کد خبر : 48125
تاریخ : 1402/2/11
گروه خبری : اندیشه

هگمتانه گزارش می‌دهد ضرورت توجه به دانش‌بنیان‌های اقتصاد

هگمتانه، گروه گفتگو - زهره عباسی صالح: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان همدان نقش قابل توجهی در رشد اقتصاد دانش‌بنیان و نیز ایجاد اشتغال غیرنفتی دارند که با برنامه‌ریزی در این حوزه و حمایت جدی از تولیدکنندگان می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و در مسیر توسعه گام نهاد.
براساس نظریه‌های جدید رشد اقتصادی، دانش به عنوان اصلی‌ترین نوع سرمایه تلقی می‌شود و رشد اقتصادی ریشه در انباشت دانش دارد، زیرا انباشت دانش منشا فناوری، نوآوری و کارآفرینی است. از این رو، با در نظر گرفتن شرایط اقتصاد ایران بررسی اثرات شاخص‌های «اقتصاد دانش‌بنیان» بر رشد تولیدات می‌تواند حائز اهمیت باشد. می‌توان گفت در یک اقتصاد مبتنی بر دانش، گسترش دانش و مهارت‌ها به نوآوری منجر می‌شود که این خود، سبب افزایش بهره‌وری، افزایش درآمدها و کاهش تورم و بیکاری خواهد شد. بنابراین، به کارگیری دانش به بهبود شرایط اقتصادی منجر می‌شود.
در دنیای پرتحول امروز، زیربنای اقتصاد صنعتی، از محوریت منابع به سمت محوریت سرمایه‌های فکری جابه جا شده و بر همین اساس عامل دانش به صورت روزافزون پراهمیت‌تر شده است. در دنیای امروز شکل جدیدی از سازمان‌ها نیاز است و تشکیلاتی که مبتنی بر علم و فناوری شناخته شده، دانش‌بنیان نامیده می‌شود، این مهم اکنون تبدیل به عاملی حیاتی برای توسعه اقتصادی هر کشوری شده است.
مقام معظم رهبری با انتخاب عناوین اقتصادی در یک دهه گذشته جهت‌دهی به حرکت مسؤولان دستگاه‌ها و آحاد مردم را بر رشد اقتصادی مدنظر دانستند که در بعضی از سال‌ها متناسب با شعار سال توفیقاتی به دست آمد اما در بعضی سال‌ها کم‌کاری‌هایی وجود داشته است و طبق تأکیدات ایشان همواره باید تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی باشد.
رهبری در صحبت‌هایی که سال جدید نیز داشتند به چند موضوع اشاره می‌کردند که از جمله بیانات ایشان خارق العاده بودن ظرفیت‌های فناورانه ایران برای پیشبرد اقتصاد بود که می‌توان از این مهم در تولید و حل مشکلاتی اقتصادی بهره جست.
همدان قابلیت خاصی در حوزه «دانش‌بنیان» دارد که اخیرا رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان کشور را کسب کرده است، این نشان می‌دهد که استان همدان ظرفیت قابل توجهی در حوزه دانش و فناوری روز دنیا دارد.
استان همدان بی‌شک یکی از تأثیر گذارترین استان‌های ایران محسوب می‌شود که در رشد و بالندگی صنعتی و اقتصادی کشور حائز اهمیت است. این استان با تأمین زیرساخت‌های خوب توانسته جایگاه مناسبی را از آن خود کند. از این رو شرکت‌ها و مؤسسات بسیاری در شهرک‌های صنعتی استان شروع به فعالیت کرده‌اند که نیاز به حمایت، تسهیل در فرایند فروش و خدمات رسانی‌هایی دارند.
دولت مردان می‌توانند با زمینه چینی‌های لازم، موجب افزایش تولید و ارائه محصولات و یا خدمات این شرکت‌ها باشند، قطعا شرکت‌های صنعتی و نیمه صنعتی، فعالان حوزه پزشکی و کشاورزی، حوزه مواد غذایی و بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات ظرفیت لازم را در برون رفت ما از مشکلات اقتصادی دارند.
