داریم اضافه کرد: مابقی هم انجام می‌شود و حرکت جهادی در شهرداری اتفاق افتاده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه می‌دانم کار شبانه روزی انجام می‌شود که نمونه آن بازگشایی مسیر منتهی به موزه بود و پروژه حوزه هنری هم انجام خواهد شد گفت: چند ساختمان به منظر هگمتانه آسیب می‌زند که مجوز تخریب را گرفتیم و امیدواریم زودتر انجام شد.
علیرزاده بیان کرد: آمادگی داریم بعد از ثبت جهانی در کنار شهرداری باشیم و به احیای بافت‌های تاریخی بپردازیم، خانه دوم شهرداری میراث فرهنگی است و هرجا لازم باشد ما نیز ورود می‌کنیم.

  عبدلی: رونق پیاده راه اکباتان مورد توجه باشد
معاون عمرانی فرماندار همدان نیز اظهار کرد: با توجه به تأکیدات صورت گرفته پیگیری مصوبات و جلسات ثبت جهانی هفته‌ای یک بار در فرمانداری و روزهای دوشنبه برگزار می‌‌شود.
حمید عبدلی با اشاره به اینکه دغدغه موجود کسبه بازار اکباتان است که نگرانی‌هایی نسبت به این موضوع دارند چرا که قبلا انتقال ون‌ها از این خیابان باعث رکود بازار آنها شده است گفت: باید اقدامات صورت گرفته در راستای رونق پیاده‌راه اکباتان باشد.

  محمدی: خواهر خواندگی‌ همدان ـ بخار در مراحل نهایی
دبیر ستاد گردشگری شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه بهمن ماه سال گذشته ستاد گردشگری شهرداری تشکیل شد و تاکنون چهار جلسه و 45 مصوبه داشته است به بازدید از خانه‌های واجد ارزش و املاک در حال مرمت و احیای این بناها به منظور تشویق بخش خصوصی و بررسی املاک مورد نیاز و اهداف ستاد گردشگری شهرداری اشاره کرد و افزود: سوق دادن بخش مهمی از برنامه‌های عمرانی و گردشگری شهرداری به منظور ثبت جهانی هگمتانه و تقویت محور گردشگری تاریخ و تمدن همدان، کرمانشاه و کردستان و تقویت محور مسیر همدان ـ زنجان با عنوان مسیر حکمت در این ستاد حائز اهمیت بوده است.
حسن محمدی با اشاره به پیگیری خواهر خواندگی‌هایی مانند همدان ـ بخار که مراحل نهایی خود را طی می‌کند و با بیان اینکه امیدواریم همدان به عنوان مدفن بوعلی و بخارا نیز به عنوان زادگاه بوعلی کنار هم باشند و خواهرخواندگی عقد شود گفت: خواهرخواندگی‌های از مجارستان، اسپارتای ترکیه، برونای ایتالیا، اربیل و شهر مقدس کربلا در عراق و... در دستور کار قرار گرفته است افزود: برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها، رویدادهای ملی و بین‌المللی، تولید فیلم و پویانمایی، موشن‌گرافی، اجرای نمایشنامه‌خوانی و تئاتر مواردی است که مورد توجه بوده و باید کار کارشناسی صورت گیرد.
وی بیان کرد: مطالعات دامنه شمالی الوند و برنامه‌ریزی استقبال مناسب از زائران اربعین حسینی، فعال‌سازی موضوعات شهر یادگیرنده، شهر دوستار کودک و شهر سبز پایدار به عنوان نشان‌های بین‌المللی همدان و پیگیری تاسیس دفتر وزارت امور خارجه در جهت تسهیل امور و فعالیت‌های بین‌المللی، تبلیغات شهری و دبیرخانه ستاد ثبت جهانی مورد تأکید شورای شهر در ستاد گردشگری از دیگر برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری بوده که قرار است توسط همکاران شهرداری و دیگر مسؤولان استان پیگیری شود.

