کد خبر : 48952
تاریخ : 1402/3/4
گروه خبری : خبر همدان

شهریه بالای غیردولتی‌ها

35 هزار و 877 دانش‌آموز همدانی محصل غیردولتی‌ها



هگمتانه، گروه خبر همدان: این روزها بازار ثبت‌نام دانش‌آموزان داغ است و شرایط ثبت‌نام مدارس دولتی و البته ظرفیت محدود آنها به‌نحوی است که بسیاری از دانش‌آموزان در کنار آنهایی که انتخابشان مدارس غیردولتی‌ها است، ناگزیر به تحصیل در مدارس غیردولتی می‌شوند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، این روزها والدین مشغول ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس هستند و البته افزایش سرسام‌آور شهریه‌های مدارس غیردولتی موجب تعجب همه در سراسر کشور شده. این در حالی است که مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اعلام کرده هنوز شهریه‌های امسال اعلام نشده اما با توجه به افزایش اجاره‌بها و قیمت سایر خدمات قطعا افزایش شهریه‌های این مدارس پس از اعلام از سوی نهادهای مسؤول چشم‌گیر خواهد بود.
اگرچه برخی والدین به شکل خودخواسته دانش‌آموزان خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند اما هستند والدینی که به دلایلی از جمله تکمیل بودن ظرفیت مدارس دولتی، سخت‌گیری این مدارس درباره محل سکونت و پایین بودن ظرفیت و البته تعداد اینگونه مدارس مجبور می‌شوند فرزندشان را به مدرسه غیردولتی بفرستند که افزایش سرسام‌آور شهریه این مدارس قطعا برای آنان کمرشکن خواهد بود.
این موضوع را هم نمی‌توان انکار کرد که در سال‌های اخیر برخی والدین به مدارس دولتی بی‌اعتماد شده‌اند و این تردید بین آنها وجود دارد که کیفیت آموزشی مدارس دولتی پایین‌تر از غیردولتی‌هاست اما هیچ‌کدام از این دلایل نه توجیهی برای شهریه‌های گزاف و غیرمتعارف است و نه به وزارت آموزش و پرورش این مجوز را می‌دهد که درباره افزایش ظرفیت مدارس دولتی کوتاهی کند.
این موضوع وقتی اهمیت دوچندان می‌یابد که مسؤولان در همدان اعلام می‌کنند که 35هزار و 877 دانش‌آموز همدانی در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنندو نمی‌توان انکار کرد که اگر مدارس دولتی ظرفیت بیشتری داشتند قطعا این تعداد بسیار کمتر می‌شد.
آنچه تخمین زده می‌شود افزایش شهریه مدارس غیردولتی تا 20 میلیون تومان است که بسیاری از والدین را نگران کرده است.
در این‌باره یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با بیان اینکه فرزندش سال‌های گذشته در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کرده، گفت: امسال توان مالی ثبت‌نام او در مدارس غیردولتی را ندارم که قطعا بسیاری دیگر نیز مانند من هستند اما ثبت‌نام در مدارس دولتی نیز بسیار دشوار شده به‌نحوی که سال گذشته نیز نتوانستم فرزندم را در مدرسه دولتی نزدیک محل سکونتم ثبت‌نام کنم و به ناچار او را در مدرسه غیردولتی‌ها ثبت‌نام کردم.
یکی دیگر از والدین نیز در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت آموزش در مدارس دولتی پایین است؟ گفت: فرزند دختر من پایه سوم ابتدایی است و هر سه سال را در مدرسه دولتی تحصیل کرده است و بسیار از کیفیت آموزشی مدارس دولتی راضی هستیم.
این شهروند با بیان اینکه همسرش فرهنگی است بیان کرد: تحصیل فرزندان در مدارس غیردولتی منجر به آشکار شدن شکاف طبقاتی دانش‌آموزان می‌شود و قطعا این امر برای دانش‌آموز و والدین خطرآفرین است از این‌رو ما ترجیح می‌دهیم فرزندمان در مدارس دولتی تحصیل کند.
محمود نقوی مدیر کل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه بیان کرد: هم اکنون مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی مشغول تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای تعیین شهریه هستند و تاکنون شهریه هیچ کدام از مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی 1403-1402 ابلاغ نشده است.
نقوی بابیان اینکه تا به امروز شهریه هیچ مدرسه‌ای مشخص نشده است، افزود: هرمدرسه‌ای بخواهد ثبت‌نام انجام دهد باید براساس شهریه سال پیش مبلغ را از دانش‌آموزان دریافت کند و هیچگونه ثبت‌نام قطعی نباید صورت بگیرد و حتماً باید به صورت پیش ثبت‌نام انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین هیچگونه قراردادی هم تا زمانی که شهریه ثابت از سوی اداره کل آموزش و پرورش ابلاغ نشده است نباید با دانش‌آموزان منعقد گردد و احتمال دارد که تا آخر خردادماه شهریه برای تمامی مدارس غیر دولتی ابلاغ شود.
نقوی تصریح کرد: براساس الگویی که به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده افزایش دستمزدها، نرخ اجاره بها و سایر عناصر تأثیرگذار در شهریه بررسی خواهد شد. البته متناسب با الگو از نظر لحاظ کردن سقف اجاره بهای استعلامی از مراجع ذی‌صلاح، حق الزحمه معلمان، مربیان و سایر کارکنان و تعیین میانگین پرداختی به آنها، به استان‌ها تفویض اختیار لازم داده شده است.
رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و توسعه مدارس غیر دولتی استان نیز در این باره بیان کرد: ما برای تمام معلمان غیردولتی در تمام پایه‌ها به صورت تخصصی دوره ضمن خدمت در زمینه‌های گوناگون برگزار می‌کنیم و این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت.
حمید رضا فتاحی با تأکید بر اینکه هیچ یک از معلمان غیردولتی نباید بدون گزینش سر کلاس حاضر شوند، اظهار کرد: 35 هزار و 877 دانش‌آموز در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند که 43 نفر از همکاران به عنوان ناظر هرچند وقت یکبار بر روی عملکرد این مدارس نظارت کامل دارند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/48952