در واقع می‌‌توان گفت که این دسته از شرکت‌ها موتور رشد و توسعه هر کشور در حال توسعه‌ای محسوب می‌ شوند که موجب رونق و شکوفایی و قطعا باعث پیشرفت خواهند شد.
تصمیم گرفتیم به سراغ دو شرکتی برویم که در حوزه دانش‌بنیان استان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و پای صحبت‌ عوامل و دست‌اندرکارانی نشستیم تا کمی از نگاه این تولیدکنندگان به وضعیت «اقتصاد» و نیز« اقتصاد دانش‌بینان» بنگریم که در ادامه باهم می‌خوانیم.
مدیرعامل شرکت هوشمند اسپرلوس در گفت‌وگو با هگمتانه با بیان اینکه فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق قدرت از دانشگاه بوعلی سینا هستم اظهار کرد: شرکت هوشمند اسپرلوس تقریبا 3 سال پیش تاسیس شد و من در کنار اقدامات برقی و تخصصی این رشته موضوع اینترنت اشیا یا IOT را در شرکت خود پیش بردم.
حامد چهاردولی با اشاره به اینکه با چند پروژه صنعتی برق که انجام دادیم چند ایده به ذهنم رسید که بتوانیم کارهای اینترنت اشیا را با اقدامات برقی و درواقع صنعت تلفیق دهیم، یعنی ترکیب الکترونیک، کامپیوتر و برق گفت: ماحصل این اقدام آن شد که برای چند کارخانه چندین دستگاه نصب کردم که کار انسانی را تبدیل به کار سیستمی می‌کرد و دستگاه کار را انجام می‌داد و کار دستگاه‌هایی را می‌شد از راه دور کنترل کرد.

کنترل فعالیت کارخانه‌ها از راه دور
وی با بیان اینکه این اقدام به نحوی پیش رفت که پنل نرم‌افزاری روی گوشی و صاحب کارخانه نصب شد و کارخانه‌دار توانست کارهای خود را هوشمند انجام دهد، ادامه داد: اقدامات صنعتی کارخانه‌ها هوشمند شد تا کارخانه‌دار بتواند انجام کارهایی را ببیند و گزارش‌گیری کند و بتواند از راه دور کنترل داشته باشد.
مدیرعامل شرکت هوشمند اسپرلوس با بیان اینکه 26 سالم است و این اتفاق تقریبا 6 سال پیش افتاد که کارم را تازه شروع کرده بودم، افزود: آنجا بود که بعد از گذشت سه سال با یک کارخانه داری آشنا شدم که ایشان به ما اعتماد کرد و سرمایه‌گذاری کارهایی که انجام می‌دادیم را برعهده گرفت و اجازه داد اقداماتی انجام دهیم که اتفاقا خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت. درواقع به پشتوانه این شخص کار خود را گسترش دادیم و تبدیل به شرکت شدیم.
وی با بیان اینکه تبلیغات ما از آن زمان شکل خوبی به خود گرفت و در پارک علم و فناوری عضویت یافتیم و این مجموعه هم حمایت‌هایی داشت که تبلیغاتی را برای ما انجام دهد و کارها رسانه‌ای شود، گفت: تعداد کارهای تولیدی را افزایش دادیم و در کارخانه‌های بیشتری دستگاه خود را نصب کردیم. در این مدت یک ثبت اختراع داشتیم و گواهینامه CE اروپا را برای محصولات خود گرفتیم و ثبت برند را هم انجام دادیم.