 انتقال ون‌های پیاده‌راه اکباتان
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان نیز با بیان اینکه از سال گذشته با تعامل خوب اداره میراث فرهنگی و تأکید شهرداری اقدامات عمرانی و ترافیکی خوبی انجام شده است اظهار کرد: مهمترین اقدام قطع دسترسی از ورودی دباغخانه و ابتدای بلوار الوند بود و گشودگی که باید انجام می‌شد.
وحید علی‌ضمیر عنوان کرد: در این راستا مسیر ترافیکی را داشتیم و طبق فاز بندی ایجاد معبر دسترسی در دباغخانه و پیاده‌راه اکباتان، ایجاد گوشودگی مقابل بلوار الوند و انتقال ون‌های پیاده‌راه اکباتان و بهره‌برداری از مسیر جدیدی که باید برای آهن‌فروشان بازگشایی می‌شد در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ورود به عرصه ثبتی نیز مورد نظر بود و فاز ششم هم جداره‌سازی بود که در حال انجام است گفت: انسداد ورود و خروج میدان اکباتان باید انجام شود و گشایش معبر نیز باید اجرایی می‌شد که خوشبختانه با ورود شهرداری منطقه چهار و با برنامه‌ریزی صورت گرفته به موارد دست یافتیم.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان با اشاره به انتقال اتوبوسرانی حدفاصل میدان هگمتانه تا بلوار الوند ادامه داد: سناریوی جابه جایی اتوبوس و ون‌ها با توجه به مصوبه شورای همتا تعریف و ون‌ها به خیابان شهدا منتقل شدند که خوشبختانه به خوبی کار پیش رفت و تنشی ایجاد نشد.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی تقاطع بلوار علویان و بم مورد توجه قرار گرفت گفت: با ورود به موقع شهرداری منطقه چهار بازگشایی مسیر به سمت بلوار الوند انجام شد.
علی‌ضمیر با بیان اینکه شهرداری به تمام وظایفی که برعهده‌اش بود نظیر جابه‌جایی ون و اقدامات عمرانی در زمان مقرر انجام داد گفت: شهرداری منطقه 3 نیز اقدامات مربوط به بازگشایی معبر منتهی به آهن‌فروشان را انجام داد و اقدامات عمرانی آن نیز انجام شده و معبر آماده بازگشایی است.
وی با اشاره به اینکه ساختمان حوزه هنری مانع ثبت جهانی است که پشت سینما قدس دوطبقه مازاد بر ارتفاع دارد افزود: با هماهنگی شورای ترافیک حداقل باید سه روز معبر پشت سینما قدس بسته شود تا جمع‌‌آوری دو طبقه سازه حوزه هنری انجام شود که طی این روزها کار آغاز خواهد شد.

  32 میلیارد تومان اعتبار جداره‌سازی حلقه مرکزی همدان
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان با اشاره به اینکه تعریض خیابان دباغخانه در حال انجام است گفت: امسال با تأکید شهردار و مصوبات شورا 32 میلیارد تومان برای جداره‌سازی در حلقه مرکزی اعتبار تعریف شده است.
طهماسبیان: هزینه 6.5 میلیارد تومانی منطقه چهار برای ثبت جهانی هگمتانه
مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز با بیان اینکه سال گذشته بازگشایی معبر اول خیابان «تمدن» یا خیابانی که نام «باستان» برای آن پیشنهاد داده شده است، در مدت 15 روز انجام شد اظهار کرد: مشکلات ترافیکی مطرح بود و با تمام قوا طبق دستور شهردار کار به سرعت پیش رفت که تا چند روز آینده کار به اتمام می‌رسد.
علی طهماسبیان با اشاره به اینکه تاکنون 6.5 میلیارد تومان برای احداث خیابان تمدن و تعریض و بازگشایی خیابان دباغخانه هزینه شده است گفت: 365 متر طول مسیر اضافه شده، مساحت معبر 2 هزار و 600 متر است و 400 مورد سرویس خاک‌برداری نیز انجام شده تا شاهد خوب و مهم در شهر باشیم.

  فیضی‌منش: هزینه 12.5 میلیارد تومانی در سرگذر
مدیر منطقه سه شهرداری همدان نیز با بیان اینکه کف‌سازی و مناسب‌سازی معابر پیرامون هگمتانه در سرگذر شهر همدان با اعتبار بالغ بر 12.5 میلیارد تومان اجرا شده است اظهارکرد: شهرداری منطقه سه آماده اجرای باززنده‌سازی کوچه همه‌کسی روبروی سایت هگمتانه است، ردیف اعتباری 6.5 میلیارد تومان است که اگر جابه جایی اعتبار شود و منطقه اعتبار لازم برای اجرای طرح داشته باشد کار پیش می‌رود و امیدواریم در این جلسه این مهم مصوب شود.
محمدرضا فیضی‌منش بیان کرد: مصوبه بعدی که خواستاریم اجرای کف‌سازی و مناسب‌سازی حلاج‌خانه است که پیشنهاد 1.5 میلیارد تومان اعتبار دادیم تا کار انجام شود و به ثبت جهانی کمک کند.

