کد خبر : 48213
تاریخ : 1402/2/13
گروه خبری : اندیشه

معاون خدمات شهری شهردار:

به کارگیری حمل و نقل سبک در همدان



هگمتانه، گروه گفتگو: معاون خدمات شهری شهردار همدان از به کارگیری حمل و نقل سبک در حلقه اول شهر همدان خبر داد و گفت: تا دو هفته آینده ایستگاه دوچرخه بلوار ارم راه‌اندازی می‌شود.
وحید علی ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه از اجرای طرح به کارگیری حمل و نقل سبک در همدان خبر داد و اظهار کرد: طبق ردیف بودجه شهرداری همدان قرار است حمل و نقل سبک در شهر دیده شود که اقداماتی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته و امسال اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از تجهیزات حمل و نقل سبک در شهر همدان گفت: در چند ماه آینده با سرمایه‌گذار عقد قرارداد می‌شود تا خرید تجهیزات نیز آغاز شود.
راه‌اندازی ایستگاه دوچرخه در بلوار ارم به زودی
معاون خدمات شهری شهردار همدان با بیان اینکه این طرح بیشتر در حلقه اول شهر و با تمرکز بر پیاده‌راه اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در بلوار ارم نیز این برنامه را داریم.
معاون خدمات شهری شهردار همدان با اشاره به راه‌اندازی پایگاه دوچرخه و خرید 30 دستگاه دوچرخه جدید عنوان کرد: تعدادی دوچرخه نیز خریداری می‌شود که با اضافه شدن این وسایل نقلیه بتوانیم تقریبا تا دو هفته آینده پایگاه را راه‌اندازی کنیم.
طرح « بی آر تی » در همدان به زودی آغاز می‌شود
وی از مراحل پایانی مطالعات سیستم حمل ونقل شهری « بی آر تی» در همدان خبر داد و گفت: شهرداری امسال به دنبال اجرای این طرح است که البته در چند سال به طور کامل جواب خواهد داد.
علی ضمیر اظهار کرد: از آنجا که در تکلیف بودجه امسال طرح «بی آر تی» لحاظ شده است، یکی از وظایف اصلی ما پیاده‌سازی این طرح خواهد بود.
وی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع شهری همدان سال 90 به شهرداری و دستگاه‌های اجرایی به عنوان سند بالادستی در تمام حوزه‌های ترافیک ابلاغ شده است، گفت: این طرح بخش‌های مختلفی داشت که در بخش حمل و نقل عمومی شهر تأکید به اجرای طرح «بی آر تی» شده است؛ حرکت اتوبوس‌های تندرو که مسیر عبور آنها در شهر جدا شده است.
معاون خدمات شهری شهردار همدان بیان کرد: طی 12 سال اخیر موانع و مشکلات موجود مانع اجرای این طرح شده که ظاهرا از همان زمان ابلاغ طرح نیز جلساتی گذاشته می‌شود و عدم امکان اجرای آن در جلسات مختلف بررسی شده و به نتایجی می‌رسند.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع شهری افق 10 ساله بود و مجدد برای مطالعات ترافیکی طرح و بازنگری آن مشاوری به کار گرفته شد، گفت: خروجی کار و جمع‌بندی نهایی از سوی مشاور صورت نگرفته، اما در حال حاضر مراحل پایانی کار را اعلام می‌کند که این یک فرایند تصویبی هم دارد و باید در شهر و استان مصوب شود و به وزارت کشور برود و آنجا نیز مصوبه بگیرد تا برای اجرا به شهر همدان برگردد.
علی‌ضمیر تأکید کرد: مشاور به صورت غیررسمی اعلام کرده که سیستم حمل و نقل عمومی همدان باید از سیستم « بی آر تی» استفاده کند، ما هم خوش‌بین هستیم که بتوانیم آخر خردادماه کار را آغاز کنیم که در حال حاضر نیز مطالعات آن مراحل نهایی را طی می‌کند.
وی با بیان اینکه اواخر سال گذشته همزمان با تصویب بودجه شهر همدان در شورا این طرح نیز مطرح شد و اعضای شورا حمایت کردند، گفت: خوشبختانه اعتبار خوبی هم برای این منظور در ردیف بودجه 1402 شهرداری دیده شده است.
معاون خدمات شهری شهردار همدان با بیان اینکه برای اجرای خط یعنی جداسازی خط، خرید اتوبوس و میدل‌باس اعتبار خوبی لحاظ شده است، افزود: این طرح تکلیفی برای ماست و باید آن را انجام دهیم، قطعا برای آن نیاز به مشاور داریم که مذاکرات اولیه انجام شده و مدیر طرح را نیز به کار گرفتیم تا کار را جدی آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه برای طرح تفصیلی و جزئیات آن باید مشاور دیگری بگیریم که این کار انجام شده است، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی امسال ما پیاده‌سازی طرح «بی آر تی» است اما نباید انتظار داشته باشیم که یک ساله به آن برسیم.
علی‌ضمیر با اشاره به اینکه این مهم نیازمند کار چندساله است اما امیدواریم امسال پایه‌گذاری شود، افزود: اقدامات عمرانی نظیر جداسازی خط، ساخت ایستگاه‌ها، خط‌کشی‌ها، احداث پایانه و پارک‌سوار را باید انجام دهیم و فاز بعدی خرید اتوبوس داشته باشیم.
وی با بیان اینکه سه کریدور اصلی برای این طرح دیده شده که یک مسیر اصلی امتداد خیابان بوعلی به سمت اکباتان است و از میدان بیمه نیز آغاز می‌شود و تا شهرک فرهنگیان ادامه دارد عنوان کرد: کریدور دوم امتداد خیابان شریعتی و شهداست که تا میدان پژوهش ادامه دارد و کریدور سوم امتداد خیابان تختی و باباطاهر را شامل می‌شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/48213