تولید دکوراسیون‌های داخلی هوشمند در همدان
چهاردولی با اشاره به اینکه اخیرا شرکت دیگری به نام تارا دکور تاسیس کرده‌ایم گفت: کار طوری پیش رفت که با یک شرکت دیگری وارد مشارکت شدیم و سیستم‌های دکوراسیون خانگی آنها از طریق تجهیزات ما، شرایط الکترونیکی پیدا کردند. محصولات تولیدی دکوراسیون داخلی هوشمند است و می‌توان گفت به آن چیزی که تکنولوژی پیچید‌ه‌ای نداشت، تکنولوژی تزریق کردیم.
وی افزود: شرکت تارا دکور تقریبا 50 نوع محصول دکوراسیون داخی تولید می‌کند. ما ساعت دیواری، آینه‌های بک لایت هوشمند و تابلوهای بک لایت و یکسری اکسسوری‌های دکوری داخلی خانه را با همکاری این شرکت تولید می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت هوشمند اسپرلوس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر در این دو شرکت مشغول به فعالیت هستیم و اخیرا محصولی را در شرکت هوشمند اسپرلوس تولید کردیم که گواهینامه دانش‌بنیان را نیز به خاطر آن محصول گرفتیم، گفت: این گواهینامه برای سیستم مدیریت مصرف انرژی برق مورد استفاده قرار گرفته که بیشتر برای واحدهای اداری که هیچ مدیریتی روی سیستم برقی زیرمجموعه‌های خود نداشته باشند، کاربرد دارد.
وی با اشاره به اینکه جرقه کار هم از پارک علم و فناوری همدان شروع شد و این طرح را پیشنهاد دادیم و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت، افزود: در حال حاضر طراحی و نصب را انجام می‌دهیم، تقریبا روی آن یک سال است کار کردیم و امروز به نمونه صنعتی رسیده‌ایم که می‌توانیم برای تمام واحدهای اداری سطح استان و کشور معرفی کنیم.

 همدان سریع‌تر ثبت محصول کند
چهاردولی عنوان کرد: وقتی کنترلی روی انرژی در واحدهای موجود مثلا در پارک علم و فناوری وجود نداشت و برق به صورت کلی اندازه‌گیری می‌شد و کنتورهای برق معمولی نصب بود، سیستم ما باعث شد آن واحد بتواند تمام بخش‌های خود را به صورت واحد به واحد از لحاظ مصرف برق مدیریت کند.
وی با اشاره به اینکه روی پنل، مرتب مصرف به صورت نمودار نشان می‌دهد و تأکید دارد که کدام واحدها و چقدر در 24 سال و تا یک سال اخیر برق مصرف کرده‌اند، اضافه کرد: این جزو یکی از محصولاتی بود که به بسیاری از سازمان‌ها نظیر استانداری معرفی کردیم و انتظار داریم پارک علم و فناوری و دیگر اداراتی که می‌توانند ما را معرفی کنند، ورود کنند تا بتوانیم محصولات استان را کشوری کنیم و اجازه ندهیم استان‌های دیگر سریع‌تر چنین محصولی را به نام خود ثبت کنند.

تولید 10 هزار محصول دکوراسیون در سال
رئیس هیأت مدیریه شرکت تارا دکور به وضعیت اشتغال نیروها در دو شرکت موجود هم اشاره کرد و افزود: در شرکت هوشمند اسپرلوس تقریبا 10 نفر را توانستیم مشغول کار کنیم و البته به صورت رسمی نیست و پروژه‌ای کار گرفتیم.در شرکت تارا دکور در حال حاضر 25 نفر در کارگاه مشغول به کار هستند و سالانه شاید حدودا 130 هزار قطعه از روی یک محصول تولید می‌کنند که تقریبا ماهی 10 هزار محصول تولید می‌شود.
چهاردولی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا محصول تولیدی شما نمونه داخلی یا خارجی دارد و همدان چه جایگاهی را داشته است، نسبت به صادرات این محصول هم بفرمایید؟ گفت: محصولات تارا دکور نمی‌شود گفت که نمونه مشابه ندارد اما ما تغییراتی به آنها دادیم و کیفیت را بالا بردیم و کمی آنها را خاص کرده‌ایم که به همان نسبت نیز قیمت پایینی دارند.