  بلاغی: جشنواره نغمه‌های هگمتانه به مدت 10 شب در همدان/کنسرت خیابانی با حضور سالار عقیلی
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه اواخر سال گذشته سازمان فرهنگی در موضوع ثبت جهانی مأموریت یافت اظهار کرد: در این راستا از اواخر سال گذشته و ایام تعطیلات نوروز تورهای پیاده و اتوبوسی همدان‌گردی پیش‌بینی شد که تمام آنها به مجموعه هگمتانه ختم می‌شد.
هادی بلاغی با اشاره به اینکه از ظرفیت اعیاد مذهبی برای رونق پیاده‌راه اکباتان و جلب توجه به این مسیر بهره‌‌مند شدیم گفت: ستاد غدیر هر سال در تالار قرآن مستقر بود، امسال با هماهنگی مجموعه دستگاه‌های متولی در مسجد جامع همدان مستقر می‌شود و جشن ویژه عید غدیر در میدان امام (ره) و پیاده راه اکباتان تا تپه هگمتانه را خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه سلسله جشنواره‌ها و برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است که در روزهای آینده آغاز و تا مهر ماه شاهد برگزار آنها در مسیر هگمتانه خواهیم بود افزود: هفته گذشته دو روز برنامه نمایشنامه خوانی را در مجموعه هگمتانه با حضور بازیگران سرشناس کشوری و مردم همدان داشتیم.
بلاغی از برگزاری جشنواره نغمه‌های هگمتانه طی روزهای آینده به مدت 10 شب خبر داد و گفت: با هماهنگی دستگاه‌های متولی اجرای کنسرت خیابانی را با خوانندگانی چون عقیلی و معتمدی در انتهای پیاده‌راه اکباتان و مجموعه میدان هگمتانه در اواخر خردادماه خواهیم داشت.

  عاشورلو: نمایشگاه خوراکی‌های ایران در پیاده راه اکباتان تا 20 خردادماه
ایرج عاشورلو مدیر ساماندهی مشاغل شهری شهرداری همدان نیز با تأکید به اینکه به مدت سه ماه برنامه‌‌هایی با هزینه بالغ بر 2.5 میلیارد تومان در پیاده‌راه اکباتان برگزار خواهیم کرد گفت: این برنامه‌ها تقریبا از خرداد آغاز می‌شود و تا ابتدای مهر ماه ادامه داد.
وی با اشاره به برنامه حذف مشاغل مزاحم در خیابان اکباتان و با بیان اینکه همکاری خوبی را در برگزاری برنامه‌ها با دبیرخانه ثبت جهانی هگمتانه وجود دارد عنوان کرد: از 4 تا 20 خردادماه نمایشگاه خوراکی‌های ایران را در خیابان اکباتان خواهیم داشت.
مدیر ساماندهی مشاغل شهری شهرداری همدان با بیان اینکه 24 خردادماه تا یک تیرماه نمایشگاه و جشنواره گل و گیاه به صورت برنامه سه ماهه برگزار می‌شود گفت: با هماهنگی که با اداره کل میراث فرهنگی انجام می‌دهیم گل و گیاه در پیاده‌راه اکباتان مستقیم عرضه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه 8 تا 16 تیرماه به مناسبت عید قربان و عید غدیر جشنواره عید تا عید با همکاری سازمان فرهنگی و گردشگری شهرداری برگزار خواهد شد افزود: از 19 تا 25 تیرماه نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار را به مناسبت جشن روز بهزیستی با مشارکت بهزیستی اجرا می‌کنیم.
عاشورلو از برگزاری جشنواره کشاورزی خبر داد و گفت: جشنواره میوه‌های دانه‌ریز با همکاری روستاهای اطراف شهر را نیز خواهیم داشت.

  خانجانی: ایجاد نماد برای هگمتانه
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان نیز اظهار کرد: در راستای ثبت جهانی هگمتانه با هماهنگی مدیر منطقه باستانی هگمتانه قرار شد در کمیته نمادها، قطعه‌ای از یافته‌های تپه هگمتانه به عنوان یک نماد در میدان روبروی ورودی مجموعه هگمتانه نصب شود که این کار انجام شد.

