کد خبر : 46718
تاریخ : 1401/12/12
گروه خبری : شهرستان

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ خبر داد:

پیگیری جذب سرمایه‌گذار برای معدن لیتیوم همدان




هگمتانه، گروه شهرستان: نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی از پیگیری جذب سرمایه‌گذار برای معدن لیتیوم همدان خبر داد.
فتح الله توسلی در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به ظرفیت بی نظیر معدن لیتیوم در کشور که اخیرا در همدان کشف شد، اظهار کرد: در دنیا چند کشور معدود، معدن لیتیوم دارند که می‌توان به شیلی، چین، آرژانتین، برزیل، زیمباوه، پرتغال و آمریکا و اخیرا ایران‌ اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه لیتیوم ماده بسیار مهمی است که در باطری‌سازی، دستگاه‌های الکترونیکی و ذخیره انرژی استفاده می‌شود گفت: خوشبختانه بخشی از لیتیوم مورد استفاده دانش روز و هایتک است.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با تأکید به اینکه لیتیوم ظرفیت بالایی در ارتقای اقتصاد ملی و استانی است افزود: ظرفیت لیتیوم را تاکنون در استان نداشتیم و با کشف آن امروز می‌توان از آن بهره‌های خوبی برد.
وی با اشاره به اینکه لیتیوم نیز مانند سنگ آهن باباعلی نایاب است و ماده‌ای استراتژیک گفت: جای سوال است که امروز معدن باباعلی در کجا مصرف می‌شود و چقدر در کنار آن صنایع وابسته و زنجیره تولید ایجاد شده که در واقع هیچ‌ یک از این موارد در آن توجه نشده است.
توسلی با بیان اینکه از ظرفیت موجود نتوانستیم در حوزه سنگ‌آهن به درستی استفاده کنیم و متأسفانه آن را بدون فرآوری به جای دیگر منتقل می‌کنیم گفت: در کشور کانادا از لیتیوم در حوزه صنایع الکترونیک میلیاردها دلار به دست می‌آید و زنجیره‌های مختلف در آن ایجاد شده است.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌طلبد برای استفاده از لیتیوم زنجیره‌های مختلف در شهرستان‌های استان ایجاد شود و این نیست که باید در یک جا و در یک منطقه‌ای متمرکز شود، خاطرنشان کرد: ممکن است صنایع وابسته یک بخشی در یک جای شهرستان بخشی در جای دیگر جواب دهد و این منافاتی ندارد و دنیا هم به این سمت پیش می‌رود.
وی با اشاره به اینکه شهرهای پیشرفته‌ای مثل سوئیس و آلمان یک شهر خود را متمرکز به فعالیت در حوزه الکترونیک می‌کنند و شهر دیگری را در حوزه دارو و جای دیگری را هم به سایر حوزه‌های تخصصی اختصاص داده‌اند ادامه داد: در کشوری مانند هند یک منطقه وسیع در حال تولید پنل‌های خورشیدی است و آن منطقه به طور تخصصی در این زمینه کار می‌کند.
توسلی با بیان اینکه اخیرا لطف خداوند باعث شده که در استان همدان لیتیوم کشف شود که فلز بسیار گران‌بها و مهمی به شمار می‌آید افزود: اگر مسؤولان به زنجیره تولید، ساخت کارخانه باطری‌سازی و دیگر موارد بهره‌برداری از این ماده توجه کنند در شکوفایی اقتصاد کشور و استان مؤثر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه ما تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه‌گذار در این زمینه به کار خواهیم گرفت گفت: آنچه باعث تشویق حضور سرمایه‌گذار در منطقه خواهد بود مشوق‌های موجود است که می‌توان به وجود زمین، دریافت سریع مجوزها، معافیت‌های مالیاتی و کاهش بروکراسی اداری اشاره کرد.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طولانی بودن زمان مجوزها و عدم اعطای به موقع آن باعث کاهش انگیزه فعالیت سرمایه‌گذار خواهد شد عنوان کرد: در حال حاضر استان‌هایی ورود تخصصی در برخی از ظرفیت‌ها داشته‌اند که می‌توان به ذوب آهن اصفهان و یا صاایران شیراز، تراکتورسازی تبریز و مواد غذایی قزوین اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بزرگی در استان وجود دارد اما متأسفانه از این ظرفیت‌های کم نظیر استفاده نمی‌شود گفت: با توجه به آمایش سرزمینی شرایطی در استان فراهم نشده تا چند سال بعد همدان قطب تولید صنایعی نظیر صنایع غذایی باشد.