وی بیان کرد: شرکت تارادکور حدود 8 سال پیش مشغول به فعالیت شد و به مرور رشد کرد و وقتی که با شرکت هوشمند اسپرلوس وارد شراکت شد، تغییرات هوشمندی محصولات سبب شد که تولیدات و فروش این شرکت بالا رود.
به ریال هزینه می‌کنیم اما می‌توانیم به دلار بفروشیم
مدیرعامل شرکت هوشمند اسپرلوس در خصوص صادرات هم گفت: سال‌های پیش محصولاتی را به عراق و ارمنستان صادر می‌کردیم اما به این صورت بود که تاجری بیاید و محصولی را از ما بخرد و به کشور دیگری ببرد و در واقع سود اصلی را تاجر یا عوامل دیگری بردند و ما به صورت رسمی نتوانستیم صادراتی داشته باشیم. اگر بتوانیم پشتوانه و حمایت‌هایی داشته باشیم محصولات ما ظرفیت صادرات را دارند.
وی با تأکید به اینکه ما با ریال هزینه می‌کنیم و می‌توانیم به دلار بفروشیم که ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کند، ادامه داد: در بخش تارا دکور محصولات ما به شدت ظرفیت صادرات را دارند.
چهاردولی اضافه کرد: در خصوص محصولات هوشمند اسپرلوس به دلیل اینکه برخی سرورها و بردها باید در داخل کشور باشد و موضوع اینترنت در میان است، شاید نتوان صادراتی داشت اما برای استفاده داخل قابلیت زیادی دارد.
وی با اشاره به اینکه محصولات تارا دکور در حال حاضر نیز صادر می‌شود و اخیرا از کشور روسیه سفارش داشتیم که یک هزار و 500 قطعه آینه درخواست داشتند، گفت: درواقع سود این محصول هم به جیب افرادی دیگری می‌رود.
مدیرعامل شرکت هوشمند اسپرلوس بیان کرد: در خصوص آینه‌ها اینطور بگویم که آینه‌های تولیدی ما ترکیب آینه با سیستم الکترونیک است که سیستم الکترونیک را خود طراحی می‌کنیم، به طوری که دستگاه‌های حکاکی و تولیدکننده را در اختیار داریم. این موضوع باعث شده قیمت تمام شده محصول ما پایین بیاید و مزیت خود را روی قیمت و کیفیت نشان دهد.

رتبه پنج کنکور را به دست آوردم
وی نسبت به نمونه داخلی و خارجی محصولات تولیدی این شرکت گفت: شرکت ما اولین تولید کننده برخی محصولات است مثلا مبدع تولید تابلوهای آینه‌ای هستیم و کار ما نمونه‌ مشابهی ندارد. در حال حاضر در بین نمایندگان خود فروش این محصولات را هم داریم.
چهاردولی با تأکید به اینکه امیدواریم حمایت لازم از تولیدکنندگان صورت گیرد افزود: در این مدت که فعالیت‌هایی داشتیم گاهی سنگ اندازی‌های بوده که می‌توان به ناثبات بودن قیمت هم اشاره کرد.
وی با بیان اینکه موقعیت استخدامی داشتم اما قبول نکردم که وارد کار اداری شوم، افزود: شاگرد اول دانشگاه بوعلی در مقطع کارشناسی ارشد بودم و سال 92 در کنکور سراسری رتبه پنجم را بدست آوردم، در تمام مقاطع تحصیلی شاگرد اول بودم و بعد از کارشناسی ارشد با وجود اینکه امکان استخدامم هم فراهم شد و برای مصاحبه بدون آزمون رفتم و موافقت شد اما به خاطر شرکت و تقریبا 20 نفری که در اینجا کار می‌کنند، نرفتم و دوست داشتم کار خود را گسترش دهم.