   نظری: به ثبت جهانی هگمتانه از زوایای مختلف توجه شود
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه می‌طلبد ثبت جهانی را از زوایای مختلف بررسی کنیم و به چالش‌های آن بپردازیم اظهار کرد: از جایگاه پایگاه علمی همدان هگمتانه را معرفی کنید، نخستین جاودانگی دانش است و وجود روددره‌ها نیز دومین جاودانگی این شهر به شمار می‌آید.
علی‌اکبر نظری عنوان کرد: ضعف مدیریتی وجود دارد و مدیریت باید در این زمینه ورود کند، ایجاد نهضت است که می‌تواند همدان را احیا کند.

  رضایی: اهمیت ثبت جهانی هگمتانه برای مردم تبیین شود
علی رضایی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز ضمن قدردانی از اهتمام سازمان شهرداری و میراث فرهنگی در ثبت جهانی هگمتانه و با بیان اینکه امیدواریم این توجه و همدلی و هماهنگی به ثمر بنشیند اظهار کرد: افکار عمومی باید درگیر این مسأله شود، مجموعه استان اقدامات مهمی انجام داده اما افکار عمومی در جریان نیست.

  حیدری: ثبت جهانی مهم است اما پایان گردشگری همدان نیست
مهدی حیدری رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه ثبت جهانی مهم است اما پایان گردشگری همدان قطعا نیست و باید برای ثبت جهانی اقدامات مهمی انجام گیرد تا همدان رو سفید باشد گفت: اگر این اتفاق هم نیفتاد نباید دلسرد شد و باید به کار خود ادامه داد.

  صفری افلاکی: باید تاریخ ما به گردشگر معرفی شود
نائب رئیس شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه مهمترین اثر غایی که باید به دنبال آن باشیم پیدا کردن نسبت ما با تاریخ و تمدن ماست اظهار کرد: باید ببینیم معماری ما و آنچه که از مظاهر و جلوه‌های بصری وجود دارد و به وجود می‌آید چه نسبتی با ثبت جهانی دارد. حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی با بیان اینکه امروز همدان یک فرهنگ ایرانی اصیل و شیعی اصیل در خود دارد گفت: باید ببینیم محلات و شهرهایی که می‌سازیم چه نسبتی با تاریخ و تمدن دارند و باید تاریخ ما معرفی شود.

  بادامی‌نجات: ثبت جهانی هگمتانه محدودیت نیست و مزیتی برای همدان است
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه خوشبختانه همه مدیران شهری جلوتر از مجموعه شورا و کمیسیون سرمایه‌گذاری در این ثبت جهانی حرکت کردند اظهار کرد: اگر همکاری بین میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری نبود کارها پیش نمی‌رفت.
حمید بادامی نجات با بیان اینکه موضوعات هماهنگی ثبت جهانی با میراث فرهنگی است اما در اجرا همه نقش دارند گفت: آرزوی ما این است سهم در این اتفاق مهم داشته باشیم چرا که آیندگان ما را تحسین خواهند کردند.
وی با تأکید به اقدامات کمیته گردشگری، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون گردشگری شورا و ستاد گردشگری شهرداری گفت: در سه محور مدیریت شهری پیش می‌رود، درحوزه علمی، مرکز مطالعات فعال است و در حوزه سیاست گذاری و پیش‌بینی بودجه نیز بیش از 200 میلیارد تومان بودجه برای گردشگری تعریف شده است.
وی با بیان اینکه ستاد گردشگری حضور فعال دارد و در این دو سه هفته اخیر چند جلسه مفید برگزار شده است افزود: از کسانی که در محور ثبت جهانی همکاری دارند و نیز کسبه و مردم قدردانی می‌کنیم، نگرانی مردم و کسبه پیاده راه اکباتان به حق است و بخش عمده‌ای از نگرانی‌ها هم با اطلاع‌رسانی حل می‌شود و اگر محدودیتی بوده مربوط به ضوابط است.
بادامی‌نجات با اشاره به اینکه ثبت جهانی قرار نیست محدودیتی ایجاد کند و اتفاقا قرار است مزیت‌هایی داشته باشد ادامه داد: در حوزه شهرداری اقدامات خوبی انجام شده و فرصت نشد که همه بیان شود و امروز مصوبات مورد نیاز را هم در شورا مطرح می‌کنیم.
گفتنی است در پایان این مراسم از سوی جمع حاضر بازدیدی از پیاده راه اکباتان به منظور بررسی زوایای ثبت جهانی انجام شد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/48961