کد خبر : 48117
تاریخ : 1402/2/11
گروه خبری : ایران و جهان

رئیسی:

استیضاح نشانه اختلاف بین قوا نیست


هگمتانه، گروه ایران و جهان: رئیس‌جمهور گفت: احساس کردم در فضایی که بعد از فرمایش مقام معظم رهبری برای همدلی و وحدت قوا وجود دارد، برخی به‌نادرستی برداشت کنند که استیضاح یا تذکر در مجلس ممکن است جلوه اختلاف تلقی شود؛ نه این‌طور نیست و ما این را نشانه اختلاف نمی‌دانیم.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌منظور رسیدگی به طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: احساس کردم در فضایی که بعد از فرمایش مقام معظم رهبری برای همدلی و وحدت قوا وجود دارد، برخی به‌نادرستی برداشت کنند که استیضاح یا تذکر در مجلس ممکن است جلوه اختلاف تلقی شود و می‌خواستم این پیام را دهم که تلقی من این نیست که سؤال و استیضاح جلوه اختلاف است و حتی از کسانی که احساس مسؤولیت کردند و طلب توضیح و استیضاح داشتند تشکر می‌کنم.
وی افزود: درباره این وزارتخانه می‌دانید از سال 1396 به بعد مدیران مختلفی جابه‌جا شدند و 6 وزیر و سرپست جابه‌جا شدند و ثبات در مدیریت در وزارتخانه از مسائل مهم است که می‌تواند به تولیدکننده و بخش‌های تولیدی پیام مثبتی دهد.
رئیس‌جمهور گفت: وزیر صمت با پشتوانه خوب رأی مجلس وارد میدان شد و در سه ـ چهار ماهۀ فعالیت او مسئله استیضاح او مطرح شد و استیضاح در این مدتِ کم اقدام مناسبی نخواهد بود، چون کار تازه شروع شده بود. بعد از مدتی استیضاح در مجلس مطرح شد و بعد از بحث و گفت‌وگوها نهایتاً مجلس رأی اعتماد به وزیر داد و در وزارتخانه تثبیت شد، این‌بار در مسائلی با مجلس اتفاق نظر داریم و همه به پاک‌دستی، ضدفساد، ضدرانت‌خواری و ضدروابط ناسالم بودن وزیر همواره اطلاع داریم و ما تاکنون خلاف این را ندیده‌ایم.
رئیسی بیان کرد: خودرو به‌دلیل اینکه قیمت بالاتری نسبت به بقیه کالاها دارد، طبیعتاً مافیا هم در آن بیشتر شکل می‌گیرد؛ روحیه ضدفساد هم سلوک شخصی و هم مدیریت اداری او همراه با ضدیت با رانت و مافیا و روابط ناسالم است و این نقطه اتفاق دولت و مجلس است. نکته دوم فعالیت وزیر است؛ مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی و علاوه‌بر خود وزارت صمت و دولت نشان می‌دهند همه شاخص‌ها در این وزارتخانه در حوزه تولید، معدن و تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور به‌ویژه تجهیزات تولیدی نشان از رشد است.
وی افزود: برای بررسی عملکرد وزیر باید گزارش آن را دید و شاخص‌هایی که در همه گزارش‌ها آورده شده نشان‌دهنده رشد تولید است و کاری که در معدن شده شاید در دو دوره دولت گذشته بی‌نظیر است. ما در تجارت منطقه در گذشته چه‌میزان تجارت داشتیم و الآن افزایش 50 درصد سهم ما در منطقه است که انجام گرفته است.
رئیس‌جمهور ابراز کرد: خودروسازی نیازمند تحول است و نه‌فقط در این عرصه بلکه در برخی عرصه‌های دیگر هم هست. در تعیین تکلیف دو شرکت خودروساز باید دید چقدر کار شده است و می‌توان اقدامات انجام‌شده را پیگیری کرد. بنده در بازدید از یک خودروسازی دستور 8بندی دادم. این‌که وزیر را فقط با خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم خیلی مناسب نیست و صنایع و معادن و عرصه تجارت هم باید مد نظر باشد.