مشکل همدان این است که محصول تولید می‌کنیم اما بازاری ندارد
مدیرعامل شرکت هوشمند اسپرلوس با بیان اینکه حداقل مسؤولان همدانی و سازمان‌های اداری استان محصول ما را حمایت کنند و مورد استفاده قرار دهند که به نفع آنها هم خواهد بود، گفت: مشکل موجود در همدان این است که محصولی تولید می‌کنیم که بازاری ندارد و با خواهش و تمنا باید بگوییم اشخاص و سازمان‌هایی آن را مورد استفاده قرار دهند. تولیدکنندگان استان‌های دیگر چنین شرایطی را ندارند و حمایت‌های بهتری می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه البته اگر حمایت هم نشویم کار ما ادامه دارد و بیشتر هم هدف شناخت محصولات است، افزود: سرمایه‌گذار ما از روز اول گفته است که به فکر وام نباشید چرا که اگر به سمت وام بروید آخرش با دردسر، موانع و ناامیدی مواجه می‌شوید.
چهاردولی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایشان از روز اول ما را تأمین مالی کرد و امروز هم می‌بینیم حمایت‌هایش جواب داده است. اگر روزی برگردم عقب و به فکر وام باشم که کارم را گسترش دهم قطعا انجام نمی‌دهم چرا که واقعا زمین می‌خورم.
رئیس هیأت مدیره و مدیر فنی شرکت سایان رایان اکباتان نیز با بیان اینکه شرکت رایان اکباتان در سال 1380 تاسیس شد و در حوزه نرم‌‌افزارهای سلامت و جامعه بیمارستانی فعالیت دارد، اظهار کرد: در حال حاضر این شرکت با استان اصفهان، آذربایجان شرقی و همدان همکاری دارد و با ارتش و سپاه و تعدادی مراکز عمومی طرف قرارداد است.
امین طاهری با اشاره به اینکه 80 مرکز بیمارستانی و کلینیکی سطح کشور با نرم‌افزار شرکت سایان رایان قرارداد دارند، گفت: نرم‌افزارهای مدیریت بیمارستانی (HIS) سیستم‌هایی هستند که از پذیرش تا بعد از ترخیص بیمار فرایندهای مالی و درمانی بیمار را پوشش می‌دهند.
وی با بیان اینکه تنها چند شرکت توانسته اند این نرم‌افزارها را تولید کرده و در حوزه درمان کشور فعال باشند که شرکت سایان رایان نیز یکی از این شرکت‌هاست، افزود: این شرکت برای فعالیت در بازار گواهینامه‌های متعددی را از مراجع ذی‌صلاح اخذ کرده است.

شرکت رایان اکباتان یکی از دو شرکت دارای گواهینامه امنیت نرم‌افزار
رئیس هیأت مدیره شرکت سایان رایان اکباتان ادامه داد: این شرکت یکی از دو شرکت فعال در این حوزه است که توانسته گواهینامه امنیت نرم‌افزار را بگیرد و تنها شرکت دارنده گواهینامه ارزیابی غیر عملکردی است، این شرکت رتبه گرید یک کشوری را دارد.
وی در خصوص موقعیت این شرکت در کشور و جهان عنوان کرد: در حوزه جهانی به دلیل قوانین بیمه‌ای و نظام سلامت و بهداشت و درمان کشور، نرم‌افزار HIS ایران با سایر کشورها متفاوت است همچنان که نظام درمان هم متفاوت است.
طاهری با اشاره به اینکه نمی‌توان نرم‌افزارهای موجود را با سایر کشورها مقایسه کرد چون نرم‌افزار بومی کشور نسبت به کشورهای دیگر پیچیده است، گفت: کشورهایی مثل استرالیا، آلمان و آمریکا که شاید در حوزه درمان بسیار جلو هستند، در حوزه HIS عقب بوده چون دغدغه‌های آنها چیز دیگری است و موضوع نظام درمان کشور ما فرق دارد و نمی‌توان مقایسه درستی با آنها داشت اما در حوزه نرم‌افزارهای موجود در کشور، نرم‌افزارهای ما جزو نرم افزارهای مطرح کشوری است.