وی با تأکید به اینکه همدان ظرفیت تولید بیشترین سیب‌زمینی، سیر و انگور را دارد اما صنایع وابسته به آن ایجاد نشده و پراکنده است خاطرنشان کرد: در حوزه دارو اخیرا کاری آغاز شده و اقداماتی در ملایر انجام می‌گیرد اما کافی نیست. دنیا به سمت کشت گیاهان دارویی و صنعت تولید داروی گیاهی پیش می‌رود و همدان هم می‌تواند به دلیل نوع گیاهان دارویی موجود قطب تولید دارو در کشور باشد.
توسلی با بیان اینکه به عنوان نمونه در کبودراهنگ سه گیاه دارویی سیاهدانه، رازیانه و گشنیز وجود دارد که از لحاظ خاک بالاترین کیفیت را داشته و می‌توان از آنها داروهای زیادی تولید کرد اما به طبع شرایط آن فراهم نشده است خاطرنشان کرد: بیش از یک سال است که به دنبال فراهم کردن منطقه‌ای برای این منظور هستیم که متأسفانه به بی آبی برخوردیم.
وی یادآور شد: به خاطر سیاست‌های اشتباه گذشته امروز کبودراهنگ در منطقه ممنوعه و بحرانی، که حتی برای ایجاد یک گلخانه نیز وزارت نیرو مجوز نمی‌دهد و این باعث قفل‌ شدن بسیاری کارهای ما شده در حالی که قبلا می‌شد اقدامات مؤثر زیادی انجام داد.
توسلی با بیان اینکه این مشکلات به عدم اجرای آمایش سرزمینی برمی‌گردد و آمایش سرزمینی که برای سال 1400 ارائه شد تقریبا 70 درصد آن اجرایی نشد گفت: آمایش سرزمینی جدیدی هم که ارائه شده نه تنها در حوزه ملی بلکه در حوزه استانی مشکلات عجیبی داشت. در این زمینه باید بر اساس شرایط و اقلیم هر منطقه و ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی کرد که مشخص شود آن منطقه در آینده در چه حوزه‌ای می‌تواند کار کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر معدن باباعلی آهن با خلوص 70 درصد دارد و طبق این ظرفیت می‌شد صنایع وابسته ایجاد شود ادامه داد: غار علیصدر ظرفیت گردشگری بی‌نظیری است که نباید صرف رفتن مردم به غار و دیدن آن باشد و می‌توان اقدامات زیادی کنار آن مانند آب درمانی، ایجاد مجموعه‌های بازی‌های آبی با حضور و ماندگاری خانواده‌ها مدنظر داشت و در مجموع یک منطقه ویژه گردشگری ایجاد کرد.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با تأکید به اینکه در حال حاضر 230 هکتار زمین هم برای آن موجود است و لطف خداوند باعث شده که بتوانیم بهترین بهره را از آن ببریم ادامه داد: بهترین باغات انگور همدان در بهار و کبودراهنگ است و می‌توانستیم از این ظرفیت برای صنایع وابسته حلال استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قنوات یکی پس از دیگری از بین می‌رود و ما نیز به دنبال این هستیم قنوات حوزه کشاورزی از بین نروند و این جزو برنامه‌های اولویت‌‌دار ماست گفت: بیش از 100 هکتار باغ انگور ما به خاطر قنات از بین می‌رود که متأسفانه سیاست به کار گرفته در این حوزه یا اشتباه بوده و سیاستی نبوده که اجرایی شود. توسلی بیان کرد: استاندار همدان به مسائل صنایع تبدیلی توجه دارد و امیدواریم بتواند برنامه‌ریزی خوبی هم داشته باشد تا در آینده از شرایط موجود عبور کنیم.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/46718