رئیسی اظهار کرد: وضعیت خودرو در کشور کمّی و کیفی مورد تأکید دولت و مجلس است و به مردم وعده داده‌ایم باید میزان تولید و هم کیفیت برتر شود. در این مدت در کمّیت و کیفیت دچار تحول شده ولی به نقطه کمال نرسیده است و مشکلات دارد، گام‌های برداشته‌شده دراین‌باره باید مدنظر قرار بگیرد.
رئیسی ادامه داد: درباره واگذاری خودرو در روال غیرمعمول گفتم هرکس دست دارد باید برکنار شده و در گام بعدی در دستگاه قضایی پیگیری شود.
وی با بیان اینکه خودرو حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است چون پول‌های کلان در آن وجود دارد، خاطر نشان کرد: قیمت خودرو و شرایطی که افراد سوداگر شکل داده‌اند قابل بررسی است و برخی قوانین مانند عایدی بر سرمایه و برخی معاملات در جلوگیری از آن تأثیرگذار است و تداوم وضعیت حبابی و قیمت‌سازی‌های غلط مورد برخورد دولت است و دولت نسبت به آن حساسیت جدی دارد و به‌صورت ساعتی پیگیری می‌شود. این هم از مسائل مشترک دولت و مجلس است.
رئیس‌جمهور گفت: معتقدیم دولت و مجلس با همکاری می‌توانند مشکلات را حل کنند. خط قرمز دولت، فساد و مافیاست و فساد به‌هیچ‌عنوان حتی یک‌روز و یک‌ساعت در دولت قابل تحمل نیست و به محض گزارش در داخل و خارج از دولت پیگیری می‌شود.
وی درباره کنترل بازار و تشکیل وزارتخانه یا سازمان بازرگانی اظهار کرد: آقای اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی وقت مجلس در جلسه دولت و مجلس اعلام کرد لایحه وزارت بازرگانی مطرح شده و هر وقت بگویید ما تشکیل آن را مصوب می‌کنیم و ما هم اعلام موافقت کردیم. بعد از مدتی در جلسات سران قوا، رئیس مجلس گفت موضوع را به یک کمیسیون ارجاع دادم و به این رسیده‌اند که سازمان بازرگانی در بخش داخلی می‌تواند مؤثر باشد و ما این را مصوب کردیم و لایحه آن را به مجلس دادیم. بعد از نظر مجلس درباره وزارت بازرگانی، پذیرفتیم و لایحه آن را به مجلس فرستادیم.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: مسائل کشور و مردم، مسئله‌ی دولت و مجلس است؛ نظام‌مسائل باید با اولویت مورد بررسی و اقدام قرار بگیرد. دولت کار را در همه حوزه‌ها و سطوح دنبال می‌کنیم. قبل از سفر ما به خوزستان بررسی شد که باید برخی مدیران تغییر کنند و در سفر اعلام کردیم 12 نفر از مدیران تغییر می‌کنند. این بنای دولت است که ناکارآمدی در هیچ سطحی پذیرفتنی نیست.
رئیسی در پایان بیان کرد: در این جلسه ویژگی‌ها و خصوصیات آقای وزیر بیان شد و البته به این معنا نیست که ضعف در وزارتخانه وجود ندارد؛ اما باید قوت‌ها و ضعف‌ها با هم دیده شود. حتما ضعف‌هایی در برخی وزارتخانه‌ها داریم و به محض اینکه به ضعف برسیم، برای ترمیم و تقویت اقدام می‌کنیم.
وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند باید نقاط قوت تقویت شده و نقاط ضعف برطرف شود. باید نگاه تحولی داشته باشیم و پیشرفت در گرو این نگاه است و ما این مهم را در دستورکار داریم.
به نقل از تسنیم، رئیس‌جمهور گفت: وضعیت ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است و درباره وزارتخانه‌هایی که سرپرست دارد هم دنبال تعیین تکلیف هستیم؛ ثبات در دستگاه‌ها و ادارات را اصل جدی می‌دانیم و مدیریت‌ها باید با ثبات باشد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/48117