50 درصد مراکز علوم پزشکی‌ اصفهان زیر پوشش شرکت سایان همدان
وی با تأکید بر اینکه اغلب موارد سعی کردیم پایلوت طرح‌های وزارت بهداشت باشیم و اقداماتی را انجام دهیم که در سطح کشور شاخص باشد، افزود: تقریبا بیش از 50 درصد مراکز علوم پزشکی‌ اصفهان زیر پوشش شرکت سایان همدان هستند.
رئیس هیأت مدیره شرکت سایان رایان اکباتان با بیان اینکه اکثر مراکز علوم پزشکی آذربایجان شرقی از جمله تبریز و مراغه هم زیر پوشش این شرکت است، تأکید کرد: در همدان بیش از 95 درصد مراکز علوم پزشکی زیر پوشش نرم افزار شرکت سایان رایان هستند و با استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و همدان همکاری داریم.
طاهری با بیان اینکه سایان رایان از سال 96 به عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته شده و در پارک علم و فناوری مستقر است، تأکید کرد: در این شرکت تقریبا 36 نفر نیروی تخصصی در زمینه نرم‌افزار را به کار گرفته‌ایم و نمایندگی همدان، اصفهان و تبریز را داریم.
دستوری بودن قیمت فروش محصول
وی به موانع موجود هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه شرکت‌های تخصصی که به خلق دانش همت می‌کنند، آنچنان حمایت نمی‌شوند هرچند از سوی پارک علم و فناوری و مجموعه شرکت‌های دانش بنیان خصوصا سال گذشته حمایت‌هایی شد اما این کافی نیست، چون به عنوان تنها شرکت گرید 1 دار استان هنوز یک دفتر از خود نداریم و مستاجر هستیم.
مدیر فنی شرکت سایان رایان اکباتان با تأکید به اینکه مشکلات زیادی وجود دارد و مجبوریم به سازمان‌هایی نظیر دارایی و تأمین اجتماعی پاسخگو باشیم، گفت: از آنجا که قیمت فروش محصول و پشتیبانی دستوری است، نمی‌توان چندان رشد داشت و به آن جهش شرکت‌های در حوزه نرم‌افزار و پشتیبانی رسید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان همچنین در گفت‌وگو با هگمتانه در خصوص برنامه استان در راستای اقتصاد دانش‌بنیان سخن گفت و اظهار کرد: سال گذشته از آنجا که به نام « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» مزین شده بود، در حوزه دانش‌بنیان استان همدان عمکرد خوبی داشت. با تأکید و حمایت استاندار و کمک دستگاه‌های مرتبط توانستیم در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور رتبه کسب کنیم.
سید مجتبی حسینی با بیان اینکه بر اساس اعلام وزارت کشور استان همدان سال گذشته با 59 امتیاز رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان را بین سایر استانهای کشور کسب کرد، گفت: این مهم حاصل زحمات، برنامه‌ها و اقداماتی بود. البته معتقدیم شعار سال محدودیت زمانی ندارد و به عنوان راهبرد و چراغ راه هم باید در سال‌های آتی مورد توجه قرار گیرد.

دست‌یابی به اقتصاد دانش‌بنیان جزو هدف‌های اصلی همدان
وی با اشاره به تعداد شرکتهای دانش‌بنیان که از 60 شرکت به 74 شرکت رسیده است، عنوان کرد: برنامه ما تنها به سال گذشته ختم نشده و امسال هم دانش‌بنیان جزو موارد اصلی و هدف‌های اصلی استان خواهد بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با تأکید به اینکه تقریبا سعی کردیم در همه حوزه‌ها استفاده از علوم پایه و دانش‌بنیان را مدنظر قرار دهیم، گفت: در جلسات متعدد نیز این موضوع مورد تأکید است تا هر اقدامی که سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند، حتما پیوست دانش‌بنیانی داشته باشد و قید استفاده فناوری و رسوخ علم و فناوری در همه اقدامات پیش رو باید اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ظرفیت‌های خاصی در بخش‌هایی در حوزه دانش‌بنیان وجود دارد؟ بیان کرد: بله؛ قطعا در حوزه صنعت، کشاورزی و حتی در گردشگری و تولید، ظرفیت‌هایی وجود دارد و در تلاشیم که ارتباط بین دانش‌بنیان، علوم پایه، علوم فناوری و شرکت‌های پیشرو در این حوزه با صنعت، تولید، کشاورزی و گردشگری بیشتر شود.
حسینی با بیان اینکه از ظرفیت علوم دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری، بهبود فرایندها و افزایش اثربخشی استفاده خواهیم در ادامه در مورد اینکه در چه بخش‌هایی استان عملکرد خوبی داشته است؟ گفت: گزارشی که وزارت کشور در راستای رتبه‌بندی استانها در حوزه دانش‌بنیان عنوان کرد که البته در محورهای مختلف این ارزیابی انجام شده بود، تقریبا در همه محورها حائز رتبه برتر بودیم، در برخی محورها دوم بودیم و چند مورد هم سوم شدیم اما در مجموع و امتیاز نهایی اول شدیم.
آموزش‌ها را به سمت مهارت محوری سوق می‌دهیم
وی با اشاره به اینکه آنچه ما در حوزه مأموریت‌گرایی رتبه عالی را در کشور داشتیم، به خاطر این است که مسائل استان را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم و هر مسئله به یک دانشگاه با عنوان مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها واگذار شد، افزود: قرار شد دانشگاه در آن موضوع خاص و مسئله عارضه‌یابی و راهکارها را بررسی کند و بهترین پیشنهاد را برای حل آن ارائه دهد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه اقدام دیگر ارتباط صنعت، دانشگاه و جامعه بود که در این بخش نیز اتفاقات خوبی در استان رقم خورده است گفت: در حال حاضر آموزش‌ها را به سمت مهارت محور بودن سوق می‌دهیم که این موضوع در برنامه ششم و هفتم موجود است. سعی کردیم آن را در استان هم اجرایی کنیم که جلسات متعددی برای تدوین آئین نامه اجرایی داخلی استان در حال برگزاری است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه استفاده از دانش‌بنیان در بخش تولید چندین مورد را عملیاتی کردیم و در بخش‌هایی توانستیم قوی ظاهر شویم.
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان هم از فروش 500 میلیارد تومانی محصولات واحدهای فناور در استان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته کمیته‌های شش‌گانه کشاورزی، سلامت، میراث فرهنگی، صنعت و معدن، علم و فناوری و تجاری‌سازی فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرخانه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان شکل گرفت.
مجید کزازی با بیان اینکه واحدهای فناور تحت حمایت پارک علم و فناوری به 300 مورد رسیده است در ادامه با اشاره به فروش 500 میلیارد تومانی محصولات واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان در بخش فروش داخلی و 2 میلیون دلار ارزی افزود: پارک علم و فناوری محلی برای جذب نوآوران و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به آنها است.
وی با بیان اینکه ایده‌های نوآورانه‌ای که از شتاب دهنده‌ها در مراکز رشد بیرون می‌آید و در مراکز رشد توسعه پیدا می‌کند، در پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرند خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور به‌ کارگیری دانش فنی برای توسعه شهر هوشمند و حمایت از ایده‌های نو و فناورانه مرتبط با نیازهای فناورانه توسط مدیریت شهری در دستور کار است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/48125